Senior-race
Tävlingsdagen inleddes med vackert väder under förmiddagen i Douglas. På västsidan av ön kom det dock några skurar med lättare regn enligt de väderleksrapporter vi fick in till depån. En sak jag erfarit under min månad på ön är att vädret är lätt att förutspå. Antingen regnar det eller också har det nyss regnat, alternativt så kommer det strax att börja regna. Även om regn är vanligt på de brittiska öarna så uppgav lokalbefolkningen att årets sommar har varit exeptionellt dålig. Ett par träningskvällar ställdes in helt p.g.a. regn eller dimma och ytterligare några träningspass kortades från två till ett varv. Lägg därtill tekniskt fel under newcomersracet i kombination med kraschen i senior så innebär det att jag blott har hunnit avverka totalt ca. 10-11 varv i full frihet under min tid på Isle of Man. Av dessa har endast 2 varv, d.v.s. en träningskväll, bjudit på helt torrt väglag (och då räknas inte fenomenet med springkällorna som alltid trycker upp vatten genom asfalten i Glen Helen-vänstern och vid Keppel Gate)
Mycket riktigt så kom det några tunga droppar över depåområdet i Douglas någon timme innan start. Solen bröt dock igenom molnen på nytt men då meteorologerna meddelade att det var ett nytt oväder på väg in över ön några timmar senare, så beslöt tävlingsledningen att tidigarelägga starten från kl. 13:15 till kl. 13:00 istället. Beskedet levererades en dryg halvtimme innan den nya tävlingstiden och utlöste en febril däckbytaraktivitet i depån. Så gott som samtliga förare hade besiktigat in med torrdäck men när vi ålades att rulla ut hojarna till start på Glencrutchery road så stod halva startfältet på torr-däck och andra halvan på intermediate. Själv valde jag ett mellanting med intermediate fram och Pirelli Supercorsa SC2 bak. Även om merparten av vägen sannolikt skulle vara torr under startvarvet, så var det nog bara en tidsfråga innan regnbyarna skulle dra in från norr och med intermediate fram så skulle det åtminstone ge mig hyggligt grepp in i kurvorna. Nackdeln är dock att den mjukare däckstommen och gummiblandningen i intermediatedäcken gör cykeln oroligare i hopp och kompressioner.
Som jag tidigare nämnt så vet man ju inte särskilt mycket om banans status under första varvet, eftersom man inte ges någon möjlighet att besiktiga banan i direkt anslutning till start i form av ett sighting lap eller liknande. Det gäller med andra ord att ha så mycket marginaler med sig i ingången till de mörka kurvorna att man hinner korrigera om det skulle visa sig dyka upp vattenpölar eller andra oväntade saker som inte fanns där dagen före. Samtidigt gäller det ju också att inte ge bort onödigt mycket tid till konkurrenterna genom att tveka i onödan. Efter fullbordat inledningsvarv är det sedan bara att memorera alla fällor och försöka ge järnet efter bästa förmåga mellan dem. Vad som aldrig går att förutse är dock regnskurar som helt oväntat kan dyka upp i ett parti på banan ena varvet för att sedan flytta sig till nästa varv. För att ge förarna en hint om att de är på väg in i ett område som kan vara regnpåverkat så använder flaggvakterna ibland en speciell regnflagga med ett rött kryss på vit botten. Det kan dock vara lika svårt för en stationär flaggvakt att veta om det regnat så mycket att det påverkar fästet 500 meter bort, som det är för föraren som just är på väg in i det partiet. Till syvende och sist så är allt upp till dig som förare. Det gäller inte bara att läsa vägens sträckning utan även att hinna reagera på skiftande greppnivåer till följd av regn eller oljeläckage. Lägg därtill de ofta starka vindarna över ön som mycket väl kan få dig att blåsa ur kurs över ett hopp eller påverka din förmåga att bryta ner hojen in i en kurva p.g.a. sidvind. Som de flesta av er läsare nog förstår så krävs full mental koncentration med ett öga mot vägens gränspunkt, samtidigt som det andra ögat scannar av omgivningen i jakt på ledtrådar om vad som förebådas från flaggvakter, trädkronor, mörka moln, färgskiftningar i asfalten m.m. Inte så svårt som det låter, så länge man inte förlorar sitt fokus. Största svårigheten är väl istället just att behålla koncentrationen så länge. Detta då ett varv runt den 6 mil långa banan tar ungefär lika lång tid att avverka som ett vanligt SM-heat, med den skillnaden att när man passerar start och mål efter ett varv i Junior eller Senior på Manx, så har man ytterligare 3 varv att fullborda innan man är färdig.
Senior-racet i årets Manx GP hade alla dessa ingredienser och kom att visa sig bli en balansgång på slak lina. Även om jag inte visste om det när startmannen viftade iväg mig med sin flagga så skulle första halvan av startvarvet bli torrt, men redan vid East Mountain Box i början på berget blev luftfuktigheten så hög att det började påverka greppnivån något. Asfalten över berget är dock förhållandevis jämn och grovkornig så jag behövde inte slå av på gasen särskilt mycket förrän jag åkte in i min första regnskur några miles längre fram vid Bungalow. Därefter växlade vädret mellan regn och uppehåll under resten av racet fram till min krasch i slutet av varv två.
Det har sagts mig att jag körde upp mig från min 42:a startposition till som bäst en 6:e plats vid Ramsey på det andra varvet. Därefter försämrades vädret kraftigt efter Bungalow och jag slog av på takten något vilket innebar att jag tappade ner till en 8:e plats innan jag blev indragen i en framförvarande förares krasch. Jag har dock för avsikt att behandla kraschen under en egen avdelning längre fram.
När jag relaterar till de onboardfilmer jag studerat under vintern så är de nästan undantagslöst inspelade under TT-veckorna på våren som oftast har bättre väder. Men även vårsäsongen har sina regnskurar och efter att spenderat nästan en månad på ön inser jag att tillfällena för inspelning av dessa onboardfilmer måste ha varit valda med stor omsorg då det till synes alltid verkar vara torrt när kamerorna funnits monterade.
För att ge en annan och i mitt tycke lite mer rättvisande bild av vad som väntar er som eventuellt funderar på att göra om min resa, så bad jag Kris att klippa ut ett avsnitt av Senior-tävlingen som innehåller det mesta. Det är inte något av mina snabbaste varv runt The Mountain Course. De satte jag nämligen under Junior-tävlingen när flodströmmarna över banan mellan Ballacraine och Glen Helen samt efter Handleys visserligen var värre, men då solen sken i övrigt och bjöd på goda förhållanden. Det finns dock gott om gossar som varit snabbare än mig runt banan att ta del av på Youtube för den som bara är ute efter ett snabbt varv. Jag hoppas istället att detta lite annorlunda perspektiv ska kunna ta er lite närmare min verklighet där borta. Det bör dock i sammanhanget påpekas att omständigheterna som råder på filmen långt ifrån var de värsta jag körde i på ön med avseende på regn, vind, lågtstående sol, dimma m.m. Det är istället frågan om ett ganska typiskt genomsnitt av de yttre faktorer som man som förare måste vara beredd att hantera. Det sägs att The Mountain Course är världens svåraste bana att bemästra och moder natur gör sannerligen allt som oftast sitt bästa för att underblåsa det påståendet
Filmklippet nedan börjar 7-8 minuter in efter starten på första varvet och slutar gissningsvis ca. 5 min innan kraschen. Ni som redan har sett Kristoffers visning av filmen kan roa er med att fråga er själva hur många flaggsignaler ni hann uppfatta runt banan? Vilken var den förhärskande vindriktningen? Hur många regnskurar hann jag åka igenom under den halvtimme som filmen varar (kräver dock HD-upplösning för att kunna uppfatta regndropparna mot kåpglaset)?
