Jag hatar dom !!!!!

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Hände mig för ett par år sedan. Men jag kom på det innan jag hade fått någon räkning. Kollade med bilregistret och dem sa att det gick att ändra förvärvsdatumet. Bara att skicka in ett skriftligt brev till dem med båda ägarnas signaturer så är det löst. Ingen mer räkning...

/a

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Hoj
Såld
En jävligt simpel grej är ju annars att skryssa i att fordonet skall vara avställt när ni skickade in ägarbytet. Går ju ställa på på internet på 1 min :7peta

Problemet med det där mer att kryssa i det på pappret man skickar in är att dom är totalt iq befriade polarn åkte på att pröjsa TFF för att han gjort det.
Ägarbytet gäller från datumet som är skrivet på pappret men avställningen gäller ifrån att dom fått in pappret så det kan skilja X antal dagar där.

//Joakim

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Ny i gamet? Alla fordon som byter ägare är tvunga att ha en försäkring om fordonet är påställt, det går inte att komma ifrån att "men oj, vi bytte ju ägare nyss...."

Myndigheterna matchar bara av, vem var ägare vid det datum för ägarbytet. Ingen försäkring, så kommer det som ett brev på posten en inbetalning från trafikförsäkringsföreningen om du inte gjort din plikt att försäkra ett fordon. Det är vi andra trafikanter som skall vara glada att du är försäkrad trots allt, trots att du gjort en miss...

Personligen har jag gjort massor av Bil och Mc ägarbyten men har aldrig fått något brev från trafikförsäkringsföreningen.

Last edited:

tobbe_falun

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2006
Hoj
R6 -07,fiddy, plastraket
ja ni,kan ju säga att jag inte heller gillar dom så mycket... hade inte ställt av hojjen när jag skulle renovera den å blev runt 7000 (sju tusen!) kronor fattigare. det var bara o bita i det alldeles förstora och för sura äpplet och punga upp cashen.

nu kommer jag inte göra om det misstaget igen.
jag hatar äpplen!

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
K7
Ny i gamet? Alla fordon som byter ägare är tvunga att ha en försäkring om fordonet är påställt, det går inte att komma ifrån att "men oj, vi bytte ju ägare nyss...."

Myndigheterna matchar bara av, vem var ägare vid det datum för ägarbytet. Ingen försäkring, så kommer det som ett brev på posten en inbetalning från trafikförsäkringsföreningen om du inte gjort din plikt att försäkra ett fordon. Det är vi andra trafikanter som skall vara glada att du är försäkrad trots allt, trots att du gjort en miss...

Personligen har jag gjort massor av Bil och Mc ägarbyten men har aldrig fått något brev från trafikförsäkringsföreningen.

Det finns flera faktorer och anledningar till att det ibland kan gå snett.
Att det inte finns något sätt att fånga upp detta innan det dimper ner en räkning som saknar allt rim och reson är inte sunt och jag undrar hur någon överhuvudtaget kan motivera detta.

Läs detta igen så kanske du förstår varför det är ett så hett ämne.
-------------------------------------------------------------------------
Hela systemet är SJUKT. TFF är inte en myndighet liknande Vägverket, utan en förening som ägs av Försäkringsbolagen och har således en strävan att vinstmaximera sin verksamhet för sina ägares räkning. En förening har nästan inget ansvar, i vart fall inte så som en privatperson eller ett bolag har.

När nya lagen kom till lobbade säkert försäkringsbolagen hårt hos regeringen för att få igenom för dem gynnsam lagstiftning.

Det finns HD-dom på att om man kan bevisa att fordonet varit i ej körbart skick så behöver man inte betala. Det är användningssättet som skall avgöra premien och ett fordon som körs har ju ett helt annat användningssätt än ett fordon som är nedplockat eller garageställt. Men det gäller att kunna bevisa det.

En mamma i Småland med en Toyota som hon kör några hundra mil om året måste betala en "straffavgift" på ca 74:-/dag, men en 18-åring med en BMW-värsting i Stockholm som kör tio gånger så långt bara 7:- eftersom båda betalar samma avgift. Klandra inte TFF eller domstolen för det utan era riksdagsmän som tryckt på sina 'ja'-knappar för en så idiotisk lag undertecknad år 1999 av Laila Freivalds (s).

En skrev "Inga varningar, inga påminnelser ...". Självklart, de tjänar ju på det.

Så här skriver HD i dom NJA 2005 s. 324 sista stycket: ”Det står klart att schabloniseringen av trafikförsäkringsavgiften i många fall medför avgifter som i jämförelse med relevanta trafikförsäkringspremier framstår som mycket höga. Det framgår dock av förarbetena att detta är ett inte oförutsett resultat. Det bör ankomma på lagstiftaren att överväga en ordning som innebär mer nyanserade beräkningar av avgifternas storlek och inte vara en uppgift för rättstillämpningen att dämpa verkningarna av nuvarande ordning.”

Sedan skall ni också veta att det i förarbetena till lagen inte står ett enda ord om fordon som inte brukas men av misstag ej avställts. Den mycket vanliga situationen har lagstiftarna helt försummat.

Ni bör genom föreningen gå samman och uppvakta regeringen för att få bort eländet. Dessutom skall ni veta att TFF själva inte följer lagen. Där står det tydligt att det är användningssättet som är avgörande för avgiften. Men TFF struntar i det och tar betalt efter 'Avgiftsgrupp' i stället för användningssätt.

Avgiftgrupperna är så konstruerade att de ger maximala intäkter. Så här går det till. Någon av de mer än 50 försäkringsbolagen sätter en tariff skyhögt över alla andra. Den tariffen + 10% blir den avgift som TFF begär oberoende av användningssätt. Givetvis finns det inget fordon försäkrat till den höga tariffen, för vem vill försäkra i det bolag som är dyrast?

Jag råder er två saker:
att alltid begära domstolsprövning eftersom det är det verkliga användningssättet som skall vara avgörande och inte 'avgiftsgrupp' som TFF försöker hävda, HD dom T 4000-02. Men det gäller att kunna bevisa att hojen ej körts, annars har ni ingen framgång.
att kontakta en riksdagsman (borgerlig eftersom vi har en borgerlig regering nu) som är villig att skriva en motion om att få en rimligare lag.

/LC

------------------------------------------------------------------------

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
En mamma i Småland med en Toyota som hon kör några hundra mil om året måste betala en "straffavgift" på ca 74:-/dag, men en 18-åring med en BMW-värsting i Stockholm som kör tio gånger så långt bara 7:- eftersom båda betalar samma avgift.

:va

(opps, too short message, add some characters)

sampee

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Hypermotard 1100 Evo
När jag sålde min gamla bil fyllde jag och säljaren av misstag i lappen till min nya bil, lapparna hade kommit i fel handskfack och varken jag eller han märkte något. Gissa hur många samtal, fax och brev det blev till bilregistret och olika försbolag innan det blev uppklarat!!! Men allt går, gäller bara att snällt dumförklara sig själv och förklara så kan de säkert lösa det.

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Trafikförsäkringsföreningen är till för att man skall kunna få ersättning även om den som kör på en saknar försäkring,smiter och så vidare. Därför har de också rätt att ta betalt av den som inte försäkrar sitt fordon. När man tar körkort i det här landet får man lära sig att det är lag på att ha trafikförsäkring från första dagen. Så var i ligger misstaget

Word.

Lätt att gnälla när man själv handlar i okunskap eller godtrogenhet..
"There´s no excuse for ignorance" dvs " jag visste inte" hjälper inte utan det är en skyldighet att ta reda på vad som gäller

Graner

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2007
Hoj
2005, Yamaha R6
Jag gjorde tydligen också ett misstag vid ägarbyte...

Köpte hojjen sent i år, skulle andvända den 1 månad var det tänkt, teckande en försäkring hos salus ansvar som bara ville ha helår. Okej tänkte jag, skriver över hojjen på någon annan när jag inte ska köra den längre.

Sagt och gjort, skrev över hojjen på min moster som sen ska stå för försäkringen. Ägarbytet skulle ske 1/9 Kryssade i rutan att fordonet skulle vara avställt. Hade bara tillfälligt skatte märke, kan därmed inte skrapa fram någon kod, uppgav det i rutan för övriga saker. Hade inte en aning om att det var det datum dom behandlat pappret som gäller för avställning!

Min moster fick igår en räkning 1850 spänn för 8 dagar typ!

Det måste ju finnas något sätt att slippa detta ? Skulle Salus ansvar gå med på att förlänga min försäkring i efterhand om jag ringer o frågar ? Pratade med VV och dom sa att "det är så här det funkar" (Betala o se glad ut).

Om man skulle skriva ett brev till VV där båda parter skriver under att ägarbytet skulle ske 10 dagar senare tex, kan jag ringa till salus ansvar och få mit hojj försäkrad dom 10 dagarna i efterhand ?
Finns det någon lag som egentligen säger att MIN försäkring ska upphöra vid ägarbytet ?

