iPhone-tråden

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
iPhone ägare se hit!

Ang skärmen så är den ju helt värdelös, vet inte hur många trasiga jag sett. If påstår att de har fler reklamationer på Ipone än på alla andra telefoner sammantaget så man kan ju hoppas kvaliteten på nästa version är någorlunda i linje med klassiska telefoners.
If är ett försäkringsbolag. De hanterar skador och inte reklamationer.
Alla kan ha sönder en telefon med lite otur.
Vid reklamering handlar det om konstruktionsfel eller motsvarande.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
iPhone ägare se hit!

Förresten, får man med Twitter och Blogg-konto? Finns lunar-appar?
Får du med det när du köper en PC?

Det är bara att gå in som vanligt och köra med webläsaren (om det inte finns en särskild app skriven redan).

Lunarstorm kan bli svårt att fixa då det ska läggas ner nu ;)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag känner en hel del smuts men de är oskyldiga, till detta.

Faktum är att tappar man Iphone är den körd, det är något man kan tycka en sådan produkt borde klara (eftersom allt sedan Siemens S3+ åtminstone klarat fall med bravur). IF kan inte ha fel. :fakta

Förresten, får man med Twitter och Blogg-konto? Finns lunar-appar?

EDIT:

– Vi får in flera trasiga iPhones varje vecka. De har blivit vanligare som försäkringsärenden än alla andra mobiltelefoner sammantaget, trots att traditionella mobiler ute på marknaden är otroligt mycket vanligare, säger Caroline Uliana, pressansvarig på If.

En förklaring är att skärmen är av glas och inte plast som de flesta andra mobiler. Glaset går lätt sönder om telefonen tappas i golvet. Dessutom är iPhone en dyr produkt som kan kosta mellan 6000 och 8000 kr. Därmed vill många utnyttja hemförsäkringen vid skada.

http://www.privataaffarer.se/nyheter/200909/manga-soker-ersattning-for-trasig-iphone/index.xml

Men Markus, du brukar ju vara klartänkt och lite analyserande...

1) Den går inte sönder när man tappat den i backen... jag vet, har haft min i 2år och den har inte alltid legat i fickan om vi säger så.

2) Vem anmäler en trasig telefon till FB som kostar mer än självrisken? Precis, det här är förmodligen den mest vanliga telefonen i Sverige som faktiskt överstiger självrisken.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Jag föredrar då glas över plast. Plast kanske inte går helt sönder lika lätt men det repas hela tiden och telefonen ser snabbt skabbig ut. Pajar du glaset på en iPhone så vet du att du var rejält ovarsam just då. Don't do the crime if you can't do the time. :D

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Pris på iphone4 i tyskland från 2 olika sidor

32gb: 10600 sek respektive 11600
16gb: 9600 sek respektive 10600

3gs kostar som i sverige, så priserna lär bli ungefär desamma i sverige. Fyfan!

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Ouch, men så verkar det vara en riktigt rejäl uppdatering...

men samtidigt:
ju billigare iPhone 4 =
ju fler kan köpa den =
större marknadsandelar =
fler sålda apps =
mer pengar till Apple och utvecklare =
positiv spiral

(fast tydligen så vill ju folk i kina ha betalt för sitt arbete nu också..... *lite låg humor*)

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Rätt bra köpläge på 3gs annars nu :tummenupp

Mobilkamera blir aldrig lika bra som en riktig, men om man inte har någon vanlig med sig så visst. Filmning i HD är ju inte fel såklart, dock troligen väldigt lite använt...

Multitaskingen kommer ju funka på 3gs också om jag förstått det rätt?

Nu använder jag min 16gb 3gs till surf, apps och sms bara iofs, vilket den klarar med bravur :tummenupp
Ringa gör jag med jobbluren.

Den kommer ha kostat mig 3600 när allt är klart. Om man vill kan man ta en slutfaktura på bara telefonen om man vill det, för de som inte visste det :)

Tyvärr verkar det ju bli överpris även på 4an i förhållande till vad man får.

Någon som har någon vettig förklaring på överpriserna på Iphone när man köper den utan abb?

Missförstå mig rätt, jag gillar verkligen min Iphone men tycker att priserna är horribla!

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Tyvärr verkar det ju bli överpris även på 4an i förhållande till vad man får.

Någon som har någon vettig förklaring på överpriserna på Iphone när man köper den utan abb?

Missförstå mig rätt, jag gillar verkligen min Iphone men tycker att priserna är horribla!

En vettig förklaring är att apple vill tjäna så mycke pengar som det går, bara att gratulera Steve, folk köper den ju fast den är "svindyr" :tummenupp:tummenupp

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Var inne på Telia butiken här om dagen och inga priser hade kommit till deras kännedom. De visste heller inte när de får in första telefonerna. I slutet på juli trodde man. Går inte att sätta upp sig på lista utan förste man på plats. Lite senare kommer man att kunna sätta sig på lista tydligen.

Själv kommer jag nog att avvakta tills hysterin lagt sig. Känner inget behov av att köpa den på introduktionsdatumet. Kan lika gärna göra det i december eller under nästkommande vår.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Var inne på Telia butiken här om dagen och inga priser hade kommit till deras kännedom. De visste heller inte när de får in första telefonerna. I slutet på juli trodde man. Går inte att sätta upp sig på lista utan förste man på plats. Lite senare kommer man att kunna sätta sig på lista tydligen.

Själv kommer jag nog att avvakta tills hysterin lagt sig. Känner inget behov av att köpa den på introduktionsdatumet. Kan lika gärna göra det i december eller under nästkommande vår.

I vinter kommer förhoppningsvis 4g-nätet att ta fart i Sverige, så denna iphone kommer antagligen inte vara mkt värd i december .. IP4 är egentligen ett sjukt dåligt köp i svea öht.

Jag var bombsäker på att jag skulle ha en, men 11-12 k för en telefon alltså.. En htc med likvärdig prestanda kostar 4500kr liksom

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Pris på iphone4 i tyskland från 2 olika sidor

32gb: 10600 sek respektive 11600
16gb: 9600 sek respektive 10600

3gs kostar som i sverige, så priserna lär bli ungefär desamma i sverige. Fyfan!

De där priserna tror jag på när jag väl ser att telefonen faktiskt sålts för de.

Det har varit likadant vid varje release av iPhonemodeller att vissa handlare drar till med ett pris bara för att kunna säga någonting utan att faktiskt ha torrt på fötterna.
Det finns ju "svenska" handlare som redan satt pris på iPhone 4 och då ligger den på 8999:- respektive 9999:-, men som sagt, det är gissningspriser innan de vet var det hamnar.

Personligen har jag svårt att se hur de skulle kunna lägga sig så pass högt över vad iPhone 3Gs kostade när den släpptes (eller 3g när den släpptes då det var samma pris).

T.ex. så är priserna i USA exakt samma som de tagit för valfri modell av iPhone (Alltså första, 3G och 3Gs) och jag tror som sagt att vi kommer få se samma prisplan här i Sverige och resten av Europa.

I vinter kommer förhoppningsvis 4g-nätet att ta fart i Sverige, så denna iphone kommer antagligen inte vara mkt värd i december .. IP4 är egentligen ett sjukt dåligt köp i svea öht.

Jag var bombsäker på att jag skulle ha en, men 11-12 k för en telefon alltså.. En htc med likvärdig prestanda kostar 4500kr liksom

Hur lång tid tog det innan 3Gnätet tog fart när det väl hade släppts? (hint: flera år)

Sen är 4Gnätet inte för röst utan det är för datatrafik, man har redan sagt att röst skall gå via 3Gnätet fortsättningsvis. 4G kommer främst handla om donglar till datorer.

Last edited:

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Också en gissning, men enligt Steve Jobs så skulle priset bli detsamma som 3GS har idag. Enligt en polare till mig som jobbar som säljare så skulle detta vara precis som när 3GS kom in på marknaden.

Alltså ska iPhone4 ta över 3GS-priset och 3GS falla till rea.
I så fall blir det precis över 6000:-kr med kontantkort samt 350 extra om man vill låsa upp.

Dvs ungefär halva priset av det du skriver.

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
De där priserna tror jag på när jag väl ser att telefonen faktiskt sålts för de.

Det har varit likadant vid varje release av iPhonemodeller att vissa handlare drar till med ett pris bara för att kunna säga någonting utan att faktiskt ha torrt på fötterna.
Det finns ju "svenska" handlare som redan satt pris på iPhone 4 och då ligger den på 8999:- respektive 9999:-, men som sagt, det är gissningspriser innan de vet var det hamnar.

Personligen har jag svårt att se hur de skulle kunna lägga sig så pass högt över vad iPhone 3Gs kostade när den släpptes (eller 3g när den släpptes då det var samma pris).

T.ex. så är priserna i USA exakt samma som de tagit för valfri modell av iPhone (Alltså första, 3G och 3Gs) och jag tror som sagt att vi kommer få se samma prisplan här i Sverige och resten av Europa.

Hur lång tid tog det innan 3Gnätet tog fart när det väl hade släppts? (hint: flera år)

Sen är 4Gnätet inte för röst utan det är för datatrafik, man har redan sagt att röst skall gå via 3Gnätet fortsättningsvis. 4G kommer främst handla om donglar till datorer.

Enligt googlingar kostade 3gs 11k när den var ny.. Stämmer det?
Men vi får se :) Hoppas de blir lägre

Hehe jo, men så fort 4g-nätet är någorlunda utbyggt, vilket det ska vara till årsskiftet enligt telia och telenor, så lär det hamna i smartphonsen illa kvickt!

edit: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=448899

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Enligt googlingar kostade 3gs 11k när den var ny.. Stämmer det?
Men vi får se :) Hoppas de blir lägre

Hehe jo, men så fort 4g-nätet är någorlunda utbyggt, vilket det ska vara till årsskiftet enligt telia och telenor, så lär det hamna i smartphonsen illa kvickt!

edit: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=448899

Stämmer inte. Eller rättare sagt, ja, om du räknar in abonnemangsavgiften (som du har på vilken telefon som helst) så visst, då kostade den det. Men vad är en telefon utan abb?

T.ex. så betalade jag 3500:- eller nåt sånt för min 3G 16GB plus 18månaders bindning (utan förhöjd avgift, viktigt att notera) när den släpptes... detta är alltså två år sedan och 3Gs hade samma pris när den släpptes.

Och nej, 4G kommer inte komma till smartphones illa kvickt, det har inte skett i historien och det kommer inte ske nu heller.
Sen att Telia och Telenor säger att deras nät skall vara fullt utbyggt till årsskiftet tror jag vad jag vill på, det har varit likadant i historien där med, de säger att det skall vara det och det har visat sig gälla GSM (Göteborg, Stockholm och Malmö. Ett gammalt teleskämt).

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Stämmer inte. Eller rättare sagt, ja, om du räknar in abonnemangsavgiften (som du har på vilken telefon som helst) så visst, då kostade den det. Men vad är en telefon utan abb?

T.ex. så betalade jag 3500:- eller nåt sånt för min 3G 16GB plus 18månaders bindning (utan förhöjd avgift, viktigt att notera) när den släpptes... detta är alltså två år sedan och 3Gs hade samma pris när den släpptes.

Och nej, 4G kommer inte komma till smartphones illa kvickt, det har inte skett i historien och det kommer inte ske nu heller.
Sen att Telia och Telenor säger att deras nät skall vara fullt utbyggt till årsskiftet tror jag vad jag vill på, det har varit likadant i historien där med, de säger att det skall vara det och det har visat sig gälla GSM (Göteborg, Stockholm och Malmö. Ett gammalt teleskämt).

Jag vet inte om du har rätt men du sprider ialla fall ljus i mitt mörka kontorsrum ;)
Jag har gått och blivit en riktigt iphonebög och IP4 WILL BE MINE MUAHAHA

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag tror priset på IPhone 4 kommer att hamna i närheten av vad 3G och 3GS kostade när den introducerades. Även om varumärket är starkt tror jag att man kommer att tvingas hålla nere priset. Konkurrensen är nämligen starkare idag än när Iphone först introducerades för ett par år sedan. Även om telefonen skulle vara exceptionellt bra tror jag inte kunderna är beredda att betala hur mycket som helst. Folk lägger rätt mycket pengar på sina mobilabonnemang idag. Smärtgränsen är nog nådd för många redan.

Många gör nog klokt i att köpa en kraftigt nersatt IPhone 3GS i samband med att nya IPhone 4 introduceras.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Man har väl redan sagt att 3GS ska kosta $99 när 4:an släpps i USA. Då måste de sänka den i Sverige också och då blir priset på 4:an ungefär som 3GS idag. Finns ingen anledning att tro att det blir på något annat vis den här gången heller.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Enligt polaren som jobbar i en telebutik så kommer den antagligen landa på 170kr mån i 24 mån + abonemang.

4000kr dvs

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Enligt polaren som jobbar i en telebutik så kommer den antagligen landa på 170kr mån i 24 mån + abonemang.

4000kr dvs

Hoppas att det inte är samma "polare" i samma "telebutik" som MrQ snackat om tidigare... ;)

Det spelar faktiskt ingen roll vad din polare säger att han vet eller inte, priserna för Sverige har inte släppts från Apple än så det är ganska omöjligt och din polare spekulerar bara.

Själv tar jag inget pris på riktigt förräns jag ser det på t.ex. Telia.se eller liknande.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC