IS Körning

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
happ isen verkar ha sett bättre dagar... gör man nåt för att försöka få ett par veckor till eller börjar det bli färdigåkt?

Bättre dagar har man ju haft på isen, kom 3 varv sen rasa hojen min. småskuren kolv och förmodligen skrotad topp. fan va glad jag blir.
 

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
happ isen verkar ha sett bättre dagar... gör man nåt för att försöka få ett par veckor till eller börjar det bli färdigåkt?

Bättre dagar har man ju haft på isen, kom 3 varv sen rasa hojen min. småskuren kolv och förmodligen skrotad topp. fan va glad jag blir.

Nja. Ena halvan var spolad inför lördagen, men det hade blivit en ganska stor blöt fläck innan långa rakan.

Om vi gör något????

I kväll var jag & LG uppe och spolade 3/4 av banan, det ska bli kallt i veckan, så om ingen kör sönder banan under veckan, så har vi kanon is till Lördag.

Växellådan på Illern rasade i lördags oxå, denna ska vi byta i veckan, så det finns att göra, för att underhålla isen, för allas trevnad.

Isen kommer att vara körbar minst 3-4 helger till om det inte blir +20grC.

Gör ni något????

//Thomas
 

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Nja. Ena halvan var spolad inför lördagen, men det hade blivit en ganska stor blöt fläck innan långa rakan.

Om vi gör något????

I kväll var jag & LG uppe och spolade 3/4 av banan, det ska bli kallt i veckan, så om ingen kör sönder banan under veckan, så har vi kanon is till Lördag.

Växellådan på Illern rasade i lördags oxå, denna ska vi byta i veckan, så det finns att göra, för att underhålla isen, för allas trevnad.

Isen kommer att vara körbar minst 3-4 helger till om det inte blir +20grC.

Gör ni något????

//Thomas

Lugn Thomas! Tapper undrade bara om ni skulle göra något, han anklagade er inte för att slöa! Jag gissar att han bara undrade ifall han ska lägga tid på o fixa hojen sin eller om han ska låta den stå.

Förstår att du kan bli sur när folk klagar på er, men bli inte arg på de som bara undrar. Grabben e ju uppe o kör hos er nästan varje helg så han tycker säkert att ni gör ett bra jobb :tummenupp
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Nja. Ena halvan var spolad inför lördagen, men det hade blivit en ganska stor blöt fläck innan långa rakan.

Om vi gör något????

I kväll var jag & LG uppe och spolade 3/4 av banan, det ska bli kallt i veckan, så om ingen kör sönder banan under veckan, så har vi kanon is till Lördag.

Växellådan på Illern rasade i lördags oxå, denna ska vi byta i veckan, så det finns att göra, för att underhålla isen, för allas trevnad.

Isen kommer att vara körbar minst 3-4 helger till om det inte blir +20grC.

Gör ni något????

//Thomas

Tapper vill bara veta om han skall riva motorn ikväll så den är redo tills helgen. Det är kanon att ni jobbar på :tummenupp

Det var förvånansvärt få idag när det var så grymt väder.
Eller körde alla igår?

Banan var bra förutom blöta partier i början på rakan och längst ner i långa kurvan. Efter någon timma så körde vi igenom isen ut på långa rakan. Hålet markerades med grenar ner i botten så det var bara att hålla till vänster och ge mycket gas :gnissla

Tjejen filmade lite på lilla banan :)
[YOUTUBE-ID]zw1sc2pgYbs[/YOUTUBE-ID]
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Nja. Ena halvan var spolad inför lördagen, men det hade blivit en ganska stor blöt fläck innan långa rakan.

Om vi gör något????

I kväll var jag & LG uppe och spolade 3/4 av banan, det ska bli kallt i veckan, så om ingen kör sönder banan under veckan, så har vi kanon is till Lördag.

Växellådan på Illern rasade i lördags oxå, denna ska vi byta i veckan, så det finns att göra, för att underhålla isen, för allas trevnad.

Isen kommer att vara körbar minst 3-4 helger till om det inte blir +20grC.

Gör ni något????

//Thomas



nu får du väl änna lugna dig lite. jag menar absolut inget illa. jag är tacksam som fan för det ni gör och tycker jag talat om det för dig oxå? jag har som sagt varit uppe varenda helg jag varit frisk sen nyår och jag tänker gladerligen sponsra er med en hundring en massa helger till om det går. du har åkt is i hundra år. jag har åkt denna vintern. du vet massa, jag vet nada.

därför frågar jag om det går att få ordning på isen igen så det är värt att lägga resterande månadslön och köpa grejer samt en kväll för att få ihop hojen till nästa helg eller om det är lika bra att packa in skiten och ta det när man har ekonomi för det.

frågan var riktad till allmänheten och jag frågade inte om NI gör något, utan om MAN gör det. alltså isprepp generelt, i såväl skåne som norrland.


vill du ha en ursäkt så får du det. men jag hoppas du kan skilja mellan oss som är tacksamma för det ni gör och dom idioterna som inte är det.

