MR Z
Med TL´n är man herre över åskan!
- Gick med
- 3 Sep 2004
- Ort
- Västerås
- Hoj
- Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Trenden med valbara körlägen..
Vid tidpunkten när motorns bränslesystem gick från förgasarens mer mekaniska uppbyggnad till dagens bränsleinsprutning mötte konstruktören en del nya utmaningar. Den "digitala" känslan i gashandtaget som ofta uppstod gav upphov till allehanda förbättringar. Osymetriska hjul varvid gaswiren löpte var en lösning. Sen introducerades Ride by wire (bara namnet är konstigt och för oss svenskar missvisande och motsägelsefullt, stålwiren som påverkar gasspjället är utbytt mot en sladd och en potensiometer.)
Men det är nu det blir intressant: Då konstruktören förr i tiden la ner en massa tid på att testa och utvärdera och slutligen komma fram till en vettig kompromiss över känslan i gashandtaget, den skulle nu föraren själv göra genom att välja en 2, 3, 4, eller fler olika körlägen!
Helt plötsligt blev trenden att de flesta hojar skulle ha denna "finess"! Ok jag förstår om en värsting typ R1, S1000RR, Panigale mm har den möjligheten att justera, men en sketen vanlig budgethoj?!
Men vänta här, är inte detta att gå tillbaka i tiden?! Visst behövde man väl justera tändningen under färd redan på T-Fordens dagar?
Ärligt hur ofta byter du körläge på din hoj? Vilket annat fordon har denna feature? Vad blir nästa grej, variabelt
motstånd hos tändningsnyckeln? Olika ton på tutan? Valbara hål att tanka i?
Vid tidpunkten när motorns bränslesystem gick från förgasarens mer mekaniska uppbyggnad till dagens bränsleinsprutning mötte konstruktören en del nya utmaningar. Den "digitala" känslan i gashandtaget som ofta uppstod gav upphov till allehanda förbättringar. Osymetriska hjul varvid gaswiren löpte var en lösning. Sen introducerades Ride by wire (bara namnet är konstigt och för oss svenskar missvisande och motsägelsefullt, stålwiren som påverkar gasspjället är utbytt mot en sladd och en potensiometer.)
Men det är nu det blir intressant: Då konstruktören förr i tiden la ner en massa tid på att testa och utvärdera och slutligen komma fram till en vettig kompromiss över känslan i gashandtaget, den skulle nu föraren själv göra genom att välja en 2, 3, 4, eller fler olika körlägen!
Helt plötsligt blev trenden att de flesta hojar skulle ha denna "finess"! Ok jag förstår om en värsting typ R1, S1000RR, Panigale mm har den möjligheten att justera, men en sketen vanlig budgethoj?!
Men vänta här, är inte detta att gå tillbaka i tiden?! Visst behövde man väl justera tändningen under färd redan på T-Fordens dagar?
Ärligt hur ofta byter du körläge på din hoj? Vilket annat fordon har denna feature? Vad blir nästa grej, variabelt
motstånd hos tändningsnyckeln? Olika ton på tutan? Valbara hål att tanka i?