Gillar inte att få betala massa avgifter för difusa regler! :cdevil

Last edited:

Norqen

Oslagbar
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
R1 -98
Jag gjorde ett liknande misstag, men kom undan då jag och tidigare ägaren skrev ett gemensamt brev till VV och bad om att få skjuta upp ägarbytesdatumet till självklart till det datum försökringen gick på. VI skyllde på ett missförståndf och att mcn skulle lagas lite innan ägarbytet skulle ske. Det godkänndes av VV och vips hade cykeln aldrig varit oförsäkrad då förra ägarens försäkring var en sån försäkring som bryts då man säljer hojjen och när han således ägde hojjen lite längre så gällde hans försäkring

lycka till

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
:spammer

Hur gör man när man super bort ett skattemärke ?? :va

// TOK :fyllisar

för mycket fordon..
jag lyckades med o tappa ett o körde utan hela sommarn på zxr,n.. :rolleyes:

edit...hyffsat gammal tråd såg jag nu :D

Graner

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2007
Hoj
2005, Yamaha R6
Jag gjorde ett liknande misstag, men kom undan då jag och tidigare ägaren skrev ett gemensamt brev till VV och bad om att få skjuta upp ägarbytesdatumet till självklart till det datum försökringen gick på. VI skyllde på ett missförståndf och att mcn skulle lagas lite innan ägarbytet skulle ske. Det godkänndes av VV och vips hade cykeln aldrig varit oförsäkrad då förra ägarens försäkring var en sån försäkring som bryts då man säljer hojjen och när han således ägde hojjen lite längre så gällde hans försäkring

lycka till

Har du tips på hur man ska skriva detta brev ? Bör jag ringa o tjata innan eller räcker det med ett väl formulerat brev ?

Tackar för tipset!!

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
japp
Har du tips på hur man ska skriva detta brev ? Bör jag ringa o tjata innan eller räcker det med ett väl formulerat brev ?

Tackar för tipset!!

Jag fick just riva en fet räkning på 915kr.
Jag skrev ett brev till vv om missförstånd för ägarbytesdatum och nya ägaren skrev ett likadant brev. Så skönt!!!
FUCK YOU trafikförsäkringsföreningen sug min håriga...:yoparty :yoparty :yoparty :arsele

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
jag sålde min bil till frugan o stälde av den samtidigt det skulle jag aldrig ha gjort det kostade över 1000 kr, för att dom inte använder samma datum till ägerbyte o avstälning ringde o skällde som fan men det sket dom i, betal eller vi skickar det till kronofogden var svaret jag fick, tack för den .

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Har en fråga om det här ämnet:

Min hoj är nu till salu, och jag tänker inte köra mer på den, och inte nästa år heller om den inte blir såld nu i höst/vinter.
Jag har en försäkring där man inte får ställa av den.
Tänkte slippa försäkringskostnaden.
Kan man säga upp försäkringen totalt och ställa av hojen? utan att få några räkningar?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Har en fråga om det här ämnet:

Min hoj är nu till salu, och jag tänker inte köra mer på den, och inte nästa år heller om den inte blir såld nu i höst/vinter.
Jag har en försäkring där man inte får ställa av den.
Tänkte slippa försäkringskostnaden.
Kan man säga upp försäkringen totalt och ställa av hojen? utan att få några räkningar?

Det får du ta med försäkringsbolaget men en försäkring är sällan uppsägbar innan huvudförfallodagen - den står på ditt försäkringsbrev - eller vid ägarbyte. Har du huvudförfallodag strax så kan du ställa av hojen och säga upp försäkringen, annars kan du inte det.

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Det får du ta med försäkringsbolaget men en försäkring är sällan uppsägbar innan huvudförfallodagen - den står på ditt försäkringsbrev - eller vid ägarbyte. Har du huvudförfallodag strax så kan du ställa av hojen och säga upp försäkringen, annars kan du inte det.

Okej. Farsan snackade om ägarbyte.

Skulle det såfall gå att göra ägarbyte (står på farsan nu) till mig och kryssa i "Ställa av" rutan på ägarbyte papprena?

Då borde jag väll slippa försäkringskostnaden?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Okej. Farsan snackade om ägarbyte.

Skulle det såfall gå att göra ägarbyte (står på farsan nu) till mig och kryssa i "Ställa av" rutan på ägarbyte papprena?

Då borde jag väll slippa försäkringskostnaden?

Ställ av själv först och sen när avställningen är bekräftad så gör ni ägarbytet. Avställning gör du på nätet lättast. :tummenupp

Norqen

Oslagbar
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
R1 -98

Tackar för tipset!!

Skriv ett gemensamnt brev med bådas underskrift och förklara att det blivit missförstånd mellan er och hitta på någon vettig anledning varför det blev missförstånd och hoppas på det bästa :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept