Ishojen.....GSX-R 1000-03

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Men behövs det verkligen så mkt utstick?
En M4 med totalt utstick på 7-8mm från däcket så att säga borde väl kunna funka galant?

Men ja antar jag tankevurpar nåt enormt annars hade det la redan gjorts :D

Jo med hög kvalité på skruven och väldigt kort utstick med låg mutter funkar säkert om du kör på ren blank-is. Men så fort det kommer snö på så blir det inget fäste.

Bara som jämförelse så ser min bildäck ut såhär.

M6x30 + låg låsmutter med 1mm´s brickor på var sida.
Däcken är nyregummerade rallycrossdäck. av märket Colway.
(regummerade däck = lite mera gummi än ett icke reg...)

Ej slipade skruvar? Blev det bra fäste ändå?
 
Last edited:

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Bara som jämförelse så ser min bildäck ut såhär.

M6x30 + låg låsmutter med 1mm´s brickor på var sida.
Däcken är nyregummerade rallycrossdäck. av märket Colway.
(regummerade däck = lite mera gummi än ett icke reg...)

Satan många! Vad väger ett däck?
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
[YOUTUBE-ID]iZ9M3P_P9_U[/YOUTUBE-ID]

GP-pojkarna kör med lite mindre dubb.

Dom dubben funkar skit på en rr-hoj (om man nu inte vill sladda satan:yoparty) De bettar inte ner i isen lika bra som spetsiga. Är lite som att jämföra endurodubbade crossdäck med finndubbade. De ligger lite mer på ytan och harvar. Dock bättre än inget OM isen är spegelblank och snöfri.
 
Last edited:

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Fästet såg ju ut att vara riktigt dåligt

Inga dubbade däck som klarar det snödjupet om man nu inte kör med 10 cm långa dubb som når igenom snölagret.
Förbannat styvt att våga vrida rullen så pass i det föret. Har sagt det förr. Imponerande Peter!:Bugar
 

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Ort
svanå herrgård
Hoj
KTM 580-02 motard
Inga dubbade däck som klarar det snödjupet om man nu inte kör med 10 cm långa dubb som når igenom snölagret.
Förbannat styvt att våga vrida rullen så pass i det föret. Har sagt det förr. Imponerande Peter!:Bugar

Med tanke på att det var ca3cm snöslask på isen då blir det inget bra fäste med ca 14mm utstick,då måste man upp på 4-5cm utstick på dubben då blir det bra fäste,men då kan du inte köra 340km/h på is
Det blir för tungt o sen blir det himla svårt o balansera däcket bra.
Om det blir en bra is typ spegelblank och några minusgrader i år så kommer nog däcken lämna in för sig för det kommer o gå jävligt fort i år om allt stämmer..
Jag drömmer om o åka närmare 400km/h än 300km/h i år.
Vi får väll se,hojen kommer o palla men frågan är om däcken gör det..:confused:
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Om det blir en bra is typ spegelblank och några minusgrader i år så kommer nog däcken lämna in för sig för det kommer o gå jävligt fort i år om allt stämmer..
Jag drömmer om o åka närmare 400km/h än 300km/h i år.
Vi får väll se,hojen kommer o palla men frågan är om däcken gör det..:confused:

Haha, stolle. Jag sitter för mig själv på jobbet och skrattar!:D :yoparty
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Ej slipade skruvar? Blev det bra fäste ändå?

Dessa är till bilen o skojbruk, inte fortåkartävling :tummenupp

har ej slipat dem för jag vill testa utan det först, tror att bilens vikt kommer trycka ner däcken lagom i isen.

Funkar det ej, så sätter jag vinkelslipen i skruvarna & "slipar" till dem lätt.

testade liknande på karten förra vintern och med oslipade skruvar så gled karten uppe på isen o bara spann & var nästan omöjlig att styra okså. efter att jag slipat med lätt /typ 2 sek med vinkelslipen på var skruv så bettade det satan.
 
Last edited:

busaturbo

342km/h on ice
Gick med
4 Apr 2009
Ort
svanå herrgård
Hoj
KTM 580-02 motard
Du har inte funderat på att skippa däck helt och köra med en spikförsedd stålring istället för dubbade däck?


Jo då jag har funderat på det med,svarvade massiva alu hjul med dubb.
Tungt men å andra sidan så kör ju raketbilen med sådana i bonneville,Funkar för han..:tummenupp Kanske tills nästa år.Finns det någon som styr en 7jävla fräs/svarv som ställer upp.......
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo då jag har funderat på det med,svarvade massiva alu hjul med dubb.
Tungt men å andra sidan så kör ju raketbilen med sådana i bonneville,Funkar för han..:tummenupp Kanske tills nästa år.Finns det någon som styr en 7jävla fräs/svarv som ställer upp.......

Finns ju andra lösningar. Smala trådekrade stålfälgar finns det ju gott om och en valsad stålring i 2mm stålplåt fixar vilken plåtverkstad som helst för en mindre slant. Sedan svetsa ihop.

Hög vikt är knappast nåt som hindrar ett toppfartstest, snarare kan det hjälpa till för greppet.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Jo då jag har funderat på det med,svarvade massiva alu hjul med dubb.
Tungt men å andra sidan så kör ju raketbilen med sådana i bonneville,Funkar för han..:tummenupp Kanske tills nästa år.Finns det någon som styr en 7jävla fräs/svarv som ställer upp.......

Men det är ju inte lika roligt som att snickra ihop egna däck som håller för de farterna du kör i... Måste vara en j..la adrenalinkick!
 

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Jaha, nu var det gjort... Mkt blod...:tungan
Gjorde lite fel med hålen, så det blev till att rädda det med ett annat mönster. Lite långa också, men orkar inte köpa 5mm kortare nu.
Det är med spikdäck som med Blossaglögg, det kommer en ny modell varje år, men det är inte säkert den är bra...:tummenupp
78st är det nu, om jag inte stoppar i fler.
 

Bifogat

  • 78-skruvars.JPG
    78-skruvars.JPG
    83.2 KB · Visningar: 116

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Jaha, nu var det gjort... Mkt blod...:tungan
Gjorde lite fel med hålen, så det blev till att rädda det med ett annat mönster. Lite långa också, men orkar inte köpa 5mm kortare nu.
Det är med spikdäck som med Blossaglögg, det kommer en ny modell varje år, men det är inte säkert den är bra...:tummenupp
78st är det nu, om jag inte stoppar i fler.[/QUOTE

Litar du inte på beggade däck eller är madrassen obekväm så du lär dubba flång nya däck?
 

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha V-max och XJR
:tungan Njae, det är 150/90-15 på en Vmax, men många (även jag) kör med 170. På is är det bättre med en smal profil o något fräscht, börnat 150 fanns inte i bekantskapskretsen precis nu när jag ville ha ett.
Sedan är det kardan på och till detta år ville jag "dreva ner" bakhjulet o därför köpte jag ett 140/90-15 billigt. Har ingen kompis med den dimensionen heller... Men kanske är det 130 man ska ha med kardanen.
Sedan tror jag för däckets hållbarhet på flygande km, att det är bra med så tjockt gods som möjligt mellan brickorna i 200km/h. Det kan ju iofs vara feltänk. Men man måste tro på grejerna, annars vågar man inte gasa....:) I synnerhet när det gäller framdäcket...
 
Last edited:

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Haru börjat kränga däck, Mange?:confused::tummenupp

Ja det blev visst så... Gjorde en extra uppsättning samtidigt som jag gjorde mina egna. Satt ut dem på annons och det var större efterfrågan än jag trodde. Så nu hade jag ett antal extradäck som ska dubbas...

Jaha, nu var det gjort... Mkt blod...:tungan
Gjorde lite fel med hålen, så det blev till att rädda det med ett annat mönster. Lite långa också, men orkar inte köpa 5mm kortare nu.
Det är med spikdäck som med Blossaglögg, det kommer en ny modell varje år, men det är inte säkert den är bra...:tummenupp
78st är det nu, om jag inte stoppar i fler.

Är det inte för lite skruvar? Eller funkar detta mönster bra? Du kan ju slipa av dem ett par mm istället för att köpa nya kortare skruv...
 
Last edited:

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Bra sätt att sprida "sporten".:tummenupp

Jo, jag var inne på att göra dem kortare, men tror nog istället att det kommer blir uppkört (eller moddigt), så längden behövs för att nå ner!:tummenupp Nu är det 15mm från muttern.
Jag kan ju "fylla hålen" o då blir det 104, men förra året körde jag med många spik, så detta år hade jag tänkt att ha "färre o i mitten".
Kommer man bara upp i fart är det nog ändå bara de i mitten som tar i, då däcket äggar sig. Fast 104 är säkert optimalare...
Det gäller ju att lyckas hitta perfekta antalet för att nå maxhastighet efter 1km, men ändå så få som möjligt, för få så lågt rullmotstånd som möjligt andra km.
Fast problemet är nog snarare att de kan vara för långa om det är skridskois...
Mönstret är nog inte perfekt heller, men det blir iaf 6 olika "spår" i bredd, så inte skruvarna gräver diken. o att det är så långt som möjligt innan skruv i samma "spår" kommer igen. Men de borde nog inte sitta 2 o 2 i bredd, som de gör, för de viker sig ju samtidigt. Mer hävstång ju längre de är. (Men det vart ju som sagt lite fel...) Sick-sack sägs dock motverka vobbel...har det sagts mig....:)
Men jag ville följa däckmönstret också.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top