TT-starten våren 2015 är klar...
...eller åtminstone så klar den kan bli innan TT-organisationen presenterar den officiella deltagarlistan någon gång runt månadskiftet april/maj.
Bakgrunden är följande:
Vissa målsättningar som man vill uppnå i livet kan man bestämma mer eller mindre helt efter eget huvud, som t.ex. att lösa ett medlemskap i Friskis & Svettis eller delta i en charterresa till Mallorca. Vid andra aktiviteter saknas det fullständigt relevans för hur innerligt gärna man själv än vill deltaga, man är istället helt utlämnad till huruvida andra tycker att man gjort sig förtjänt av att få vara med eller inte. Det kan handla om att spela en VM-final i fotboll för den fotbollsintresserade eller följa med på en månlandning i NASA:s regi för någon annan (för att dra några extrema typfall).
I min lätt inskränkta värld (det är väl ingen idé att försöka hymla med den saken
) så skulle båda ovanstående exempel lätt toppas av ett starttillstånd i TT-tävlingarna på Isle of Man. Precis som att VM-finalen i fotboll är den främsta matchen att deltaga i för utövarna av den sporten, är Tourist Trophy-racen på ön i irländska sjön tävlingarnas tävling för den professionella real road racing-eliten. När jag efter min svåra fotskada hösten 2012 gick ut i roadracingmagasinet Highsider och berättade att jag hade en långsiktig plan om att återvända till Manx GP till 2014 med slutmålet att köra TT 2015 kändes det avlägset.
Inte nog med att Isle of Man-satsningar kräver osedvanligt lång framhållning. Jag var också väl medveten om att det inte var upp till mig själv att besluta om jag skulle få köra TT eller ej. Som jag nämnt i tidigare inlägg har det skett en ganska genomgripande professionalisering av TT-tävlingarna under de senaste 10 åren. Det är idag en mångmiljonindustri som når över hela världen och om kommersialiseringen enbart är av godo kan diskuteras. De flesta är dock överens om att det var en nödvändighet att låta marknadskrafterna få större spelrum om landsvägsracingen på Isle of Man överhuvudtaget skulle överleva. Det är inte alla som minns att för bara ca. 10 år sedan fanns det starka tongångar som ville göra gällande att TT-organisationen skulle tillåtas hålla på över 100-års jubileet 2007, men att tävlingarna sedan skulle tvingas ner i graven för gott.
Racingen på The Mountain Course (landsvägsbanan som TT och Manx GP bedrivs på) förefaller i dagsläget vara starkare rustad än vad den någonsin varit sedan den blev av med VM-statusen i mitten på 70-talet. Efter vad jag förstår kan förtjänsten för detta delas lika mellan medieutveckligen som ökat tillgängligheten världen över genom youtube m.m. och ett hårt arbete från de styrande topparna i TT-organsiationen som numera har sina arbetsrum i direkt anslutning till ministrar och tjänstemän i regeringskanslit på Isle of Man. Påståendet ovan kanske bäst understryks av att det sedan en tid tillbaka till och med diskuterats möjligheten att upphäva det uråldriga förbudet mot landsvägsracing på det engelska fastlandet, eftersom engelsmänen upptäckt vilket intresse real road racing genererar och nu också vill ha en del av kakan.
Detta må vara av godo för sportens överlevnad som helhet och för alla fans världen över, men för en svensk road racing-amatör som mig så innebär det att det ställs betydligt högre krav för att överhuvudtaget beviljas ett starttillstånd i TT. Det räcker inte längre bara med att själv tycka att man är en jäkel på att köra hoj. Numera måste man kunna backa upp påståendet med resultat och dessutom bevisa att man är medialt intressant på ett sätt som ytterligare kan stärka TT-tävlingarnas varumärke globalt. Som kuriosa kan nämnas att Manx Grand Prix-tävlingarna istället har klivit in och fyllt tomrummet under proffsnivån för oss amatörer, och även om "hypen" kring Isle of Man lett till att startfälten är överfulla även på Manx, så axlar MGP-eventet ansvaret som lillebror genom att vinnlägga sig om att ta väl hand om alla nybörjare och de amatörer som tävlat I MGP under 10,20 eller 30 år för sitt höga nöjes skull, men som aldrig brytt sig om att sikta mot stjärnorna i TT-racen.
Puuuh... det var en lång utveckling av bakgrunden, men då jag fått en och annan gliring över att jag inte haft möjlighet att uppdatera i tråden på länge så hoppas jag att jag härmed lyckats gottgöra alla nyhetstörstande med sysselsättning nog att tröska sig igenom ovanstående. Ni andra kan börja läsa från och med här...
För min del innebär det konkret att jag valt att gå den långa vägen genom att försöka bevisa mig värdig en TT-start och skaffa bankännedom under deltagandet i två Manx Grand Prix (-12 och -14). Efter mina insatser på Isle of Man i år fick jag höra från lokala förmågor med inblick i hur spelet bakom kulisserna fungerar i TT-organisationen, att jag haft ögonen på mig och att jag i högsta grad bedömdes vara kvalificerad att ta steget upp bland de stora gossarna i TT-tävlingen.
Ett glädjande och uppmuntrande besked förvisso, men inget kommer av sig självt och TT-arrangörerna har ingen anledning att krusa någon, åtminstone ingen som inte har ett fast startnummer i Moto GP eller BSB. Tack vare mina kontakter på ön fick jag lära mig att rätt väg att gå därför var att skriva ett personligt brev till hövdingen över hela TT-apparaten, Paul Phillips, under hösten innan anmälan till TT officiellt öppnar vid årsskiftet. Sagt och gjort, när inspirationen infann sig en ledig dag för ett tag sen, ägnade jag 6 timmar åt att fila ihop en presentation på engelska som om det vore vilken jobbansökan som helst. (Prata engelska är en sak, att skriva på ett sätt så att det inte framstår som att man aspirerar på en vårdplats på öns dårhus är något helt annat...
)
Igår anlände så ett efterlängtat, mycket artigt och välformulerat svar från Mr Phillips himself, där essensen var denna:
"
Whilst we can give no cast iron commitments regarding TT entries before they close, I think you should be reasonably confident that your entry for TT 2015 will be successful. Entries will open around the turn of the year and close by the end of February.
If you need anything else in the mean time please get in touch
Regards
Paul".
Att arrangörerna inte officiellt kan frångå urvalsprocessen bland alla ansökanden genom att i skrift lova vissa förare företräde framför andra innan det beslutats genom ordinarie kanaler var knappast att vänta. Speciellt inte för en rookie som mig. Jag har emellertid fått konfirmerat från källor som har större vana än mig från att läsa mellan raderna i de här sammanhangen, att om inte hela Moto GP-cirkusen plötsligt får för sig att köra TT i vår så kommer jag att beviljas starttillstånd i TT 2015!
Nu är jag den siste att glömma bort att det fortfarande krävs många "stolpe in" innan jag verkligen står på startlinjen i vår. Det förutsätter en lyckad och skadefri försäsong, en hel och välpreparerad Honda CBR600, att jag klarar kvalgränsen som är betydligt tuffare satt än under Manx och över hela spektaklet svävar som alltid kravet om att jag måste få det hela att gå ihop ekonomiskt.
Icke desto mindre är Paul Phillips förhandsbesked, om inte en "milestone" så åtminstone en kilometerstolpe på väg mot löftet om att jag/vi(i teamet)/ni(som hjälper till med allt från ryggdunkningar till föreläsningsförfrågningar och tröjköp), går en kul och spännande vår till mötes!
På återhörande!
/Björn
P.S. I början på nästa vecka kommer jag att här i tråden officiellt presentera vad jag hoppas och tror kommer var vinterns stora händelse för alla som har minsta intresse av road racing i allmänhet och Isle of Man i synnerhet. Missa inte det! D.S.