iPhone-tråden

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
Var inne i teliabutiken på kungsgatan igår och enligt en säljare så har dom först nu börjat beta av första namnen på beställningslistan.

Nu kanske det inte ser lika jävligt ut i andra teliabutiker men oddsen ser sisådär ut att få tag i en lur före jul :mad

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Systemet som inte har hunnit med att uppdatera?

tveksamt då min modell stod som "i lager" ett par dagar efter jag beställde, och igår frågade jag om jag kunde byta till 32gb vit som ska finnas i lager, men fick svaret att det är väntetid på den med.

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Har satt ihop en liten lista på det jag funnit användbart till iphone

Cydia-apps:

- SBSettings, som någon tipsade om. Helt klart det första som installeras efter jailbreak.
- Appsync, Krävs för att ladda hem och suyna ipa's med itunes.
- Insomnia, håller bla wifi igång även om telefonen går in i sleepmode.
- Attachmentsaver, krävs för att kunna spara bilagor i mail.
- bitesms, supersmidigt, man behöver inte ens öppna programmet för att svara/skriva nytt sms.
- Winterboard, är väl snyggt, men jag har avaktiverat det numera då allt lull lull tynger ner telefonen och gör den seg.
- Backgrounder, gör så man kan köra flera program i bakgrunden och således multitaska.
- Universal Search, de flesta sökmotorerna på nätet via Spotlight.
- iFile, en mkt smidig filhanterare.
- iBluetooth, skicka/ta emot filer via BT.
- Five icon dock, namnet säger väl allt.
- Installous, sist men inte minst. :)

Appstore-apps/spel:

- Simplify Music, i kombination med fri data-abb så behöver man knappt synca över någon msuik till luren mer.
- Wunderradio, streama all världens (?) radiostationer.
- PushMail, push-meddelande när mail inkommer.
- FlightControl, ett av de mest beroendeframkallande sitta-på-toa-spelen. :)
- RunKeeper Pro, statistik och karta över löprundan.
- LogMeIn, styra-PC:n-app som jag var mkt skeptisk till, men som jag numera använder nästan dagligen, över 3G.
Sen de vanliga (Text-TV, Blocket, Prisjakt, SF Bio, Tagut, Svensk almanacka)

Bland GPS programmen jag testat är Navigon det enda användbara, då både TomTom och iGo laggar så otroligt mkt.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Bland GPS programmen jag testat är Navigon det enda användbara, då både TomTom och iGo laggar så otroligt mkt.

Perfekt lista !! Ok tomtom är inge bra alltså, har bara testat det lite och då tyckte jag det funkade, men har navigon installerat oxå, ska testa lite imorgon när jag ska en sväng till Lkpg..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Perfekt lista !! Ok tomtom är inge bra alltså, har bara testat det lite och då tyckte jag det funkade, men har navigon installerat oxå, ska testa lite imorgon när jag ska en sväng till Lkpg..

TomTom säljs väl bara tillsammans med hållaren som innehåller en helt egen GPS?
Man använder bara Iphonens bildskärm i princip?

Det tyder ju på att folket på TomTom inte själva var nöjda med hur det fungerade med den inbyggda GPS'en.

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.

Det tyder ju på att folket på TomTom inte själva var nöjda med hur det fungerade med den inbyggda GPS'en.

Mycke möjligt, nu har ju inte jag betalat för det ;-)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Mycke möjligt, nu har ju inte jag betalat för det ;-)

Näe, det var det jag menade lixom, att det förmodligen är värdelöst att dra ner då man ändå saknar "Bilhållaren" som egentligen innehåller en stor del av funktionaliteten...

Min bror som alltid har den senaste tekniken, egentligen helt utan att vara intresserad av den frågade mig hur fan det kunde komma sig att hans telefon visste var fotografierna han tog med mobilen var knäppta, han visade mig ett exempel och fram kom en google map. (nyare SE telefon)

Jag förklarade att han hade en GPS i telefonen och bläddrade lite i menyerna och hittade Navigon.

Senare ringde han och undrade hur f-n man stängde av spårningen?

Det visade sig att jag hade slagit på Navigon i bakgrunden och den hade loggat hela dagen så han hade en fin karta med alla hans irrfärder på stan...
:hihi

Det här betyder att han snart inser att GPS'en han köpte är överflödig och då får jag mig en billig GPS :yoparty

Förra veckan fick jag två olika blåtands headset samt ett trådheadset som han hade fått över
Det första headsetet klarade inte att spela streamad musik, så då köpte han ett nytt som skulle klara det, men det fungerade inte med hans telefon, så då blev det liggandes.

Jag förhandlar om att få ta över hans sprillans nya Nokia som han aldrig ens har tagit bort skyddsplasten på, för han tyckte inte om Nokias menysystem....

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Min bror som alltid har den senaste tekniken, egentligen helt utan att vara intresserad av den frågade mig hur fan det kunde komma sig att hans telefon visste var fotografierna han tog med mobilen var knäppta, han visade mig ett exempel och fram kom en google map. (nyare SE telefon)

Jag förklarade att han hade en GPS i telefonen och bläddrade lite i menyerna och hittade Navigon.

Senare ringde han och undrade hur f-n man stängde av spårningen?

