IS Körning

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Svårigheterna med styrningen av arrangemanget är att det sker i en legal gråzon. Därmed blir det svårt att ställa bindande krav på utrustning m.m.
Det blir betydligt enklare på t.ex en RR-bana.

Det är även lämpligt att dela in två grupper, en medelgrupp och en snabb grupp. Då minskar risken för olyckor mellan snabba förare som kör om nybörjare med oförutsägbara spårval.
 
Last edited:

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Skönt att du är på benen iaf Oskar. krya på dig.
tråkigt att sådant händer.
Varför inte bara köra finndubb och endurodubb enkelt å bra.
Sen är det aspekt till att köra med vanliga skruv.
när dom går av så finns ju risken att skruven kan gå igenon glaset på visiret el glasögonen.
Jag skulle röst på sånt som går att köpa färdigt beg el överdisk
MVH BC

Håller med tapper. Jag lägger inte dom pengarna på finndubb. Dessutom har jag sett finndubb som håller sämre än egenskruvat.

Jag tycker det är skönt att det inte är ett svemo upplägg. Då kommer det börja kosta och det roliga och enkla i körningen försvinner.
Det är ju inte så att vi tävlar, vi är ju där för att ha kul.

Vi håller oss till vad Thomas o LG säger och respekterar varandras körning helt enkelt.
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Håller med tapper. Jag lägger inte dom pengarna på finndubb. Dessutom har jag sett finndubb som håller sämre än egenskruvat.

Jag tycker det är skönt att det inte är ett svemo upplägg. Då kommer det börja kosta och det roliga och enkla i körningen försvinner.
Det är ju inte så att vi tävlar, vi är ju där för att ha kul.

Vi håller oss till vad Thomas o LG säger och respekterar varandras körning helt enkelt.


Det finns ju Enduro dubb oxo.
Jag förstår resonomanget med gråzon racing.
Men då måsta vi vara förskitigare vid körningen.

Jag tycker som tobbe där. Snabb och medelgrupp.
Men då måste även vi som åker enduro dubb åka medel i och med det sladdar lite mycket för oss.

MVH BC
 

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Risk

Hej.

Jag ser inget fel i skruvdäck, åker själv skruv bak och finndubb fram, det är 2 säsongen för dessa däck, och de håller bra.

Jag har 9-10mm utstick bak samt 10mm fram.

Det som är oroande är när det kommer 15-30mm utstick på skruven eller slipade M6, dessa bör nog se över sin utrustning.

De viktigaste ämnena i debatten är längd samt indelning i grupper, samt inskaffande av dödmans grepp, ska hämta till mig o LG idag. Hade detta på förra hojen, fungerar bra.

Som enskild så kan jag inte tvinga någon att följa de gemensamma regler vi sätter upp, men om gruppen är överens om de förslag vi lägger fram så får de enskilda anpassa sig eller flytta till annan bana.
Jag äger inte marken eller är ansvarig för någon körning, Vi ser till att banan blir plogad så att körning blir möjlig, och hoppas på ett bidrag för att täcka eventuella kostnader. Då detta är 10året så har vi tider som vi kör på som minskar störningen för de kringboende.
Sedan som vän av ordning så har det blivit att jag o LG tar på oss en roll som lekledare, men detta bygger på vilja och respekt för de beslut som vi tar.
Sedan att det kan bli kontroverser som baseras på okunskap och ovilja bland vissa förare, men detta ska vi inte göra för stor sak av, utan det sägs saker i stundens hetta, men oftast baseras detta på en händelse som har medfört en allt för stor risk för inblandade parter.

De som inte förstår allvaret i detta, de får vi gemensamt upplysa och förhoppningsvis få en ändring.

//Thomas
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Jag har anmält min sakada till mitt försäkringsbolag och ska se om det finns möjlighet till att få pengar för sjukhus och läkemedelskostnaden. Sedan också ev ärrersättning.

