Jävla missfoster............

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Mavve skrev:
2661254 Vad gör du åt de som växer upp i missbrukarhem då? Är det deras fel att det enda de lärt sig från de dem ser mest upp till är just missbruk och livet därefter?

Svårt som fan det.

Den som vet att landet han bor i har dödsstraff har ju inget att förlora om han skulle lyckas fly från snuten efter de tagit honom och han är ju farligare än nån annan psyksjuk i världen.

För det första så är jag, och har alltid varit, emot dödsstraff så den diskussionen är ointressant för mig att ha med andra dödsstraffsmotståndare (om än jag brukar klaga på folks korkade argument och kritisera att de inte använder bra motiveringar istället för dåliga:D).


Ofta finns det säkert massor med bra eller mindre bra skäl till att olika människor blir kriminella. Det kan vara intressant, kanske främst ur ett filosofiskt perspektiv, men det viktigaste är att skydda samhället. Resten får bli överkurs. Den där Eddie t.ex. som torterade ihjäl en handikappad tioåring, han lär ju haft det bra jävligt som klarar av att göra sådana sjuka saker men inte fan vill jag hellre ha han ute för det.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Markus skrev:
2661144 Det är väl ändå så att en inlåst brottsling har svårare att begå brott än en utsläppt? Det är väl också så att en väldigt stor del av kriminaliteten begås av tidigare dömda och att den hade kunnat förhindras genom att de personerna aldrig släppts ut igen alternativt släppts ut senare?
Om det inte är som jag tror så får du nog förklara hur t.ex. Eddie Jönsson hade kunnat plåga ihjäl Bobby om han fortfarande avtjänat ett vad jag anser rimligt straff för hans tidigare brott.

Jag antar att din slutsats bygger på något annat, det vill säga att strängare straff inte påverkar kriminaliteten totalt i ett samhälle. Så tror jag visserligen inte heller att det är, men det är en helt annan fråga.

Jag tror helt enkelt vi pratar om olika saker och därför blir vi aldrig överens. Det är utmärkt.:D
Ber om ursäkt att det tagit lite tid med svaret men jag har, hur otroligt det än kan låta, behövt jobba lite också.
Iofs är ditt svar ovanligt fylligt och ja, du har helt rätt i att man inte kan begå brott från fängelset! :tummenupp Och genom att dra fram Bobby så blir inlägget dessutom otroligt känslosamt och du kan nästan framstå som humanist. Jag hoppas verkligen att alla kan föreställa sig Bobby med sina stora bruna rådjursögon, kanske med tonerna av lite klassisk musik i moll i bakgrunden. :gråta Stämningsfyllt och fin propaganda, men helt utan något värde som bevis eller förklaring. Enskilda historier har inget att komma med som förklaringar till ett fenomen i stor skala, det kallas anekdotiska bevis och kan användas för att "bevisa" att homepati är effektivt eller att spådamer verkligen kan se in i framtiden. Fast tilltalande är det onekligen och det verkar ju så logiskt!

I detta fallet finns det t.ex. inget sätt i världen att bevisa att förövaren inte skadat ett annat barn när han kom ut efter ett längre straff. Jag har dessutom redan givit dig en referens som motsäger det du påstår, och den var som sagt baserad på nästan en halv miljon kriminella. För att upprepa: Långa straff minskar inte risken för återfall, snarare ser det ut till att vara tvärtom. Hur mycker du än tycker att det är fel (vilket jag också gör rent intuitivt!) så är det ett vetenskapligt fastlagt faktum! Sedan kan du få komma med hur många sorgeberättelser som helst, men innan du har en halv miljon av dem tar jag dem med en nypa salt.

Varför har vi förresten straff? Du ska straffas för du har gjort, inte vad du eventuellt kommer att göra framöver. Detta är en princip som alla demokratier är eniga om, delvis för att vi inte kan förutsäga vem som kommer att återfalla. Bobbys pappa skulle alltså inte sitta i fängelset för att hindra ett övergrepp på Bobby, eftersom ingen kunde förutsäga detta. Om han ändå begår brott efter ett fängelsestraff så är det sorgligt, och visar kanske att systemet inte fungerar, men har inte med saken att göra och är inte ett hållbart argument för hårdare straff.

Om det nu är så att vi ska ha långa straff för att förhindra folk från att begå brott, inte avskräcka, så borde dessutom de längsta straffen vara för de "tidiga" brotten, typ klotter, bilstölder o. lik som de flesta grova brottslingar har börjat med en gång i tiden. Å så låser vi in så många som möjligt för att vara på den säkra sidan. Trots allt så blir ju inte alla som stjäl bilar kriminella som vuxna, men det är väl ett pris vi får betala. Ska vi "skydda samhället" så bör resurserna sättas in innan första grova brottet inte efter.:)

Du påstår att vi inte pratar om samma sak eftersom jag pratar om kriminaliteten totalt i samhället. Tja, vilket annat sätt finns det att t.ex. värdera effektivteten av olika insatser? :confused:
Vad pratar du då om? Och hur skaffar du dig då kunskap?

Jag blir även lite konfunderad av ditt "samhällsperspektiv" då jag nog aldrig har sett dig försvara insatser som vi vet skulle minska kriminaliteten, såsom intergration, utbyggt sosialt stöd för fattiga och utslagna eller minskad stigmatisering av grupper och individer. Eller för den delen en så enkel sak som att man ska betala sin tv-licens och biltullar samt undvika annan typ av "vardagskriminalitet".

För att inte fastna i ytterligare en fruktlös debatt så uppmanar jag dig att börja med att läsa en bok om kriminologi och en om vetenskapsteori, så står vi bättre rustade bägge två! Du verkar ju ärligt intresserad av ämnet... :pannkyss

Jag undrar fortfarande var du egentligen får din kunskap. Vem berättar allt för dig? Du är ju trots allt inte dum i huvudet men verkar mest upprepa naiva påståenden och tycker att det är filosofiks överkurs att försöka förstå vad som driver fram kriminalitet. Blir inte alla lösningar i så fall baserade på slump och chans?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
2408697 Utmaningen återstår -> Belöning = En trisslott

Hitta en användare på SH som i minst ett inlägg förespråkar sänkta straff.
(Nej, inte sänkta straff i en specifik rättegång. Var och varannan fortkörare gråter ju ut över att de fälldes för vårdslöshet)

Alltså, hitta en användare som i minst ett inlägg förespråkar en generell sänkning av påföljderna inom det svenska rättsväsendet.

Inlägget skall vara seriöst menat och inlaggt innan detta inlägg!


bonny skrev:
2665426 Långa straff minskar inte risken för återfall, snarare ser det ut till att vara tvärtom.

Nu då korvgubbe, nu är väl fan trisslotten min i alla fall? :D
EDIT:
Och stilpoäng till att jag lurade dyslektikern att skriva så jävla mycket borde jag få. :fakta
Kan man få en sådan där dubbel-trisslott månne? :confused:
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
2665467 Nu då korvgubbe, nu är väl fan trisslotten min i alla fall? :D



:mad: Ja, nu är det fanimej på håret. Jag får ställa frågan i klartext:

bonny, förespråkar du kortare straff?

...som jag ser det redovisar han bara för vad olika studier kommit fram till, inte sin egna ståndpunkt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Watch out, incoming stavfel:
Replying to Thread Jävla missfoster............ @ 14:39
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
korvgubbe skrev:
2665475 :mad: Ja, nu är det fanimej på håret. Jag får ställa frågan i klartext:

bonny, förespråkar du kortare straff?

...som jag ser det redovisar han bara för vad olika studier kommit fram till, inte sin egna ståndpunkt.
Om man anser att det är bevis att ta fram tårfyllda historier så anser man säkert att det är samma sak att säga att längre straff inte ger lägre kriminalitet som att förespråka sänkta straff.
Själv har jag dock svårt att dra den kopplingen, och förespråkar INTE sänkta straff! Varför skulle jag förresten göra det?

Jag blev givetvis oerhört förvånad över att Markus åter undviker att kommentera forskning och fakta och hellre fokuserar på stavning och andra oerhört viktiga saker i mitt inlägg. Jag menar; vad annat kan man göra när han faktiskt inte vet något om det han skriver och inte har något belägg för sina påståenden? Rättstavat eller inte...

Så Markus för att repetera:
Var har du fått din kunskap?
Om det nu är så att du har rätt, hur kom det sig att de som forskade på 400.000 kriminella inte hittade det du påstår?
Är det verkligen samma sak att säga "hårdare straff ger inte lägre kriminalitet" som att säga "Kortare straff ger mindre kriminalitet"?
Hur värderar man effekten av insatser om det inte fokuserar på den totala kriminaliteten?
På vilket sätt kan försök till förstålse bara vara filosofisk överkurs och vilket alternativ propagrerar du för?
Vilka samhällsbeskyddande förslag har du propagerat för?
Tycker du det är rätt att straffa folk för sådant de ännu inte har gjort? Hur vet du då vem som kommer att begår brott igen?

Om det är för många så kan du korta ner det till en: har du något belägg för det du påstår?

Jag vet om att du kan göra dig oerhört lustig över folk, men om du kämpar hårt med dina inre demoner så kanske du kan försöka att ge ett seriöst svar på seriösa frågor. Fast jag kommer inte att hålla andan...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
2665580 Det var väl det jag visste!

Mackan får köpa sina egna trisslotter! :blah :blah

Du blir väl av med den där fastighetsskatten snart? Då kan du väl fan leva upp till ingångna avtal, om än jag förstår vilken tragedi det skulle vara om jag faktiskt vann en rejäl slant och köpte mig något riktigt fint på din bekostnad. :D

Tror f.ö. att vi börjar närma oss den magiska junigränsen nu så jag ska pyssla med mitt viktiga liv ett tag. ;)
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Ska denna tråden underhålla mig på jobbet denna vecka också?

Underbart i så fall.
Vi kan ju fortsätta att diskutera de miljoner kronor i skadestånd som aldrig betalas av brottslingarna, surt att skattemedel ska gå till det va? I snitt hade väl runt varje brottsling ca. 50.000kr i skuld liggandes hos kronofogden. Borde man inte kunna sätta brottslinge i arbetsläger för att betala av sin skuld?

:hihi
 

Kia

Guest
Mavve skrev:
2660981 Va roligt att se att den klarat hela natten och här kommer man på morgonen med kaffet i handen för att se om denna långa urtråkiga dagen kommer få nåt slags klimax idag.
Visst finns det chans.

Fast saken är utredd - stäng tråden! :)

Kia: Blir ditt barn våldtagen och du dödar personen som gjorde det så får du livstid förmodligen, eller iaf 8-10 år kanske. Då straffar du ditt barn i alla de åren hon är utan dig med. Använd nu din medmänskliga hjärna till det den är tänkt till hehe.
Läs på lite om lagen så ser du att den fungerar allt som oftast.


Säg att jag får 10 år.... kommer ut efter kanske 5 år för gott uppförande. Kan det vara värt för att slippa få frågan "Mamma, varför gjorde du inget..??"

Har läst på lite om lagen under utbildningar osv men
har sett och varit med för många gånger när lagen inte fungerat.
Ledsen att behöva spräcka din fina svensson-bubbla men vårt underbara system fungerar kanske på pappret men inte i verkliga livet....
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
vill ju inte trampa på gabors söta tår

Kia skrev:
2669969 Säg att jag får 10 år.... kommer ut efter kanske 5 år för gott uppförande. Kan det vara värt för att slippa få frågan "Mamma, varför gjorde du inget..??"

Om du är beredd att låta din dotter vara utan sin mamma i fem år för att stilla ditt hämdbegär måste du ha otur när du tänker. Ledsen att spräcka din vigilante-bubbla.

När skadan väl är skedd(våldtäkten är fullbordad) blir din dotter knappast lyckligare av att mamma skakar galler i fem år p.g.a. av att hon hämnades. Däremot skulle hon behöva sin mammas närvaro och konstanta stöd och tröst.

...lagen inte fungerar?
Åh, du menar den där lilla detaljen om beviskrav, som ställs i de flesta länder som inte går under benämningen "bananrepublik"?!
Ja, visst suger det när domstolarna skall behöva bevisa att gärningsmannen är skyldig innan de dömer honom.
- Tacka vet jag naCkSkÅt dirÄcKt! :machinegu :kulspruta
 
Last edited:

Gabor

Guest
korvgubbe skrev:
2669986 Om du är beredd att låta din dotter vara utan sin mamma i fem år för att stilla ditt hämdbegär måste du vara dum i huvudet. Ledsen att spräcka din vigilante-bubbla.

Du är helylle svenne , eller har jag fel ??? sen tycker jag inte att man kallar vem som helst dum i huvudet bara för att den personen har en annan uppfattning än en själv...skärp dig. :D , du sitter i din lyckliga svenskbubbla å trular...

Den spricker lätt den dagen du själv skulle drabbas av våldsrelaterad tragedi i din familj, garanterat.

Lätt att göra att göra korvgubbe besviken, men din teori om att sitta inne"" håller inte...man låter naturligtvis någon annan göra jobbet mot ersättning, :D ser till att den personen tar sig tillbaka till sitt ursprungsland, man har själv ett vattentätt alibi, då går man fri...serru.
Å kom inte med " anstiftan till brott, motiv åså vidare..".det går lätt att slå hål på..." jag var inte där" är ett enkelt sätt,...många hatar våldtäktsmän som gärna tar lagen gärna i egna händer, finns många såna, se bara här på SH..:D :tummenupp
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
korvgubbe skrev:
...

