Hög tid för en uppdatering kan vi väl vara överens om...
Jag tog ut så gott som alla semesterdagar våras (träningsläger i Spanien etc.) och under TT-tävlingarna för att komma så väl förberedd som möjligt till Isle of Man och detta har jag av naturliga skäl sen fått betala för under sommar och höst. Extremt arbetsintensivt har det varit kan man säga och så värst mycket tävlande har det faktiskt inte hunnits med. Lägg till det en viss "mättnadskänsla" på allt vad racing heter efter kraftansträngningen i våras så har ni förklaringen till de sparsamma livstecknen från min sida.
View attachment 445663
Dock fick jag möjligheter att avrunda asfaltssäsongen på racerbana i september genom att göra ett inhopp ihop med mina vänner Kristoffer och Tuvesson i den sista deltävlingen av Svenska Endurance Cupen på Kristoffers Aprilia. En del depåstrul drog ner oss i resultatlistan men Aprilian gick fint under alla 6 timmar och kul hade vi så vi summerade helgen som lyckad.
View attachment 445664
Dessutom fick jag för andra året i rad möjlighet att några veckor senare deltaga på "stubbaracet" (som det ska uttalas på skånska) i Farstorp på Stefans hiskeliga Kawasaki-crossar. En KX 250cc och en KX500cc vilka skänkte samma upplevelse av lika delar skräck och förtjusning som senast det begav sig för ett år sedan. För den som vill läsa om mina intryck från KX 500:an så finns det en rätt utförlig recension från hösten 2017 här i tråden.
View attachment 445665
I år fick jag också det stora nöjet att prova på Trial med en classic Trialmaskin av märket Fantic (tror jag det var) under sakkunnig ledning av Velo-Bosse som hade lagt några väldigt fina (men svåra sektioner för en nybörjare som mig) i ett skogsparti i anslutning till gården som stod värd för stubbaracet. Trialåkning har jag i princip ingen erfarenhet av sedan tidigare men det var fantastiskt häftigt att få en inblick i konsten att balansera på två hjul. Betydligt svårare än vad man skulle kunna tro men garanterat väldigt nyttigt som träningsform för både roadracing och cross-åkare. En annan sak som tilltalar är att det enligt uppgift verkar krävas minimalt med underhåll av en trialmaskin i jämförelse med t.ex. cross och enduro. De blir sällan lika skitiga och trimningsgraden är inte lika hög på motorn. Att prova på trial var något som gav mersmak och det vore spännande att någon gång testa en något nyare maskin där bromsar, koppling och fjädring är lite mer "up to date".
Nu börjar föreläsningssäsongen om Isle of Man för mig om några veckor. Det kommer jag att fortlöpande informera om i tråden här. I november ska jag dessutom göra en riktigt spännande resa till Italien där jag och några nära vänner ska besöka en mc-fabrik som har en gedigen racinghistoria med bl.a. segrar på Isle of Man i bagaget. Förhoppningsvis kommer jag att få möjligt att tävla med en sådan nästa säsong.
På återhörande!
/Björn
P.S. Tack till Lasse Svensson och "Crownfield" för bilderna. D.S.