Träningsläger på Slovakia Ring våren 2014
Dags att backa bandet några månader och publicera lite material från min försäsongsträning och lite annat kul som hänt under våren. Som jag tidigare nämnt så har jag befunnit mig i Stockholm sedan slutet av april och där jobbat som instruktör med en MC-utbildning för blivande MC-poliser. Dessa kurser är fantastiskt givande men lämnar inte mycket tid över till annat. Åtminstone inte om helgerna samtidigt är fullbokade med racing...
Lagom till midsommar kom jag dock hem till Göteborg och har nu, kors i taket, faktiskt en och annan ledig dag att ägna åt bl.a. den här tråden.
Träningslägret i Slovakein ägde rum under påskhelgen och det var första gången jag satt på en modern roadracing-hoj sedan kraschen på Isle of Man 2012. De första dagarna var det av naturliga skäl lite ringrostigt. Jag kom dock relativt snabbt överrens med förarmiljön på den nybyggda Honda CBR 600RR.
Fjädringen är byggd och shimsad för landsvägsracing vilket inte är optimalt på en slät och jämn permanentbana som t.ex. Slovakia Ring. Denna nybyggda bana i västra Slovakien är 6 km lång och delvis väsentligt snabbare än alla våra svenska banor. Kurva 2 tas till exempel på 5:ans växel och med knäskrap i gissningsvis 200 km/h. Samtidigt har banan också en knixigare sektion på innerplan.
Hade jag satsat på att göra bra resultat på vanliga banor borde jag ha valt en chassisättning som ger mer feedback i långsamma, tvära svängar och på jämn asfalt. Mitt mål med vårens körningar har dock endast handlat om att köra med inställningarna i det skick jag tänkt använda på Isle of Man för att på så sätt lära mig så mycket som möjligt om hur hojen uppträder på gränsen. Allt för att jag och hojen ska känna varandras egenheter så bra som möjligt när det blir dags att storma ner för Bray Hill för första gången i augusti.
Dessutom har vi lämnat motorn helt orörd under försäsongen, frånsett avgassystem och tändbox från HRC. Detta eftersom motorn ändå ska rivas ur ramen i juli för att byggas om till Isle of Man-specifikationer och vi har prioriterat hållbarheten fram till dess. Det gör att det har saknats ett antal hästar i jämförelse med de superstocktrimmade motorer som det körs med i de flesta nordiska nationella mästerskap (där man bl.a. får höja kompressionen).
Ovanstående till trots tyckte jag att jag hängde med allt bättre för varje dag nere i Slovakien och fjärde och sista dagen ställde jag upp i ett improviserat lopp som arrangören ordnade, där jag bl.a. hade en kul fight med fjolårets rookievinnare, Marcus Mellgren, som i år klassat upp till elitförare för att stångas med oss gamlingar i superstock 600...
Marcus syns på den vackert nagellacksrosa Hondan närmast framför in i första kurvan efter starten.
https://www.youtube.com/watch?v=FtC_ynBPpAM
Starten går ungefär 4 minuter in i filmen för den som inte orkar se hela...
Summa summarum så var det 4 lyckade dagar på Slovakia Ring i danska Zenergys regi. Jag fick det första intrycket av hojen och jag fick ett kvitto på att jag inte tappat alltför mycket fart under mitt ofrivilliga tävlingsuppehåll under fjolårs säsongen. Dessutom var arrangemanget gemytligt avspänt och de inhemska slovakiska banfunktionärerna exemplariska i sitt arbete och bemötande. Svenskrepresentationen var stor på plats men det var även en hel del danskar (så klart), norrmän och överraskande många finnar. Bl.a. men finske kompis Tuukka som var där för att förbereda sig för vårens TT-tävlingar på Isle of Man.
På återhörande!
/Björn