Jag mejade nästan ner en hoj... :/

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Det handlar inte om logik, hur idiotiskt folk än beter sig så förespråkar jag att undvika provokativt beteende (tuta m.m) för att man då undviker ännu mer riskabla situationer. I detta fall hade man undvikit långfinger+inbromsning.

Detta pga att folk alltid kommer vara idioter, men du kan undvika att trigga ännu mer idioti.

Folk kommer inte lära sig om man inte försöker lära dom, saker kommer inte förändras om man inte gör något. Det är klart vi ska försöka förbättra trafiksituationen.

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Är så säker på det pga jag hade börjat öka avståndet redan när hojen började driva in i högerfilen och sen bibehållit avståndet alternativt bytt till vänsterfilen, inte svårt alls. Gör alltid så då det händer ofta häromkring, speciellt med hojar håller jag alltid avstånd till. Vad ska jag göra liksom, vägra hålla avståndet och riskera att köra ihjäl idioten son den där ryska videon? Är väl lite så jag tänker och det fungerar.

Hojåkaren betedde sig som en idiot ja. Men min metod undviker situationen samt provocerar inte idioten=bättre.

Jo, jag blir sällan omkörd :D

Jag hade inte velat ligga bakom dig när du blir omkörd eftersom isf. I TS situation hade du ju alltså fått tvärnita så fort motocyklisten svänger in precis framför dig.

Sen kan jag ju tycka att det inte riktigt handlar om att "vägra hålla avstånd" om framförvarande fordon plötsligt sänker sin hastighet (utan att heller tända ett bromsljus) utan snarare vilken jävla tur att TS uppmärksammande vad som hände och lyckades avvärja en olycka som hade varit ganska lik den i den ryska filmen.

Om du tror att du alltid har möjligheten att hålla avstånd och att du tror att ovan nämnda situation inte kan hända dig så är min gissning att snarare är farligare för andra i trafiken än vad du tror eftersom du inte ens kan föreställa dig att något oväntat, utom din kontroll, kan hända.

Du behöver inte använda tutan, det är kanske lite överkurs. Men tro för fasen inte att du har 100% kontroll när du är ute på vägarna. Det är ganska typiska "last words".... :fakta

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Du hade inte legat nära bakom mig, när någon ligger för nära drar jag på tills denne försvinner i backspegeln.

Låter kaxigt men jag har undvikit så många olyckor att det bara blir så :D.. dock kommer jag ner på jorden när jag kör hoj.

TS lyckades undvika olycka vilket är bra gjort, enda jag säger är att om han inte tutar nästa gång så är det ännu bättre.

I dina små teoretiska scenarion så finns alltid bara du och en part till va?

För i min verklighet så finns det betydligt fler på vägen än så. Och någon gång så kommer det med stor sannolikhet även vara så i din. Hoppas bara du har sinnesnärvaro nog för att kunna ta vettiga beslut när dina lösningar helt plötsligt inte längre fungerar för just nu låter det som att du är invaggad i någon slags påhittad och helt felaktig säkerhet.

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Det är en fin tanke, jag gav dock upp den efter 3-4 år i stockholmstrafiken :gnissla och försöker nu bara undvika mottrafikanter och road rage.. 100% hittils :tummenupp

Har knappt varit i Stockholm med hoj men när jag väl var där höll jag på bli prejad av en merca, lätt lastbil som flyger mellan filerna och bmw som flyger upp i rumpan på en. Så visst, förstår att det inte är så kul att köra där. På vägen hem försökte jag inte annat än att hålla så bra avstånd till andra som möjligt och bara ta mig där ifrån fort.

Vi delar nog olika erfarenheter helt enkelt.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Hursomhelst, det är efterblivet att tuta på folk som beter sig som idioter i trafiken och man kan intala sig själv att man tutar för att varna för fara men... vad är poängen gott folk? Jo, i det här fallet gav det ju ett långfinger + inbromsning ala road rage, det kanske är någon signal jag missuppfattat som betyder "oj han tuta, jag måste gjort fel, jag får tacka så mycket genom att peka finger och bromsa" :D

Ser sånt här hela tiden och idiotin bara ökar av att folk tutar/blinkar och leker låtsaspolis. Vill man säg nåt till en idiotisk förare får man ta regnummer och leta upp, eller följa efter om möjligt och prata om saken..

Jag tror att tutandet är mer en reflex när det håller på att braka åt helvete. Det händer av sig själv på samma sätt som att man ställer sig på bromsen. Det bör nog en idiot till hojåkare försöka förstå efter att själv ha uppfört sig som ett komplett pucko. Fingret kan i och för sig även den vara en ren reflex i och för sig. En försvarsmekanism för att få någon annan att tro att man själv inte gjort någonting fel trots att man innerst inne fattar att man nära nog fått en bil i röven pga sitt eget beteende.... Reflex/instinkt...... Komplicerade grejor.....

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Om det var jag hade han fått en kjetting i tacket!! :D

Nej jag har aldrig och skulle aldrig hamna i en sådan situation. Ville bara påpeka att jag inte tycker TS beteende var 100% korrekt, även om det blir en stark kontrast till resten av tråden som består av 100% ryggdunkningar..