Tapper vill bara veta om han skall riva motorn ikväll så den är redo tills helgen. Det är kanon att ni jobbar på :tummenupp

Det var förvånansvärt få idag när det var så grymt väder.
Eller körde alla igår?

Banan var bra förutom blöta partier i början på rakan och längst ner i långa kurvan. Efter någon timma så körde vi igenom isen ut på långa rakan. Hålet markerades med grenar ner i botten så det var bara att hålla till vänster och ge mycket gas :gnissla

Tjejen filmade lite på lilla banan :)
[YOUTUBE-ID]zw1sc2pgYbs[/YOUTUBE-ID]



den är redan riven, ska se om toppen går att rädda annars måste jag ha en ny... =dyrt:(
 

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
nu får du väl änna lugna dig lite. jag menar absolut inget illa. jag är tacksam som fan för det ni gör och tycker jag talat om det för dig oxå? jag har som sagt varit uppe varenda helg jag varit frisk sen nyår och jag tänker gladerligen sponsra er med en hundring en massa helger till om det går. du har åkt is i hundra år. jag har åkt denna vintern. du vet massa, jag vet nada.

därför frågar jag om det går att få ordning på isen igen så det är värt att lägga resterande månadslön och köpa grejer samt en kväll för att få ihop hojen till nästa helg eller om det är lika bra att packa in skiten och ta det när man har ekonomi för det.

frågan var riktad till allmänheten och jag frågade inte om NI gör något, utan om MAN gör det. alltså isprepp generelt, i såväl skåne som norrland.


vill du ha en ursäkt så får du det. men jag hoppas du kan skilja mellan oss som är tacksamma för det ni gör och dom idioterna som inte är det.





den är redan riven, ska se om toppen går att rädda annars måste jag ha en ny... =dyrt:(

Lugn Tapper, jag skriver på detta sätt, det vet ni alla nu som känner mig, jag är sarkastisk i mitt sätt, den sista negativa optimisten.
Jag behöver ingen ursäkt, för vad i så fall.
Alla ni som gillar vad vi gör, det är för er vi gör detta, de andra- de kan köra någon annanstans.
Sedan är det så att er alla som lägger ett bidrag till plogningen, gör det möjligt att vi oxå kan köra på plogad bana, vi skulle inte kunna dra runt detta själva, på det som finns kvar av lönen.
Sedan vill vi oxå köra på slät is, därav vattning av bana.

Sätt nu ihop motorn o kom upp på Lördag, i tid, så får du slät is.

//Thomas
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
den är redan riven, ska se om toppen går att rädda annars måste jag ha en ny... =dyrt:(

Kan toppen gå sönder på en 2-t ? Håller den tätt med en ny packning och stiftet sitter kvar så är det väl bara att byta kolv o se glad ut :)
Eller gör som jag, knacka loss kolvringen, stoppa tillbaka skiten o se glad ut.

Eller är det cyllindern som gett sig?
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Lugn Tapper, jag skriver på detta sätt, det vet ni alla nu som känner mig, jag är sarkastisk i mitt sätt, den sista negativa optimisten.
Jag behöver ingen ursäkt, för vad i så fall.
Alla ni som gillar vad vi gör, det är för er vi gör detta, de andra- de kan köra någon annanstans.
Sedan är det så att er alla som lägger ett bidrag till plogningen, gör det möjligt att vi oxå kan köra på plogad bana, vi skulle inte kunna dra runt detta själva, på det som finns kvar av lönen.
Sedan vill vi oxå köra på slät is, därav vattning av bana.

Sätt nu ihop motorn o kom upp på Lördag, i tid, så får du slät is.

//Thomas

bra. blir bara lite fundersam när det varit så mycket snack om allting och du skriver så.

Kan toppen gå sönder på en 2-t ? Håller den tätt med en ny packning och stiftet sitter kvar så är det väl bara att byta kolv o se glad ut :)
Eller gör som jag, knacka loss kolvringen, stoppa tillbaka skiten o se glad ut.

Eller är det cyllindern som gett sig?


tät är den nog, men den har spikat som fan så måste slipa ur förbränningsrummet lite. vet inte hur mycket effekt man tappar på ett större squis (stavning)?

kolven sätter jag inte tillbaka, den va jävligt dålig. jag har inget nikasilsläpp i cylindern men det syns ju så ska köra ett par varv med honingsverktyget.

ska ringa å flirta lite med vår kontakt på duells imån å se vad han kan ordna för sweet deal åt mig.
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
tät är den nog, men den har spikat som fan så måste slipa ur förbränningsrummet lite. vet inte hur mycket effekt man tappar på ett större squis (stavning)?

kolven sätter jag inte tillbaka, den va jävligt dålig. jag har inget nikasilsläpp i cylindern men det syns ju så ska köra ett par varv med honingsverktyget.

ska ringa å flirta lite med vår kontakt på duells imån å se vad han kan ordna för sweet deal åt mig.

så mycket mer "squish" kan den ju inte ha spikat ur. och det gör inte så mycket om förbränningsrummet är knaggligt.
annars får du väl hänga i en kompkolv, för mindre komp (läs vrid) och mer varv på en 125:a vet jag inte om du vill ha :D

horna inte för mycket bara. jag hornade en cylinder så jag tappade komp istället. känner du inte kanten på slitaget med fingret så skippa horning. fast du jobbar ju med 2-t motorer nu så du borde ju faktiskt veta bäst :tummenupp
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
så mycket mer "squish" kan den ju inte ha spikat ur. och det gör inte så mycket om förbränningsrummet är knaggligt.
annars får du väl hänga i en kompkolv, för mindre komp (läs vrid) och mer varv på en 125:a vet jag inte om du vill ha :D

horna inte för mycket bara. jag hornade en cylinder så jag tappade komp istället. känner du inte kanten på slitaget med fingret så skippa horning. fast du jobbar ju med 2-t motorer nu så du borde ju faktiskt veta bäst :tummenupp



spikat ur har det nog inte gjort, men det sitter lite material i toppen jag vill bli av med.

jag har inte mkt mer erfarenhet av sånthär nu än jag hade innan jag började. samt att båtmotorerna inte brukar vara nikasilbehandlade så skär dom är det bara att borra och i med öd kolv.

jag skall ta det försiktigt;)


mer varv varv är alltid najs. man kanske skulle fräsa av kolven ett par mm ist:banana
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
spikat ur har det nog inte gjort, men det sitter lite material i toppen jag vill bli av med.

jag har inte mkt mer erfarenhet av sånthär nu än jag hade innan jag började. samt att båtmotorerna inte brukar vara nikasilbehandlade så skär dom är det bara att borra och i med öd kolv.

jag skall ta det försiktigt;)

mer varv varv är alltid najs. man kanske skulle fräsa av kolven ett par mm ist:banana

vafan, häng på skruvdäcken på motarden istället. den är ju helt galet snabb :banana
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
bra. blir bara lite fundersam när det varit så mycket snack om allting och du skriver så.




tät är den nog, men den har spikat som fan så måste slipa ur förbränningsrummet lite. vet inte hur mycket effekt man tappar på ett större squis (stavning)?

kolven sätter jag inte tillbaka, den va jävligt dålig. jag har inget nikasilsläpp i cylindern men det syns ju så ska köra ett par varv med honingsverktyget.

ska ringa å flirta lite med vår kontakt på duells imån å se vad han kan ordna för sweet deal åt mig.



Gå upp i huvudmunstycke. så slipper du spikningar...den går för snålt.
Byt 2-t olja. 3 % Castrol TTS är bra och luktar gott för dom som ligger bakom. Läg gärna en skiva för förgasaren så att det finns lite värme för insuget. Det är dom kalla insugsväggarna förångar bensinen. det är därför du behöver mer bensin på vintern.
MVH BC
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Gå upp i huvudmunstycke. så slipper du spikningar...den går för snålt.
Byt 2-t olja. 3 % Castrol TTS är bra och luktar gott för dom som ligger bakom. Läg gärna en skiva för förgasaren så att det finns lite värme för insuget. Det är dom kalla insugsväggarna förångar bensinen. det är därför du behöver mer bensin på vintern.
MVH BC


skall göra det, rev isär förgasaren nu och det satt faktiskt orginal i. fattar inte varför den gått så jävla fett förut. en storlek större lågfart kan väl inte spela så jäkla stor roll?

oljan jag kör på har fått bra omdöme så åker vidare på den. 2t ska lukta illa;) synd för er som ligger bakom.
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
skall göra det, rev isär förgasaren nu och det satt faktiskt orginal i. fattar inte varför den gått så jävla fett förut. en storlek större lågfart kan väl inte spela så jäkla stor roll?

oljan jag kör på har fått bra omdöme så åker vidare på den. 2t ska lukta illa;) synd för er som ligger bakom.

