Ny i gamet? Alla fordon som byter ägare är tvunga att ha en försäkring om fordonet är påställt, det går inte att komma ifrån att "men oj, vi bytte ju ägare nyss...."
Myndigheterna matchar bara av, vem var ägare vid det datum för ägarbytet. Ingen försäkring, så kommer det som ett brev på posten en inbetalning från trafikförsäkringsföreningen om du inte gjort din plikt att försäkra ett fordon. Det är vi andra trafikanter som skall vara glada att du är försäkrad trots allt, trots att du gjort en miss...
Personligen har jag gjort massor av Bil och Mc ägarbyten men har aldrig fått något brev från trafikförsäkringsföreningen.
Det finns flera faktorer och anledningar till att det ibland kan gå snett.
Att det inte finns något sätt att fånga upp detta innan det dimper ner en räkning som saknar allt rim och reson är inte sunt och jag undrar hur någon överhuvudtaget kan motivera detta.
Läs detta igen så kanske du förstår varför det är ett så hett ämne.
-------------------------------------------------------------------------
Hela systemet är SJUKT. TFF är inte en myndighet liknande Vägverket, utan en förening som ägs av Försäkringsbolagen och har således en strävan att vinstmaximera sin verksamhet för sina ägares räkning. En förening har nästan inget ansvar, i vart fall inte så som en privatperson eller ett bolag har.
När nya lagen kom till lobbade säkert försäkringsbolagen hårt hos regeringen för att få igenom för dem gynnsam lagstiftning.
Det finns HD-dom på att om man kan bevisa att fordonet varit i ej körbart skick så behöver man inte betala. Det är användningssättet som skall avgöra premien och ett fordon som körs har ju ett helt annat användningssätt än ett fordon som är nedplockat eller garageställt. Men det gäller att kunna bevisa det.
En mamma i Småland med en Toyota som hon kör några hundra mil om året måste betala en "straffavgift" på ca 74:-/dag, men en 18-åring med en BMW-värsting i Stockholm som kör tio gånger så långt bara 7:- eftersom båda betalar samma avgift. Klandra inte TFF eller domstolen för det utan era riksdagsmän som tryckt på sina 'ja'-knappar för en så idiotisk lag undertecknad år 1999 av Laila Freivalds (s).
En skrev "Inga varningar, inga påminnelser ...". Självklart, de tjänar ju på det.
Så här skriver HD i dom NJA 2005 s. 324 sista stycket: ”Det står klart att schabloniseringen av trafikförsäkringsavgiften i många fall medför avgifter som i jämförelse med relevanta trafikförsäkringspremier framstår som mycket höga. Det framgår dock av förarbetena att detta är ett inte oförutsett resultat. Det bör ankomma på lagstiftaren att överväga en ordning som innebär mer nyanserade beräkningar av avgifternas storlek och inte vara en uppgift för rättstillämpningen att dämpa verkningarna av nuvarande ordning.”
Sedan skall ni också veta att det i förarbetena till lagen inte står ett enda ord om fordon som inte brukas men av misstag ej avställts. Den mycket vanliga situationen har lagstiftarna helt försummat.
Ni bör genom föreningen gå samman och uppvakta regeringen för att få bort eländet. Dessutom skall ni veta att TFF själva inte följer lagen. Där står det tydligt att det är användningssättet som är avgörande för avgiften. Men TFF struntar i det och tar betalt efter 'Avgiftsgrupp' i stället för användningssätt.
Avgiftgrupperna är så konstruerade att de ger maximala intäkter. Så här går det till. Någon av de mer än 50 försäkringsbolagen sätter en tariff skyhögt över alla andra. Den tariffen + 10% blir den avgift som TFF begär oberoende av användningssätt. Givetvis finns det inget fordon försäkrat till den höga tariffen, för vem vill försäkra i det bolag som är dyrast?
Jag råder er två saker:
att alltid begära domstolsprövning eftersom det är det verkliga användningssättet som skall vara avgörande och inte 'avgiftsgrupp' som TFF försöker hävda, HD dom T 4000-02. Men det gäller att kunna bevisa att hojen ej körts, annars har ni ingen framgång.
att kontakta en riksdagsman (borgerlig eftersom vi har en borgerlig regering nu) som är villig att skriva en motion om att få en rimligare lag.
/LC
------------------------------------------------------------------------