[/QUOTE]
Utan att överdriva skulle jag vilja påstå att i stort sett varje meter av banan innehåller någon form av liten svårighet. Om inte annat en ojämnhet som renderar i ett styrslag, en wheelie eller ett litet hopp. Att peka på alla detaljer skulle fort te sig långdraget för er som läsare men jag tänkte ändå försöka guida er genom filmen med lite kul kuriosa:
- 2:50 min in i filmen: Min standardmotor orkar inte riktigt varva ut på Sulby-straight. Ändå blinkar shiftlighten (de gröna blinkersindikatorerna) vilket beror på alla ojämnheter i vägen som får hojen att studsa fram. Lamporna tänds varje gång bakhjulet lämnar marken. Ser kanske inte så märkvärdigt ut på film men renderar emellanåt i rejäla smällar i bröstkorgen från tanken när man ligger bakom kåpglaset.
-03:20 min: Oljesaneringsfläckar på vägen – om det inte är en konkurrent som fått maskinhaveri framför dig så kan det vara rester från den dagliga trafiken som trafikerat vägen fram tills avspärrningarna någon timme innan racestart. Flaggvakterna gör så gott de kan för att hejda oljespridande tävlingshojar och sanerar sedan efter bästa förmåga. En mjuk körstil ökar dock dina möjligheter att hinna parera en oväntad greppförlust.
-7:00 min: Jag möter det första lilla duggregnet på väg ut ur Joeys Memorial. Regnet kommer sedan och går under resten av tävlingen, även om det inte tilltar på allvar förrän i filmens slut. Det mest spännande regnmomentet på filmen hade jag i nedförsbacken till Bray Hill (platsen som jag ägnade särskild uppmärksamhet i ett av mina första inlägg från ön) som jag till slut lärt mig ta så gott som ”flat out” på 6:ans växel. Detta varv möter jag dock regnet i samma ögonblick som framhjulet går över kanten nedför backen. Lyckas dock hålla huvudet tillräckligt kallt för att med hjälp av gaskontroll och ett mjukt linjeval, få med mig hyggligt med fart genom bottom of Bray Hill. Momentet kan beskådas 13.20 min in i filmen.
-12:30 min: Bedstead – kurvan i vilken jag kommer att dras med i en krasch ett varv senare.
-15:40 min: Waggon & Horses – ett av banans fullgas-krön (6:ans växel) där man måste krypa fram så långt som möjligt på tanken OCH hålla ner huvud och axlar under kåpglaset. Får fartvinden tag i din överkropp här kommer den att tjäna som ett segel som får ekipaget att slå över baklänges.
- 17:55 min: Flodström – vatten som flyter över banan från ena sidan till den andra beroende på att markerna är mättade med regn. Kan finnas kvar i dagar trots att det inte regnar och att den omgivande asfalten är torr. Alltid lika spännande på första varvet eftersom de tämligen ologiskt kan flytta sig ett antal meter från dag till dag. Sen gäller det förstås att komma ihåg dem till nästa varv också.
- 20:50 min: Omkörningar – vägen är smalare i verkligheten än vad den ser ut i vidvinkelobjektivet. Det gäller att inte förivra sig samtidigt som man inte får tappa för mycket tid. Blir extra svåra att bedöma på den långa banan eftersom du inte vet hur mycket erfarenhet och bankännedom din konkurrent har och du kan därför aldrig lita på att han kommer att hålla sig till racelinjen.
- 22:15 min: Ballacrye – kallas ofta ”BallaCRY” i förarmun eftersom detta krön kan få dig att gråta om du gör fel. 6:ans växel innebär ganska god fart och även om hoppet inte är långt i sekunder räknat så sägs man flyga 40-50 meter. Den aktuella dagen låg vinden på lite ofördelaktigt vilket fick mig att blåsa ur kurs en smula.
- 23:30 – 24:40 min: Kerromoar till Milntown Cottage – banans ojämnaste parti vilket syns på att kameran har svårt att hålla fokus. Kräver att man reser sig ur sadeln någon centimeter och lägger all vikt på fotpinnarna för att underlätta fjädringens arbete.
Det var allt för denna gång.
På återhörande!
/Björn