Jag är ganska glad att jag inte hade längre dubb än mina finndubb hade jag haft 20-30 mm utstick hade jag troligtvis dratt av lite senor och fått ett betydligt värre ärr.

Jag skadade mig på min egen cykel, vilket kanske kunde ha undvikits med ett dödmansgrepp, då det inte är någon tippsensor på min ( och troligtvis på de flesta andras hojar). Jag vet inte om jag skadade mig på fram eller bakdäcket då framdäcket troligtivs snurrade det med men troligtvis så var det bakhjulet som låg och drev på 2 ans växel jag skadade mig på .

Det är sjukt kul att ligga och fightas med polaren men jag rekomenderar att köra med lite mer marginal än vad man gör på sommaren på Cross eller RR banan.

Jag föstår att det är svårt för "arrangören/lekledaren" att ställa krav på dom som är där och kör. Dock så tror jag att för att vi ska kunna undvika riktigt allvarliga skador så bör inte någon köra med dubb/skruv som har ett utstick på max 10 mm. Sedan en rekomendation om dödmansgrepp till samtliga vilket är en billig och kan undvika onödiga skador.

Denna helgen drar jag till Norge för att ragga på snygga norskor med motorsportsinterserade oljemiljadärpappor! Men nästa helg är jag tillbaka!

Kör hårt och ta det lungt till och från isen!

//Oskar
 

miche

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2007
Ort
ja det vet bara ja
Hoj
suzuki dr650 r såld, suzuki sv650s:)
Det finns ju Enduro dubb oxo.
Jag förstår resonomanget med gråzon racing.
Men då måsta vi vara förskitigare vid körningen.

Jag tycker som tobbe där. Snabb och medelgrupp.
Men då måste även vi som åker enduro dubb åka medel i och med det sladdar lite mycket för oss.

MVH BC

Visst kan man ha en snabb o en medel grupp, men jag son mybörjare i det hela åker desto säkrare i en snabb grupp där dom vet var dom har sina hojar. Skall jag inte få köra alls då? bara en tanke som slog mig.
Varför kan man inte ta hänsyn till varandra och respektera att det finns olika nivåer på körning och att vi alla är där föra att ha skoj o njuta av våran härliga vinter.
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Visst kan man ha en snabb o en medel grupp, men jag son mybörjare i det hela åker desto säkrare i en snabb grupp där dom vet var dom har sina hojar. Skall jag inte få köra alls då? bara en tanke som slog mig.
Varför kan man inte ta hänsyn till varandra och respektera att det finns olika nivåer på körning och att vi alla är där föra att ha skoj o njuta av våran härliga vinter.

Bra skrivet, instämmer till fullo.

Jag anser att det räcker med att vi påminner varandra om att göra säkra omkörningar och hålla avstånd. Vi hinner inte göra så mycket mer denna säsongen för jag gissar på att temperaturen kommer stiga inom två veckor.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Visst kan man ha en snabb o en medel grupp, men jag son mybörjare i det hela åker desto säkrare i en snabb grupp där dom vet var dom har sina hojar. Skall jag inte få köra alls då? bara en tanke som slog mig.
Varför kan man inte ta hänsyn till varandra och respektera att det finns olika nivåer på körning och att vi alla är där föra att ha skoj o njuta av våran härliga vinter.

Tanken med gruppindelningen är att minska fartskillnaderna på banan. Fartskillnader innebär tyvärr alltid en risk att bli påkörd av en betydligt snabbare förare. Det ger färre onödiga omkörningar också.

Om man väljer att köra i en grupp, så är det lämpligt att långsam / nybörjare förare använder gul väst. Detta varnar snabba förare som då hinner planera sin körning och välja omkörningsplats i god tid.
 

miche

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2007
Ort
ja det vet bara ja
Hoj
suzuki dr650 r såld, suzuki sv650s:)
Tanken med gruppindelningen är att minska fartskillnaderna på banan. Fartskillnader innebär tyvärr alltid en risk att bli påkörd av en betydligt snabbare förare. Det ger färre onödiga omkörningar också.