Det visade sig att jag hade slagit på Navigon i bakgrunden och den hade loggat hela dagen så han hade en fin karta med alla hans irrfärder på stan...
:hihi

Det här betyder att han snart inser att GPS'en han köpte är överflödig och då får jag mig en billig GPS :yoparty

Förra veckan fick jag två olika blåtands headset samt ett trådheadset som han hade fått över
Det första headsetet klarade inte att spela streamad musik, så då köpte han ett nytt som skulle klara det, men det fungerade inte med hans telefon, så då blev det liggandes.

Jag förhandlar om att få ta över hans sprillans nya Nokia som han aldrig ens har tagit bort skyddsplasten på, för han tyckte inte om Nokias menysystem....

Förutom att han verkar väldigt oteknisk så verkar din bror vara en underbar människa !!:D:D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Förutom att han verkar väldigt oteknisk så verkar din bror vara en underbar människa !!:D:D

Han kör Harley! :D

Han är inte oteknisk, han har faktiskt jobbat som "tekniker" dessutom, han har bara kort "attention-span", han blir skitintresserad av teknik, läser på som fan och jämför, glömmer sedan bort allt han har läst (eller blandar ihop det med något annat han har läst) och spontanköper något...

Han är less på finesserna redan innan kartongen är öppnad, men han ska ha dom!

När det gäller motorcykeln så är jag bara glad att han inte snöade in på Goldwings istället, för finns det ett tillbehör ska man ha det!
(Det var någon som hade räknat ut att det fanns över 10 000 modellspecifika Goldwingtillbehör)
Han älskar att köpa prylar till sin motorcykel, och även om han kan skruva dit dom själv så litar han inte riktigt på sin förmåga och ringer efter mig, och vi brukar ha kul när vi skruvar så det är helt OK med mig.

Han har tre eller fyra olika sadlar, två eller tre olika pakethållare, packväskor med snabbfästen, vanliga packväskor, sänkningssats bak, två olika styren med olika höjd, två olika bakhjul, alla små kromade tillbehörsgrejor man kan köpa till osv...

Ena dagen vill han ha dubbeldyna med pakethållare, nästa dag enkeldyna och sockerbit, tredje dagen dubbeldyna utan pakethållare.
Ibland vill han åka Vance&Hines med insatser, ibland vill han åka utan, när han besiktar måste han ha orginal.

Han har haft hojen sedan 03, 05 köpte han en till Harley åt sin tjej, då började tillbehörshysterin om en gång till...

Men han åker mycket, skulle tippa att han snittar 1000 mil per år, minst!

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Snälla snälla SNÄLLA GUW, kan du inte bara läsa på lite till innan du skriver i den här tråden. Vi har alla fattat att du inte gillar iPhone så det räcker.

Tomtom till iPhone säljs utan den där hållaren, som faktiskt inte ens har kommit ut till försäljning ännu.
Däremot har Tomtom identifierat att den inbyggda GPSen inte kan mäta sig med de som Tomtom har i sina fristående så de har satt in något i hållaren, om det är en antenn eller en separat GPS vet jag inte men jag gissar på det senare.

Och ja, jag vet att jag "lämnade öppet mål" för dig att skjuta på nu som du med största sannolikhet kommer utnyttja då du så gärna spyr galla över iPhone. Men gör du det så kom då gärna med saker som stämmer och inte dina egna gissningar!

För att klargöra, jag har inget emot folk som klagar på iPhone, alla kan inte gilla den. Men jag avskyr när folk far med osanningar och kommer med påståenden som är riktiga faktafel, det gör bara att folk inte kan bilda sin egen uppfattning baserat på vad som faktiskt stämmer.

Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
är såld..

Tomtom applikationen släpptes den 15 augusti 2009 och fungerar alldeles utmärkt utan hållaren.

Tomtom Carkit innehåller mycket riktigt ett GPS-chip. Mycket beroende på att möjliggöra för iPod Touch kunder att köra GPS. De ser alltså en potential i att få sälja programvaran även till dessa kunder.

Smart, eller hur?

Jag har inte hårdtestat min iPhone med TomTom men har inte märkt någon skillnad mot min TomTom One V4.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Snälla snälla SNÄLLA GUW, kan du inte bara läsa på lite till innan du skriver i den här tråden. Vi har alla fattat att du inte gillar iPhone så det räcker.

Tomtom till iPhone säljs utan den där hållaren, som faktiskt inte ens har kommit ut till försäljning ännu.
Däremot har Tomtom identifierat att den inbyggda GPSen inte kan mäta sig med de som Tomtom har i sina fristående så de har satt in något i hållaren, om det är en antenn eller en separat GPS vet jag inte men jag gissar på det senare.

När jag "läste på" om TomTom till Iphone skulle den inte gå att köpa utan hållaren, och i hållaren sitter en hel GPS, liknande dom GPS puckar man köper till till telefoner som saknar inbyggd GPS, eller dom puckar man ansluter till datorer som saknar inbyggd GPS.

Det måhända att det har ändrats nu, men då när jag läste på var det inte aktuellt för TomTom att sälja programmet separat, då dom flesta mobiltelefonGPS inte fungerar speciellt bra inne i bilar, och TomTom ville inte sälja något som skulle fungera dåligt, enligt han på TomTom som uttalade sig i artikeln.

Sluta haka upp dig på att jag skriver i tråden, det var väl ingen kritik i mitt förra inlägg, förutom att jag trodde på en tidig uppgift från TomTom om att det bara skulle säljas i paket?

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.

Har testat både tomtom och navigon idag, visst navigon är mer exakt men jag gillar tomtoms funktion med att det står den lagliga hastigheten och igemte den, den hastighet man verkligen håller. Då kan man lite lite på marginalen :D:D

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA