Första journalistuppdraget -bakom ridån!
Utsikt över medelhavet och hojparkeringen
Hej igen!
Jag har ju lovat en lite fylligare inblick i mina upplevelser som journalist i Italien, dit jag skickades sista helgen i oktober i tidningen Allt om MC:s regi för presslanseringen av Ducati Monster 821. Reportaget om hojen i sig kommer att publiceras i nästa nummer som finns i handeln den 14:e december och har löpnummer 1/2018. Här följer istället en högst personlig betraktelse av intrycken från allt det där andra som av utrymmesskäl inte får plats i en tidning. Visst, för all del kan det dessutom anses fullständigt irrelevant för den som bara är nyfiken på hårda fakta kring modellen i fråga. Om ni liksom jag däremot inte kan läsa ett provkörningsreportage utan att börja fundera på hur det egentligen gick till bakom kulisserna, så kommer ni förhoppningsvis ha stor behållning av att fortsätta läsa texten här nedanför...
Jag har under de senaste åren haft äran av att inbjudas till att provköra diverse speciella och annorlunda motrocyklar i vitt skilda kontexter. Dessutom har jag vid några tillfällen haft nöjet att få vara med som testförare för att lämna omdömen vid jämförelsetester av motorcyklar åt redaktionen på tidningen Allt om MC. Vid just ett sådant tillfälle i somras frågade Björn och Joachim, redaktör resp. testchef, mig om jag skulle kunna tänka mig att även åka iväg och själv ansvara för både körning och text. Det finns väl bara ett rätt svar på den frågan, eller hur? Någon vecka efter att jag bloggat om mina outplånliga intryck från en Kawasaki KX500 som jag kört i ett helt annat sammanhang fick jag så en inbjudan att åka till Rimini i Italien för att vara med på lanseringen av den uppdaterade Ducati Monster 821. Ännu en gammal barndomsdröm var på väg att gå i uppfyllelse.
NEDRESAN
Tidigt som tusan, närmare bestämt kl 03:10 ringde klockan på fredagsmorgonen den 27 oktober. Något sömndrucken efter alldeles för få timmar klev jag ur sängen. Kvällen före hade jag nämligen varit nere i Göteborg och hållit en Isle of Man-föreläsning under ett företagsevent vilket betydde att jag fortfarande var uppe varv och därför hade svårt att somna när jag sent omsider kom i säng vid midnatt. Visserligen övernattade jag hos Dan, min kompis och mekaniker, vilket halverade körsträckan ner till Landvetter men jag ville för allt smör i Småland inte missa planet som skulle lätta 06:20 mot Kastrup. I samband med ombordstigning sprang jag på några poliskollegor som jag känner ytligt. De var på väg till en fotbollsresa men åtminstone den ene har kört en del hoj och jag tror nog att hans intresse för min aktivitet var lite större än mitt för deras. Min adrenalintröskel ligger väl helt enkelt lite för högt för att jag med den bästa vilja i världen ska kunna uppbåda något större intresse för fotbollstävlingar. Umgänget med kollegor är dock alltid inspirerande.
I Köpenhamn klev det på en man i läderjacka märkt "Motorrad" och jag kunde placera ansiktet men inte namnet. Som rookie i samanhanget höll jag en låg profil och nöjde mig med en förstulen blick, men gissade att vi snart skulle få anledning att lära känna varandra lite bättre. Mycket riktigt redan i ankomsthallen i Bologna stegade han fram till mig. Jag gissar att jag skiljde ut mig lite från mängden av charterturister där jag stod i min skinnpaj och med hjälmväskan över axeln. Han presenterade sig som Klavs Lyngfeldt. Då trillade min pollett ner. Han är ju en av de mest rutinerade i nordisk mc-press och har skrivit för bl.a. Bike och Motorrad sedan 1984. Till mitt försvar får sägas att jag oftast bara sett honom med integralhjälm på huvudet i reportagen genom åren. Det visade sig att de polacker som Klavs var tänkt att dela hyrbil med från Bologna Airport till hotellet i Rimini blivit försenade i München. Själv hade jag ett par timmars väntan innan jag för första gången skulle få bekanta mig med mitt fortsatta resesällskap i form av Weronica Ljungström, representerandes SMC:s medlemstidning MC-folket, och Christer Miinin från Bike. Jag lovade dock Klavs att vi säkert skulle kunna göra plats för honom i vår hyrbil om det inte löste sig för honom.
Efter lunch landade äntligen Weronica och Christer. Christer känner jag ganska väl från tävlingsdepåerna men Weronica har jag bara haft förmånen att få hälsa på någon enstaka gång tidigare. Eftersom Klavs hunnit lösa sin transport på annat vis genom sina kontakter på Ducatifabriken var vi tre svenskar i en Fiat med ett modellnamn jag redan glömt på väg ner mot adriatiska havets kust. Mina farhågor kring att stämningen med viss rätt kanske skulle kunna vara en smula avvaktande oss journalister emellan, eftersom vi ju trots allt representerade tre olika tidningar men med samma uppdrag, kom snabbt på skam. Efter fem minuter var det som att vara ute med vilket kompisgäng som helst och stämningen var hög i kupén under de två timmar det tog för Christer att köra oss till Rimini. Själv hade jag hoppats på lite sömn i baksätet men av den varan blev det inte mycket i detta resesällskap, till det var nyfikenheten allt för stor. Väl incheckad på i-SUITE hotel, beläget på strandpromenaden i centrala Rimini, blev det däremot en kraschlandning i sängen och äntligen tid för en timmes attacksömn.
