iPhone-tråden

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Nu är min mobilköpsosäkerhet spridd i tre trådar...

Varför ska man ha en iphone? Jag spelar inte och behöver egentligen inte ett vattenpass i telefonen. Inte heller någon direktlänk till facebook.

Vad är det som är sjukt bra och praktiskt med den? Frågeställningen gäller kanske smartphones över huvud taget.

Detta är ingen kritik utan en frågeställning!

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn

Varför ska man ha en iphone? Jag spelar inte och behöver egentligen inte ett vattenpass i telefonen. Inte heller någon direktlänk till facebook.

Vad är det som är sjukt bra och praktiskt med den? Frågeställningen gäller kanske smartphones över huvud taget.

Det gäller nog smartphones generellt, för i ärlighetens namn är iPhone och Hero i princip samma sak fast med olika klisterlappar på kartongen. Det är små, små skillnader dem emellan men sett ur ett större perspektiv är det samma pryl.

För egen del vill jag ha en telefon med bra surfmöjligheter. Bara det är skäl nog att skaffa en smartphone tycker jag. Jag vill ha en musikspelare, vettig kamera (både foto och film, och fler megapixlar är inte alltid bäst) och en bra rdp-klient så att jag kan fjärrstyra servern. Att det finns en miljard andra appar till båda telefonerna är ju trevligt men inget livsnödvändigt.

Att det blev iPhone för mig berodde mest på att jag fick möjlighet att köpa en i butik när alla andra satt på väntelista. Sen är jag inte helt såld på Herons utseende och då, i slutet av sommaren när jag behövde ny telefon, så var Heron ganska slö och verkade måttligt imponerande prestandamässigt. Vidare är jag inte jätteförtjust i open source över huvud taget...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Om man bara vill kunna ringa, sända SMS & MMS samt ta bilder skulle jag titta på någon annan mobiltelefon. Många av dem har musikspelare och bättre kameror än en Iphone.

Vill man däremot ha en allsidig telefon där man vill kunna ta emot och skicka e-post, ha en bra kalender, anteckningsblock, lyssna på musik etc och ha möjligheter att anpassa telefonen vidare med olika typer av program för egna behov då kan man överväga en Iphone eller någon av deras konkurrenter.

Det som är Apples och även Iphones stora fördel är att man har lyckats göra telefonen väldigt användarvänlig trots sin mångsidighet. Man behöver inte vara något tekniskt geni för att förstå hur den fungerar. Givetvis har den sina brister som man kan irritera sig på. I det stora hela är det rätt få saker.

Men som sagt vill man bara använda grundfunktioner finns det ingen anledning att köpa en Iphone.

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.

Väldigt svårt att förklara, har du ingen polare som har en iphone ? Man måste se den live och pilla med den ett tag, sen är jag säker på att du vill ha en. Du har hela tiden tillgång till wikipedia, webradio, väderprognoser, tvtablå you name it :tummenupp:tummenupp

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Jag skulle säga att det är användarvänligheten som är i en klass för sig samt utseende (både själva mobilens utseende samt mjukvarans gränssnitt).

sen att det finns över 70.000 apps till den är en rejäääääl bonus, finns alltid lite små tillfällen man vill slå död på några minuter eller någon timma, då lirar man något litet spel eller kollar youtube eller whatever, möjligheterna är nästan oändliga :)

sportbike

Guest
Nu har jag väntat på en 3Gs 32 gig i flera månader.
Var kan jag köpa en olåst pronto,fick tips om att Telenor webshop hade,men jag hittar inte?
Telia bara suckar när jag tjatar.

sportbike

Guest
Kanske det, prata med Tomas han är riktigt bra, 0490-12500.

Kalas,ringer på måndag.Tack.
Nu måste jag ju radera ditt inlägg så inte alla i hela landet ringer :gnissla
edit:kan man se på tv i Ajfånen?

Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Last edited:

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
En tung
Apropå appar,finns det en app så man kan ställa in en tid när ett sms ska skickas?
Kommer ju alltid på att jag måste skicka sms om ditt å datt klockan halv fem på morgonen.
När man väl kommit till jobbet och lavinen drar igång så kommer man ju inte ihåg att man ska skicka dom där sms:en.
Skulle va cool att kunna lägga in en tid när dom ska nå mottagaren,folk blir ju sura när det piper i luren 04:30.

Vet inte om du hittat något program än, men det finns tydligen ett som heter time4sms som gör precis allt dedära du vill :)

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Ok, några frågor kvarstår.

Om jag har en bra låt på datorn, nedladdad så klart, kan jag föra över den till iphonen och ha den som ringsignal? Kan jag lyssna på låten i hörlurar eller måste jag köpa varje låt?

Kan jag öppna offiecedokument med den?

Kan jag överföra mappar från datorn till den med ex några bilder, word-dokument etc?

Edit: Kan jag köra min Gmail på ett smidigt sätt på den så att den funkar lika bra som om det vore inbyggt i telefonen, eller måste jag gå in via en browser varje gång? Kan jag bara ta upp en kontakt i telefonboken och direkt maila den adressen med Gmail?

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Finns flera sätt att göra ringsignaler. T ex audiko.net eller ta vilken låt som helst i iTunes, välj max 30 sekunder och konvertera till ringsignalformat och synka över. iTunes kan också skapa ringsignaler med ett klick men då måste man ha köpt låten via iTunes. Finns också appar som gör ringsignaler av låtar i iPhonen.

Gmail är helintegrerat så du kan ha det på mail-knappen, du behöver alltså inte köra Safari-browsern. Det går också fint att synka kontakter och kalender från Google om du vill.

Rent allmänt känner iPhonen igen telefonnummer och mailadresser m m så du alltid kan klicka på dem så ringer den upp alternativ mailar t ex. Det fungerar naturligtvis från kontaktboken också. Har du gatuadresser i kontaktboken (från hitta.se's app t ex) så kan du öppna google maps med det eller navigera dit med Navigon/TomTom. O s v, o s v, ...

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Ok, några frågor kvarstår.

1. Om jag har en bra låt på datorn, nedladdad så klart, kan jag föra över den till iphonen och ha den som ringsignal? Kan jag lyssna på låten i hörlurar eller måste jag köpa varje låt?

2. Kan jag öppna offiecedokument med den?

3. Kan jag överföra mappar från datorn till den med ex några bilder, word-dokument etc?

4. Edit: Kan jag köra min Gmail på ett smidigt sätt på den så att den funkar lika bra som om det vore inbyggt i telefonen, eller måste jag gå in via en browser varje gång? Kan jag bara ta upp en kontakt i telefonboken och direkt maila den adressen med Gmail?

1. Det går nog inte att göra rakt av. Om man jailbreakat så vet jag åtminstone ett sätt att göra det på. Lite halvkrångligt visserligen, men det går iaf.

2. Ja, det går.

3. Mappar med bilder går att föra över via itunes. Andra dokument finns det en hel drös med program som man kan föra över filer med.

4. Gmail funkar ypperligt med iphone. Du behöver inte köra via browsern utan det funkar med lurens mail.app. Maila direkt från telefonboken går alldeles utmärkt.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Fast på audiko.net gör man det där utan applikation på datorn. Går också att göra direkt i iTunes men lite krångligare. Dock superenkelt om man köpt låten via iTunes.

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Angående officedokument så visst går det att öppna sånt som bifogats i mejl men om du vill använda officedokument på riktigt så behöver du en app för det. Quickoffice är rätt bra, fast har du inte wifi så är det lite halvkrångligt att föra över filerna, du måste nämligen mejla dem till appen via Quickoffice egen mejlserver.

Problemet med många appar är att du måste föra över filerna direkt till dem då de inte kan hantera dokument som redan ligger nånstans i telefonens filsystem. Raderar du sedan appen så raderar du även dina dokument. Detta är iPhones största brist som smartphone, klart underkänt.

Fast helheten är ändå jävligt bra!

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...