har åkt på motul innan utan problem men bytte till quaker state för ett tag sen. billigt genom jobbet.
jag har en verkstadshandbok men hittar inget där i. får skicka i lite större grejer och se hur det går.
skall spränga maskin och byta lager. har fått liverapport från snubben som gör blockrenoveringar åt oss på jobbet och det är definitivt materialskrot som flugit runt där inne. fan va jag älskar att åka motorcykel just nu.
Bara det är olja i bensinen så är det daaily.
I en 125 räcer RR när det detonerar så ser det ut som det har varit järnskrot i toppen. Men det är inget så vi har hittat.
På räcer är antingen tändningen el bestyckningen som är felet...men 8/10 är det bestykningen.
Jag tror att i och med att det är för lite bensin olja som smörjer så brinner bränsle luft blandninen upp innan den ska göra sitt jobb så blir det som härdsmälta i toppen...där av dom små groparna i toppen.
Det är varma gaser som gör det.
Motul och Quaker en bra skit
Så här står det wikipeia
Självantändningen induceras av värmen från förbränningen genom så kallad pre-flame dekomposition hos endgaserna, och knackningar sker därför alltid efter det att tändstiftet antänt blandningen men innan förbränningen är avslutad.
Pre-flame dekomposition är när bränslet och luftens syre på grund av höga temperaturer (upp till 700°C) bryts ned och bildar nya ämnen. Dessa reaktioner ger inte tillräcklig värme för att initera en flamma men de producerar nya ämnen som kan vara känsliga för självantändning.
När endgaserna självantänder ger detta upphov till chockvågor, vilka når hastigheter i storleksordningen 1000-1200 m/s. När dessa chockvågor bombarderar förbränningsrummets ytor uppstår ett knackande ljud, vilket har namngett fenomenet. Dessa chockvågor orsakar i regel tre problem:
Det luftlager som isolerar förbränningsrummet från förbränningsvärmen bryts ned varvid värmeöverföringen ökar markant. Detta kan resultera i smältskador men också i pre-ignition, då de överhettade metallytorna kan antända bränsleluftblandningen.
Oljefilmen som smörjer cylinderväggarna bryts ned varvid slitaget ökar.
Laster av vibrerande typ uppstår och leds via kolven till kolvbulten där de kan få smörjningen av kolbulten att kollapsa.
Aspekter vid motorkonstruktion [redigera]
Man kan med vissa motorsimuleringsprogram beräkna risken för knackning genom att använda Douad & Eyzats induktionskorrelation. Denna säger att knackning sker då induktionstiden överstiger flamfrontens anländningstid. Med induktionstid avses här den tid det tar för förbränningsvärmen att initiera en flamma i de nerbrutna endgaserna.
Genom att knackningen kan sägas bero på dessa två fakorer kan man lätt inse varför knackning är ett större problem på låga motorvarvtal och hos motorer med långsam förbränning - ett lågt motorvarvtal och/eller ett långsamtbrinnande bränsle ger en längre utbredningstid för flamfronten.