...lagen inte fungerar?
Åh, du menar den där lilla detaljen om beviskrav, som ställs i de flesta länder som inte går under benämningen "bananrepublik"?!
Ja, visst suger det när domstolarna skall behöva bevisa att gärningsmannen är skyldig innan de dömer honom.
- Tacka vet jag naCkSkÅt dirÄcKt! :machinegu :kulspruta

Jag tycker spontant att vi skall ha ett system med lite mer judge dreddmentalitet. Som exempel kan vi ta lite lättare brottslighet, bötesnivå exempelvis;

Tjänstemän direkt i verkligheten[tm] som på plats gör en straffvärdesbedömning, kanske efter en mall av något slag. Inbetalningskort utfärdas på plats, och skall betalas per omgående. Denna utdömmande makt är ju naturligtvis i princip ofelbar, men om man vill ha sin sak prövad så måsta man trots detta betala beloppet innan denna prövning kan äga rum. Prövningen som sådan kan väl ta ett par månader eller så, det är ju inte så noga egentligen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kia skrev:
Har läst på lite om lagen under utbildningar osv men

Kia skrev:
2669969 Säg att jag får 10 år.... kommer ut efter kanske 5 år för gott uppförande.

Sitt för fan inte och sov under (offentligt finansierad) studietid, det är 2/3 som gäller och det är på strafftider á 6mån eller mer.
Att t-rex inte noterat det redan är också stötande.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Apropå det mavve skrev om skulder så vet jag inte hur man ska ställa sig till det? En 22 årig kille som varit nere i skiten blir dömd och får kring 250kkr i böter blir väl knappast motiverad till att skaffa ett normalt jobb och betala av skulden?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
honkiie skrev:
2670151 Apropå det mavve skrev om skulder så vet jag inte hur man ska ställa sig till det? En 22 årig kille som varit nere i skiten blir dömd och får kring 250kkr i böter blir väl knappast motiverad till att skaffa ett normalt jobb och betala av skulden?

250kkr i böter? Vad är max antal dagsböter man kan få, 120-150?
Svenska dagsböter har väl dessutom tak.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Markus skrev:
2670223 250kkr i böter? Vad är max antal dagsböter man kan få, 120-150?
Svenska dagsböter har väl dessutom tak.
Vad bra att du är här så kan jag förvänta mig svar på mina frågor! Du ville ju själv reda ut detta en gång för alla.:pannkyss
 

Kia

Guest
korvgubbe skrev:
2669986

...lagen inte fungerar?
Åh, du menar den där lilla detaljen om beviskrav, som ställs i de flesta länder som inte går under benämningen "bananrepublik"?!
Ja, visst suger det när domstolarna skall behöva bevisa att gärningsmannen är skyldig innan de dömer honom.
- Tacka vet jag naCkSkÅt dirÄcKt! :machinegu :kulspruta


Kan dra många exempel från verkliga livet (även mycket självupplevt) där vårat underbara rättssystem inte fungerat.
Gärningsmän som gått fria, med ett hånflin på läpparna, trots mängder och åter mängder av tunga bevis.
Åklagare som vägrat utfärda ett besöksförbud med kommentaren "du ser ju inte så oroad ut...."
Handläggare som trots att det finns lagar om just dolda handikapp hävt ur sig "men du ser ju för frisk ut, du kan inte få nån hjälp förstår du väl?" Å när sen rättegångar och utredningar är klara kommer dessa människor undan....

Det är det här jag menar med att vårat fina system inte fungerar..... på många olika plan. På pappret i ett trevligt kontor kanske det ser bra ut men ute i verkligheten omgjord till praktik fungerar det inte...

Klart att många (inklusive mig själv) känner frustration när man ser hur det fungerar och har nära till hands att ta lagen i egna händer....

Markus skrev:
2670145 Sitt för fan inte och sov under (offentligt finansierad) studietid, det är 2/3 som gäller och det är på strafftider á 6mån eller mer.
Att t-rex inte noterat det redan är också stötande.


Nää men shit, förlåt glömde att jag befann mig på SH igen... här där allt tolkas bokstav för bokstav...

Drog ett grovt exempel...

Om jag skriver så här då...?
Säg att jag får 10 år... finns inte en chans att jag faktiskt kommer att sitta i 10 år... straffet kommer reduceras mer och mer för mitt goda uppförande och mitt fina tillfrisknande i skön terapi med min snygga terapeut... i grova drag då förstås...:D
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
bonny skrev:
2670245 Vad bra att du är här så kan jag förvänta mig svar på mina frågor! Du ville ju själv reda ut detta en gång för alla.:pannkyss

Är det du som har min trisslott? :confused:

Kia skrev:
2670315 straffet kommer reduceras mer och mer för mitt goda uppförande och mitt fina tillfrisknande i skön terapi med min snygga terapeut... i grova drag då förstås...:D

Nej, strafftiden reduceras inte alls "mer och mer". :mattias
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top