Jag gav blod igår - Nu är det DIN tur!

Annicka

Den som inte kan har inte försökt!
Gick med
8 Aug 2003
Hoj
En egen kinamoto.
Lämnade blod för typ 2 månaders sen eller nått. Har lämnat totalt i 2 ½ år. Kommer fortsätta lämna så länge det går att sticka mig. Tyvärr är det bara i en arm dom lyckas sticka mig, så när den venen blir för ärrbildad så kommer det nog inte gå mer. Men jag har ju lämnat så många gånger jag kan då :)

/Annicka

Dr.Bike

Guest
Boris JR skrev:
Det har jag gjort några gånger då jag skullat åka till länder med tveksam tillgång på min blodgrupp. Rätt skönt att ha garanterat ha tillgång till HIV fritt blod om man skule köra och kasta sig.

Ingen som vill byta blodgrupp med mig? Extremt bra Hb värden ingår vid snabb affär....:)

Ok! jag har 0+ med 159 i Hb
vad har du?

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Har lämnat blod konternuerligt (stavning?) sen lumpartiden och håller på än.
Lämnade för ca 1,5 månad sen.
Udda blodsort dock , så ibland kan det bli "extralämningar"
Har hänt.

Karin

crash and burn girl
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
ZX9 -98
Jag ska lämna blod på måndag morgon. Min första gång. Får se hur det går.

Ahlstrom

Marijuana™ Approved by Pippi & friends
Gick med
21 May 2003
Hoj
ZXR750J
Bra tråd!

Har fått mig att fundera lite extra kring att bli blodgivare. Det är ett av de lättaste sätten att hjälpa till.
Tidigare har jag oxå varit lite känslig mot nålar. Dum som man är så ska man ju, med stora ögon, titta på när de sticker in den :3freak . Nu så är det fortfarande lite obehagligt men det går an.

Dock undrar jag hur det är om man tränar hårt? Iofs kan jag tänka mig att det främjar bildningen av röda blodkroppar?

Sant att de bara tar folk som lever i äktenskapsliknande förhållanden eller de som lever i total celibat? :gnissla

Hur lång tid tar det (ungefär) att lämna blod? Tyckte ngn skrev uppmot 2 timmar...

Last edited:

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Ahlstrom skrev:
Bra tråd!

Har fått mig att fundera lite extra kring att bli blodgivare. Det är ett av de lättaste sätten att hjälpa till.
Tidigare har jag oxå varit lite känslig mot nålar. Dum som man är så ska man ju, med stora ögon, titta på när de sticker in den :3freak . Nu så är det fortfarande lite obehagligt men det går an.

Dock undrar jag hur det är om man tränar hårt? Iofs kan jag tänka mig att det främjar bildningen av röda blodkroppar?

Sant att de bara tar folk som lever i äktenskapsliknande förhållanden eller de som lever i total celibat? :gnissla

Hur lång tid tar det (ungefär) att lämna blod? Tyckte ngn skrev uppmot 2 timmar...

Klart du ska lämna blod.
Att du tränar hårt spelar ingen roll. När jag själv tränade på elitnivå så lämnade jag blod iaf.
Nä, det får max ta 12 minuter nåt tror jag för en tömning. Så allt e över på max en halvtimme med lite väntan å sådär. Iaf där jag lämnar blod.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag fick veta att jag duger som givare nu i veckan. 0- blod och Hb 145 hade jag. Gillar inte nålar men det positiva överväger. Hoppas få lämna för första gången snart. Har "Kungstappen" alldeles bredvid + blodbuss som kommer till jobbet.

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
R eller Motard ?
har inget blod att ge :död

skulle ge blod men de fick inte ut nåt

"du får hjälpa gamla damer över gatan istället" sa de :gnissla

Absinthe

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
bikeless
lämnar blodplasma och trombosyter, då får man ligger med en grov nål eller en nål i varje arm i 45min-1 ½ timme. Då suger dom först ut några centiliter slungar runt skiten och sen trycker dom tillbaka blodet in i ådrorna. Man hjälper dom som har blödarsjuka och sånt där.. som inte kan tillverka egna saker i blodet :)

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Markus skrev:
Innan ja, men varför vill han inte ta blod nu?

Det skulle vara intressant att höra!!

Man blodrupperar patienten först. Sedan tar man reda på om man har irregulgära antikroppar, och har man det så korstestas varje blodpåse mot "tagarens" blod. Alltså ett mycket säkert system. Man ger ju dessutom inte blod till folk för att det är skoj, utan för att man ska överleva. Tar man då inte blod så går det nog inte så bra iaf.

Det behövs fler givare eftersom givarantalet måste vara konstant. Dessutom så kan blod endast sparas i sex veckor så det gäller att det är utspritt med!

Om det skulle bli en kris vid tex en olycka och du skulle ge blod, så funkar det nog inte, eftersom man gör omfattande tester av ditt blod innan man får ge första gången. Man tar alltså bara ett prov vid ditt första tillfälle.

Att man inte betalar pengar till dom som ger är av den anledningen att man skulle få in fel folk då. Missbrukare osv skulle tjäna pengar på det, och eftersom systemet bygger mycket på ärlighet så känns inte det helt hundra då...

Seså markus. Iväg och ge din första dos nu! Om du talar om för dom att du är skraj, så tar dom det extra vackert med dig.

Förresten så är det brist i gbg just nu.

Ahlstrom skrev:
Dock undrar jag hur det är om man tränar hårt?

Om du ska genomföra en tävlingsprestation så ska du inte ge blod närmare än två veckor innan tävlingen. Annars är det lugnt!

Jag har personbästa på 3 min 40sek! Sen kommer det till lite väntan och intag av gratis föda!

Last edited:

Socrates

Guest
Tjo!

Någon som har koll på hur lång karens det är för blodgivning när man själv har fått ta emot blod (Åkte i diket i sommras)? Är det 6 månader...hittade inte svaret på geblod.nu...sökfunktionen gillade inte mig.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Socrates skrev:
Tjo!

Någon som har koll på hur lång karens det är för blodgivning när man själv har fått ta emot blod (Åkte i diket i sommras)? Är det 6 månader...hittade inte svaret på geblod.nu...sökfunktionen gillade inte mig.
Tidigast 6 månader efter: Större kirurgiska ingrepp eller annan mer omfattande behandling eller undersökning på sjukhus. Akupunktur, piercing eller tatuering. Alla olyckshändelser som kan ha inneburit risk för blodsmitta t.ex. stickskador eller blodstänk där smitta kan misstänkas.

Vid ny sexuell partner (heterosexuell) gäller 3 månader.

Antar att du faller under 6 månader. :)

Socrates

Guest
Orca69 skrev:
Tidigast 6 månader efter: Större kirurgiska ingrepp eller annan mer omfattande behandling eller undersökning på sjukhus. Akupunktur, piercing eller tatuering. Alla olyckshändelser som kan ha inneburit risk för blodsmitta t.ex. stickskador eller blodstänk där smitta kan misstänkas.

Vid ny sexuell partner (heterosexuell) gäller 3 månader.

Antar att du faller under 6 månader. :)

Japp, då faller jag under 6 månader :) Ska snart opereras igen, fast ingen större operation. Ska bara plocka ut märgspiken och några skruvar...men jag antar att det blir yttligare 6 månader :( Får hoppas ni andra ger blod så jag överlever operationen igen :tungan

Last edited:

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
R eller Motard ?
Absinthe skrev:
Då suger dom först ut några centiliter slungar runt skiten och sen trycker dom tillbaka blodet in i ådrorna. Man hjälper dom som har blödarsjuka och sånt där.. som inte kan tillverka egna saker i blodet :)

va e de för nåt tricks :va

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Humm, ja nu är flygsäsongen definitivt över så det är dags att dra sig iväg! Tack för påminnelsen!

Lyckas alltid diskvalificera mig på ett eller annat sätt men nu tror jag jävlarimig jag är godkänd. :)

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Ar ganska farsk som blodgivare, har lamnat tre ggr. Var ett himla jox att "kvala in" som lamplig, operationer var i vagen, och sen skulle man ju fa tummen ur...och ta tag i det oxa!

Det dar med sexuella partners etc ar ju iofs vettigt att dom fragar om, men dom testar val allt blod man lamnar, sa det inte kan bli nagra problem med smitta etc?

Tycker det ar schysst att hjalpa till lite + att det ar bra for kroppen + att man far ett fint litet kvitto pa att man ar frisk.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
southwick skrev:
Ar ganska farsk som blodgivare, har lamnat tre ggr. Var ett himla jox att "kvala in" som lamplig, operationer var i vagen, och sen skulle man ju fa tummen ur...och ta tag i det oxa!

Det dar med sexuella partners etc ar ju iofs vettigt att dom fragar om, men dom testar val allt blod man lamnar, sa det inte kan bli nagra problem med smitta etc?

Tycker det ar schysst att hjalpa till lite + att det ar bra for kroppen + att man far ett fint litet kvitto pa att man ar frisk.
Väntar på klartecken än själv. Blir antagligen inte kallad innan årskiftet om det inte är så att de vill bygga ett lager innan helgerna hehe.

Ja dom testar allt blod som lämnas. Men tyvärr så har vissa smittor en inkubationstid som är så lång att den inte syns på testet om det görs för tidigt (finns mer avancerade tester dock). En stor del av blodgivningen sitter i att vara ärlig och berätta om saker samt fråga om funderingar man har.

Last edited:

Absinthe

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
bikeless
Mickez77 skrev:
va e de för nåt tricks :va

Hur menar du nu? jag vet inget mer än att jag får ligga rätt länge.. kolla på tv och sånt..sen är det över :) pumpa med handen när blodet sugs ut.. sen slappna av när det pumpas tillbaka :)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...