Första hela varven i fri fart!
Hej igen!
Jag är medveten om att jag borde inleda varje rapport med en ursäkt över att jag inte skrivit på länge
. Som ni förstår av Axxexs bilder så har vi bitvis befunnit oss i något av en naturkatastrof här på ön och det har gått ut över körningen.
I lördags ställdes, som jag tidigare berättat, friträningen in p.g.a. översvämningar och funktionärsbrist. Igår såg allt lovande ut ända tills molnen lägrade sig över bergen och svepte in hela Mountain-sektionen från Guthrie's Memorial till Kate's Cottage i en mjölkvit dimma som bara gav 20 meters sikt på sina ställen. Efter att newcomers-träningen varit nära att ställas in helt beslöt tävlingsledningen till sist ändå att vi skulle få gasa fram till Ramsey i öns norra ände. Därefter skulle vi flaggas av och eskorteras över bergen. Det var gott att äntligen få känna på åtminstone en bit av banan i full fart! Det ser ju dessutom ut som om jag har lyckats fastna på bild under den korta resan. Bra jobbat Kris
Har försökt lista ut var på banan bilden är tagen men det är lite för få ledtrådar i bakgrunden för att jag ska kunna säga i vilken kurva fotografen stått. Det finns ju som bekant 264 kurvor att välja mellan...
Idag var det lovat uppehåll hela dagen och förmiddagen bjöd på strålande solsken men självklart kom det en rejäl regnskur någon timme innan start, vilket innebar att det var allt från plaskblött till helt torra sektioner. Efter lite dividerande fram och tillbaka beslöt vi oss i teamet för att ta det säkra före det osäkra och lägga på intermediate-däcken. Jag erkänner villigt att det är mer än halvspännande att försöka köra fort på landsväg, med däck som närmast är att beskriva som skurna slicks, när man inte har en aning om hur det ser ut bakom nästa krök eftersom i stort sett varje kurva är skymd. Till råga på allt så var det åter dimmigt på berget mellan Verandah och Keppel Gate. Det var dock inte i närheten av så dåligt som igår och sikten där uppe var kanske 100-150 meter. Med banan öppen under 50 minuter för min kvalgrupp så hade vi räknat ut att jag borde hinna 2 varv under rådande omständigheter.
Mitt första fria varv runt The Mountain Course avverkade jag från stående start med en snittfart av 95.3 MPH över de 6 milen. Under andra varvet hade det torkat upp bättre över berget och snittfarten på mitt andra varv blev 100,136 MPH, vilket kändes skönt eftersom jag då tog klivet in i 100 MPH-klubben. Det är det första målet att slå för alla nybörjare på ön och når man inte dit under de två veckorna man har på sig här så får man åka hem mellan svansen mellan benen...
Vi är ca. 60 nybörjare på plats varav ungefär hälften i min klass, Newcomers A, där vi kör efter det gamla Superbike-regelementet med fri trimning för 750cc radfyror och 1000cc twinar. Tack vare det lömska väglaget kunde jag hävda mig bra med min superstock(=så gott som otrimmad) 600:a och jag sladdade in som 6:e snabbaste totalt av nybörjarna ikväll.
Det ska dock sättas i relation till att den bästa senioren snittade 111MPH...
För det krävs dock betydligt mer bankännedom och många av grabbarna i junior och senior-klasserna har kört på ön i 10-20 år har jag fått berättat för mig.
Dagarna är fulltecknade och klockan är nu på väg mot 01.30 så jag tror jag byter tangentbordet mot kudden nu. Imorgon måste jag upp i bergen och plugga bättre på mina linjer där. Var inte helt nöjd med min kurvhastighet där idag eftersom det var första gången för mig med fri fart efter Ramsey. Mycket av nyckeln till en bra varvtid finns att hämta där då det är en snabb sektion med många kurvor som ska tas med knäskrap på 5.ans och 6:ans växel. Då duger det inte i längden att tvingas slå av för att det blir lite dimma...
På återhörande!
/Björn