iPhone-tråden

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Var hittar man en billaddare som tål 24volt till iphone?
Jag har kollat på en del olika men antingen så står det bara 12volt eller så är det inte specificerat alls!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Träffade en person som utvecklar GPS chips till mobiltelefoner (ej Iphone) på flyget. Berättade för honom att jag tyckte att GPS programmen fungerade rätt illa om man t ex flyger till London eller Paris där jag rätt nyligen befann mig. Satte man på GPS programmet hittade den inga satelliter. Telefonen trodde fortfarande jag befann mig i Sverige och räknade ut vägbeskrivningen därifrån.

Personen sa att det tog upp till 1 timme innan telefonen förstod var den befinner sig. Man måste ha programmet på. Jag hade inte det tålamodet och kan inte bekräfta att det han sa stämmer.

Är det någon här som är insatt i den här teknologin med GPS program från Navigon & TomTom på mobiltelefoni möjligtvis?

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Träffade en person som utvecklar GPS chips till mobiltelefoner (ej Iphone) på flyget. Berättade för honom att jag tyckte att GPS programmen fungerade rätt illa om man t ex flyger till London eller Paris där jag rätt nyligen befann mig. Satte man på GPS programmet hittade den inga satelliter. Telefonen trodde fortfarande jag befann mig i Sverige och räknade ut vägbeskrivningen därifrån.

Personen sa att det tog upp till 1 timme innan telefonen förstod var den befinner sig. Man måste ha programmet på. Jag hade inte det tålamodet och kan inte bekräfta att det han sa stämmer.

Är det någon här som är insatt i den här teknologin med GPS program från Navigon & TomTom på mobiltelefoni möjligtvis?
Det där måste vara ett extremt worst-case-scenario. Jag har använt både iPhonens inbyggda GPS och Navigon i utlandet (London, Danmark mfl.) och båda har positionerat sig i stort sett lika snabbt som här hemma.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det där måste vara ett extremt worst-case-scenario. Jag har använt både iPhonens inbyggda GPS och Navigon i utlandet (London, Danmark mfl.) och båda har positionerat sig i stort sett lika snabbt som här hemma.

Här hemma fungerar programmen klanderfritt. Hittar satelliterna snabbt och beräknar rutten. I både London och Paris fungerade det inte. Tog som sagt flyget dit och provade programmen på plats utomhus där det borde vara full täckning.

Börjar nästan överväga att köpa en separat GPS om man ska åka utomlands i Europa. Känner inte att det går att lita på Iphone.

Har en 3G 8G. Skumt minst sagt. Är det fler som använt sina Iphone utomlands och testat GPS programmen. Tänker mig att man tagit flyget. Nu har jag inte testat det, men antar att telefonen kommer att fungera klanderfritt om man tar bilen via bron ner till Europa.

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
Här hemma fungerar programmen klanderfritt. Hittar satelliterna snabbt och beräknar rutten. I både London och Paris fungerade det inte. Tog som sagt flyget dit och provade programmen på plats utomhus där det borde vara full täckning.

Börjar nästan överväga att köpa en separat GPS om man ska åka utomlands i Europa. Känner inte att det går att lita på Iphone.

Har en 3G 8G. Skumt minst sagt. Är det fler som använt sina Iphone utomlands och testat GPS programmen. Tänker mig att man tagit flyget. Nu har jag inte testat det, men antar att telefonen kommer att fungera klanderfritt om man tar bilen via bron ner till Europa.

Kan det vara så att iochmed att luren kör AGPS, assisted GPS...
och utomlands när du per default har "roaming off" att den då har dessa svårigheter som du upplevt?

:va

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Tanken har slagit mig, men jag vet ärligt talat inte. Hoppades att någon här haft liknande problem.

Min lur har ofta problem med att den hellre använder mobilmasterna som positionering före gps. Stänger jag av 3G och startar om telefonen med GPS på slagen så använder den gps:en i första hand. Sen kan jag slå på 3G och använda den som man skall kunna använda den. :gnissla

Provade du att starta om den med gps:en påslagen?

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Tanken har slagit mig, men jag vet ärligt talat inte. Hoppades att någon här haft liknande problem.

Jag hade exakt samma problem när jag var i Palma här i veckan. Läste dock om att det kunde ta upp till 10 minuter innan positioneringen fungerade med datatrafiken avslagen. Mitt tålamod tog dock slut efter att ha låtit den ligga i 12 minuter, så då tog jag och slog på dataroaming. Detta resulterade i en position på under 20 sekunder. Sedan stängde jag av roamingen och allting fungerade klanderfritt med enbart GPS. Datatrafiken som genererades av detta gick på 6 kr, men det där skiljer ju sig från operatör och land.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Provade du att starta om den med gps:en påslagen?

Jag provade att starta om telefonen helt och hållet. Vet inte om jag gjorde det med GPS programmet på, men sannolikt var det igång. Den har ju även varit startats om med GPS programmen avstängda i samband med själva flygresan.

Hur stänger man av 3G? Har för mig att jag sett att man kan göra det någonstans, men hittar det inte nu.

Mitt tålamod tog dock slut efter att ha låtit den ligga i 12 minuter, så då tog jag och slog på dataroaming. Detta resulterade i en position på under 20 sekunder. Sedan stängde jag av roamingen och allting fungerade klanderfritt med enbart GPS. Datatrafiken som genererades av detta gick på 6 kr, men det där skiljer ju sig från operatör och land.

Jag lät GPS programmet nöta längre än så utan att något hände. Tycker inte man ska behöva använda sig av datatrafiken för att GPS programmen ska fungera med tanke på vilka avgifter operatörerna tar ut utomlands. Då köper jag hellre en separat GPS. Om ett 20 sekunder lång sökning genererar 6 kr kan det sluta illa. Provade aldrig att aktivera datafunktionen.

Last edited:

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
Nån som vet om man kan synka offlineplaylistsen via 3G i Spotify?

Jo det går. Om du har Jailbreakat och har 3Gunrestrictor.
Lägg till Spotify i listan för apps som du vill "unrestrict", dvs lura telefonen att du visst är på ett wi-fi-nät.

Dock så skall man väl antingen ha fri surf, eller ha koll på sina gränser samt vara medveten om att det kanske inte går så fort som det skulle ha gjort på wi-fi. Drar ju lite mer batteri.

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
Hmm... Ok. Har inte jailbreakat min, vad är de största fördelarna med att jailbreaka?

Det är väldigt olika från person till person tycker jag.
För min del ville jag ha möjligheten att ändra utseende, teman, ha bakgrundsbilder, ändra ringsignaler, sms-signaler, lägga in apps som inte är godkända av Apple (ännu större utbud), att ha möjligheten att ta sig förbi vissa spärrar som den jag nämnde i inlägget innan.

Andra Jailbreakar bara för att kunna låsa upp telefonen och ha andra operatörers sim i tex.

Men beroende på när du köpte din telefon, dvs vad du har för firmware och baseband och om du har uppdaterat till 3.1.3 så avgörs kanske den frågan för dig ändå. Dvs att du kanske inte kan Jailbreaka längre ens om du velat. Om du vill undersöka vidare är mitt tips att du läser på lite mer. Hör med nån polare som redan gjort det osv.

du kan börja här: http://iphonepyssel.se/
kolla under Jailbreak

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Vad ska man ha för fodral om man ska ha telefonen med sig när man jobbar i skogen eller kör bärgningsbil! Finns det några vettiga med hårt skydd framför skärmen som går hyfsat lätt att plocka bort. Det estetiska kan vi lämna bort helt då det bara handlar om att hålla telefonen hel under lite mer normala förhållanden än en klockan elva latte på biblioteksgatan!

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Vad ska man ha för fodral om man ska ha telefonen med sig när man jobbar i skogen eller kör bärgningsbil! Finns det några vettiga med hårt skydd framför skärmen som går hyfsat lätt att plocka bort. Det estetiska kan vi lämna bort helt då det bara handlar om att hålla telefonen hel under lite mer normala förhållanden än en klockan elva latte på biblioteksgatan!

http://www.otterbox.com/iphone-3g-3gs-defender-case
http://www.dustinhome.se/pd_5010393551.aspx

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj