Sitter på färjan från Esbjerg till Harwich och passar därför på att uppdatera, nu när det äntligen finns lite tid. Som jag skrev så har de senaste dagarna varit intensiva.
För att göra en lång historia kort så gick monteringen av slirkopplingen perfekt. Fattas bara annat när det var Mikael ”Gislavado” Larsson, mest känd som Stiggys och Alexander Lundhs vapendragare/mekaniker, som anlitats för jobbet. Få svenskar har väl så mycket erfarenhet av att skruva racermotorcyklar på internationell toppnivå som just Gislavado. Att det blev just Mikael visade sig dessutom vara ett riktigt lyckokast för oss. Hondan stod ju nämligen kvar i Anderstorp efter mappningen förra helgen. Efter att min far, och tillika ständige följeslagare i racerdepåerna genom åren, åkt fram och tillbaka, hämtat en fungerande koppling hos Claessons i Bromölla och levererat denna till Anderstorp, så åtog sig Mikael att montera in den i tisdags kväll när han slutat sitt ordianarie arbete
Även om Mikael är van att jobba i betydligt större sammanhang så tog han sig verkligen tid att, inte bara montera kopplingen, utan även titta över hojen i allmänhet och komma med värdefulla tips. Bl.a. upptäckte han att styrdämparen behövde luftas samt delgav oss lite andra matnyttigheter från sina år med skruvandet av CBR 600 i supersport-VM. Det behöver väl inte tilläggas att det var mer än välkommet för oss som gör vår första säsong på hojmodellen.
Så långt frid och fröjd. Men man vill inte komma till Isle of Man med en motorcykel som inte körts en meter sedan den varit nedplockad i molekyler. Frågan var då var man skulle kunna genomföra en sista shakedown med bara några dagar kvar till avresa? Drog mig till minnes att Mats Nilsson, en av Filip Backlunds sponsorer, några veckor tidigare nämnt att Filip hade bandagar för allmänheten på Knutstorp i onsdags och torsdags. Onsdagen var utesluten då jag var tvungen att jobba på mitt ordinarie arbete natten mot onsdagen för att dessutom gå på igen och jobba 15-24 på onsdagskvällen. På torsdagen var jag ju dock ledig.
Efter en kontakt med Mats så hade han förmedlat en plats åt mig på Backlunds event i Skåne och efter fem timmars sömn satte jag mig i bilen och rullade de 25 milen söderut. På Knutstorp möttes jag inte bara av en massa lyckönskningar från racerkollegor och real roadracingintresserad allmänhet, utan också av Filip och hans trevliga stab. Snabbt som ögat hade Filip fixat in mig i en lämplig grupp och sen kom… regnet. Att köra i regn skulle i det här skedet av förberedelserna inte fylla någon funktion då det var fjädringsinställning och test av den nya kopplingen som var huvudmålet. Förmiddagen ägnades därför åt att laborera med fjäderförspänning, kompression och returdämpning i depån, enligt de råd och rekommendationer jag fått från min mentor Dave Moffit på Isle of Man. Generellt kan sägas att man vill ha hojen lite lösare uppsatt på landsvägen än vad som är brukligt på en racerbana eftersom den annars riskerar att studsa ovanpå alla små gupp och gropar som man tenderar att bli varse när man passerat 200 km/h-sträcket. När sedan solen tittade fram efter lunch så fick jag känna på inställningarna i praktiken vilket kändes okey, även om tempot var mycket moderat delvis beroende på vetskapen om att en vurpa skulle äventyra hela projektet, delvis beroende på avsaknad av den för bandagar obligatoriska DB-killern. Tack vare en försiktig gashand så klarade jag mig från svartflagg p.g.a buller under hela eftermiddagen och fick dessutom de svar jag ville ha beträffande Hondans uppförande. En bra dag enkelt uttryckt!
Fredagen ägnades åt packning från morgon till kväll och efter att ha jobbat sista arbetspasset innan semestern i lördags, så åkte jag ner till resten av teamet i Skåne inför avresan västerut i söndags morse. På tisdag 17:45 förväntas vi anlöpa hamnen i Douglas som är huvudstaden på Isle of Man.
Tack till alla som bidragit till att vi kunde komma iväg så väl förberedda som vi trots allt gjort!
På återhörande!
/Björn