Street Bandit
Sporthojsnörd
- Gick med
- 30 May 2013
- Hoj
- HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Absolut det ska jag göra.
View attachment 440015
Utsikt över medelhavet och hojparkeringen
Hej igen!
Jag har ju lovat en lite fylligare inblick i mina upplevelser som journalist i Italien, dit jag skickades sista helgen i oktober i tidningen Allt om MC:s regi för presslanseringen av Ducati Monster 821. Reportaget om hojen i sig kommer att publiceras i nästa nummer som finns i handeln den 14:e december och har löpnummer 1/2018. Här följer istället en högst personlig betraktelse av intrycken från allt det där andra som av utrymmesskäl inte får plats i en tidning. Visst, för all del kan det dessutom anses fullständigt irrelevant för den som bara är nyfiken på hårda fakta kring modellen i fråga. Om ni liksom jag däremot inte kan läsa ett provkörningsreportage utan att börja fundera på hur det egentligen gick till bakom kulisserna, så kommer ni förhoppningsvis ha stor behållning av att fortsätta läsa texten här nedanför...
/....../
I mitt eget bloggande kan jag ju dock få vara precis så omständlig och långrandig som jag vill och därför har skrivklådan fått sitt utlopp i denna text istället. Om ni orkat läsa ända hit och utan att hoppa i texten kan ni förresten glädjas åt er själva, inte bara för att vara riktigt motorcykelintresserade utan förmodligen också för att varken ha läs-, skriv- eller koncentrationssvårigheter.
På återhörande!
/Björn
Tack Loy! Det är kul att höra att du uppskattar mitt resereportage och du och jag delar synen på vad man minns från en skriven text om en motorcykelupplevelse. Samtidigt så måste man förstå chefredaktörens svåra arbete som går ut på att balansera innehållet i en tidning så att det blir så brett som möjligt och även tillgodser dem som faktiskt är ute efter hårda fakta. Dessutom har tryckt media sina ganska snäva begränsningar när det gället utrymme. Själv är jag dock så gammaldags att jag hellre bläddrar i en riktig tidning än läser den på nätet eftersom jag tycker att framför allt bildmaterialet kommer till sin rätt på ett helt annat sätt och dessutom inger tryckt text en helt annan känsla av beständighet för mig. Det handlar alltså om känsla även här...Rolig läsning! Så skulle det stått i tidningen med. Tycker ofta att texterna i tidningarna inte säger så mycket alls. Ofta nämns bara vilka nyheter modellen har jämfört med tidigare år, hur många hästar, vilka bromsar den har osv. Saker som man kan googla fram på 2 min. Det var en av anledningarna till att jag slutat prenumerera på tidningarna.
Det behöver vara mer utsvävningar om hur den är att köra, feelingen, blir man sugen på en extrarunda, osv osv.
Tack min vän och konkurrent! Det värmer att få ett sådant omdöme från ett marknadsföringsproffs som dig!Snyggt!!!!
Härligt Björn.
Hur ser tävlandet ut hemma i Svedala 2018?
Under den gångna veckan har antalet besök på den här tråden passerat 800 000. Med runt 4000 besök i veckan, som just nu, så ligger 1 000 000 besök inom räckhåll före The TT 2018!!! Om vi är extra flitiga...
Hej alla BG supportrar!
Det börjar väl bli läge att presentera sig. Henric Gajmark heter jag som nu tar steget in i hetluften och ställer mig vid Björns sida i hans BG-racing team. Björn har under många år varit en mycket god vän och vi delar många härliga minnen och skratt. Jag har väl egentligen alltid funnits med i bakgrunden och stöttat Björn på ett eller annat sätt, men nu är det alltså dags att kliva fram och vara med på allvar. Björn har tidigare insisterat på att jag ska följa med och assistera på Isle of man, vilket naturligtvis är en stor ära och få förunnat, det har helt enkelt bara inte fungerat rent praktiskt för mig de tidigare åren.
Till vardags så arbetar jag som MC-mekaniker på Claessons motor i Bromölla. Jag har varit i branchen sedan -98 med ett litet sidospår omkring 2010. Min specialitet är japanska hojar, Ducati, BMW och Dyno-bänken.
Min tanke med det här är att jag i mån av tid försöka hålla er uppdaterade på den tekniska biten här i tråden så ni får följa med och se vad som händer med hojen bakom kulisserna.
Igår spenderade jag, Håkan och Lasse dagen med att återmontera Björns träningsmotor i chassiet efter att den hade fått sig en ordentlig genomgång. Eftersom jag inte har skruvat på Björns S1000RR tidigare så var detta ett ypperligt tillfälle att få bygga ihop hojen från grunden och se vilka delar som används och vad man har rationaliserat bort. Det här med racing är inte på något sätt främmande för mig men vad som gäller på Isle of man är helt nytt. Jag spenderar mycket tid med att titta på filmer, läsa och bilda mig en uppfattning kring banan. Allt för att kunna använda mina kunskaper och tillgodose Björn på bästa sätt. Håkan och jag fick gott om tid att prata om de olika momenten på ön och många frågor fick sina svar.
Hojen kom till liv fram emot eftermiddagen och motorn spann som en katt. Fantastiskt fin gång med ett jämnt och fint varvtal. Ett gott tecken på en lyckad operation. Idag kom Lasse med hojen till Claessons och vi spenderade några timmar i testbänken med att köra in den 'by the book'. En ordentlig check på bitarna innan den lastas för sin resa till Spanien.
Jag passade på att knäppa ett par bilder, vilket jag ska försöka göra i framtiden med för att bjuda på lite mer än några textrader. Jag hoppas alla supportrar kommer och morsar på Björn under mässan för att peppa honom ordentligt inför årets satsning.
Nu kör vi!!
Nja det kommer nog inte att gå. Besökarantalet har hittills under vintern varit cirka 3.500 i veckan. Om det fortsätter i den takten fram till TT 2018 så kommer vi i alla fall att kunna nå 900.000 besök totalt!
View attachment 441203
View attachment 441203
Var en sväng till Holjetattarland Näsum igår med en liten leverans och vi tittade även ut i garaget en vända.
Hittade även Björns gamla 600 vapen.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |