Jag mejade nästan ner en hoj... :/

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
1. Håller för kort avstånd till framförvarande
Skyldighet: anpassa avståndet, oavsett eventuellt idiotiskt beteende andra trafikanter hittar på.
Min uppfattning om situationen är att motorcyklisten svänger in alldeles framför bilen och slår av direkt. I en sån situation finns det ingen möjlighet för den som blir omkörd att anpassa något avstånd utan ansvaret ligger på den som gör omkörningsmanövern.

Blir man omkörd så är nog risken också stor att man tänker sig att fordonet ska fortsätta accelerera ifrån, inte plötsligt sakta in. Så därför kan det hända att föraren av det omkörda fordonet fortsätter hålla jämn hastighet initialt eftersom det inte finns någon anledning att sakta ned/öka avståndet.

Sen hela grejen att det skulle vara en meter från olycka köper jag inte, är man en meter från att smälla så hinner man inte ens tänka på att tuta.
Även här en tolkningsfråga. Jag uppfattar det som att han med "någon meter ifrån olycka" menar att det var någon meter till godo efter att han bromsat ned.
 

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Örebro
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Fast om man håller jämn hastighet innebär att avståndet till framförvarande är för kort, då är väl det anledning nog till att bromsa direkt. Facit visar ju även det, i detta fall pga en tomte svängde in och motorbromsade, kan lika gärna fått punka eller annat. Det med tutandet är väl mest en såndär.. sluta tuta bara, 99% av tutningarna i Sverige är bara "hörru vafan göru-tutningar"

Jag tycker han gjorde rätt i att tuta. Bättre det än att meja ner fanskapet, vilket reptilhjärnan kanske vill i den situationen.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Hade han en cållitchtröja med text på ?
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
När bilen håller på flyga in i arslet på hojen skulle jag säga att hojföraren är i fara -> tuta.

Också tycker jag det är okej att göra "hörru vafan-göru-tutning", det kan vara att föraren inte är medveten om sitt fel, kanske inte sett en bil eller liknande. Då kan det vara bra att uppmärksamma en ev. fara för att få föraren att tänka efter inför nästa gång.

Skulle säga att hojföraren gjorde en dålig omkörning.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Angående att TS skulle ha påstås göra sig skyldig till att hålla för kort avstånd till framförvarande, så är det givetvis inte. Den omkörande motorcykeln kör först om och går in med minsta möjliga marginal och slår därefter av på gasen. Motorcyklisten har därför brustit mot trafikens absoluta grundregel, att inte hindra någon i onödan och att visa hänsyn. TS använder tutan precis vad den är avsedd för, att undanröja en fara. I detta fallet att uppmärksamma att han närmar sig motorcyklisten i hög fart. Motorcyklisten gör därefter en tvär inbromsning i syfte att provocera vilket torde angränsa till vårdslöshet i trafik. Han ska vara jävligt tacksam över att TS hann få stopp på bilen.... Jag är benägen att hålla med TS, ett par kurser hos trafikskola och i vett och moral är i högsta grad påkallat. Körkortsinnehav, knappast......
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Tänk efter före, oavsett vilket fordon man kör, är väl en bra summering av det hela. I det här fallet var det en sporthojsförare som betedde sig som en gris. Och framförallt utsatte sig själv för livsfara. Korkat.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Att göra någon uppmärksam på en eventuell bakifrån-på-körning är väl inte fel?
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
I stort sett aldrig vettigt att tuta, kanske på en parkering, alla andra situationer där det räcker att bromsa för att undvika incident är det bara bromsa och inse att folk är som dom är. Surt när man sitter med cruise control dock :mad:

Jag hade i alla fall uppskattat om någon som höll på att köra på mig bakifrån tutade. Både i bil och på MC. I bil kan man ju hinna "Sätta sig i sätet", så att säga. Trycka huvudet mot nackstödet. Det kan ju vara den tutningen som avgör om det blir whiplash eller inte.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Ser nog hellre att dom gör allt för att undvika att smälla istället för att tuta :) .. är man på väg att krocka har man bara någon millisekund på sig för undanmanöver, har själv aldrig fått för mig att tuta i såna lägen iaf.

Haha, jo, där har du en poäng. :)
 

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Känner att någon bör påpeka TS felaktiga beteende:

1. Håller för kort avstånd till framförvarande
Skyldighet: anpassa avståndet, oavsett eventuellt idiotiskt beteende andra trafikanter hittar på.

2. Tutar för att visa missnöje
Skyldighet: tuta endast för att varna vid fara. Återigen: spelar ingen roll vad idioterna hittar på.

Sen hela grejen att det skulle vara en meter från olycka köper jag inte, är man en meter från att smälla så hinner man inte ens tänka på att tuta. Det är dock vanligt att låtsaspoliser målar upp situationer som om att det var nära olycka för att rättfärdiga sitt låtsaspolisbeteende. När det oftast handlar om att dom tvingats bromsa lite lätt.


Se nu inte detta som ett påhopp, mer som ett tips att fokusera mer på dina egna skyldigheter istället för andras och sluta tuta (svårt att acceptera? -sök till polishögskolan)

Ojdå! Vad kommer all ilska ifrån?
Jag börjar nästan undra om det är någon vän till dig som körde motorcykeln..

Som jag beskrev i mitt första inlägg så svängde motorcykeln in vad jag upplevde precis framför bilen. Jag trodde med handen på hjärtat att jag skulle ta bakdelen på hojen i kofångaren redan i det läget.

Han körde inte heller om och la sig en meter framför mig. Han körde om och låg uppskattningsvis 2-3 billängder framför mig. Men plötsligt börjar jag närma mig honom i hög fart. Därav förstod jag att det höll på att smälla och ställde mig på bromsen...

Det var fel av mig att inte kolla bakspegeln innan. Men hade jag gjort det så hade jag med all säkerhet kört på motorcyklisten framför mig..

Eftersom jag var fokuserad på vägen så hade jag antagligen en dryg sekunds reaktionstid innan jag bromsade. På den sträckan färdas jag 35 meter i runda slängar... Och eftersom hojen fortfarande rör sig framåt i hög fart så kommer jag självklart inte 35 meter närmare motorcyklisten för det. Men jag ljuget inte när jag säger att det var väldigt väldigt väldigt nära att jag körde på honom..

Jag skrev tidigare att det var 1 meter. Kanske det var 1,5 eller t.o.m 2 meter? Avstånd kan vara svårt att bedöma i vissa sammanhang.. Och det hela skedde väldigt fort.

Tutan använde jag inte för att leka polis, det hade jag gjort efter händelsen isf....
Jag slängde mig på tutan av en reflex efter att jag började bromsa... Om det hjälpte eller inte kan nog ingen svara på. Men så var det.
 

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
I stort sett aldrig vettigt att tuta, kanske på en parkering, alla andra situationer där det räcker att bromsa för att undvika incident är det bara bromsa och inse att folk är som dom är. Surt när man sitter med cruise control dock :mad:

Vad pratar du om? Tutan är till för att avvärja fara. Och den har garanterat räddat tusentals..
Tuta på någon i efterhand är ingenting jag gör personligen gör. Men jag ser inte hur det skulle göra situationen värre för den delen?

Ser nog hellre att dom gör allt för att undvika att smälla istället för att tuta :) .. är man på väg att krocka har man bara någon millisekund på sig för undanmanöver, har själv aldrig fått för mig att tuta i såna lägen iaf.

Precis som jag ställde mig på bromsen av ren reflex, så satte jag även handen på tutan när jag bromsade....
Vem som helst som kört mycket i trafik har det i ryggraden...

Den intellektuella nivån i dina kommentarer är så låg att jag undrar om du trollar just nu.
 
Last edited:

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Lugn ingen ilska se det som tips, lägger du upp en anekdot och förväntar dig att alla ska hålla med dig och köpa allt du skriver?

99% av tutningarna är bara ett sätt att hytta med näven :D .. jag har jobbpendlat runtom i Stockholm senaste 8 åren så jag vet vad jag snackar om. Folk tutar, pekar finger, blinkar med helljus - provokativt beteende som man kan undvika.

Du förstår inte hur tutandet kunde förvärra situationen när det bevisligen resulterade i ett långfinger + inbromsning, det är noterat. Tycker bara att du kan vara lite mer ödmjuk och fråga dig själv om du hade kunnat hantera situationen bättre genom att inte tuta. Då hade du sluppit ett långfinger och behovet att söka tröst på internet.

Det bästa är dock att undvika att köra bil för på hoj råkar man aldrig ut för något tråkigt (förutom alla som försöker köra ihjäl en)

Kom igen, erkänn att det var du på hojen :) Du behöver inte skämmas för att det blev lite brunt i stället när den stora farliga bilen som du precis kört förbi kommer tutandes eftersom du glömde bort att växla upp från tvåan innan du slog av på gasen. Alla inser att du hade kunnat bespara dig en tvätt om den leTtkJenCkta bilföraren bara låtit bli den där tutan :)
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Om det var jag hade han fått en kjetting i tacket!! :D

Nej jag har aldrig och skulle aldrig hamna i en sådan situation. Ville bara påpeka att jag inte tycker TS beteende var 100% korrekt, även om det blir en stark kontrast till resten av tråden som består av 100% ryggdunkningar..

Hehe.. Jag förstår att det finns olika sätt att se på saker men när du skriver saker som att du aldrig skulle hamna i en sådan situation så verkar du ju inte riktigt förstått hur situationen gått till (eller har alla andra "ryggdunkare" i tråden missuppfattat detta). Enda sättet som du aldrig kan bli utsatt för en liknande situation är ju i princip att aldrig låta någon köra om dig för då kan ju detta hända, inte sant?

Jag håller med om att tutan ofta missbrukas men i detta fall så användes den ju till det den är skapad för. Sen att motorcyklisten verkade ha en mentalitet av bristfällig kvalitet och inte kan bete sig på ett lämpligt sätt i trafiken beror ju inte på brukandet av tutan.
 
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Du förstår inte hur tutandet kunde förvärra situationen när det bevisligen resulterade i ett långfinger + inbromsning, det är noterat. Tycker bara att du kan vara lite mer ödmjuk och fråga dig själv om du hade kunnat hantera situationen bättre genom att inte tuta. Då hade du sluppit ett långfinger och behovet att söka tröst på internet.

Förstår jag dig rätt? Du menar att det var hans fel att han fick långfingret och inbromsningen för att han tutade? Så med din logik, om någon tutar på mig har jag rätt att ge dom fingret och vara en trafikfara fastän jag var den som fick situationen att uppstå? :va
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Jetson, jag utgår ifrån att du alltid ställer dig bromsen direCkt när/om du blir omkörd ifall den som kör om får ett teknisk haveri som gör att fordonet drar höger samtidigt som det tvärbromsar in framför dig.

Eftersom du aldrig skulle hamna i sådan situation menar jag...:D
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top