ISLE Of MAN - racerapport!

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jag vet bara hur ojämnt det är efter Ginger Hall... :)

När man åker turistbuss runt och nästan studsar ut sätet i 30mph så :3freak
Hoppas jag kan smyga runt själv nästa år med Agustan.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har läst någonstans att om man inte klarar av en "tankslapper", styrstopp mot styrstopp, i 200 kph plus ska man inte ens överväga att tävla på ön, men BG fixar det. :)

Det härliga metalliska plingandet av styrstopp mot gaffelkrona då vet man att man lever...:Bugar
 

Gajmark

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2018
Ort
Karlshamn
Hoj
CRF450SM, Ducati V4SFS
Min syn på Isle of man

Hej gott folk. Jag har ju tidigare utlovat lite rapporter från min sida under tiden som vi var på Isle of man. Dessvärre var det mycket sparsamt med wifi i depån, för att inte tala om hur min telefon hanterade sporthojs hemsida.. Därför kommer nu dessa rapporter här i efterhand. Jag skickade dem via mail till mitt jobb, Claessons motor för att hålla dem uppdaterade och de i sin tur vidarebefodrade dem till deras Facebooksida, så några av er kanske redan har läst dem.

Rapport 1

"Nu börjar man komma in lite i gängorna här även om mycket är nytt. Hojarna ska besiktigas inför varje träning och det är ett jäkla projekt varenda gång som allt ska upp i depån. I morse var jag på ett technical meeting ihop med Dan ifrån teamet. Det var som att sitta på en MotoGP-presskonferens ihop med alla mekaniker ifrån de stora teamen. Jag satt jämte fabriks-Nortons ena mekaniker. Kul för honom att få träffa mig.. :D
Det blev även två varv runt banan ihop med Björn idag där han förklarade spårvalet och farorna med de olika kurvorna. Jag måste säga att jag är helt sjukt imponerad av det som förarna utsätter sig för här. Det var flera kurvor som han berättade att, här går det på bakhjulet igenom, här hoppar man, här måste man stå upp etc. Flera av kurvorna är skymda och man måste veta vad som döljer sig bakom. Minns speciellt en kurva där man bara såg att vägen svängde och rakt fram var där bara träd och hus. Här håller man ca 250 km/h på 5:an menar Björn och pekar på en punkt där man måste påbörja nerlägg.. Helt vansinnigt, underbart galet!
När vi tränade supersport i lördags kväll så stod jag ute vid depåmuren när den första Padgett-Hondan for förbi. Först kom hojen i ca 240km/h ca en meter från mig och efter någon sekund så kom vinddraget som väckte mig ur chocken om hur fort han försvann ner för backen. De lägger i 6:an i höjd med Grand stand och därefter bär det bara utför ner mot mot Bray Hill. Man kan inte förklara detta. Det måste upplevas. Detta gör att MotoGP-primadonnorna framstår som dagisbarn, som i värsta fall hamnar i ett 'bollhav', som Björn själv uttryckte det. :lol
Vidare under dagens färd så kom vi fram till Ramsey, där för övrigt MotoGP-föraren Cal Crutchlow är bosatt. Där påbörjar man klättringen upp för berget på väg tillbaka mot Douglas. Flertalet av vägarna är fartbegränsade med tillfälliga skyltar under dessa veckor för att inte allt för många turister ska köra ihjäl sig. Björn berättade att för något år sedan fick de ställa in någon av de första träningarna för det var fullt med turister på sjukhuset och därmed inte plats för eventuella tävlande...
Berget däremot är inte fartbegränsat och dessutom enkelriktat. Detta leder till att många TT-fantaster kör över sin förmåga och så även idag. Vid tre tillfällen under två varv fick vi stanna och vänta på att de skulle 'sanera'.
När det väl blev dags att släppa på trafiken igen så hade det blivit en bra samling med räserförare vid avspärrningen. Det är inte så ofta man ser helt galna sporthojsåkare gladeligen fara förbi länsman medan de vinkar fritt fram...
Björn och jag hade tagit en bra 'startposition' med vår Yamaha Tmax 500 scooter med toppbox. Det for förbi ett par hojar i accelerationen men Björn håller ett helt koppel av förare bakom sig på scootern genom svängar där det ser ut som att det skulle ta en bra stund att landa om man skulle råka köra lite fel... Jag känner hur scootern både kränger och protesterar med hastighetsmätaren konstant växlande kring 140-150km/h. Jag kom på mig själv att sitta och skratta för mig själv och njöt av färden.
Imorgon börjar allvaret igen och vi ska köra första träningen med BMW:n."

