iPhone-tråden

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Bättre kamera som i fler megapixlar menar du? Så att man kan ta samma halvsuddiga mobilbilder fast i monsterupplösning istället? Nej tack. :hihi

Fast på ajfan är det just pixlarna och avsaknaden av blixt som är största boven. I bra ljus tar den klart bättre bilder än Nokia N82 5mpx Carl zeis-autofocus, jadajada som jag visade tidigare i tråden.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Fast på ajfan är det just pixlarna och avsaknaden av blixt som är största boven. I bra ljus tar den klart bättre bilder än Nokia N82 5mpx Carl zeis-autofocus, jadajada som jag visade tidigare i tråden.

Blixt kan jag gå med på, men utan riktig optik är fler megapixlar bara bortkastat. Jag hade en gång en digitalkamera med astronomiska 1,8 megapixels upplösning som tog jävligt mycket bättre bilder än de flesta (typ alla) mobilkameror med tredubbla upplösningen.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Blixt kan jag gå med på, men utan riktig optik är fler megapixlar bara bortkastat. Jag hade en gång en digitalkamera med astronomiska 1,8 megapixels upplösning som tog jävligt mycket bättre bilder än de flesta (typ alla) mobilkameror med tredubbla upplösningen.

Det var ganska precis det jag sa. Min ajfan har 2 megapixlar och min förra Nokia hade 5 men två bilder på i princip samma objekt visar tydligt att det är bättre optik och processor i ajfan.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
Det var ganska precis det jag sa. Min ajfan har 2 megapixlar och min förra Nokia hade 5 men två bilder på i princip samma objekt visar tydligt att det är bättre optik och processor i ajfan.

But still: Högre upplösning ger per definition inte "bättre bilder".

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
But still: Högre upplösning ger per definition inte "bättre bilder".

Precis. Bara högre upplösning bilden lagras på. Något ajfan inte skulle må dåligt att få lite mer av men då har jag inte sett bilder från 3Gs än iof. Kvaliteten i bilderna är det inget fel på. Sämsta kameramobilen hittills är SE 850i med 5 mpx som levererar bajsbilder där optiken förvränger verkligheten mer till och med än på N82.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
Precis. Bara högre upplösning bilden lagras på. Något ajfan inte skulle må dåligt att få lite mer av men då har jag inte sett bilder från 3Gs än iof. Kvaliteten i bilderna är det inget fel på. Sämsta kameramobilen hittills är SE 850i med 5 mpx som levererar bajsbilder där optiken förvränger verkligheten mer till och med än på N82.

Jag ser inte riktigt behovet faktiskt. Trots 3MP-sensor i 3GS så blir bilderna ändå inte bättre än optik och bildprocessor tillåter. Bra, för att vara mobilkamera tycker jag, men inte mer. Högre upplösning slukar bara mer plats utan att kvaliteten på bilderna förbättras såpass att du kan använda dem till t ex förstoringar.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Jag ser inte riktigt behovet faktiskt. Trots 3MP-sensor i 3GS så blir bilderna ändå inte bättre än optik och bildprocessor tillåter. Bra, för att vara mobilkamera tycker jag, men inte mer. Högre upplösning slukar bara mer plats utan att kvaliteten på bilderna förbättras såpass att du kan använda dem till t ex förstoringar.

Jag är helt med dig.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Livet med iPhone är fint.

Ligger på soffan och styr datorn med Jaadu VNC, laddar ner lite serier, streamar dem till telefonen med Air Video. Pausar lite och kollar facebook, också via mobilen.
Kollar lite aktiekurser och återgår till serien. Oj någon skriver på msn, på telefonen såklart. Svarar lite snabbt och sätter igång RadioBOX för att lyssna på P3.
Nej, trist. Nu sticker jag ut till bilen och kör hem från Växjö till Kristianstad, självklart med Navigon igång som varnar för fartkameror. Fartkamerorna är förbi och jag hör en bra låt på radion som jag genast använder Shazam för att kolla titel på. Letar upp närmsta MAX med Max Locator och svänger in för en burgare medan jag kopplar i lurarna och lyssnar lite på den inbyggda iPoden.
Svänger in på parkeringen i Kristianstad och letar upp ett recept med videoinstruktioner i Jamie Olivers 20 minute meals, magen kurrar. Efter maten tar jag en snabb joggingtur som jag loggar på kartan med Runkeeper, 324 kalorier, pyttsan.
Startar upp Weather Pro och ser en risk för nederbörd på 80%. Kanske dags att lägga sig på soffan... igen.

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Livet med iPhone är fint.

Ligger på soffan och styr datorn med Jaadu VNC, laddar ner lite serier, streamar dem till telefonen med Air Video. Pausar lite och kollar facebook, också via mobilen.
Kollar lite aktiekurser och återgår till serien. Oj någon skriver på msn, på telefonen såklart. Svarar lite snabbt och sätter igång RadioBOX för att lyssna på P3.
Nej, trist. Nu sticker jag ut till bilen och kör hem från Växjö till Kristianstad, självklart med Navigon igång som varnar för fartkameror. Fartkamerorna är förbi och jag hör en bra låt på radion som jag genast använder Shazam för att kolla titel på. Letar upp närmsta MAX med Max Locator och svänger in för en burgare medan jag kopplar i lurarna och lyssnar lite på den inbyggda iPoden.
Svänger in på parkeringen i Kristianstad och letar upp ett recept med videoinstruktioner i Jamie Olivers 20 minute meals, magen kurrar. Efter maten tar jag en snabb joggingtur som jag loggar på kartan med Runkeeper, 324 kalorier, pyttsan.
Startar upp Weather Pro och ser en risk för nederbörd på 80%. Kanske dags att lägga sig på soffan... igen.
Bra sammanfattat :D

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Fin berättelse, men hur gick det med batteritiden på allt det? o_O

(laddar visserligen inte min iPhone så ofta, men skulle man kräma på med sådär mycket under en hel dag så tvekar jag på att den håller sig vid liv ett halvt dygn)

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Har billaddare, men ändå gick det nästan ett helt batteri. Trist trist.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Livet med iphone

:tummenupp

tummenupp

Jag vaknar med alarm (om jag inte har vaknat till "gryningsljuset"), sedan går radion igång på nedanvåningen.

Jag ligger kvar ett tag och kollar lite email, laddar ner dagens lokaltidninge
och byter samtidigt låt på sonosen från Iphonen.
Kollar temperaturen, brr det är kallt ute, vart är min varma tröja:va

Kikar in på appen för arla....funna förslag skickas till pathfinder som zzzz brevid...icke störa... Vandrar ner för trappen...akta katten, säg hej till "kampis"... glöm inte laddaren..

Gör iordning mig, går ner till tåget....köper det obligatoriska kaffet.
säger :hej till alla som man träffar på tåget varje dag, småsamtalar lite. Laddar ner banverkets app..kollar lite youtube, skriver anteckningar,
hur ser det ut på lönekontot...in på Swedbanks app...Hjälp :brinnerup

Ser på västtrafiks hemsida...jaha de ska höja biljetterna igen..tja det gör inget.

Spelar lite dactyl, fingrarna måste vakna.
Lyssnar på radio, hämtar en ny bakgrund. Gäspar lite.
Inga nya inlägg på sh...sömntutor :7peta

Nu kommer konduktören....hon med den gälla rösten som väcker varenda passagerare:hördu...det slås i dörrarna och tåget stannar tilL men en "tvärnitt", HÅLL I "KAFFEMUGGEN"

Brr...låt se hur kallt är det här i herrljunga då...

Tåget drar iväg ..:bananahej så det går...hur fort går det..
:vaSpeed säger 175, hinner nog fram till jobbet i tid idag också..:banana

:fattartilNu kommer den stora frågan...hittar jag till uppdragsgivaren.....

Självklart..jag har både karta och kompass i Iphonen :D

Iphone :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
av fem möjliga, i just love it :)

Last edited:

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
:tummenupp

tummenupp

Jag vaknar med alarm (om jag inte har vaknat till "gryningsljuset"), sedan går radion igång på nedanvåningen.

Jag ligger kvar ett tag och kollar lite email, laddar ner dagens lokaltidninge
och byter samtidigt låt på sonosen från Iphonen.
Kollar temperaturen, brr det är kallt ute, vart är min varma tröja:va

Kikar in på appen för arla....funna förslag skickas till pathfinder som zzzz brevid...icke störa... Vandrar ner för trappen...akta katten, säg hej till "kampis"... glöm inte laddaren..

Gör iordning mig, går ner till tåget....köper det obligatoriska kaffet.
säger :hej till alla som man träffar på tåget varje dag, småsamtalar lite. Laddar ner banverkets app..kollar lite youtube, skriver anteckningar,
hur ser det ut på lönekontot...in på Swedbanks app...Hjälp :brinnerup

Ser på västtrafiks hemsida...jaha de ska höja biljetterna igen..tja det gör inget.

Spelar lite dactyl, fingrarna måste vakna.
Lyssnar på radio, hämtar en ny bakgrund. Gäspar lite.
Inga nya inlägg på sh...sömntutor :7peta

Nu kommer konduktören....hon med den gälla rösten som väcker varenda passagerare:hördu...det slås i dörrarna och tåget stannar tilL men en "tvärnitt", HÅLL I "KAFFEMUGGEN"

Brr...låt se hur kallt är det här i herrljunga då...

Tåget drar iväg ..:bananahej så det går...hur fort går det..
:vaSpeed säger 175, hinner nog fram till jobbet i tid idag också..:banana

:fattartilNu kommer den stora frågan...hittar jag till uppdragsgivaren.....

Självklart..jag har både karta och kompass i Iphonen :D

Iphone :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
av fem möjliga, i just love it :)
Var hittar du swedbanks app? :)

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Megapixlar är överreklamerat som sagt men en lysdiod (fattigmansblixt) så att man kan ta i alla fall närbilder i dunkel. Satt på en restaurang och ville ta en bild på vinflaskans etikett och det var knappt läsbart. Hade inte varit något problem med min sunkiga jobb-Ericsson.

Till sommarens uppdatering tror jag på 5 MP kamera med "blixt" och en frontkamera så man kan köra videokonferens. Tror också på 16/32/64 GB modeller. Känsligt om de kommer att öka skärmupplösningen men de måste nog det, applikationer som inte klarar att skala får väl helt enkelt ha sorgkanter då, inte hela världen.

Vad tror ni kommer till sommaren?

Nicotin

Guest
fast man köper väl inte en ajfan för kamerans skull el ?

Visst om man fick önska skulle ajfanen ha grym kamera och en front kamera för video samtal osv men det är nog inte därför jag vill ha en ajfan.

Var och klämde på nya HTC HD2 idag, grym mobil men den är ju baserad på windows och då går det fetbort...
Nepp en ajfan och lite bra apps..

vet ngn om det finns ngn bra app för flygtider osv ?
Typ en vettig travel app ?

Och gärna också en bra hotel sök app.

Opps fel tråd kanske..

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Megapixlar är överreklamerat som sagt men en lysdiod (fattigmansblixt) så att man kan ta i alla fall närbilder i dunkel. Satt på en restaurang och ville ta en bild på vinflaskans etikett och det var knappt läsbart. Hade inte varit något problem med min sunkiga jobb-Ericsson.

Till sommarens uppdatering tror jag på 5 MP kamera med "blixt" och en frontkamera så man kan köra videokonferens. Tror också på 16/32/64 GB modeller. Känsligt om de kommer att öka skärmupplösningen men de måste nog det, applikationer som inte klarar att skala får väl helt enkelt ha sorgkanter då, inte hela världen.

Vad tror ni kommer till sommaren?

jag tror också på att de saker du nämner kommer, det lutar nog åt att de förstorar skärmen lite. i övrigt tror jag att det kommer en större mjukvaruuppgradering i samma veva på samma sätt som i somras.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Visst om man fick önska skulle ajfanen ha grym kamera och en front kamera för video samtal osv men det är nog inte därför jag vill ha en ajfan.

ÅAS så har folk ringt varandra utan bild i hundra år, så videosamtal känns inte som något folk prioriterar.

Däremot så vill ju många döva människor också ha en Ajfan, men för dom är ju videosamtal ett måste, så för deras skull vore det ju bra!

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Jag blir nöjd bara de fixar sin halvtrasiga bluetooth och ger mig en liten minilampa till kameran.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum