Paton och 50-årsracet...
Jubilerande 50-årsracet på Sviestad-banan i Linköping 1-2 augusti närmar sig och för min del blir det första tävlingstillfället sedan hemkomsten från Isle of Man TT. Tack vare välvilliga svenska entusiaster från MC-collection har jag där äran att gränsla den mest exklusiva racerhoj jag någonsin kört till dags dato. Nämligen en Paton GP 500cc Bicilindrica...
Det är inte många svenskar, bortsett från de främsta road racing-entusiasterna, som känner till det italienska racingfabrikatet Paton och här följer därför en kortare introduktion.
Märket grundades 1958 av Giuseppe Pattoni och Lino Tonti och båda kom från Mondials tävlingsavdelning som lagt ner sin verksamhet efter säsongen -57. Namnet är en hopsättning av PAttoni och TONti och trots att Lino Tonti snart försvann till andra uppdrag har Paton funnits kvar i racingsammanhang intill våra dagar. Anledningen till att så få känner till märket är att den Milano-baserade firman aldrig brytt sig om att (fram till helt nyligen) tillverka gatlegala motorcyklar utan satt en ära i att vara ett rent racing-fabrikat. En sådan kompromisslös inställning utgör så klart en oemotståndlig dragkraft för alla oss med fäbless för motorsport, och att fabrikatet aldrig haft några stora pengar att röra sig med och därför alltid varit en underdog som istället konkurrerat med innovativt ingenjörstänk förstärker attraktionskraften ytterligare.
Pattoni stack in huvudet i lejonets kula redan första säsongen genom att begå tävlingsdebut på allvar i TT på Isle of Man våren 1958. Förare var ingen mindre än Mike "The bike" Hailwood, en av världshistorens främste förare i alla kategorier med segrar i RR-VM och IoM TT samt pallplatser i F1 på 4 hjul i kamp med bl.a. vår egen Ronnie Peterson. Det var Hailwoods debut i IoM TT och han slutade på 7:e plats med sin encylindriga Paton i 125-klassen.
Under de följande åren konstruerade Paton de tvåcylindriga motorer som sedan skulle bli märkets kännetecken under storhetstiden på 60-talet. Först i form av en 250cc som man bl.a. kom på tredje plats med i IoM TT 1964 och därefter en 350cc innan Pattoni till säsongen 1966 introducerade en 500cc för kungaklassen i road racing. Hojarna lär inte bara ha varit lätta och snabbstyrda för sin tid utan också hyggligt tillförlitliga och finurligt konstruerade. Bl.a. sägs Paton ha varit en av de första med kassettväxellåda (vilket avsevärt underlättar anpassning av utväxlingen till olika banor) och när 8-ventilstopparna introducerades 1968 fick hojen en effekt som gjorde att förare som bl.a. Roberto Gallina (VM-vinnande teamchef på 80-talet) och Virgino Ferrari (VM-2.a 1979 på Suzuki efter Kenny Roberts) nästan rådde på de vid den här tiden närmast oövervinneliga MV Augustorna.
Fyrtaktsmotorernas dagar var dock räknade i roadracing-sammanhang och tvåtaktarna kom att helt ta över all MC-sport under 70-talet tack vare sin effektöverlägsenhet. Giuseppe Pattoni fick därför nedlåta sig till att trimma Honda CB 500 under några år i slutet på 70-talet för Italienska mästerskapet innan han 1980 kunde presentera en V4-tvåtaktare med enkel vevaxel, snarlik den NSR 500 V4 som Honda konstruerade fyra år SENARE! Med denna grundkonstruktion tävlade man sedan av och till i VM ända fram till 500cc-klassens död 2001.
Den maskin jag ska tävla med på årsracet har ramnummer 007 och har specifikationerna från 1968 års modell med en 180 graders parallelltwin som begåvats med 8 ventiler. Den kan normalt beskådas i ett av Sveriges främsta MC-museum, nämligen MC-Collection i Sollentuna (
http://www.mc-collection.com/) och körs bara vid speciellt högtidliga tillfällen. Jag fick tillfälle att lyssna på den 2012 när den var nyinköpt till MC-Collection och då framfördes av en Italienare under 47-årsracet i Linköping. Jag kan intyga att motorn ger ett fantastiskt, mycket distinkt ljud ifrån sig. Att just det här exemplaret dessutom tidigare tävlades med i historisk racing i England under säsongerna 2007-08 av Steve Linsdell gör det hela lite extra speciellt för mig. Linsdell var nämligen den sista att ställa upp med en 500cc tvåtaktare i Senior i IoM TT. Denna historiska händelse ägde rum 2007 och redskapet var faktiskt en av de sista Paton V4-hojarna som pensionerats från GP-VM en handfull år tidigare. Snacka om att få sluta cirkeln för en Paton- och Isle of Man-entusiast som mig!
Vetskapen om att den som vill äga en likadan Paton 500 GP får vara beredd att slanta upp ca 90 000 euro från fabriken i Italien, där man faktiskt fortfarande tillverkar hojar på beställning för Classic racing enligt -68 års ritningar, gör inte det hela mindre nervöst när jag ställer upp på startlinjen i Linköping nästa helg.
Ta chansen att besöka 50-årsracet i Linköping (
http://lms.se/arsracet/) 1-2 augusti och njut av historiska tävlingshojar inom grenarna Road Racing, Motocross, Enduro, Trial och Speedway. Jubileumet till ära har alla svenska världsmästare på två hjul bjudits in att närvara och en massa spännande kringaktiviteter är planerade. Men glöm inte heller bort att komma förbi MC-Collections trailer i RR-depån för att beundra utställningen av unika RR-hojar och kanske snacka lite Isle of Man med mig. Väl mött där!
https://www.youtube.com/watch?v=jzkt4KHX7r8
På återhörande!
/Björn