Fiskrestaurangen och presskonferensen
PRESSKONFERENS
Därefter var det dags för att bussas till presskonferensen, vilken planerats till en fiskrestaurang som ensam tronade några hundra meter ut i havet i änden av en pir. Där fick vi först lyssna till diverse olika ansvariga som varit med i projektgruppen runt utvecklingen av den nya Ducati Monster 821 samtidigt som bilder och filmer rullade på en duk bakom den provisoriska scenen. Vi var ett trettiotal journalister som satt på stolarna nedanför i mörkret och jag antecknade febrilt de saker som framfördes på förvånansvärt god engelska. Just språkförbistringarna i sydeuropeiska länder var annars ytterligare en av mina farhågor inför resan, men på denna punkt (liksom i upplägg och genomförande av pressträffens alla tre dagar skulle det visa sig) var Ducati-representanterna så gott som oförvitliga.
Därefter var det dags för middag. Något som utvecklade sig till en av resans absoluta höjdpunkter. Inte enbart för de exotiska fiskrätter vi bjöds på utan framför allt för de intressanta bordsamtalen. Inte nog med att det var en mycket initierad skara journalister jag hade omkring mig, som borsvärdar hade vi som grädde på moset några av Ducatis föråkare och pressansvariga. Framför allt en föråkare fastande i mitt minne. Han var i knappa 40-års åldern och hade själv tävlat till för bara några år sedan i road racing och supermoto på nationell nivå om jag fattade det hela rätt. Dessutom hade han jobbat under många år som journalist åt en italiensk tidning och där ansvarat för test av prestandamodeller samt bevakat den internationella road racingscenen. På ett oerhört älskvärt vis delgav han och hans kollegor oss mängder av fascinerande berättelser från RR-depåerna världen över. Allt tål inte att omnämnas här av omsorg med de inblandade, men ett axplock av det som avhandlades och som jag tror kan intressera er som brukar följa mitt RR-bloggande vill jag gärna dela med mig av. Allt nedan är dock återgivet med reservation för att jag kan ha missuppfattat nyanserna i språket.
DUCATISKVALLER
För det första är åsikten i Ducatis MotoGP-team att Lorenzo är betydligt bättre än vad deras GP17-modell gett honom chans att bevisa under säsongen. Lorre har kämpat på tappert men Duccen kräver tydligen en hel del muskler för att tygla. Dovizioso har en armstyrka som få och lyckas tack vare detta brotta omkull Duccen i de snabba riktningsförändringarna på ett sätt som Lorenzo med sin späda lekamen inte är i närheten av att klara av. Även Iannone, som ju ersattes av Lorenzo i årets fabriksteam, hade betydligt lättare att få Ducatin att styra dit han ville under fjolåret, framförallt tack vare sin längd. Rossi lyckades aldrig riktigt fullt ut bli en del av Ducatifamiljen vilket tydligen är viktigt för att hela teamet, för att inte säga fabriken, ska dra åt samma håll. Rossi hade för mycket egna idéer om hur saker skulle genomföras (förmodligen i kraft av sin trots allt bevittnade förmåga att sortera ut och rejsa i MotoGP under 20 säsonger, men det är ju bara min egen reflektion) och drog tillslut inte jämt med allt från chefer till arbetarna på golvet. Att Rossi är ogillad är nog ett för starkt ord, han är ju oomtvistat en jävligt duktig italiensk RR-förare, men de flesta Ducatistas verkar vara överens om att hans arbetssätt lämpar sig bättre ihop med Yamaha. Jag som ju framförallt är löjligt historiskt intresserad tog till slut mod till mig och frågade vem som är den populäraste föraren på fabriken genom tiderna. Bland dem som jobbar där idag trodde vår ciceron att det nog är Troy Bayliss. Han var tydligen inte helt lätt att handskas med under en dålig dag, men han åtog sig alltid uppdraget med den passion som Ducati-familjen förväntade sig. -Men Carl Fogarty då? försökte jag. Svaret blev; Han gjorde visserligen stora insatser för fabriken med sina fyra VM-titlar i Superbike under en tid då Ducati var litet och sårbart, men att det nu för tiden bara handlar pengar som måste upp på bordet för att "Foggy" ska vara tillgänglig. Det verkar helt enkelt blivit lite för närigt för att den breda massan bland arbetarna skulle behålla honom närmast hjärtat. Kvällen fortsatte i samma anda med den skillnaden att historierna blev grövre. Som den gången när Marco Lucchinelli (världsmästare i 500 GP-81) fick påhälsning av en kompis med sitt sportflygplan. Kompisen fick för sig att ringa till Marco, som befann sig nere i sin bostad, under tiden som han flög kors och tvärs över Marcos ägor. Efter en stund hörde kompisen skottlossning i sin telefonlur där uppe i cockpit. Förskräckt frågade han Marco vad det var som hände nere på marken. "It´s me shooting at you", lär Marco ha svarat följ av ett; "Get the hell out of my property!" Jag behöver väl inte förklara varför timmen blev sen innan vi till sist var tillbaka på hotellet för några timmars sömn.
PROVKÖRNINGEN
Efter frukost på lördagsmorgonen fick vi äntligen lägga vantarna på varsitt exemplar av de nya Monster 821
rna. Alla presscyklarna var gula eftersom det var lanseringsfärgen. Ducati hade rekognoserat 16 fantastiska mil av italienska bergsvägar åt oss och vi gav oss iväg i den något kylslagna morgonen i tre grupper om ca. tio journalister vardera, ledsagade av varsin föråkare. Efter några mil stannade vi på ett pittoreskt café. Under tiden som vi värmde oss med varsin cappucino passade jag på att diskutera modellens styrkor och svagheter. Återigen gladde jag mig åt den förvånansvärt hjälpsamma och öppenhjärtiga stämning som rådde mellan journalisterna på plats. Annars skulle man ju kunna förvänta sig att var och en försökte hålla på sina eventuella upptäckter och tidigare erfarenheter för att skaffa sig ett konkurrensförsprång. Framför allt mina tre nordiska kollegor var mycket hjälpsamma och förklarade tålmodigt vad man borde tänka på som "newcomer" (för att låna ett Isle of Man-begrepp), ensam och allena under sitt första journalistuppdrag. Nåväl, tillbaka till intrycken av Monstret. Det intressanta var att vi alla hade lite olika infallsvinklar och uppfattningar om modellen. Jag ser verkligen fram emot att köpa de andra tidningarna för att jämföra och se vad de andra tagit fasta på i sina återgivelser.
Lunchpaus längs med vägen ihop med mina rutinerade journalistkollegor Christer, Klavs och Weronica.
Så småningom kom vi fram till de vägsträckor som Ducati rekognoserat inför fotograferingen. Där hade företaget hyrt in en handfull fotografer som stod och fotade oss när vi körde en och en fram och tillbaka längs med sträckan som mätte en dryg kilometer. Mellan reporna vi gjorde så flyttade sig fotograferna längs med vägen vilket gjorde det omöjligt att veta i vilka kurvor man borde ladda lite extra. Mina mer rutinerade kollegor Christer och Weronica tipsade mig istället om att köra som vanligt utan att tänka för mycket på fotograferna. Det visade sig nog vara ett klokt råd eftersom det femtiotalet åk-bilder jag fick med mig hem är inte bara små tekniska mästerverk, de lyckas också spegla MC-körning i sin mest charmanta form en solig dag på vackra vägar.
När vi kom tillbaka till hotellet blev det några timmars vila innan det var dags för middag på hotellet. Vi nordbor samlades dock i baren någon timme i förväg för att ljuga lite om dagens övningar och motorcyklar i stort. Det jag minns bäst från kvällen är nog emellertid stackars Klavs ansiktsuttryck när Christer avslöjade för honom vad jag jobbar med egentligen. Efter att vi umgåtts under ett dygn och dessutom kört hoj ihop syntes det verkligen hur Klavs nu febrilt försökte komma ihåg vad han sagt och gjort i min närvaro, självklart till Weronicas, Christers och min oförfalskade munterhet. Ni läsare har säkert precis som jag varit i samma situation någon gång. Jag kunde dock trösta Klavs med att mina befogenheter inte sträcker sig ända till Italien och att "what happens i Rimini stays in Rimini" (men bara nästan förstås).
SKRIVARBETET
Dagen efter återstod bara hemresan. Väl hemma slängde jag mig över datorn för att skriva ner min recension av Monstret. Jag hade förvisso fått ett ingångsvärde som innebar att jag skulle få tre sidor till mitt förfogande men inspirationen framför tangentbordet flödade och ambitionsnivån var hög. Jag ville ju inte bara rabbla fakta kring modellen utan även skildra sinnesintrycken av att köra hoj en oktoberdag i Italien. Efter att ha jobbat i två hela dagar innan jag var nöjd skickade jag över en text till redaktör Magnusson som jag tyckte borde kunna skohornas in på tre sidor. Han fick sig nog inte bara ett gott skratt utan även en hel del extra arbete med att försöka korta i mina utsvävningar utan att några väsentliga delar av innehållet gick förlorat. Min text hade nämligen behövt ha 7 sidor till sitt förfogande för att även få med nödvändiga bilder, faktarutor m.m. visade det sig. Jag har nog en hel del kvar att lära innan jag kan kalla mig journalist trots allt...
I mitt eget bloggande kan jag ju dock få vara precis så omständlig och långrandig som jag vill och därför har skrivklådan fått sitt utlopp i denna text istället. Om ni orkat läsa ända hit och utan att hoppa i texten kan ni förresten glädjas åt er själva, inte bara för att vara riktigt motorcykelintresserade utan förmodligen också för att varken ha läs-, skriv- eller koncentrationssvårigheter.
På återhörande!
/Björn