Säkert Sweedex?:D



Haha.....ligga bakom. Om du har orginal boken kvar så finns det ofta ett dia gram hur man bestyckar hojen efter hur varm å kallt det är...Så är det om man åker Honda iaf....:tummenupp
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Säkert Sweedex?:D



Haha.....ligga bakom. Om du har orginal boken kvar så finns det ofta ett dia gram hur man bestyckar hojen efter hur varm å kallt det är...Så är det om man åker Honda iaf....:tummenupp



har åkt på motul innan utan problem men bytte till quaker state för ett tag sen. billigt genom jobbet.

jag har en verkstadshandbok men hittar inget där i. får skicka i lite större grejer och se hur det går.


skall spränga maskin och byta lager. har fått liverapport från snubben som gör blockrenoveringar åt oss på jobbet och det är definitivt materialskrot som flugit runt där inne. fan va jag älskar att åka motorcykel just nu.
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
har åkt på motul innan utan problem men bytte till quaker state för ett tag sen. billigt genom jobbet.

jag har en verkstadshandbok men hittar inget där i. får skicka i lite större grejer och se hur det går.


skall spränga maskin och byta lager. har fått liverapport från snubben som gör blockrenoveringar åt oss på jobbet och det är definitivt materialskrot som flugit runt där inne. fan va jag älskar att åka motorcykel just nu.


Bara det är olja i bensinen så är det daaily.
I en 125 räcer RR när det detonerar så ser det ut som det har varit järnskrot i toppen. Men det är inget så vi har hittat.
På räcer är antingen tändningen el bestyckningen som är felet...men 8/10 är det bestykningen.
Jag tror att i och med att det är för lite bensin olja som smörjer så brinner bränsle luft blandninen upp innan den ska göra sitt jobb så blir det som härdsmälta i toppen...där av dom små groparna i toppen.
Det är varma gaser som gör det.


Motul och Quaker en bra skit

Så här står det wikipeia

Självantändningen induceras av värmen från förbränningen genom så kallad pre-flame dekomposition hos endgaserna, och knackningar sker därför alltid efter det att tändstiftet antänt blandningen men innan förbränningen är avslutad.

Pre-flame dekomposition är när bränslet och luftens syre på grund av höga temperaturer (upp till 700°C) bryts ned och bildar nya ämnen. Dessa reaktioner ger inte tillräcklig värme för att initera en flamma men de producerar nya ämnen som kan vara känsliga för självantändning.

När endgaserna självantänder ger detta upphov till chockvågor, vilka når hastigheter i storleksordningen 1000-1200 m/s. När dessa chockvågor bombarderar förbränningsrummets ytor uppstår ett knackande ljud, vilket har namngett fenomenet. Dessa chockvågor orsakar i regel tre problem:

Det luftlager som isolerar förbränningsrummet från förbränningsvärmen bryts ned varvid värmeöverföringen ökar markant. Detta kan resultera i smältskador men också i pre-ignition, då de överhettade metallytorna kan antända bränsleluftblandningen.
Oljefilmen som smörjer cylinderväggarna bryts ned varvid slitaget ökar.
Laster av vibrerande typ uppstår och leds via kolven till kolvbulten där de kan få smörjningen av kolbulten att kollapsa.
Aspekter vid motorkonstruktion [redigera]
Man kan med vissa motorsimuleringsprogram beräkna risken för knackning genom att använda Douad & Eyzats induktionskorrelation. Denna säger att knackning sker då induktionstiden överstiger flamfrontens anländningstid. Med induktionstid avses här den tid det tar för förbränningsvärmen att initiera en flamma i de nerbrutna endgaserna.

Genom att knackningen kan sägas bero på dessa två fakorer kan man lätt inse varför knackning är ett större problem på låga motorvarvtal och hos motorer med långsam förbränning - ett lågt motorvarvtal och/eller ett långsamtbrinnande bränsle ger en längre utbredningstid för flamfronten.
 

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Rödvattnet

Hej alla:

Vi har varit i snöyran uppe på rödvattnet.

Det går ej att köra till helgen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Snömängden trycker ner isen, det har kommit upp vatten som inte har frusit. mycket vatten

under den tiden vi var där så kom det mycket snö, det måste frysa innan vi kan ploga.

Hlsn
thomas
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Hej alla:

Vi har varit i snöyran uppe på rödvattnet.

Det går ej att köra till helgen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Snömängden trycker ner isen, det har kommit upp vatten som inte har frusit. mycket vatten

under den tiden vi var där så kom det mycket snö, det måste frysa innan vi kan ploga.

Hlsn
thomas

jäkla oflyt:näsblod

då ses vi i alebacken ist:tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top