Ser att du sålt din hoj. Bra gjort.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
enda jag säger är att om han inte tutar nästa gång så är det ännu bättre.

Ja jösses då..... Du har ju bevisligen fattat vad det handlar om att vistas i trafiken.... :rofl :lol

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Hoj
En STOR plastraket.
Tänk efter före, oavsett vilket fordon man kör, är väl en bra summering av det hela. I det här fallet var det en sporthojsförare som betedde sig som en gris. Och framförallt utsatte sig själv för livsfara. Korkat.

Har varit med om enstaka tillfällen på mc då trafikanter som gjort grava fel som kunnat lett till svåra personskador av någon obegriplig anledning ovanpå detta visat fingret !!??.Någon gång har jag också konfronterat den fingervisande individen en stund efteråt som många gånger sett livrädd ut över att behöva stå för sina handlingar.

Varför tror somliga att de kan bära sig åt i trafiken som om de medverkade i någon ny upplaga av Mad Max med fingervisning, skällsord genom sidorutan på bilen eller knutna knytnävar !?.Beror det på att de ser sig själva som bättre än andra trots att de gör fel eller helt enkelt är bortom all sunt förnuft för att kunna vistas bland andra trafikanter med tanke på sina ageranden där de nu far fram som om de varit med om att skriva alla dessa trafikregler på sina egna villkor.

Är undrande och frågande där t ex bilister som av någon obegriplig anledning ska köra ikapp med min hoj eller som ska visa fingret trots att de svänger vänster framför mig utan blinkers när man tutar på dessa verkar vara bortom all form av räddning rent mänskligt samt mentalt. :fakta

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Har varit med om enstaka tillfällen på mc då trafikanter som gjort grava fel som kunnat lett till svåra personskador av någon obegriplig anledning ovanpå detta visat fingret !!??.Någon gång har jag också konfronterat den fingervisande individen en stund efteråt som många gånger sett livrädd ut över att behöva stå för sina handlingar.

Varför tror somliga att de kan bära sig åt i trafiken som om de medverkade i någon ny upplaga av Mad Max med fingervisning, skällsord genom sidorutan på bilen eller knutna knytnävar !?.Beror det på att de ser sig själva som bättre än andra trots att de gör fel eller helt enkelt är bortom all sunt förnuft för att kunna vistas bland andra trafikanter med tanke på sina ageranden där de nu far fram som om de varit med om att skriva alla dessa trafikregler på sina egna villkor.

Är undrande och frågande där t ex bilister som av någon obegriplig anledning ska köra ikapp med min hoj eller som ska visa fingret trots att de svänger vänster framför mig utan blinkers när man tutar på dessa verkar vara bortom all form av räddning rent mänskligt samt mentalt. :fakta

Idioter som idioter oavsett vilket fordon man framför...... Blev prejad av en färdtjänstbuss mitt inne i stan förra året. Utanför Kungliga Slottet. Färdtjänstbussen låg bakom mig 15 sekunder tidigare men körde upp bredvid och säkert i det skedet insåg att han hade lagt sig i fel fil och bytte fil helt plötsligt för att kunna göra en vänstersväng efter Riksbron. Vilket jag också skulle göra. Helt plötsligt hade jag en buss 15 centimeter till höger om mig och han gjorde inte ens en ansats att bromsa trots att det var en fil och att han hade turistbussar parkerade framför sig. Han prejade över mig i mötande väghalva och det var ren tur att det inte kom någon just då. Jag gasade på istället för att bromsa då det låg bilar bakom. Hade jag bromsat så hade det tagit rejält mycket längre tid att komma in på rätt väghalva igen. När vi kom ut på Skeppsbron vart det totalstopp i trafiken. Så jag gick bort och pratade med schaffisen och han bara garvade åt mig. Han såg inga som helst problem med att ha gjort en vänstersväng från en fil som gick åt höger eller att han prejat ut mig på fel väghalva. Jag sa åt honom att han borde lära sig trafikreglerna och hålla sig till dom sen gick jag tillbaka till hojen. Sen började han provocera mig genom att köra på tok för nära mitt bakhjul hela vägen upp till Slussen där det började att lätta i trafiken. Det var inte många decimetrar till godo. Det mest upprörande var att han hade två rullstolar och passagerare i bilen. Har fortfarande kvar en bild i luren med förare och bil och regskylt väl synlig. Han satt och hånskkrattade när jag tog bilden. Och den IDIOTEN kör färdtjänstbuss!

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Ett sånt nöt förtjänar ett samtal/brev till sin närmaste chef. Anständiga åkerier är ganska angelägna över att deras chaufförer inte beter sig som grisar på jobbet.

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Hoj
BMW S1000RR
Ett sånt nöt förtjänar ett samtal/brev till sin närmaste chef. Anständiga åkerier är ganska angelägna över att deras chaufförer inte beter sig som grisar på jobbet.

