IS Körning

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Detta fenomen slog till hos oss för ca 3 veckor sedan och vi har inte lyckats köra ännu. Vette fan hur man skulle bära sig åt för att lösa situationen!? :va:brinnerup

Mvh Christer

Vi letar efter en snöfräs( 2stegs snöslunga) ca 150cm bred, som vi ska montera på illern.
Får vi bara bort snön så fryser det ganska snabbt, det ska bli kallt i veckan.

Vi drar runt detta cirkuståg på de som bidrar till plogningen så hittar vi en hyfsad slunga för 6-8tusen så slår vi till.

Vi letar oxå efter ett bilsläp, enkel axel med tipp eller boggie, 1500kg.

När karavanen är komplett så har vi möjlighet att flytta oss till andra sjöar. Just nu så hyr vi bilsläp på Statoil, så vi måste ha 10åkare som kör bara för att täcka hyran.

Så har vi tänkt att lösa problemet.

//Thomas

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Hur ser det ut inför helgen ?

Jag e riktigt taggad :banana
Tjejen är borta i helgen så nåt måste man göra :D

lg76

dead man walking
Gick med
1 Apr 2007
Hoj
kTm 690 sMc. aPrIlLiA 450 RxV. HuSqVaRnA 450SmR. gixxer 1000 k4

du kan ju köra i mina skoter spår på kåsjön annars :tummenupp
dom fryser nog till helgen!!!!
snöskoter is tha shit :yoparty

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.

Vi var uppe i går kväll och plogade vägen in så att det går att komma in o se eländet.

Vi behöver!!
alt 1: ett par snöslungor så kan vi få bort snön- så fryser det vatten som kommit up.
alt 2: 40 män eller kvinnor med var sin skyffel eller snöpulka, så är det gjort på en dag, så fryser det oxå snabbt.
alt 3: vi letar efter en snöfräs att montera på Illern, men detta tar tid, så vi räknar inte med att hitta en till vettiga pengar inom snar framtid.
alt 4: någon som har mer pengar att spendera eller kan sälja sin hoj för att investera den nyare Illern som finns på Blocket, som har snöfräs monterad, pris 95000kr. Då blir han/hon hövding över snöplogning.

//Thomas

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
Vi var uppe i går kväll och plogade vägen in så att det går att komma in o se eländet.

Vi behöver!!
alt 1: ett par snöslungor så kan vi få bort snön- så fryser det vatten som kommit up.
alt 2: 40 män eller kvinnor med var sin skyffel eller snöpulka, så är det gjort på en dag, så fryser det oxå snabbt.
alt 3: vi letar efter en snöfräs att montera på Illern, men detta tar tid, så vi räknar inte med att hitta en till vettiga pengar inom snar framtid.
alt 4: någon som har mer pengar att spendera eller kan sälja sin hoj för att investera den nyare Illern som finns på Blocket, som har snöfräs monterad, pris 95000kr. Då blir han/hon hövding över snöplogning.

//Thomas

Attans, säljer jag mina hojar så kanske jag får ihop till insatsen till en ny Iller.
Då planerar jag in egen tid istället. Egen tid för bakfylla hahaha :banana

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Attans, säljer jag mina hojar så kanske jag får ihop till insatsen till en ny Iller.
Då planerar jag in egen tid istället. Egen tid för bakfylla hahaha :banana

ska du sälja bilen och lägenheten oxå då eller så du har råd med belysning så du kan åka på vardagkvällarna?

trist att det är som det är med isen. jag har beställt grejer så jag är nog med och leker snart igen:)

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Undrar om det är gott om is kvar då man kommer från värmen med, här ska åkas hoj :banana
10 bandagar i spanien kommer göra fint för själen...

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Undrar om det är gott om is kvar då man kommer från värmen med, här ska åkas hoj :banana
10 bandagar i spanien kommer göra fint för själen...

Vet du vilken tid ola kommer o hämtar upp våra hojar på lördag?

Fan va najs det ska bli!! :banana:banana:yoparty

Bifogat

• spanien.JPG
    spanien.JPG
    22.5 KB · Visningar: 55

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
ska du sälja bilen och lägenheten oxå då eller så du har råd med belysning så du kan åka på vardagkvällarna?

trist att det är som det är med isen. jag har beställt grejer så jag är nog med och leker snart igen:)

Vi får väl leka på crossbanan snart hoppas jag. Funderar nästan på att köpa mig en billig tvåtaktare, det var så förbannat kul att köra din 125:a sist på blixås :) . Och så orkade man hur länge som helst. Men då blir det nog 250 för en 125:a behöver ju varvas så in i h-e = ras :D

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
Vågar man planera in körning i framtiden? Eller är det hopplöst att ploga i skaren?
Det skall vara kallt i två veckor framöver.

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
Vet inte hur det ser ut på rödvattnet.

Men har hört att på andra isar så har det det töat och sedan frusit på igen, spegelblankt o fint :)

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
Tydligen en massa dubbelis på rödvattnet.
Var ute på en annan sjö söder om göteborg. Underbart väder och perfekt is.
I stort sett vilken is som helst är kanon nu. Det mesta av snön har smält bort så det är prefekt is.

Dock så kom några griniga personer och klagade. O varför skulle dom ut o åka längd på just denna sjön, det finns ju andra sjöar innan just denna som var fria.
Dom skulle iaf polisanmäla oss för olovlig körning, tog våra regnummer etc. Nu kan ju ingen bevisa att det var jag som körde, men vet ni vad som gäller? Kan vara bra att ha med sig som argument till nästa helg.

Vi har kollat med grannarna och inte fått några klagomål tidigare i vinter.

gaylord

Ny medlem
Gick med
20 May 2008
Hoj
Honda cbr1000rr 06
Tydligen en massa dubbelis på rödvattnet.
Var ute på en annan sjö söder om göteborg. Underbart väder och perfekt is.
I stort sett vilken is som helst är kanon nu. Det mesta av snön har smält bort så det är prefekt is.

Dock så kom några griniga personer och klagade. O varför skulle dom ut o åka längd på just denna sjön, det finns ju andra sjöar innan just denna som var fria.
Dom skulle iaf polisanmäla oss för olovlig körning, tog våra regnummer etc. Nu kan ju ingen bevisa att det var jag som körde, men vet ni vad som gäller? Kan vara bra att ha med sig som argument till nästa helg.

Vi har kollat med grannarna och inte fått några klagomål tidigare i vinter.

Hmmm antar att din hoj inte är reggad? e den reggad kan dom ju inte säga så mycket... du får inte köra fortare än 70 km/h

e den oreggad e det ju kört!

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
Hmmm antar att din hoj inte är reggad? e den reggad kan dom ju inte säga så mycket... du får inte köra fortare än 70 km/h

e den oreggad e det ju kört!

Ja det skall ju vara ok enligt terrängkörningslagen om det inte är ett vattenskyddsområde.

Utdrag från Wikipedia som sammanfattar det ganska bra:
Terrängkörningslagen (1975:1313) säger i korthet att körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden på barmark i hela landet. Körning på snötäckt mark är däremot tillåten, om detta kan ske utan att skada mark eller vegetation.

Vi kör både oreggat och reggat. Har surfat runt lite på internet och hittar en massa definitioner, tyckande och tänk kring terrängkörningslagen. Men jag hittar faktiskt ingenting om att det skall vara reggat.

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Ja det skall ju vara ok enligt terrängkörningslagen om det inte är ett vattenskyddsområde.

Utdrag från Wikipedia som sammanfattar det ganska bra:
Terrängkörningslagen (1975:1313) säger i korthet att körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden på barmark i hela landet. Körning på snötäckt mark är däremot tillåten, om detta kan ske utan att skada mark eller vegetation.

Vi kör både oreggat och reggat. Har surfat runt lite på internet och hittar en massa definitioner, tyckande och tänk kring terrängkörningslagen. Men jag hittar faktiskt ingenting om att det skall vara reggat.

Oreggat får väl bara framföras på inhägnat område, om så är fallet så är det nog inte tillåtet att köra på en frusen sjö.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln