Årskrönika 2019!
Gott slut på 2019 alla följare - här kommer en enkel årskrönika över mina förehavanden på banorna i år!
Förväntningarna inför 2019 var höga på den nya skönheten från Italien, en Paton GP 500 Bicilindrica. Vi var en liten delegation på fyra personer, inklusive den blivande ägaren Ingmar, som hade rest ner till fabriken Milano för att övervaka slutsammansättningen under hösten 2018. I februari -19 levererades den så äntligen till Sverige.
Så länge den gick så gick den som ett troll men "underbart är kort" som Magnus Uggla en gång sjöng. Efter 2½ timmes drifttid släppte nikasilen i ett av cylinderloppen och det fick bli reklamation av hela härligheten tillbaka till Italien. Reparationen på fabriken tog fem månader och cykeln har därför kommit tillbaka till Sverige helt nyligen. För den som undrar hur det är att gränsla en Paton med ett nypris på en dryg miljon kronor på en racerbana så hann jag emellertid få tillräckligt många intryck för att sammanställa en längre provkörningsartikel som kommer att publiceras i Allt om MC i ett kommande nummer under våren.
Turligt nog gick Martebo MR02:an som ett urverk i Supermono-klassen när nu inte Patonen var att lite på. Martebon är en "one of a kind", handbyggd av Magnus med samma efternamn och baserad på en BMW bottendel och en Ducati 1198R-topp i ett hemsvetsat chassi. Motoreffekten och hållbarheten var det inget fel på. Chassit konstrade dock en del under säsongen men med Jocke på FJ Racings hjälp blev fjädringen bättre och bättre för varje deltävling. Den sista viktiga pusselbiten för att framledes kunna pressa hojen så som den förtjänar att köras är dock en slirkoppling. Något som Martebo engineering är i full färd med att försöka hitta en lösning på till nästa säsong. Några heatsegrar, ett absolut varvrekord för klassen (på Sviestadbanan) och en total tredjeplats i Supermonocupen blev facit till slut.
I classic road racing serien hade jag dessutom vänliga vänner som gav mig möjligheter att köra både Yamaha TZ 250 och Ducati TT1 under säsongen med blandade framgångar. Segrar ibland och motorras ibland. Kul hade jag hur som helst under varje varv som grejerna höll ihop.
I Svenska Endurance Cupen, SEC, fick jag förmånen att köra Aprilia RSV4 i laget Gammeldansk från Köpenhamn. I år gick tävlingskalendrarna att kombinera så att jag kunde köra alla deltävlingar utom den sista. För egen del var höjdpunkten tävlingen på Rudskogen i Norge. Mest för att banan är fantastiskt trevlig att köra på. Placeringsmässigt gick det dock bäst på Falkenberg där laget blev tvåa. Hade det inte varit för att Aprilians elektronik bråkade med oss under hälften av de 6 deltävlingarna så hade vi kanske kunnat aspirera på en högre placering än den totala fjärdeplats som vi till slut mäktade med. Blott ett poäng bakom treorna i team Hojride.
Säsongens mest otippade framgång visade sig bli ett nordiskt mästerskapsguld som burkslav i sidvagnsklassen 8A. En klass som jag egentligen inte deltog i under säsongen men för att göra en lång historia kort: Magnus Martebo som konstruerat och mekar MR02:an kör även en BMW Sidvagn i klassen före -72 i classic serien. Han upptäckte strax innan första tävlingen att han behövde en ersättare för sin ordinarie passagerare till första tävlingen i Norge. Sagt och gjort så gjorde jag debut som burkslav åt honom eftersom jag ändå var på plats och det slutade med två heatsegrar. När så den ordinarie passageraren fick förhinder även sista helgen på Karlskoga och vi körde hem två nya heatsegrar visade det sig att jag varit med och vunnit fyra lopp medan den ordinarie bara hade burkat under tre segrar. Alltså tillföll passagerarens guldmedalj mig. Något som jag inte fattat förrän vi stod på prispallen efter sista loppet eftersom jag ju egentligen bara agerat inhoppare och inte fäst något större intresse för poängsammanställningen. Nu ska det väl i ärlighetens namn också erkännas att konkurrensen i klassen varit närmast obefintlig under säsongen. Det sportsliga värdet må kanske därför vara begränsat, men erfarenheten av att doppa axeln i asfalten i 120 km/h samtidigt som innerhjulet på sidvagnen befinner sig en decimeter över asfalten i innersvängen har varit riktigt häftig.
Under våren kommer jag att tillkännage planerna för 2020 men tills dess...
Gott Nytt År allihopa och på återseende!
/Björn