IS Körning

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Oreggat får väl bara framföras på inhägnat område, om så är fallet så är det nog inte tillåtet att köra på en frusen sjö.

Men det verkar som att på isen så gäller inte vanliga terränglagen eller vanliga trafiklagar. Varför skulle det då vara skillnad mellan reggat och oreggat. Jag vill veta vad som verkligen gäller.

I mitt fall så kan jag hänga på regplåten så är det lugnt. Men vi har under alla år kört med allehanda hojar på isarna utan att någonsin stöta på problem med polisen.
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Men det verkar som att på isen så gäller inte vanliga terränglagen eller vanliga trafiklagar. Varför skulle det då vara skillnad mellan reggat och oreggat. Jag vill veta vad som verkligen gäller.

I mitt fall så kan jag hänga på regplåten så är det lugnt. Men vi har under alla år kört med allehanda hojar på isarna utan att någonsin stöta på problem med polisen.

Vill du ha svart på vitt så är det nog enklast att ringa Transportstyrelsen eller Polisen :tummenupp
Kan lätt bli lite väl mycket tyckande och spekulerande på internätet :)
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Vill du ha svart på vitt så är det nog enklast att ringa Transportstyrelsen eller Polisen :tummenupp
Kan lätt bli lite väl mycket tyckande och spekulerande på internätet :)

Instämmer, får väl ta tag i det. Men det är också lite knivigt att ställa frågan till dom rakt ut, för då kan dom tvingas lämna ett obekvämt svar.

Tex så jobbar tjejen som miljöskyddsinspektör. Och så ringde lokala trial klubben och fråga om dom fick använda ett gammal skyddsrum att träna i under vintern. Vanligtvis så är det inga problem men eftersom de frågade var kommunen tvungen att utreda brandrisker, avgaser, utryckningsvägar etc. Så vi diskuterade det och kom fram till att båda parterna skulle glömma bort att frågan ställts och köra på som vanligt.
 

Lister

Slösare
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Framsidan så klart
Hoj
En stor stark
Saxat från naturvårdsverkets pdf ang terrängkörningslagen:

ISOMRÅDE
Isbelagda vattenområden är en form av terräng, vilket medför att terrängkörningslagen
i princip är tillämplig även vid färd på is.18 Isområde är att jämställa med
snötäckt terräng och körning på is är således generellt tillåten såvida inga andra
förbud finns mot det för t.ex. ett visst område.

Så det är bara o gasa tolkar jag det som :)
 

Lister

Slösare
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Framsidan så klart
Hoj
En stor stark
Tydligen en massa dubbelis på rödvattnet.
Var ute på en annan sjö söder om göteborg. Underbart väder och perfekt is.
I stort sett vilken is som helst är kanon nu. Det mesta av snön har smält bort så det är prefekt is.

Vilken is är detta, vi e bra sugna på o få några fina isåk innan isen försvinner.
 

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Blank is

Hej Alla.

Vi har inspekterat Banan, det kommer att bli körning till helgen.

Lördag och söndag.

Vi kommer under veckan att bredda banan, nu då dubbel isen har frusit igen.

Banan är helt jämn då allt vatten som kom upp har frusit, utan nu är det bara drivsnö som ligger där.

Väl mött till helgen.

Thomas & LG.
 

Sebbe_H

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Hypermotard 939 -17
Håller isen sig till helgen alltså? Hade vart kul att pröva isdäcken innan säsongen är över!
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Håller isen sig till helgen alltså? Hade vart kul att pröva isdäcken innan säsongen är över!

Isen kommer klara sig finfint. Det är ju riktigt kallt på nätterna. Det är snarast så att finare is kommer vi inte att få. Samtidigt som det är humana temperaturer på dagarna. Det var lite kärvt i Januari när det var -15C.

Har lånat bort kärran i helgen. Men skall förhoppningsvis lösa det så blir det åka av till helgen :D Det är ju så förbannat roligt :yoparty
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Håller isen sig till helgen alltså? Hade vart kul att pröva isdäcken innan säsongen är över!



ska vi åka upp så du får fisköra lite så du blir nöjd? jag kanske får min kolv denna veckan så det kan ev bli åka av för mig oxå, annars snor jag din hoj ett par gånger;)
 

Sebbe_H

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Hypermotard 939 -17
Isen kommer klara sig finfint. Det är ju riktigt kallt på nätterna. Det är snarast så att finare is kommer vi inte att få. Samtidigt som det är humana temperaturer på dagarna. Det var lite kärvt i Januari när det var -15C.

Har lånat bort kärran i helgen. Men skall förhoppningsvis lösa det så blir det åka av till helgen :D Det är ju så förbannat roligt :yoparty

Gött att höra, har inte haft möjlighet att köra is tidigare så jag kom änna in lite sent på säsongen. Om lille tapper här nedanför är snäll nog så kan han säkert klämma på en hoj till om han inte ska ha med sin egen ;D

ska vi åka upp så du får fisköra lite så du blir nöjd? jag kanske får min kolv denna veckan så det kan ev bli åka av för mig oxå, annars snor jag din hoj ett par gånger;)

Ja tack:D Måste ju testa, och hinner du inte klart med din så klart du får ta den röde djävulen på några varv.
 

miche

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2007
Ort
ja det vet bara ja
Hoj
suzuki dr650 r såld, suzuki sv650s:)
Men det verkar som att på isen så gäller inte vanliga terränglagen eller vanliga trafiklagar. Varför skulle det då vara skillnad mellan reggat och oreggat. Jag vill veta vad som verkligen gäller.

I mitt fall så kan jag hänga på regplåten så är det lugnt. Men vi har under alla år kört med allehanda hojar på isarna utan att någonsin stöta på problem med polisen.

Tjena
Jag har kollat med Trafikpolisen och att köra på is gäller samma bestämelser som på väg. Alltså regade hojar och inget annat.
Enl länstyrelsen så är det tillåtet att köra på is och djupsnö ute i terängen behövs inga tillstånd, utan sunt förnuft.
(På med skylten;))
 

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Rödvattnet

Hej Alla.

Isen kommer att vara kanon fin till helgen, den är just nu 45cm tjock och växer.

Till alla er som undrar ang vad som gäller för iskörning, så har vi kontaktat myndigheterna och har klara besked på detta.

Information för er alla på förarmötet Kl11:00. LÖR/SÖN

Med lite tur så har vi körbart 2-3helger ytterliggare.

//Thomas & LG.
 

Snajjp

Bara döda fiskar följer strömmen
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Nära garaget
Hoj
aprilia RSV Mille R, Husaberg 650-04, Aprilia SXV 550-08
Jag var givetvis dum nog att besöka Rödvattnet nu i helgen den 6/3 bara för att kolla lite, sjön såg ju bra ut förutom all snön då som låg på banan och att jag lyckades slå in en stor j..a buckla i "transans" (VW buss) sida på en sten hård is hög :mad: är man dum får ..bilen lida.
Det syntes att vi inte var dom enda som besökte sjön den helgen ganska många bil spår på parkeringen.
Det blir nog en fin fin is att köra på nu denna helg :banana
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Nån som skall åka från GBG till rödvattnet imorgon (eller söndag) och råkar ha en hojplats över?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top