Jag har sett att vissa åkerier har en skylt baktill som säger

"Synpunkter på hur jag kör?
Ring: 031-******

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
So? Dom är ju idioter. Varför kalla en anka för en höna?
Blåsa runt över 200 på allmänna vägar är idioti, men det hör liksom till.
Sen händer det ju att jag kör "riktig" sporthoj ibland också, förutom min 70 hästars störtlöjliga retrosporthoj och tycker det är askul att köra skitfort. Och det händer att jag har ett störigt beteende i trafiken, förutom att jag i princip alltid kör för fort. Alltså är jag också idiot, bara inte riktigt på samma nivå som snubben ts råkade ut för. Han är inte bara idiot, utan har säkert även nån kromosom för mycket.
Sen att jag har väldigt lite gemensamt med kulturlösa fåntrattar som dreglar över plastklädda radfyror är jag bara glad för. Du kan kalla mig sh's egen lilla kulturberikare.

Tänker inte göra en höna av en fjäder, men om du tittat till vänster så ser du att jag även kör HD... så jag förstår vad du säger. :) Och som jag nämnde, jag säger inte att du har fel, bara att om man på ett hobbyforum kallar majoriteten för idioter år man vara beredd på mothugg. :)
Faktum med är att jag numera lägger 85% av min körtid på HD'n, 10% på motarden och ytterst få tillfällen kör jag sportisen. För som alla andra så kan inte jag heller hålla samma siffra på mätaren och de där gul/röda skyltarna. Men, får "inget" för den på blocket, och försäkringen kostar mindre än 3k hel/hel (fördel med att vara äldre... :hihi ). Så varför sälja.

:hej

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Idioter som idioter oavsett vilket fordon man framför...... Blev prejad av en färdtjänstbuss mitt inne i stan förra året. Utanför Kungliga Slottet. Färdtjänstbussen låg bakom mig 15 sekunder tidigare men körde upp bredvid och säkert i det skedet insåg att han hade lagt sig i fel fil och bytte fil helt plötsligt för att kunna göra en vänstersväng efter Riksbron. Vilket jag också skulle göra. Helt plötsligt hade jag en buss 15 centimeter till höger om mig och han gjorde inte ens en ansats att bromsa trots att det var en fil och att han hade turistbussar parkerade framför sig. Han prejade över mig i mötande väghalva och det var ren tur att det inte kom någon just då. Jag gasade på istället för att bromsa då det låg bilar bakom. Hade jag bromsat så hade det tagit rejält mycket längre tid att komma in på rätt väghalva igen. När vi kom ut på Skeppsbron vart det totalstopp i trafiken. Så jag gick bort och pratade med schaffisen och han bara garvade åt mig. Han såg inga som helst problem med att ha gjort en vänstersväng från en fil som gick åt höger eller att han prejat ut mig på fel väghalva. Jag sa åt honom att han borde lära sig trafikreglerna och hålla sig till dom sen gick jag tillbaka till hojen. Sen började han provocera mig genom att köra på tok för nära mitt bakhjul hela vägen upp till Slussen där det började att lätta i trafiken. Det var inte många decimetrar till godo. Det mest upprörande var att han hade två rullstolar och passagerare i bilen. Har fortfarande kvar en bild i luren med förare och bil och regskylt väl synlig. Han satt och hånskkrattade när jag tog bilden. Och den IDIOTEN kör färdtjänstbuss!

Ring in till åkeriet nästa gång, arbetar själv inom persontransport (buss) och det brukar inte dröja många minuter innan det tar hus i h****e efter ett argt samtal..

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tänker inte göra en höna av en fjäder, men om du tittat till vänster så ser du att jag även kör HD... så jag förstår vad du säger. :) Och som jag nämnde, jag säger inte att du har fel, bara att om man på ett hobbyforum kallar majoriteten för idioter år man vara beredd på mothugg. :)
Faktum med är att jag numera lägger 85% av min körtid på HD'n, 10% på motarden och ytterst få tillfällen kör jag sportisen. För som alla andra så kan inte jag heller hålla samma siffra på mätaren och de där gul/röda skyltarna. Men, får "inget" för den på blocket, och försäkringen kostar mindre än 3k hel/hel (fördel med att vara äldre... :hihi ). Så varför sälja.

:hej

Haha, ja att jag kallar folk för idioter har inget med val av hoj att göra!
Det råkar ju bara vara overkligt hög procent här på SH som
1. Inte kan stava
2. Oförmögna att uttrycka sig i skrift.
3. Har otroligt obildade åsikter om det mesta. Har dom ens gymnasiekompetens Likxsåmm?
4. Ska bygga värsta tyrrbohojen, fast dom knappt hållt i en svets innan, och som tidigare nämnts knappt läs och skrivkunniga.(fast petermebenet verkar ju greja det med bravur!)
5. Hjärna stor som en valnöt, och 67 meter lång kuk.
Osv osv osv
Så man kan säga att jag gillar sporthojar som fan, och det finns en hel del kunniga vettiga människor här som gör hela forumet värt besväret, men den deprimerande majoriteten är ju lite som han fuckyoufingret på den gröna ninjan..

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!