Irriterande trender

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Trenden med valbara körlägen..
Vid tidpunkten när motorns bränslesystem gick från förgasarens mer mekaniska uppbyggnad till dagens bränsleinsprutning mötte konstruktören en del nya utmaningar. Den "digitala" känslan i gashandtaget som ofta uppstod gav upphov till allehanda förbättringar. Osymetriska hjul varvid gaswiren löpte var en lösning. Sen introducerades Ride by wire (bara namnet är konstigt och för oss svenskar missvisande och motsägelsefullt, stålwiren som påverkar gasspjället är utbytt mot en sladd och en potensiometer.)
Men det är nu det blir intressant: Då konstruktören förr i tiden la ner en massa tid på att testa och utvärdera och slutligen komma fram till en vettig kompromiss över känslan i gashandtaget, den skulle nu föraren själv göra genom att välja en 2, 3, 4, eller fler olika körlägen!
Helt plötsligt blev trenden att de flesta hojar skulle ha denna "finess"! Ok jag förstår om en värsting typ R1, S1000RR, Panigale mm har den möjligheten att justera, men en sketen vanlig budgethoj?!
Men vänta här, är inte detta att gå tillbaka i tiden?! Visst behövde man väl justera tändningen under färd redan på T-Fordens dagar?
Ärligt hur ofta byter du körläge på din hoj? Vilket annat fordon har denna feature? Vad blir nästa grej, variabelt
motstånd hos tändningsnyckeln? Olika ton på tutan? Valbara hål att tanka i?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har en dotter på 25 och en på 19 och har sett just hur trender påverkat dom i deras dagliga liv, en del bra och ganska mycket mindre bra.
Har många gånger ställt mig frågan om jag skulle vilja byta med dom och mitt svar är absolut nej, aldrig i livet. Sen kommer vi till den politiska korrektheten som grabbat tag i Sverige och det är en trend jag inte gillar, låt oss vara bra människor som respekterar varandra så behövs inga pekpinnar.
Det kanske är så att det var bättre förr eller är jag en 52år gammal grumpy old man :).
Nu låter jag som om jag var dubbelt så gammal som jag är, men ja, det var bättre förr, och även om det är en utmaning att gå i skolan med mobbing, läxor och hela resan upp till vuxenlivet så fick man vara barn på den tiden. Nu är det bara en ny målgrupp för nya produkter och småglin har smink och märkeskläder, och självklart en spretans mobil. Det verkar som att man måste bygga sitt personliga varumärke från dagis och uppåt, och numer finns också möjligheterna att bli mobbad både i verkligheten och på nätet, och alla misstag man gör finns för evigt dokumenterade och spridda.

Trenden med valbara körlägen..
Vid tidpunkten när motorns bränslesystem gick från förgasarens mer mekaniska uppbyggnad till dagens bränsleinsprutning mötte konstruktören en del nya utmaningar. Den "digitala" känslan i gashandtaget som ofta uppstod gav upphov till allehanda förbättringar. Osymetriska hjul varvid gaswiren löpte var en lösning. Sen introducerades Ride by wire (bara namnet är konstigt och för oss svenskar missvisande och motsägelsefullt, stålwiren som påverkar gasspjället är utbytt mot en sladd och en potensiometer.)
Men det är nu det blir intressant: Då konstruktören förr i tiden la ner en massa tid på att testa och utvärdera och slutligen komma fram till en vettig kompromiss över känslan i gashandtaget, den skulle nu föraren själv göra genom att välja en 2, 3, 4, eller fler olika körlägen!
Helt plötsligt blev trenden att de flesta hojar skulle ha denna "finess"! Ok jag förstår om en värsting typ R1, S1000RR, Panigale mm har den möjligheten att justera, men en sketen vanlig budgethoj?!
Men vänta här, är inte detta att gå tillbaka i tiden?! Visst behövde man väl justera tändningen under färd redan på T-Fordens dagar?
Ärligt hur ofta byter du körläge på din hoj? Vilket annat fordon har denna feature? Vad blir nästa grej, variabelt
motstånd hos tändningsnyckeln? Olika ton på tutan? Valbara hål att tanka i?
Det handlar ju enbart om att man måste ha det som alla andra har. Den som slutar bli bättre slutar att vara bra sägs det ju, och så är det ju här också. För medelsvensson så låter det ju bättre ju fler "finesser" något har, trots att man aldrig använder det, och trots att allt lullull kostar massor med pengar.

Det är ju samma med moderna bilar, istället för att konstruera bra väghållning och framkomlighet så kastar man inte lite sensorer och datorer istället som försöker hålla skrotet på vägen. Sen kallar man det säkerhetssystem, och får kunden att betala extra för deras misslyckande.

En kollega hade en XC60 som en sensor till ett av hjulen la av på, då tog han sig inte in på tomten längre, lite snöskrufs gjorde att bilen inte tog sig fram. Hans grabbs gamla Volvo 850 hade däremot inga som helst problem att ta sig fram.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Har börjat titta lite smått på nyheter på SVTplay nu i Corona tider.
-Kvällens huvudnyhet är "ditten och datten", men mer om det senare..
*massa ointressant skröfs*
-Som vi sa innan så har "ditten och datten" hänt, men innan vi pratar om det så ska vi besöka bonden Bondesson som mjölkar en ko.
*Man ser en man mjölka en ko, sen mer ointressant skröfs*
Nu till huvudnyheten: "Ditten har hänt och förutom det även datten. Tack för idag."
Hur jävla svårt kan det vara att vara rapportera nyheter på ett normalt sätt? Eller har vi redan nått koncentrationsförmåga guldfisk på den vuxna befolkningen?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
koncentrationsförmåga guldfisk

Citat BBC: "And there are statistics too. They say that the average attention span is down from 12 seconds in the year 2000 to eight seconds now. That is less than the nine-second attention span of your average goldfish."

ADD/ADHD-TV, hur man fördriver tid och minimerar spridning av kunskap. SVT började med det i Plus efter Jerkers avpollettering.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Citat BBC: "And there are statistics too. They say that the average attention span is down from 12 seconds in the year 2000 to eight seconds now. That is less than the nine-second attention span of your average goldfish."

ADD/ADHD-TV, hur man fördriver tid och minimerar spridning av kunskap. SVT började med det i Plus efter Jerkers avpollettering.

Orkade inte läsa klart, sorry.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Citat BBC: "And there are statistics too. They say that the average attention span is down from 12 seconds in the year 2000 to eight seconds now. That is less than the nine-second attention span of your average goldfish."

ADD/ADHD-TV, hur man fördriver tid och minimerar spridning av kunskap. SVT började med det i Plus efter Jerkers avpollettering.
Aah, den gamle gode Jerker. Det var inte igår!
- "Är'e så?!? Är'e så?!? Ska're va så!?!
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kan man inte bli frisk från nykterism?
Nja, tänker att det måste vara som att bli medlem i nån sån där väckelse-sekt. När man väl är där så är man fast.. Fast å andra sidan har jag bara något exempel i min bekantskapskrets som drabbats av det hela, så får erkänna att min expertis på området är begränsad. Oavsett så säger jag som man säger om bacon: Man skulle kunna leva utan det, men jag vågar fan inte chansa.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag stör mig på trenden att slarva med saker, man gör ingenting ordentligt längre.
Förr läste man manualen ordentligt på motorcykeln man just köpt och mc-tidingarna lästes från pärm till pärm innan de hamnade på dass och återigen lästes från pärm till pärm...även manualen till hojen kunde hamna på dasset...

När jag tänker efter så satt man mycket längre på dass förr i tiden för det var där man utvecklade sina intressen.
(Även herrtidningarnas frånfälle är en irriterande trend, även i kombination med nyss nämnda dassbesök)

Nu är det inte PK att sitta länge och det skyller jag på dessa "smartprodukter" som hela tiden heller koll på en...

