Istråden -10/11

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Jag tillsammans med 2 kollegor blev tvungna att fiska upp 2 Polacker som gick igenom isen på Mälaren idag. Dock så var det idioter som gick för nära öppet vatten för att mata änder (vårat kylvatten från värmeverket rinner ut i vattnet och där gillar änderna att värma sig).

den ena killen skrek som en tok så han var det nog ingen fara med men den andra killen såg inte alls rolig ut.

var försiktiga där ute!

PS. Hur går det med plogandet runt Sthlm? =)

smarta snubbar!

har bett en polare kollat läget på Väsjön och det är ännu oplogat säger han, det verkar som att det planeras plogas iaf!

Hellmoppers_1

Träsktrollet
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
Ärrsäcksa från 5
Tänkte försöka ta mig upp o kolla på körningen/fota lite vid "rödvattnet" nån dag men jag är lite osäker på exakt var det ligger. Mellan Ucklum och Västerlanda eller..? Enligt Google Maps finns där en sjö kallad "rödavattnet"!? Är det rätt sjö? Någon som vet?

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Tänkte försöka ta mig upp o kolla på körningen/fota lite vid "rödvattnet" nån dag men jag är lite osäker på exakt var det ligger. Mellan Ucklum och Västerlanda eller..? Enligt Google Maps finns där en sjö kallad "rödavattnet"!? Är det rätt sjö? Någon som vet?

jag tror det är rätt.

om du kommer från e6an så kör du av vid tjörn/orust avfarten och kör mot ucklum och spekeröd. kör nån mil på den vägen tills det står västerlanda höger. det ligger nån mack där. sen är det bara att åka vidare på den vägen nån mil till tills det står hästevattnet/rödvattnet höger. den vägen är ganska svår att se då du kommer över ett dolt krön och grejer men håll ögonen öppna. du ser att den lilla skogsvägen är ganska starkt trafikerad. tänk på hur du parkerar då det börjar bli jäkligt mycket folk på körningarna.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
smarta snubbar!

har bett en polare kollat läget på Väsjön och det är ännu oplogat säger han, det verkar som att det planeras plogas iaf!

Mr Öhlins som bor uppe på höjden mittemot backen har plogat de senaste åren. Som sagt som en del har nämnt så isolerar snön väldigt bra så han kanske inte är sugen ännu på att ta ut sin 4-hjul m plog på isen vad vet jag?. Har du inte kolla på garnsviken mot åkersberga/brottby där brukar de köra bilar mm.

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Mr Öhlins som bor uppe på höjden mittemot backen har plogat de senaste åren. Som sagt som en del har nämnt så isolerar snön väldigt bra så han kanske inte är sugen ännu på att ta ut sin 4-hjul m plog på isen vad vet jag?. Har du inte kolla på garnsviken mot åkersberga/brottby där brukar de köra bilar mm.

Ok, ja jag kände inte ens till Väsjön till just nyligen då en polare som arbetar precis brevid nämnde att den brukar plogas. Annars har jag dålig koll på sjöar i Sthlmstrakten då det är första året jag åker offroad, har bara bott här i strax under 5 år dessutom. Och nej jag har inte kollat de områdena, får kolla lite!

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
En polare var nere och mätte isen på Mälaren (utanför Mälarjöjden) idag.
Det var 2 lager av is. Det första vara bara ca 2cm så man trampade igenom några gånger men isen under var ca 30cm.
Inatt har det varit 2 plusgrader hela natten och om det fortsätter vara varmt tills på lördag med några minus under natten till söndag så tror jag vi har blankis al'a hockeyrink på hela Mälaren =)

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
En polare var nere och mätte isen på Mälaren (utanför Mälarjöjden) idag.
Det var 2 lager av is. Det första vara bara ca 2cm så man trampade igenom några gånger men isen under var ca 30cm.
Inatt har det varit 2 plusgrader hela natten och om det fortsätter vara varmt tills på lördag med några minus under natten till söndag så tror jag vi har blankis al'a hockeyrink på hela Mälaren =)

damn straight! fast det krävs väl lite mer än så för att så mycket snö helt ska försvinna!?

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
GasGas EC 300 E
Nu har jag äntligen fått tag på en snöslunga! :tummenupp Trist bara att det är 2 plusgrader och ska vara några plus både i helgen och halva nästa vecka. Iaf enligt norrmännen :död

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Nu har jag äntligen fått tag på en snöslunga! :tummenupp Trist bara att det är 2 plusgrader och ska vara några plus både i helgen och halva nästa vecka. Iaf enligt norrmännen :död

det är nog bara ett plus, då smälter en del av snön bort, tror inte isen kommer försvinna värst mkt! men fan va bra att du har fixat snöslunga, det här låter som att det kan bli något! :tummenupp

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
GasGas EC 300 E
Japp! Ska försöka testa idag och se om det blir bra! Ingen aning om hur bra och stark slungan är...

