Nu så!
Ingen som tagit selfies med Björn
Hej alla BG supportrar!
Det börjar väl bli läge att presentera sig. Henric Gajmark heter jag som nu tar steget in i hetluften och ställer mig vid Björns sida i hans BG-racing team. Björn har under många år varit en mycket god vän och vi delar många härliga minnen och skratt. Jag har väl egentligen alltid funnits med i bakgrunden och stöttat Björn på ett eller annat sätt, men nu är det alltså dags att kliva fram och vara med på allvar. Björn har tidigare insisterat på att jag ska följa med och assistera på Isle of man, vilket naturligtvis är en stor ära och få förunnat, det har helt enkelt bara inte fungerat rent praktiskt för mig de tidigare åren.
Till vardags så arbetar jag som MC-mekaniker på Claessons motor i Bromölla. Jag har varit i branchen sedan -98 med ett litet sidospår omkring 2010. Min specialitet är japanska hojar, Ducati, BMW och Dyno-bänken.
Min tanke med det här är att jag i mån av tid försöka hålla er uppdaterade på den tekniska biten här i tråden så ni får följa med och se vad som händer med hojen bakom kulisserna.
Igår spenderade jag, Håkan och Lasse dagen med att återmontera Björns träningsmotor i chassiet efter att den hade fått sig en ordentlig genomgång. Eftersom jag inte har skruvat på Björns S1000RR tidigare så var detta ett ypperligt tillfälle att få bygga ihop hojen från grunden och se vilka delar som används och vad man har rationaliserat bort. Det här med racing är inte på något sätt främmande för mig men vad som gäller på Isle of man är helt nytt. Jag spenderar mycket tid med att titta på filmer, läsa och bilda mig en uppfattning kring banan. Allt för att kunna använda mina kunskaper och tillgodose Björn på bästa sätt. Håkan och jag fick gott om tid att prata om de olika momenten på ön och många frågor fick sina svar.
Hojen kom till liv fram emot eftermiddagen och motorn spann som en katt. Fantastiskt fin gång med ett jämnt och fint varvtal. Ett gott tecken på en lyckad operation. Idag kom Lasse med hojen till Claessons och vi spenderade några timmar i testbänken med att köra in den 'by the book'. En ordentlig check på bitarna innan den lastas för sin resa till Spanien.
Jag passade på att knäppa ett par bilder, vilket jag ska försöka göra i framtiden med för att bjuda på lite mer än några textrader. Jag hoppas alla supportrar kommer och morsar på Björn under mässan för att peppa honom ordentligt inför årets satsning.
Nu kör vi!!
Henric har jag känt sedan 90-talet och jag är böjd att hålla med dig.Grymt Gajmark! Om det är någon som kan få lite mer "umpf" i en hoj så är det du!
En och annan selfie blev det allt under helgen (även om jag vanligtvis brukar försöka prata bort dessa tilltag...)Ingen som tagit selfies med Björn
Idag onsdag 14/2 är det precis 100 dagar kvar till "The Greatest Show On Earth" börjar och resan har varit fullbokad rätt länge nu. Längtar...
Idag onsdag 14/2 är det precis 100 dagar kvar till "The Greatest Show On Earth" börjar och resan har varit fullbokad rätt länge nu. Längtar...
Nu för tillfället så verkar det som att Guy inte skall köra. Men det har kommit sena anmälningar från honom förr så man kan aldrig veta...Hur är det, kommer Guy Martin köra i år?
Tackar, jag ska gå in där och kolla lite
Edit: Hmm, jag kanske har otur när jag tänker. Finns det någon lista på hemsidan där alla anmälda är sammanfattade?
Nej inte ännu. Startlistorna brukar komma senare.
Tackar, jag ska gå in där och kolla lite
Edit: Hmm, jag kanske har otur när jag tänker. Finns det någon lista på hemsidan där alla anmälda är sammanfattade?
Är det någon som hänger här som skall åka till Björns föreläsning i Surahammar? Om du åker från, eller passerar, Örebro så liftar jag gärna!
Nej inte ännu. Startlistorna brukar komma senare.
Ursprungligen postat av Bergan Edit: Hmm, jag kanske har otur när jag tänker. Finns det någon lista på hemsidan där alla anmälda är sammanfattade?
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|