Rapport 1.jpgRapport1.2.jpgRapport1.3.jpgRapport1.4.jpgRapport1.5.jpg
 

Gajmark

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2018
Ort
Karlshamn
Hoj
CRF450SM, Ducati V4SFS
Rapport 2

"Just nu sitter vi i depån helt klara inför kvällens träning. Vi är som vanligt ute i god tid så nu har vi en stund över innan träningen drar igång. Det känns bra att vi är så organiserade och har tiden på vår sida.
Idag har vi haft fullt fokus på BMW:n som är den huvudsakliga anledningen till att vi är här. Hondan är mest med för att Björn ska få varv på banan. Det är lite lugnare ikväll då vi bara ska köra med en hoj. Vi siktar på att få in fyra varv med ett tank- och kontrollstopp efter två. Det är fortfarande bara träning. Vädret har varit fantastiskt hittills och jag förstår att detta är inget man kan räkna med här på Isle of man.
Igår körde Björn två varv med BMW:n och två varv med Hondan. Då var det mera hektiskt att få med sig allt. Dessutom så skulle man besiktiga båda hojarna utan kåpor för att de ska se att allt står rätt ut under kläderna. Till saken hör att kåporna skulle också kontrolleras så det var ett fasligt släpande på allt. Vi är dessutom bara tre som har access till depå och pitlane. Allt var i sin ordning och slutligen så skulle vi få en sista check på hojen när vi hade återmonterat kåporna. De är noga här, men med all rätt. Jag såg en hoj som kom in häromkvällen och hade tappat framskärmen. Det kan ju vara förenat med livsfara att köra på en framskärm här.
Ikväll ska vi köra med onboard kamera för TV teamet Duke. Det är kul att det uppmärksammas att vi är det enda svenska teamet. Teamet själva var tvungna att komma och montera kameran, fotografera den, få godkänt och skriva in det i besiktningsrapporten. Det är inte längre tillåtet att köra med egna kameror här.
Björn är i en grym form och han gör framsteg hela tiden. Det gäller även oss i teamet. Vi hittar saker hela tiden som förbättrar resan för Björn och det går hela tiden lite snabbare.
Häromdagen innan träning så var det en virrpanna som irrade omkring ute på vägen så att träningsstarten blev fördröjd. Polisen fick tag på honom och han skakar nu galler i fyra veckor och efter det så är han förvisad från ön i fem år. Här jiddrar man inte med lagens långa arm.


Rapport2.jpgRapport2.2.jpgRapport2.3.jpgRapport2.4.jpg
 

Gajmark

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2018
Ort
Karlshamn
Hoj
CRF450SM, Ducati V4SFS
Rapport 3

Denna dag började betydligt tidigare än vanligt. Vi var uppe tidigt eftersom dagens Superbikerace skulle börja 'redan' klockan 12. Det låter inte så tidigt men eftersom man är van vid kvällsträning och det var mycket som skulle hinnas med innan så var det bråttom redan efter frukosten. Det är så att det bara finns vissa tidsramar för att hinna med sånt som bara måste göras, annars kommer man inte till start. Tidsramen för besiktningen är inte så stor och därefter hamnar hojen i parc ferme. Efter det så förbereder vi den med däckvärmare och gör en sista koll på allt. Man känner ett enormt ansvar för allt man gör med hojen då minsta slarv kan bli ödesdigert! Det som var nytt för idag var att vi hade blivit tilldelade en plats i depån där Björn skulle stanna för sina depåstopp. Dit fick vi endast gå på utsatta 15 minuter för att bära in våra verktyg och fylla upp de klassiska 'mjölkkannorna', som hänger uppradade. Man får fylla dem en gång och därefter endast toppa upp med 5 liter till efter första tankstoppet, detta för att man inte ska få påverka det tryck som skulle göra att det skulle gå lite snabbare att tanka andra gången. Våra grannar i depån var inga mindre än Tyco BMW med Michael Dunlop som förare. Det märktes vilken rutin de killarna har. Eftersom detta var Superbikeklassen så är det tillåtet att bygga om betydligt mer än vad vår Superstockhoj får. Vi hade också fått ändra en hel del inför detta racet med då pratar vi en helt annan budget. Det som Superbike bland annat har nytta av är att de får flytta bromsoket väl och bygga om infästningarna så att man mer eller mindre bara kan rulla in hjulet. De behövde inte ens dra ur axeln och lägga den på marken. Det tar ca 45 sekunder att tanka och på den tiden ska 'hjulkillen', i det här fallet jag då, byta bakhjulet. Vi hade lagt upp en strategi så att Björn bara skulle tanka och få visiret avtorkat på första stoppet. Min uppgift var då att kontrollera hojen i allmänhet. Eftersom Björn hade fått upp farten och dessutom börjat hoppa rejält med hojen hade nu kedjan, som inte hade sträckt sig nämnvärt tidigare börjat slacka. Jag hade sett till så att den var på minsta möjliga slack, just för att jag visste att den kunde sträcka sig. Min bedömning blev således att jag skulle hinna både byta bakhjul och sträcka kedjan på 45 sekunder...
Eftersom vi hade Tyco teamet som grannar så stod hela världens TV-team tvärs över depåmuren med filmkameror i högsta hugg. Sen att hela läktaren är fylld med folk gör ju att man börjar fundera lite på vad man håller på med. Ett helt gäng med scouter springer omkring andra sidan vägen och signalerar var vår förare befinner sig. När han kommer strax innan sista biten så tänds det även en liten lampa som gör att vi får en förvarning. Björn kommer in och stannar och jag får upp hojen på depåstödet. Jag har förberett mig för detta i månader och tränat både praktiskt och i teorin. Det konstiga är att jag hinner knappt lossa hjulet förrän jag inser att jag både har bytt hjulet, pumpat ut fotbromsen och hunnit justera kedjan. Det slår bara på någon sekund med killen som tankar och Björn far ut ur depån igen. Killarna i Tyco teamet nickar med belåtenhet. Ett ton faller från mina axlar.
Att köra denna oerhört krävande bana som är 6 mil per varv i 6 hela varv är helt omänskligt. Björn har haft lite problem under veckan med sträckningar i biceps och bitvis haft väldigt ont. Det finns fysioterapeuter som alla förarna kan besöka och få behandling, så Björn har varit där en hel del. Det har påverkat träningarna en del och resulterat i att han har ramlat ner till startnummer 55 från 43.
Idag biter han ihop och visar var skåpet ska stå. Björn kör upp sig till en 24:e plats och vi skriver i dagens race historia! Björn är nu officiellt den snabbaste svensken runt 'the mountain course' genom tiderna! Vi är oerhört stolta och ska nu fira detta!
Björn hälsar till er alla och tackar för supporten!


Rapport3.jpgRapport3.2.jpg
 

Gajmark

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2018
Ort
Karlshamn
Hoj
CRF450SM, Ducati V4SFS
Rapport 4

Hittills har allt gått enligt plan och vi har alla tagit steg framåt här på ön. Ett glatt gäng svenskar har kommit med ett eget plan för att heja på oss. Det är väldigt trevligt.
Tyvärr råkade vi ut för ett bakslag under onsdagens Superstockrace. I det racet kör de fyra varv. Björn körde ut och körde de två första, kom in för depåstopp. Vi tankade och bytte bakhjul. Han gav sig iväg och vi var mycket nöjda med flytet vi har fått i våra depåstopp. Denna gången hade jag säkert 10 sekunder till godo på mitt bakhjulsbyte i förhållande till hur snabbt man kan tanka hojen. Björn ger sig ut igen men kommer in igen efter det varvet. Då vet vi att något är fel. Han skulle kört ett sista. Det visar sig att hojen helt plötsligt har dött uppe på berget men sen gått igång igen. Björn hade precis passerat två killar som låg honom i hasorna över bergspasset. Detta är något som kan vara riktigt farligt, eftersom raceåkare inte räknar med att någon helt plötsligt slår av på farten och där finns bara ett spår genom sektionen där de befann sig. Björn signalerar direkt och lyckas undvika att få de bakomvarande i ryggen.
Vi tar ner hojen till vårt tält och konstaterar via loggen att hojen inte har fått bränsle under 8 sekunder, precis som Björn beskriver det. Vi påbörjar felsökning och konstaterar att vi inte ska chansa med något utan kontaktar våra vänner i Tyco BMW teamet för att höra om de har en komplett bränslepump med tillhörande relä. Det har de dessvärre inte men berättar att de kan beställa över natten till en lokal BMW-bilhandlare. Vi beställer. Dagen därpå har vi sista racet med Supersport 600 där Björn gör en stark insats och vinner ytterligare en bronsreplica. Efter racet brinner det i knutarna och vi börjar bli otåliga över att få hit delarna i tid innan kvällens träning. Det är sista chansen vi har att prova hojen innan det är dags för grand finale, Senior racet, på fredag. Jag äter och ser till att vara stand-by för att kasta mig över hojen när delarna väl anländer. Dan kommer in vid sista tuggan och jag slänger mig på hojen. En timme till besiktning. Vi får ihop hojen och vi hinner med att besiktiga. Björn ger sig iväg och vi håller andan i 20 minuter. Det hade varit en krasch så de hade tvingats stanna. Det blir ingen varvtid att tala om men hojen har fungerat klanderfritt. Nu håller vi tummarna att allt ska vara med oss imorgon.
På kvällen njuter vi av Red Arrows fantastiska flyguppvisning.
Idag är det vilodag, så nu ska vi turista lite. Allt är klart inför morgondagens race!

Rapport4.jpgRapport4.1.jpgRapport4.2.jpgRapport4.3.jpgRapport4.4.jpg
 

Gajmark

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2018
Ort
Karlshamn
Hoj
CRF450SM, Ducati V4SFS
Rapport 5

The grand finale - Senior TT. Den mest prestigefyllda tävlingen av gatloppen. Vi hade förberett oss på alla sätt. Allt var klart. Vi hade en strategi för depåstoppen och vi var taggade till tusen. Björn hade blivit uppflyttad en aning på startgriden pga sitt fina resultat i Superbike racet. Nu var man helt lugn inom sig trots att det var dags för race. Erfarenheten hade börjat ta över nervositeten. Björn startar och vi kollar på klockan. Det går ett varv och han passerar utanför depåmuren. Hojen fungerar efter problemet under Superstock racet. Jag andas ut. 5 minuter innan nästa passering som innebär depåstopp springer jag och hämtar vårt förvärmda bakhjul i parc ferme. Jag kommer tillbaka och klär av däcksvärmaren. Pulsen börjar stiga och man kikar ivrigt efter att lampan ska tändas på tavlan andra sidan vägen där de små scouterna springer omkring och gör sitt yttersta för att hålla koll på förarpassering och tider. Vi håller utkik på lampan som ska tändas när Björn passerar 'signpost', en av de sista kontrollerna på varvet. Det passerar tre hojar som jag känner igen, som startade strax innan Björn men sen blir det tyst. Lite för länge...
En liten herre med ett anteckningsblock kommer fram och förklarar att Björn har gått omkull ett par kilometer innan Ramsey. Antiklimax. Jag var så ivrig att kasta mig över hojen och byta hjul att jag nästan gjorde det på grannens hoj i depån bara för att få utlopp för min uppladdning..
Björn hade ringt till Karin och förklarat att allt var ok. Han blev tagen till sjukhuset för kontroll men det var bara några blåmärken. Det som hade tagit mest stryk var hans självförtroende. Han hade visserligen blivit snabbast svensk genom tiderna men han kände att han hade så mycket mer att ge. Han ville avsluta med det perfekta varvet, under perfekta förhållanden. Ett litet misstag får stora konsekvenser när avåkningszoner är något man bara kan fantisera om på Isle of Man.
Vi får vara glada att Björn klarade sig oskadd - det är det viktigaste.
Vi är otroligt stolta över Björns insatser och firade under kvällen som avslutades med ett hejdundrans fyrverkeri över Douglas Bay. Äventyret är över för den här gången. För er som aldrig har varit på Isle of Man kan jag verkligen rekommendera ett besök under dessa veckor. En fantastisk liten ö som bjuder på allt från historiska slott till oändliga vyer över bergen. Hit vallfärdar hojåkare från hela världen och samlas under en gemensam nämnare, Isle of Man TT - The greatest show on earth!

Rapport5.jpgRapport5.1.jpgRapport5.2.jpg

Jag vill passa på att tacka alla er som har hjälpt till med det här, på ett eller annat sätt. Tack Petersevenemang.se. Tack till hela teamet för ett gott samarbete och många skratt. Tack Björn för att du handplockade mig! Det har varit en fantastisk resa som jag kommer bära med mig för resten av livet. Tack för er tid!

/Henric Gajmark
 
Last edited:

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Tack för en fin sammanfattning Henric! En grej får jag inte ihop. I rapporten om Senior kan väl inte lampan ha tänts om Björn gick omkull vid Glen Tramman? (Edit: Kom på att du troligen menar att du väntade på att lampan skulle tändas! Ursäkta att jag uppfattade det hela fel!) Det är ju cirka 15 miles och 7-8 minuters körtid kvar från Glen Tramman till Cronk-ny-Mona där lampan tänds (med automatik numera).

Fina bilder och bra och initierad information som det inte går att få i de vanliga rapporterna i media. Förresten, jag har inte sett en rad om årets tävlingar i de svenska dagstidningar som jag har läst. Inte ens om Björns vurpa, sånt som de brukar ha stenkoll på! (Typ "Kungen nära döden" i Expressen då majestätet körde av Gelleråsen i sin Porsche för många år sedan!)

TACK SKALL DU HA! Bra rapporterat.
 
Last edited:

Gajmark

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2018
Ort
Karlshamn
Hoj
CRF450SM, Ducati V4SFS
Helt korrekt, Silja. Lampan tändes aldrig, vi väntade på att den skulle göra det då de andra hojarna passerade som körde i närheten av Björn. Lite slarvigt formulerat av mig. Borde ha skrivit så. Tack för dina fina ord.

Edit: Har nu formulerat om sista rapportern.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Nu är det bara Michael kvar av Dunlop-klanen. Jag hoppas verkligen att han får dö av tristess i jättehög ålder. Det här är inte roligt... :(
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Shit!
Väntade inte han sitt andra barn också?
Tankarna går till familjen
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Gary kör inget iår. Senast han körde var Frohburg förra året. Nu driver han vidare sitt 125GP/moto3-team med andra förare.

Sam Dunlop kör ännu. Även om antalet tävlingar inte är så många numera pga studier/familj. Han är Jims son. Så kusin.

Annan kusin som kör ännu är Paul Robinson. Hans mamma är systern till Joey/Robert.
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
I allt om mc som kom idag ( nr 7 år 2018) finns det ett reportage som är läsvärt :tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top