Resedramatik...
Nu har vi sladdat in på MCDonalds utanför Newcastle för att äta frukost och framförallt komma över ett WiFI-nätverk så att jag ska kunna hålla er Isle of Man-fans på hemmafronten uppdaterade...
Resan började som sagt i fredags kväll när jag och merparten av teamet (de 2 kvarvarande flyger in under nästa vecka) lämnade Bromölla, passerade Öresundsbron och rullade ner genom Danmark till Rödby. Vi var iland i Puttgarden vid halv två tiden på natten och fortsatte ner genom Tyskland. Det är alltid skönt att passera Hamburg nattetid för att slippa köerna.
Vid 04.30 svängde vi in på en parkeringsplats längs med Autobahn och sov 4 timmar innan vi fortsatte igen. Mitt på dagen krånglade vi oss förbi Amsterdam och ner till hamnen. Ganska mycket köer trots att det var lördag.
Paus i hamnen utanför Amsterdam i väntan på att incheckningen skulle öppna
När vi ställde oss i färjekön var vi god tid. Väl framme vid biljettkuren stämde dock inte färjebiljetten vi hade bokat i vintras och som vi hade med oss med det som färjebolaget bokat in i sin dator. Längderna stämde men höjden som de tänkte erbjuda oss var max 185 cm när vårt ekipage mäter 270 cm.
Tjejen i kassan såg bekymrad ut och berättade att färjan var proppfull. Efter en del överläggningar ställdes vi inför faktum att antingen vänta på kajen i ett dygn eller köpa en ny biljett. Den nya biljettkostnaden skulle kosta 1680 euro extra förutom de 6000 svenska kronor vi redan betalt. Vi blev rätt vita i ansiktet hela teamet. En biljettkostnad på 20000 kr för en tur och returbiljett var minst sagt i svettigaste laget...
Vi hade dock inga alternativ eftersom vi har anslutningsfärjan över till IoM att passa imorgon bitti. Det var bara att bita i det sura äpplet. Vi insåg att vi fick försöka reda upp detta med vår svenska förmedlingsbyrå när vi kommit hem. Vi gjorde oss redo att rulla ombord men hann inte kliva av innan vi blev stoppade av rederipersonalen på nytt. De hade upptäckt att de blandat ihop valutorna på våra biljetter. Merkostnaden för oss skulle vara 1680 svenska kr, inte 1680 euro som de debiterat oss. Efter en ny vända på biljettkontoret för mig så fick vi mellanskillnaden återbetalad och vi kunde uppsöka hytten med känslan av att vi nyss vunnit på lotto. Reskassan var ju inte lika åderlåten längre. Att färjan sen hade maskinfel och var ett par timmar försenad med att lägga ut från kaj gjorde absolut ingenting
Äntligen ombord...
Nu ska vi bara ta oss tvärs över England. Där ska vi övernatta på en camping utanför Heysham i väntan på att Steampacket tar oss över till Isle of Man imorgon. Hoppas att vi slipper mer resedramatik nu...
På återhörande!
/Björn