"Beep, upp och rör på dig...BEEP"

För att inte tala om att man hela tiden måste vara "online" med allting och redovisa just nämnda dassbesök på fejsbook...

...vilket också är en irriterande trend...

Killrackligt.jpg
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag stör mig på trenden att slarva med saker, man gör ingenting ordentligt längre.
Förr läste man manualen ordentligt på motorcykeln man just köpt och mc-tidingarna lästes från pärm till pärm innan de hamnade på dass och återigen lästes från pärm till pärm...även manualen till hojen kunde hamna på dasset...

Sneglar på att skaffa en hoj som jag aldrig haft innan. Första instinkten är att gå igenom hela den modellspecifika tråden här på SH..
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jag stör mig på trenden att slarva med saker, man gör ingenting ordentligt längre.
Förr läste man manualen ordentligt på motorcykeln man just köpt och mc-tidingarna lästes från pärm till pärm innan de hamnade på dass och återigen lästes från pärm till pärm...även manualen till hojen kunde hamna på dasset...

När jag tänker efter så satt man mycket längre på dass förr i tiden för det var där man utvecklade sina intressen.
(Även herrtidningarnas frånfälle är en irriterande trend, även i kombination med nyss nämnda dassbesök)

Nu är det inte PK att sitta länge och det skyller jag på dessa "smartprodukter" som hela tiden heller koll på en...

"Beep, upp och rör på dig...BEEP"

För att inte tala om att man hela tiden måste vara "online" med allting och redovisa just nämnda dassbesök på fejsbook...

...vilket också är en irriterande trend...

View attachment 454035

Episk bild :tummenupp

Instruktionsboken är fortfarande lektyr men den är, ofta, inte lika intressant/välskriven som förr och alla varningar om vad som kommer leda till ens död upprepas gärna lite väl ofta.

Man lär sig dock alltid något nytt man aldrig kommer erkänna :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag stör mig på trenden att slarva med saker, man gör ingenting ordentligt längre.
Förr läste man manualen ordentligt på motorcykeln man just köpt och mc-tidingarna lästes från pärm till pärm innan de hamnade på dass och återigen lästes från pärm till pärm...även manualen till hojen kunde hamna på dasset...

När jag tänker efter så satt man mycket längre på dass förr i tiden för det var där man utvecklade sina intressen.
(Även herrtidningarnas frånfälle är en irriterande trend, även i kombination med nyss nämnda dassbesök)

Nu är det inte PK att sitta länge och det skyller jag på dessa "smartprodukter" som hela tiden heller koll på en...

"Beep, upp och rör på dig...BEEP"

För att inte tala om att man hela tiden måste vara "online" med allting och redovisa just nämnda dassbesök på fejsbook...

...vilket också är en irriterande trend...

View attachment 454035

"Killräckligt"
:rofl :rofl :rofl

Det är ju på wäbbän som manualerna finns nuförtiden.
Räcker inte det så sur-far jag vidare hit till SH. :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Episk bild :tummenupp

Instruktionsboken är fortfarande lektyr men den är, ofta, inte lika intressant/välskriven som förr och alla varningar om vad som kommer leda till ens död upprepas gärna lite väl ofta.

Man lär sig dock alltid något nytt man aldrig kommer erkänna :)

Alla japanska hojar jag ägt genom åren så står det i deras respektive manual hur man tvättar, hur man tankar, var reglagen sitter och möjligtvis vilket lufttryck man ska ha. Allting i övrigt hänvisar till närmaste auktoriserade serviceverkstad.
En KTM manual påminner om en Haynesbok, vilket passar utmärkt på dasset... :)

Ja, jag vet, jag lägger upp en smash här om att man inte behöver någon manual till en japansk hoj men det bjuder jag på för då får jag fram ytterligare en irriterade trend, nämligen att det hackas så mycket på KTM... :)
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top