ISLE Of MAN - racerapport!

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Aj fan! Har dom någon gång ställt in eller skjuts tävlingar och träningar bara upp tills det är möjligt att köra igen?
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Hittade en bild på Björn från måndags träningen.
Verkar som han fick i alla fall ett, eller ett halvt varv. Och fastnade på en bild...

2012-08-20-142.jpg

Saxat från Manx Radio TT:

After the disappointments of Saturday Night's practice organisers and competitors must have been looking forward to a problem free first Qualifying session on Monday night.

Early indications were good; after appeals for additional arsenals from the Chairman of the Marshals' association and the Clerk of the Course there was no repeat of the shortage which put paid to Saturday's efforts.

Low clouds on the mountain briefly held up proceedings but Junior, Senior and Supertwin machines got away shortly before 6.30 pm.

As they came around to start their second lap the Clerk of the Course announced the session was to be curtailed due to thickening cloud.

Following a twenty minutes delay to establish whether conditions would improve, the Clerk of the Course announced a compromise solution for the second practice session: the classics and newcomers were allowed to proceed at full speed to Ramsey from where they would be brought back under escort by the travelling marshals as conditions were considered too dangerous for full practice on the Mountain Section.

A frustrating night for competitors and fans alike - many fingers will be crossed for better conditions tonight (Tuesday).
 
Last edited:

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Det verkar som att Björn fått 2 rigtiga träningsvarv ikväll tisdag...

2012-08-21-198.jpg

2012-08-21-299.jpg


Info från Manx Radio TT om tisdagsträningen:

Competitors at the 2012 Manx Grand Prix finally got an almost uninterrupted practice session on Tuesday after problems with the weather and a lack of marshals affected the practices on Saturday and Monday nights.

There was a brief delay at the start of the evening due to oil on the road at Kerrowmooar and mud at Glenlough Farm but only five or so minutes late the Classics, Classic Superbikes, Junior Post Classics, Lightweights and Newcomers were able to take their first unfettered canter down Bray Hill and into the bright evening sunlight.

Conditions earlier in the day meant there were wet patches all around the course so speeds weren't exceptional but nonetheless it gave the riders a chance to experience course and machines.

After fifty minutes or so the classics and newcomers were brought in and it was the turn of the Seniors, Juniors, Supertwins and the Newcomers 'A' Class. (Det är här Björn kör med # 4.)

Mingled in with the newer kit some of the big names took the opportunity to get out for a few more laps on the Post Classic super bikes including Michael Dunlop, Ryan Farquhar and previous Manx Grand Prix winner Dan Kneen who is riding a 750cc Suzuki in the race.

Dark clouds were gathering on the horizon though and with about 5 minutes to go in the session the heavens opened and the flags came out.

All-in-all most competitors seemed to be pleased to have the chance to get in a few laps at something approaching race speeds and, no doubt, the newcomers will be happy to get the chance to build their course knowledge.
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Första hela varven i fri fart!

Hej igen!
Jag är medveten om att jag borde inleda varje rapport med en ursäkt över att jag inte skrivit på länge:rodnar. Som ni förstår av Axxexs bilder så har vi bitvis befunnit oss i något av en naturkatastrof här på ön och det har gått ut över körningen.

I lördags ställdes, som jag tidigare berättat, friträningen in p.g.a. översvämningar och funktionärsbrist. Igår såg allt lovande ut ända tills molnen lägrade sig över bergen och svepte in hela Mountain-sektionen från Guthrie's Memorial till Kate's Cottage i en mjölkvit dimma som bara gav 20 meters sikt på sina ställen. Efter att newcomers-träningen varit nära att ställas in helt beslöt tävlingsledningen till sist ändå att vi skulle få gasa fram till Ramsey i öns norra ände. Därefter skulle vi flaggas av och eskorteras över bergen. Det var gott att äntligen få känna på åtminstone en bit av banan i full fart! Det ser ju dessutom ut som om jag har lyckats fastna på bild under den korta resan. Bra jobbat Kris:tummenupp Har försökt lista ut var på banan bilden är tagen men det är lite för få ledtrådar i bakgrunden för att jag ska kunna säga i vilken kurva fotografen stått. Det finns ju som bekant 264 kurvor att välja mellan...:tungan


Idag var det lovat uppehåll hela dagen och förmiddagen bjöd på strålande solsken men självklart kom det en rejäl regnskur någon timme innan start, vilket innebar att det var allt från plaskblött till helt torra sektioner. Efter lite dividerande fram och tillbaka beslöt vi oss i teamet för att ta det säkra före det osäkra och lägga på intermediate-däcken. Jag erkänner villigt att det är mer än halvspännande att försöka köra fort på landsväg, med däck som närmast är att beskriva som skurna slicks, när man inte har en aning om hur det ser ut bakom nästa krök eftersom i stort sett varje kurva är skymd. Till råga på allt så var det åter dimmigt på berget mellan Verandah och Keppel Gate. Det var dock inte i närheten av så dåligt som igår och sikten där uppe var kanske 100-150 meter. Med banan öppen under 50 minuter för min kvalgrupp så hade vi räknat ut att jag borde hinna 2 varv under rådande omständigheter.

Mitt första fria varv runt The Mountain Course avverkade jag från stående start med en snittfart av 95.3 MPH över de 6 milen. Under andra varvet hade det torkat upp bättre över berget och snittfarten på mitt andra varv blev 100,136 MPH, vilket kändes skönt eftersom jag då tog klivet in i 100 MPH-klubben. Det är det första målet att slå för alla nybörjare på ön och når man inte dit under de två veckorna man har på sig här så får man åka hem mellan svansen mellan benen...:näsblod

Vi är ca. 60 nybörjare på plats varav ungefär hälften i min klass, Newcomers A, där vi kör efter det gamla Superbike-regelementet med fri trimning för 750cc radfyror och 1000cc twinar. Tack vare det lömska väglaget kunde jag hävda mig bra med min superstock(=så gott som otrimmad) 600:a och jag sladdade in som 6:e snabbaste totalt av nybörjarna ikväll.:banana Det ska dock sättas i relation till att den bästa senioren snittade 111MPH...:dummer:hihi För det krävs dock betydligt mer bankännedom och många av grabbarna i junior och senior-klasserna har kört på ön i 10-20 år har jag fått berättat för mig.

Dagarna är fulltecknade och klockan är nu på väg mot 01.30 så jag tror jag byter tangentbordet mot kudden nu. Imorgon måste jag upp i bergen och plugga bättre på mina linjer där. Var inte helt nöjd med min kurvhastighet där idag eftersom det var första gången för mig med fri fart efter Ramsey. Mycket av nyckeln till en bra varvtid finns att hämta där då det är en snabb sektion med många kurvor som ska tas med knäskrap på 5.ans och 6:ans växel. Då duger det inte i längden att tvingas slå av för att det blir lite dimma...:tungan

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Aj fan! Har dom någon gång ställt in eller skjuts tävlingar och träningar bara upp tills det är möjligt att köra igen?

Det finns vissa kriterier som måste vara uppfyllda.

Om det är så dåligt väder att inte räddningshelikoptern kan flyga så ställs träningarna in. Marshalls (flaggvakterna) måste också kunna se mellan flaggposteringarna på berget så att de har en möjlighet att se om någon sladdar över klippkanten. Racen försöker man värna i möjligaste mån genom att skjuta upp dem till en bättre dag. Regn är dock inte en ursäkt för att inte tävla så länge sikten är OK.

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Ser ut som att en Dakarhoj vore ett bättre val på de bilderna...
Du är tuff. På riktigt. Men det visste du nog redan.

Nja... "tuff" är nog kanske inte rätt ord. Det handlar mer om att ta reda på var man har sina mentala och fysiska gränser, samt att få bli en del av de stolta real road racingtraditioner som har förvaltats här på Isle of Man sedan 1907:)

På återhörande!
/Björn
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Nu börjar jag tycka att det är lite äckligt, det här...
Blev det framhjulslyft och flygtur över Agos leap?
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Enormt stort Björn! mycket imponerande och polletten faller nu även hela vägen ner om varför det aldrig gick att få det minsta lilla försprång på dig! Känns stort att ha fått köra under din regi!

Lycka till och kör så det ryker!

Mvh
Jens Å
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Kul att höra hur det går, följer tråden som ett barn följer julkalendern :)
 

Lena Beyron

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös!
Tusen TACK för Intressant, Spännande och KUL LÄSNING Björn:) ALL LYCKA TILL - PÅ ALLA SÄTT önskar vi DIG och Ditt suveräna TEAM:tummenupp /Sviestads Supporterklubb :krama
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Några bilder till på Nordgrens boys, Björn och Tuukka.

195863_3568503851959_1681756299_n.jpg


195921_3564615194745_1393699380_n.jpg


547136_4383476795136_32287137_n.jpg


216004_457772310920929_111729969_n.jpg
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Newcomers A CLASS

1 4 Bjorn Gunnarsson* 600cc Honda 20 58.01 107.971
2 22 Dean Roberts* 600cc Honda 21 10.15 106.939
3 4 Bjorn Gunnarsson* 600cc Honda 21 10.56 106.904
4 7 John Simpson* 675cc Triumph / Splitlath-Redmond 21 14.24 106.595
5 17 Peter Heijmans* 599cc Honda 21 32.25 105.110
6 7 John Simpson* 675cc Triumph / Splitlath-Redmond 21 33.31 105.023
7 9 Kamil Holan* 600cc Yamaha 21 40.80 104.418
8 18 Oliver Dupuy* 600cc Yamaha 21 42.24 104.304
9 14 Steve Cervellin* 600cc Honda 21 44.44 104.127
10 27 Kevin Spence* 600cc Yamaha 21 45.33 104.057
11 19 Thilo Haefele* 600cc Yamaha 21 47.05 103.919
12 10 Darren French* 750cc Suzuki 21 48.94 103.770
13 16 John Aitken* 600cc Yamaha 21 50.98 103.608
14 22 Dean Roberts* 600cc Honda 21 52.99 103.450
15 17 Peter Heijmans* 599cc Honda 21 54.62 103.321
16 19 Thilo Haefele* 600cc Yamaha 21 55.77 103.231
17 20 Adam Redding* 600cc Suzuki 21 58.11 103.048
18 2 Jamie Hodson* 600cc Yamaha 21 58.61 103.009
19 14 Steve Cervellin* 600cc Honda 22 00.36 102.872
20 12 Michael Hofman* 600cc Kawasaki 22 06.83 102.370
21 23 Gary West* 600cc Honda 22 12.32 101.949
22 27 Kevin Spence* 600cc Yamaha 22 21.63 101.241
23 2 Jamie Hodson* 600cc Yamaha 22 28.54 100.722
24 18 Oliver Dupuy* 600cc Yamaha 22 33.60 100.346
25 14 Steve Cervellin* 600cc Honda 22 33.64 100.343
26 10 Darren French* 750cc Suzuki 22 36.66 100.120
27 11 Tapio Mustonen* 599cc Yamaha 22 40.30 99.851
28 9 Kamil Holan* 600cc Yamaha 22 44.69 99.531
29 16 John Aitken* 600cc Yamaha 22 45.63 99.462
30 23 Gary West* 600cc Honda 22 46.10 99.427
31 12 Michael Hofman* 600cc Kawasaki 22 49.97 99.147
32 24 Richard Hughes* 600cc Honda 22 51.19 99.059
33 11 Tapio Mustonen* 599cc Yamaha 22 54.57 98.815
34 20 Adam Redding* 600cc Suzuki 23 00.11 98.418
35 21 David Crussell* 600cc Kawasaki 23 04.83 98.083
36 24 Richard Hughes* 600cc Honda 23 14.74 97.386
37 15 Rob Mitchel-Hill* 750cc Suzuki 23 16.05 97.295
38 14 Steve Cervellin* 600cc Honda 23 18.46 97.127
39 32 Les Liney* 600cc Honda 23 24.71 96.695
40 34 Terje Joensen* 600cc Yamaha 23 27.25 96.521
41 32 Les Liney* 600cc Honda 23 50.05 94.981
42 30 Ernst Riede* 750cc Suzuki 23 57.99 94.457
43 34 Terje Joensen* 600cc Yamaha 23 58.58 94.418
44 21 David Crussell* 600cc Kawasaki 24 04.48 94.032
45 15 Rob Mitchel-Hill* 750cc Suzuki 24 13.22 93.467
46 30 Ernst Riede* 750cc Suzuki 24 25.04 92.713
# denotes rider is entered in a linked qualifying class.

Junior CLASS

1 2 Jamie Coward 600cc Suzuki 18 56.37 119.528
2 2 Jamie Coward 600cc Suzuki 19 26.79 116.412
3 3 Wayne Kirwan 600cc Yamaha 19 33.00 115.796
4 10 Mike Minns 600cc Yamaha / Merlin Sidecars 19 55.01 113.663
5 6 Stephen McKnight 600cc Yamaha 20 06.59 112.572
6 6 Stephen McKnight 600cc Yamaha 20 08.27 112.416
7 45 Jonathan Woodward* 675cc Triumph 20 09.33 112.317
8 8 Stephen Harper 675cc Triumph 20 10.48 112.210
9 15 Glyn Jones 600cc Suzuki / DSC Racing 20 13.96 111.889
10 45 Jonathan Woodward* 675cc Triumph 20 13.98 111.887
11 3 Wayne Kirwan 600cc Yamaha 20 24.81 110.897
12 44 Stuart Hall 600cc Honda 20 25.42 110.842
13 16 Anthony Redmond 600cc Honda 20 26.94 110.704
14 27 Carl Roberts 600cc Suzuki / Quayside Racing 20 30.91 110.348
15 30 Andy Lawson 600cc Kawasaki 20 35.55 109.933
16 11 Trevor Ferguson 675cc Triumph 20 36.75 109.826
17 8 Stephen Harper 675cc Triumph 20 36.85 109.818
18 26 Adam Jones 600cc Kawasaki 20 39.56 109.578
19 14 Alan Jackson 600cc Moriwaki / W A Corless / Jackson Racing 20 39.79 109.558
20 30 Andy Lawson 600cc Kawasaki 20 40.91 109.458
21 27 Carl Roberts 600cc Suzuki / Quayside Racing 20 43.45 109.235
22 22 Dennis Booth 600cc Yamaha 20 45.22 109.080
23 24 Andy Lovett 600cc Honda 20 48.79 108.768
24 29 Peter Simpson 600cc Suzuki / JPS Consultancy Ltd 20 50.88 108.586
25 22 Dennis Booth 600cc Yamaha 20 51.55 108.528
26 64 Richard Charlton 600cc Yamaha 20 52.74 108.425
27 17 Ross Johnson 600cc Yamaha 20 53.46 108.362
28 44 Stuart Hall 600cc Honda 20 55.83 108.158
29 38 Paul Wilson 600cc Honda 20 57.50 108.015
30 #42 Bjorn Gunnarsson* 600cc Honda 20 58.01 107.971
31 74 Mike Swanson 600cc Yamaha 21 00.92 107.721
32 20 Dave Taylor 675cc Triumph 21 02.84 107.557
33 24 Andy Lovett 600cc Honda 21 03.05 107.540
34 52 Tony Wilson 600cc Yamaha 21 06.99 107.205
35 26 Adam Jones 600cc Kawasaki 21 08.15 107.108
36 18 Rab Davie 651cc Kawasaki 21 08.35 107.090
37 17 Ross Johnson 600cc Yamaha 21 08.38 107.087
38 88 Chris Moore 600cc Kawasaki 21 09.28 107.012
39 28 Neil Vicars 600cc Honda 21 10.16 106.937
40 #42 Bjorn Gunnarsson* 600cc Honda 21 10.56 106.904
41 69 Shaun Evans 600cc Honda 21 10.98 106.869
42 12 Simon Perkin 675cc Triumph / Woods Motorcycles 21 11.50 106.825
43 #31 John Simpson* 675cc Triumph / Splitlath-Redmond 21 14.24 106.595
44 18 Rab Davie 651cc Kawasaki 21 15.93 106.455
45 77 Tuukka Korhonen 600cc Honda / Nordgren Racing 21 17.05 106.360
46 75 David Jukes 600cc Yamaha 21 17.98 106.284
# denotes rider is entered in a linked qualifying class.

För Tuukka så har han bara fått ett varv med 600 med tidtagning då pit-limitern gick in på det förra passet och hojen gjorde då inte mer än 50km/h.
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Läskigt bra!
Men okay, jag ringer Kungliga Hovet så får de adla Björn när han kommer hem till Sverige igen.
Så är det bara.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top