PROVKÖRNING OCH ETT MINNE FÖR LIVET RIKARE - KAWASAKI KX500cc!
Med skräckblandad förtjusning vrider jag på gasrullen på bilden och inväntar vad resultatet ska bli denna gång. Väntan var dock aldrig särskilt lång...
Förra helgen fick jag möjlighet till en riktigt exklusiv provkörning, nämligen något av det vassaste och hårigaste som någonsin konstruerats för motocross, inget mindre än en Kawasaki KX500 från 1991. Men låt oss ta det från början...
Som säkert fler än jag listat ut handlar livet om att samla på sig så intressanta erfarenheter som möjligt. För egen del finns det inget som slår chansen att få uppleva något unikt och som dessutom involverar två hjul och en motor. I fjol var jag ju nere på Kiviks marknad och lärde mig att köra i tunna på William Arnes motorcirkus som flera av er säkert minns. I våras tvingades jag däremot dessvärre tacka nej till en personlig inbjudan från Varg-Olle om att komma och prova Speedway-hoj genom hans sladdskola. Detta eftersom de förslagna datumen låg veckan innan min avresa till Isle of Man och jag bedömde därför skaderisken som för hög inför TT-tävlingarna.
För ett par veckor sedan dök det emellertid upp en förfrågan om huruvida jag var intresserad av att besöka "Höstplöjningen" i Farstorp i Skåne som är namnet på ett stubbrace för veteranmotocross- & endurohojar som körs årligen i slutet på september. Inte nog med att förfrågan gällde en motorcykelgren jag aldrig tidigare prövat, maskinen jag skulle få prova var en KX500 från -91 som ägs av Stefan Larsson. För er som inte känner till namnet sedan tidigare bör det framhållas att Stefan var Svensk Mästare i 500cc-klassen fyra år på rad mellan 1988-91, i konkurrens med stjärnor som Håkan "Carla" Carlqvist och Leffe Persson, och dessutom tillika bronsmedaljör i Lag-VM för Sverige 1990.
Vad är det då som är så speciellt med en KX500, eller för all del någon av de konkurrerande märkenas tvåtaktscrossar på 500 kubik? Jo, precis som att många inom road racingen anser att det häftigaste och hårigaste (läs: mest svårkörda) som någonsin tillverkats var tvåtaktarna för road racingens kungaklass 500cc under 80- och 90-talen, innan tillverkarna med Honda i spetsen bestämde sig för att genom regeländringar kväsa tvåtaktsmotorerna till förmån för fyrtaktare, så finns det likheter inom motocrossen.
Ur min, förvisso föga initierade syvinkel då jag inte alls följt motocrossens utveckling på samma sätt som road racingens, så befann sig motocrossen på sin höjdpunkt under slutet av 80-talet och början på 90-talet. Fram till dess hade utvecklingen av de största, häftigaste och mest effektstarka maskinerna i 500-klassen följt med sin tid men från mitten av 90-talet verkar motocrossen ha tagit en ny vändning som mig veterligen går på tvärs mot utvecklingen av all annan motorsport. Fabriker och förare inriktade sig mot den beskedligare 250cc-klassen som obegripligt nog för en utomstående som mig numera fått status som huvudklass. Förvisso kallas klassen nu för tiden för MX1 och körs med 450cc fyrtaktare men det beror ju enbart på att en fyrtaktsmotor behöver ha så gott som dubbla cylindervolymen för att kunna matcha effektutveckligen från en tvåtaktare och att fabrikerna av miljöskäl hellre satsar på att utveckla fyrtaktsmotorer. Varför tillverkarna plötsligt började betala de bästa förarna för att köra crossens mellanklassmaskiner är för mig lika underligt som om Honda och Yamaha skulle placera Rossi och Marquez i Moto2 istället för MotoGP till nästa säsong. Jag har vågat mig på att fråga en och annan i mitt tycke initierad bedömare av cross genom åren men ingen verkar kunna ge ett ordentligt svar på detta och jag ska inte sticka under stol med att motocross som gren tappade en del av sin dragningskraft för mig som åskådare genom denna självpåtagna kastrering.
Där har ni bakgrunden till varför jag satte mig i bilen kl 04:00 lördags morse för att köra de 25 milen söderut - chansen att en gång i livet få provköra det värsta som byggts för dyngsprätteri! En väl omhändertagen KX500 med rätt bitar i motorn likt Stefans, sägs utveckla någonstans mellan 65-70 hästar och har en torrvikt på ca 100 kg och jag ska inleda med att understryka att jag absolut inte är rätt person att göra ett sådant monster rättvisa. Visserligen har jag kört en hel del offroad på grusväg genom åren men mina erfarenheter av motocross och enduro är så gott som helt obefintliga. Fördelen med att prova KX:en under ett "stubbarace" som det heter på skånska var att jag slapp hoppen som man har på en motocrossbana. Stubbrace körs nämligen på en skördad åker där man pilat upp en bana och de fria vidderna det innebär ger en kraftfull 500-kubikare chans att sträcka ut på ett helt annat sätt än på en crossbana. Men bara om föraren törs vill säga...
Dagarna innan nerresan hade jag lämpligt nog genomgått en tvådagars utbildning i tjänsten där vi fått lära oss det mesta om hantering av brandfarliga och explosiva föremål som ett led i en massiv utbildningsinsats inför en eventuell förestående terrorhändelse. När jag gränslade Stefans Kawasaki efter att han startat och varmkört den gick mina tankar till liknelsen av att sätta sig på en låda TATP (väldigt kraftfullt och fullständigt oberäkneligt sprängmedel som är populärt i terroristkretsar). Det distinkta, vassa avgasljudet i en potent tvåtaktare är svårslaget. Väl ute på åkern slogs jag av att motorn trots allt var väldigt snäll och förlåtande eftersom jag kunde dra mig runt den inledande tvära vänsterkurvan på en växel som egentligen borde varit för hög. Fint bottendrag med andra ord. När varvtalet steg och motorn kom in i sitt tänkta arbetsområde brann dock fyrverkeriet av och upplevelsen var precis så häftig som jag föreställt mig. Jag upptäckte snabbt att så fort jag drog i gasen fanns det två möjliga utfall som resultat av denna handling. Antingen spann bakhjulet okontrollerat och grävde ett djupt dike i underlaget eller också sköt framhjulet i höjden med en hastighet som borde kunna göra Kim Jong Un intresserad av att använda Stefans KX500 som kärnvapenbärare. Det som avgjorde skillnaden i vilket av dessa två utfall som skulle inträffa var inte hur mycket jag vred på gasrullen utan istället om jag hade kroppsvikten placerad fram eller bak på sadeln.
Emellertid, i de allra flesta fall både spann det och gick på bakhjulet samtidigt, oavsett vilken växel jag försökte med. Efter ett par, tre varv lyckades jag bromsa stopp på bakhjulet inför en hårnål när Kawan vägrade sätta ner framhjulet i backen i tid inför inbromsningen. Efter ett par fruktlösa försök att kicka igång där 500:an bara fnös föraktfullt åt min ringa kroppsvikt och förmodligen helt felaktiga teknik fick jag leda in bjässen i depån där Stefan visade vem som bestämde genom att sparka igång den på första försöket. Därefter körde jag till bensinen tog slut mitt ute på åkern. Jag var knappast snabbast på banan men jag törs nog lova att jag förmodligen var en av dem som hade roligast där ute under dagen. Förutom 500:an fick jag även chansen att provköra en fin BSA cross från 1965 och dessutom ett par timmars mycket pedagogisk undervisning i Trial i en skogsbacke i närheten. Om detta får jag dock berätta en annan gång...
Tack Ingmar, Stefan, Bosse och alla andra glada entusiaster på plats för att jag fått ännu ett minne att vårda ömt genom livet! Å tack Lasse Svensson för bilderna!
Spela fram till 4:20 min in i klippet och se Stefan Larsson ta starten på sin KX500 under lag-VM i Vimmerby 1990!
https://www.youtube.com/watch?v=WcFANgYwsW0
På återhörande!
/Björn