Irriterande trender

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Mera trender jag får spel på:

Bilars intervalltorkare: Ja inte den som just gör sitt jobb under ett förutbestämt intervall. Riktigt bra blir det om intervallets längd kan justeras i flera steg. Nej nu pratar vi de bilar med regnsensor. Funkar ju skapligt om det är just regn som kommer på rutan. Men snö, snöblandat regn, hagel ja då börjar problemen! Antingen går torkarna på full hastighet när det ligger en droppe i sidan av rutan, eller så möter man en lastbil, dränks i en kaskad av slush, medans torkarna uppfattar det som en solig dag i Sahara! Riktig ridå är när bilar är utrustad med ENDAST regnsensor alltså ingen fast intervallfunktion! Helvetes!
Ja fy fan.
Har kört många bilar med regnsensor. En del "premiumbilar". Det har funkat bajs i samtliga.

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Den förbannade trenden att köra omkring med släckta baklysen i allehanda skitväder.
50 års trafiksäkerhetsarbete pissat i nyllet för att några idioter i eu tyckte att baklysen behövs väl inte.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Man sätter in en annons om man vill sälja något, då sätter man ett pris man vill ha och eventuellt ett "eller högstbjudande" men då sätter man ett riktigt lågt utgångspris för att man vill bli av med något och reserverar sig för att det kan bli bud om telefonen ringer så den glöder.

Hur ska man tolka ”eller högstbjudande”? Väntar säljaren någon vecka och sedan säljer till den med högst bud? Även om det är under begärt pris? Eller menar man enbart bud över begärt pris? Va? Va? Va?

Man bör sätta ett pris och sedan stå för det. Sälj till första köparen med pengar i handen. Vet man inte värdet på det man säljer så finns det auktionssidor att använda sig av.

Så ja, detta med annonsera utformning retar mig också.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur ska man tolka ”eller högstbjudande”? Väntar säljaren någon vecka och sedan säljer till den med högst bud? Även om det är under begärt pris? Eller menar man enbart bud över begärt pris? Va? Va? Va?

Man bör sätta ett pris och sedan stå för det. Sälj till första köparen med pengar i handen. Vet man inte värdet på det man säljer så finns det auktionssidor att använda sig av.

Så ja, detta med annonsera utformning retar mig också.

Jag är rent generellt emot "eller högstbjudande" i annonser, men en bekant skulle sälja en båt, satte ut den till fast pris men fick inga svar, han var tvungen att få väck båten snabbt (annars hade han fått hyra båtplats ett år till) så han satte ut den igen till ett rejält lägre pris "eller högstbjudande" och satte ett datum.

Till det lägre priset fanns många intresserade, några höjde direkt, sista budet han fick var nära vad han hade satt ut den för i första annonsen. (inom vad han hade accepterat som prutmån)

Han som köpte båten satte genast ut den igen till ett betydligt högre pris, med samma bilder som min kompis hade använt i annonsen, och efter en månad fick han den såld och gjorde rätt rejäl vinst.
(den köparen hörde av sig till min kompis med lite frågor och talade om vad han hade betalat)

Så har man bråttom att sälja kan det väl vara ett bra sätt att vara säker på att få grejorna sålda, men ändå få så mycket som möjligt för det man säljer.

Men generellt är det ett jävla oskick folk använder för att försöka trissa priset/slippa pruta.

Det är mer än en gång man har ringt på prylar och fått höra att priset är högre än utgångsbudet, för att sedan få ett samtal om att den köparen har backat ur när man inte höjer själv

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Den förbannade trenden att köra omkring med släckta baklysen i allehanda skitväder.
50 års trafiksäkerhetsarbete pissat i nyllet för att några idioter i eu tyckte att baklysen behövs väl inte.

Min Saab från 73 hade riktig halvljusatomatik, men nu har jag en sån där djävla bil med halvdimmade framljus och inga baklysen, och det finns inget enkelt sätt att koppla om det till en riktig halvljusautomatik (typ kabelbygling man kan flytta), fast jag har haft planer på att ge mig på det, några dioder och eventuellt ett extra relä borde fixa saken

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Jag som gillar att klä mig i grövre flanellskjortor, typ skogshuggarskjorta/jägarskjorta/canadaskjorta får tydligen ge upp det nu då alla skjortor nu för tiden bara ska ha bröstfickan med mönstret på tvären. Det ser så jävla fult ut att det finns inte. Fattigt!
Får väl köra på T-shirt med nåt fånigt tryck på, tvärmönstrade skjortfickor går bara inte.
Uppmanar till bojkott av felmönstrade skjortor tills de ser anständiga ut igen.
Köp skjortor hos din lokala Huskvarna motorsågssäljare.
Rutiga med bröstfickan åt rätt hålll:)

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Min Saab från 73 hade riktig halvljusatomatik, men nu har jag en sån där djävla bil med halvdimmade framljus och inga baklysen, och det finns inget enkelt sätt att koppla om det till en riktig halvljusautomatik (typ kabelbygling man kan flytta), fast jag har haft planer på att ge mig på det, några dioder och eventuellt ett extra relä borde fixa saken
Jag har ett läge på ljusomkopplaren som ger vanligt ljus på bilen. Nödvändigt när man hänger på ett släp.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Irriterad på att utvecklingen gått till att när någon klantat sig måste det alltid letas upp någon eller något att skylla på.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har ett läge på ljusomkopplaren som ger vanligt ljus på bilen. Nödvändigt när man hänger på ett släp.

Jag har ett läge med vanligt ljus, som man måste stänga av när man lämnar bilen, annars kommer man ut till ett tomt batteri.

Kopplar man in en släpvagn och startar bilen med den löjliga DRL belysningen igång så går säkringen.

Det är inte bara 2 steg bakåt i utveckling, det är fan backat och svängt in på fel väg...

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag brukar ibland säg Ah, Mein Gott! :D

När de ser lite konfunderade ut säger jag

F,låt jag vet, larvigt att använda ett annat språk än svenska i Sverige... :crash
Det är helt ok, skulle vara rätt ok med ett korrekt uttalat "Oh my God" också, men detta ammagadd driver mig till vansinne. (herregud skulle funka med...)

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Har en dotter på 25 och en på 19 och har sett just hur trender påverkat dom i deras dagliga liv, en del bra och ganska mycket mindre bra.
Har många gånger ställt mig frågan om jag skulle vilja byta med dom och mitt svar är absolut nej, aldrig i livet. Sen kommer vi till den politiska korrektheten som grabbat tag i Sverige och det är en trend jag inte gillar, låt oss vara bra människor som respekterar varandra så behövs inga pekpinnar.
Det kanske är så att det var bättre förr eller är jag en 52år gammal grumpy old man :).

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har en dotter på 25 och en på 19 och har sett just hur trender påverkat dom i deras dagliga liv, en del bra och ganska mycket mindre bra.
Har ganska många gånger ställt mig frågan om jag skulle vilja byta med dom och mitt svar är absolut nej, aldrig i livet. Det kanske var så att det var bättre förr eller är jag en 52år gammal grumpy old man:).

Jag har en son och en dotter, båda i 25-30 års åldern, dom har nog mindre koll på fjantiga trender, och tycker dom är fjantigare än vad jag tycker.

Ingen av dom blev typiska för sin generation, båda blev bättre än så.

Dom ringer mig för tech-support på datorer och elektronik, jag får hjälp av dom med mina bilar (jag är inte helt okunnig då jag är utbildad fordonsmekaniker, men dom har bättre resurser i sina garage/jobb)

Ingen av dom blev fjaskig, utan båda tar i och är inte rädda att skita ner sig om det behövs (och ibland bara för skojs skull)

Båda hade jobb efter skolan, eller faktiskt erbjudanden från praktikplatser innan dom gick ut skolan, dottern som hade gått en makeup/spa utbildning sadlade dock om då det kanske inte var hennes grej, ÅAS håller hennes nya arbetsgivare med gratis smink och kläder, dock bara i tre färger....

Japp, jag är fullständigt nöjd.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
, ÅAS håller hennes nya arbetsgivare med gratis smink och kläder, dock bara i tre färger....

Japp, jag är fullständigt nöjd.

Åja, hon får väl hudsalva att ha under sminket också?

Jag tror att de som nu är 30 -35 som mina barn är kom lindrigt undan, de som är yngre har nog ett svårare läge med krav och förväntningar och skeva bilder av hur det ska vara.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS