Besvikelse upphöjt till 1000!
Jag skriver följande rader i affekt så ni får ta dem för vad de är… men jag är så in i helvete förbannad just nu.
De senaste dagarna har varit fantastiska med snabbare varv för varje gång jag varit ute på banan. Jag säger inte att jag skulle vunnit dagens race men jag tror att jag skulle haft goda förutsättningar att kunna hamna på pallen i alla fall.
Jag fick dock hela dagen förstörd av en kass styrdämpare. Sug på den! Du har ägnat ett år av ditt liv åt förberedelser inför ditt livs största händelse. Du har kvalat tillräckligt bra för att faktiskt ha en chans att hamna på pallen på Isle of Man och allt går käpprätt åt helvete p.g.a. att man blivit blåst av någon jävla idiot som sålt på oss en styrdämpare med löfte om att den skulle vara ny.
För att göra en lång historia kort så var ett utav mina grundkriterier inför den här satsningen att jag skulle ha en bra styrdämpare och friska fjädringskomponenter eftersom ett bra chassi är en förutsättning för inte bara kunna göra ett bra resultat utan för att, let´s face it, överleva på den här ön! Alla som inte tror mig kan själva googla fram vad en trasig styrdämpare kan ställa till med genom att skriva in ”Bray hill crasch” på youtube. Den kraschen förorsakades av en undermålig styrdämpare.
Min teamchef, Henrik Nordgren, är 100% tillförlitlig i alla lägen. Jag har känt honom sedan jag började med racing för 15 år sedan och han var 100% seriös som förare och jag vet att han sliter som ett djur för att få det att bli så bra som möjligt för alla förare som kör i hans färger. Henrik berättade för mig i våras att det skulle monteras en GPR styrdämpare på min hoj, eftersom det är en erkänt bra styrdämpare, och att den skulle vara ny. Jag har nu insett att denna styrdämpare varit långt ifrån ny när den monterades på min hoj. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av GPR:s styrdämpare har jag kört med styrdämparen i ett läge där den har fungerat någorlunda men jag borde ha reagerat på att den varit åtskruvad i drygt 2/3-delar av slaget.
Ytterligare en varning borde vi fått när en uppmärksam mekaniker kunde hjälpa oss med att fastställa att det var luft i styrdämparen innan avfärden från Sverige. Styrdämparen luftades och det kunde då dessutom konstateras att oljan i den var långt ifrån ny.
Under tränigarna här har jag försökt att hitta ett fungerande läge på styrdämparen men haft bekymmer med att den antingen varit lite för fladdrig eller också förorsakat mutterkörning i de långsamma kurvorna som Goveners och Ramsey hairpin.
I samband dagens besiktning, hojen besiktigas inför varje race, fick vi dock nedslag på att styrdämparen läckte olja i framkant. Sagt och gjort så revs dämparen av och vi fick tag på en GPR-reparatör bara för att konstatera att styrdämparen är kass invändigt.
Människorna här på ön är helt fantastiska och snabbt hade man fixat fram en frisk lika dan GPR-dämpare från ett annat Honda-team som monterades i befintligt fäste. Direkt efter monteringen blev jag tvungen att släppa en massa klick på inställningarna för att få samma styvhet på dämparen. Återigen ett tecken på att den gamla dämparen varit sjuk från det att den monterades i våras.
Nåväl, efter en fördröjd start kastade jag mig äntligen ut för Bray Hill men kunde redan vid Quarter bridge konstatera att något var fel. Vid Braddan bridge justerade jag dämparn första gången några klick mot lösare. Efter att ha varit nära att köra ihjäl mig in i Westwood vid 13:e milestone för att det kändes som om någon dragit åt dämparen så att hojen vägrade svänga in i kurvan, så fick jag slå av avsevärt på tempot. Jag försökte köra vidare så gott det gick men hojen blev bara märkligare och märkligare i uppträdandet. Efter att ha varit nära att köra ihjäl mig ytterligare två gånger över berget eftersom jag nu så gott som enbart kunde styra hojen genom att kasta in överkroppen i kurvorna och på så sätt få hojen att svänga, lyckades jag ta mig tillbaka till depån. Jag vrålade åt mekanikerna att ta bort styrdämparen helt och begav mig ut på mitt andra varv i ett tröstlöst försök att försöka rädda en silverreplika trots allt. Med ett fruktasvärt styrwobbel som skickade mig ur kurs redan innan jag var framme vid Bray Hill, fick jag bittert inse att hojen skulle vara fullständigt okörbar varvet runt utan strydämpare och jag fann för gott att bryta vid Quarter bridge.
Sedan höll jag dessutom på att köra ihjäl mig en 5:e gång när jag i ren frustration körde tillbaka hojen genom smågatorna (jo det är faktiskt helt lagligt att göra det upptill 2 timmar efter avslutad tävling) och glömde bort att det råder vänstertrafik här vilket renderade i ett tight möte runt en husknut.
Tillbaka i depån fick jag svar på vad som gjort hojen okörbar på banan. Den nya styrdämparen var perfekt men den var inte kompatibel med fästet. I hastigheten upptäcktes inte detta vid monteringen och styrdämparens aluminiumhus slets därför ner mot aluminiumgaffeln på fästet och gav succesivt en allt trögare styrningen tills det till slut kändes som om någon kopplat in styrlåset.
Jag har nog aldrig varit mer arg, bitter och besviken i hela mitt liv än vad jag är just nu!!! Från min synvinkel och i den sinnesstämnnig jag befinner mig nu så är roten till allt det onda den jävla styrdämparen som haft monterad på min hoj under säsongen. Självklart är jag mest av allt förbannad på mig själv för att jag inte reagerat tidigare på styrdämparen inte varit frisk trots att jag anat symtomen förut. Jag lider dessutom med hela mitt team som jobbar fantastiskt fint här på ön för att ge mig de bästa tänkbara förutsättningarna. Jag lider med Henrik Nordgren, min teamchef som jag vet aldrig skulle ljuga mig rakt upp i ansiktet om att stydämparen var ny och vars teamfärger släpats i smutsen och ställts i dålig dager. Allt detta p.g.a. en ännu oidentifierad gärningsman sålt på oss en styrdämpare under förspegling att den varit ny. Jag är inte den våldsamma typen men en sak är säker. När jag är hemma i Sverige så ska jag gå till botten med var denna styrdämpare har sitt ursprung. Någon är skyldig mig en stor fet jävla ursäkt och den ska levereas till mig mellan fyra ögon om jag så ska åka över hela landet i vinter! Jo, jag vet att det är köparens undersökningsplikt men att sälja skit under förespegling att det är nytt kunde fått riktigt otäcka konsekvenser idag!
I morgon är det en ny dag och förhoppningsvis är jag på bättre humör då. På tisdag är det dags för mitt nästa race, nämligen junior. Jag kommer inte alls att ha samma förutsättningar till en topp-placering då eftersom jag ställs mot förare som har många år erfarenhet av banan i detta race, men jag kan i alla fall lova att jag kommer gasa hårdare än någonsin!
På återhörande!
/Björn