Om man väljer att köra i en grupp, så är det lämpligt att långsam / nybörjare förare använder gul väst. Detta varnar snabba förare som då hinner planera sin körning och välja omkörningsplats i god tid.

Ja det va en bra tanke helt klart, ska gräva fram den o ta med mig.:)
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Det har väll inte varit något problem med att snabbare och långsammare förare har kört ihop? Eller har det varit någon incident?

Vad jag vet så är det jag som har skadat mig på min egen hoj.
En fyrhjuling som har kört vält av sig själv.
Samt en kille som blev överkörd när han och hans två polare låg och figtades i klunga.

Dock vill jag uppmana alla lite långsammare till att ABSOLUT INTE byta spår när dom hör att det kommer någon bakom. Detta är superviktigt. En snabbare förare kan alltid köra om håll ditt spår. Ligg kvar i det spår du kör då blir det enkelt att passera med bra marginal!

Dock rekomendarar jag alla att köpa dödmansgrepp för sin egen och andras säkerhet. Jag kanske hade sluppit 12 stygn läkarkostnader och ett "har du försökt ta livet av dig ärr"....

// Oskar
 

Lister

Slösare
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Framsidan så klart
Hoj
En stor stark
Dubb hit o dubb dit...Antingen är det fri dubbning eller så sätter ni en maxgräns på typ 15mm.
8, 12 eller 14mm känns nog lika illa när oturen är framme.

Folk vurpar o skadar sig när de kör över sin/utrustningens förmåga eller när banan blir i för dåligt skick.

Det är bakomvaranade som skall se till att omkörningen sker säkert, kör inte om i eller innan en kurva om du inte vet hur framförvarande kör.
Det är inte alltid helt lätt att höra när det kommer folk bakom.
Kör om på nästa raka istället, du är förmodligen snabbare överallt om du kommer ikapp någon.

Jag vet också att det är svinskoj o fajtas med en likasinnad runt banan, men det skall göras på bådas vilkor.

Det finns ingen som vinner på denna banan så kör lite lugnare är mitt tips på en skadefri helg.
Samt dödmansgrepp, mycket bra grej.
 

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Dödmansgrepp

Hej.

Dödmansgrepp inskaffat och monterat.

ATV Huset på Ågatan i Mölndahl, 495kr.

Då vi räknar med att det kommer att vara is till mitten/slutet av mars, som alla tidigare år, så är det ingen investering i onödan.

Inför förarmötet på lördag så kom med vettiga förslag hur ni vill att nästa års körning ska se ut, eller köp vår Iller och bli envåldshärskare över plogning och kan då bestämma vilka regler vi ska försöka följa inför nästa års is säsong. ( samt kan enhälligt ploga den bana som passar er).

De som kommer under eftermiddagen får ofta inte den informationen, utan är man i tid så får man på köpet oxå en nyplogad bana.

Ha det.
Thomas
 

gaylord

Ny medlem
Gick med
20 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Honda cbr1000rr 06
Hej.

Dödmansgrepp inskaffat och monterat.

ATV Huset på Ågatan i Mölndahl, 495kr.

Då vi räknar med att det kommer att vara is till mitten/slutet av mars, som alla tidigare år, så är det ingen investering i onödan.

Inför förarmötet på lördag så kom med vettiga förslag hur ni vill att nästa års körning ska se ut, eller köp vår Iller och bli envåldshärskare över plogning och kan då bestämma vilka regler vi ska försöka följa inför nästa års is säsong. ( samt kan enhälligt ploga den bana som passar er).

De som kommer under eftermiddagen får ofta inte den informationen, utan är man i tid så får man på köpet oxå en nyplogad bana.

Ha det.
Thomas

Hur mycket ska du ha för illern då?
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Selar väl ingen roll vad hojen kostar??
Det handlar väl om andras och din egen säkerhet?.
Vad det nu för regler som gäller.
Jag var å tittade för 2 helger sedan.
Då höll det på bli ett par riktiga smällar...typ en som höll på köra in i traktorn bakifrån... på 5:ans växel...men han klarade sig med nöd å neppe.
Det är ju så att det finns IGEN som helst försäkring som gäller på isen.
Och defenetivt inte oreggade hojar som ska vara på inhängnat område.

Hade det nu var en sk Svemo godkänd tillställning så hade det funnit en 3dje parts (banförsäkring)försäkring som gäller i fall personer som står och tiitar på blir skadad.

Så vad gememans hoj kostar är inte relevant i detta skrivande stund.
Så länge vi tänker på varandra och gör det så säkert som det bara går. Sen att olyckan är fram är det bara tråkigt.
VI Ska vara jävligt glada att Klintberg och LG orkar ploga upp bana för att VI ska kunna ha kul.
Och det blir dom som blir hängda om ngt händer.

Jag tycker att vi ska lyssna på dom som ängnar många timmar på isen innan kl 11 och efter 15.
Det är dom som ska lägga ribban på vad som gäller inte vi som gästar och har kul.

MVH BC



ja det var väl inte riktigt där jag la tyngden i mitt inlägg. jag menar bara att förbjuda skruvdäck helt är helt fel och att vi koncentrerat oss med på konsekvenserna OM en olycka skulle vara framme och inte sagt ett ord om hur vi kan få olyckorna att inte hända.


krav på längd låter som en bra grej till nästa år. dödmansgrepp är inte heller dumt men jag tror många som fått sig en tankeställare kommer slänga dit ett.

vi har universal marin dödmansgrepp på jobbet för 189 spänn. dock är det med klyka och inte en gummihätta man trycker på... hur det skall monteras på styret vettefan men det går väl alltid att lösa enkelt. man kan alltås komma undan bra mkt billigare än 500 spänn som thomas tipsade.


när kommer förarmötena hållas? kanske ska försöka spika en tid för att få så många som möjligt att delta? eller rent av bryta mitt i och snacka lite?
 

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
när kommer förarmötena hållas? kanske ska försöka spika en tid för att få så många som möjligt att delta? eller rent av bryta mitt i och snacka lite?[/QUOTE]

Vi har haft förarmöte innan vi kör var gång som jag varit på plats, dvs alla utom 2dagar.
Detta sker direkt efter plogningen ca 11:00-11:30, men de som kommer långt senare har inte fått all information.

//Thomas
 

gaylord

Ny medlem
Gick med
20 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Honda cbr1000rr 06
när kommer förarmötena hållas? kanske ska försöka spika en tid för att få så många som möjligt att delta? eller rent av bryta mitt i och snacka lite?

Vi har haft förarmöte innan vi kör var gång som jag varit på plats, dvs alla utom 2dagar.
Detta sker direkt efter plogningen ca 11:00-11:30, men de som kommer långt senare har inte fått all information.

//Thomas[/QUOTE]

vad kostar illern då??

lr vill du inte sälja??
 

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Kallt o fint nu, nån spolning på G? Banan var ju sjukt go när den var nyspolad.

edit: Hittade nödstopp/dödmansgrepp för 90:- på Seasea i Björlanda Kile, både brytande och slutande krets.
http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=6638

Ingen spolning på gång, har inte tid i veckan, även om det är -16dgrC på natten så finns det inte möjlighet.

//Thomas

Vi har haft förarmöte innan vi kör var gång som jag varit på plats, dvs alla utom 2dagar.
Detta sker direkt efter plogningen ca 11:00-11:30, men de som kommer långt senare har inte fått all information.

//Thomas

vad kostar illern då??

lr vill du inte sälja??[/QUOTE]

Är du seriös spekulant så skicka ett mail eller PM.
Inga priser diskuteras i en forum tråd.

//Thomas
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top