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
GasGas EC 300 E
Dagens rapport:
Det har tidigare funnits en bana på isen, så där är snötäcket tunnare. Under 5 - 10 cm snö/slakis/vatten når man isen. Jag äger inte någon isborr, men jag använde mig av en yxa och konstaterade att när jag hade hackat mig 20 cm ner utan att komma igenom isen var jag nöjd. Testade samma sak på en annan del av banan med samma resultat.

Sen stövlade jag igenom en snövall och konstaterade att jag sjönk ner en jävla bit med foten. :gnissla Slasket vad betydligt djupare där och jag kunde gräva mig ner säkert 15 cm i isen med en spade innan jag stötte på "riktig" is. Tjockleken och kvalitén utanför banan är alltså tveksam.

Ännu senare bestämde jag mig för att testploga lite med en sån där handplog, då jag fått för mig att det skulle gå lätt. Dock överskattade jag min förmåga och underskattade slaskets tyngd lite. :tungan Fine om man var 5 körsugna grabbar, men ensam, nja :hihi
Jag får se om jag vågar mig ut med slungan och hur smidigt det i så fall går, en fyrhjuling är ju att föredra... Men i nuläget har jag i vilket fall ingen åkning att bjuda på.

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Dagens rapport:
Det har tidigare funnits en bana på isen, så där är snötäcket tunnare. Under 5 - 10 cm snö/slakis/vatten når man isen. Jag äger inte någon isborr, men jag använde mig av en yxa och konstaterade att när jag hade hackat mig 20 cm ner utan att komma igenom isen var jag nöjd. Testade samma sak på en annan del av banan med samma resultat.

Sen stövlade jag igenom en snövall och konstaterade att jag sjönk ner en jävla bit med foten. :gnissla Slasket vad betydligt djupare där och jag kunde gräva mig ner säkert 15 cm i isen med en spade innan jag stötte på "riktig" is. Tjockleken och kvalitén utanför banan är alltså tveksam.

Ännu senare bestämde jag mig för att testploga lite med en sån där handplog, då jag fått för mig att det skulle gå lätt. Dock överskattade jag min förmåga och underskattade slaskets tyngd lite. :tungan Fine om man var 5 körsugna grabbar, men ensam, nja :hihi
Jag får se om jag vågar mig ut med slungan och hur smidigt det i så fall går, en fyrhjuling är ju att föredra... Men i nuläget har jag i vilket fall ingen åkning att bjuda på.

bra rapport! får väl vänta lite till då! men plogar man så lär det väl frysa bättre sedan när det väl blir minusgrader.

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Imorgon Söndag så kommer jag och en polare att köra på isen utanför Mälarhöjden (klubbensborg). Isen är tjock det vet vi. Det är slaskigt så vi kommer säkert bli både blöta och kalladet vet vi också. Men nu får väntan vara över, nu ska det köras!

Vi drar igång runt 10:00 sen kör vi så länge vi pallar. Vi har med oss både kaffe och mackor så det borde bli ett par timmar.

Ju fler ju roligare!

Det kommer även vara en kille som ska försöka köra Kiteboard med snowboard där också. Bara det kommer nog bjuda på en del underhållning.

Tjupp!

Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Imorgon Söndag så kommer jag och en polare att köra på isen utanför Mälarhöjden (klubbensborg). Isen är tjock det vet vi. Det är slaskigt så vi kommer säkert bli både blöta och kalladet vet vi också. Men nu får väntan vara över, nu ska det köras!

Vi drar igång runt 10:00 sen kör vi så länge vi pallar. Vi har med oss både kaffe och mackor så det borde bli ett par timmar.

Ju fler ju roligare!
0735435829
Dra iväg ett SMS för mer info om ni är sugna.

Det kommer även vara en kille som ska försöka köra Kiteboard med snowboard där också. Bara det kommer nog bjuda på en del underhållning.

Tjupp!

tufft! jag har tyvärr redan hunnit slita ur eller ner nästan alla mina skruvdubbar (kold kutters, inte att rekommendera om man ska köra på crossbana) i mitten på bakdäcket så det är tyvärr kört tills jag fixar nytt dubbdäck eller dubbar om. men annars hade jag gärna varit på, filma gärna lite! och kom med rapport!

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Vad ska man köra med för lufttryck i finndubbsdäcken?

Såg att det finns en inbjudsningsklass för 450 kubikare med finndubb så nästa fråga blir, hur går en isbanetävling till?

Ni som tävlar vad bör man åka med för drevning på en 450?

Team Stiff Bike

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Hoj
TM 450 SMX 2011
Vad ska man köra med för lufttryck i finndubbsdäcken?

Såg att det finns en inbjudsningsklass för 450 kubikare med finndubb så nästa fråga blir, hur går en isbanetävling till?

Ni som tävlar vad bör man åka med för drevning på en 450?

Gå ned 4-5 taggar på bakdrev alt 1 tagg fram och ca 2 bak

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...