Jag provkörde H-D idag... Jag blev förälskad.

Dark_Messenger

Guest
Jörgen Karlsson skrev:
2170454 Kan förstå vad du menar om det är banåkning och sånt. Men att tex stumma till en Sportster 1200 med bra fjädring och bromsar, byta kam (Nya gummiupphängda sportstermotorerna tål Screamin Eagle Steg 2 kam utan byte av fjädrar och retainers dessutom), förgasare och rör samt sätta på ett "crosstyre utan fågelpinne" och ett Screamin Eagle wobbelstag är skitkul. Man far runt som på en motard (och på liknande vägar som de förarna gillar) fast med mer kraft plus att man sitter i det närmaste på gatan.
Det behövs inte så snabba vägar för att ha kul mao, bogesundssvägen eller ännu kurvigare är perfekt.
Absolut. Håller med. Även om jag kanske inte tänkte på det i den omfattningen som du beskriver. Ska man bygga om så mkt så måste man VERKLIGEN vilja åka just DEN DÄR hojen :lol , om du förstår vad jag menar.

Däremot står jag fast vid att om man köper HD med tanken att den ska uppföra sig som en renodlad sporthoj, med chassi, vägegenskaper, effekt i motorn osv osv.. kommer man att bli besviken.

Mycket medveten om att det går att göra det mesta med en HD. Speciellt då en sportster eller v-rod som grundämne, då dessa redan är "lite lagom sportiga" men att jämföra med en renodlad sportmaskin är endå att överdriva.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dark_Messenger skrev:
2170706 Absolut. Håller med. Även om jag kanske inte tänkte på det i den omfattningen som du beskriver. Ska man bygga om så mkt så måste man VERKLIGEN vilja åka just DEN DÄR hojen :lol , om du förstår vad jag menar.

Däremot står jag fast vid att om man köper HD med tanken att den ska uppföra sig som en renodlad sporthoj, med chassi, vägegenskaper, effekt i motorn osv osv.. kommer man att bli besviken.

Mycket medveten om att det går att göra det mesta med en HD. Speciellt då en sportster eller v-rod som grundämne, då dessa redan är "lite lagom sportiga" men att jämföra med en renodlad sportmaskin är endå att överdriva.

Helt med! =)
/J

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
Har aldrig kört en HD eller nån annan glidare för den skull heller.

Ska bli kul å testa, ska byta med min polare en runda. Han har en Honda Shadow 1100. Förvisso ingen HD men ändå.

EvilPepe

Son of perkele
Gick med
15 Apr 2006
Hoj
Wildstar 1600 -03
ZwaniZ skrev:
2171041 Har aldrig kört en HD eller nån annan glidare för den skull heller.

Ska bli kul å testa, ska byta med min polare en runda. Han har en Honda Shadow 1100. Förvisso ingen HD men ändå.
Själv ska jag byta åt andra hållet, säljer av hd:en så fort den är besiktad nästa fredag. Och nu siktar jag på en ZXR, men delvis för att jag behöver stålar och samtidigt sugen på "den andra sidan". Men det går väl att bränna gummi med hd:en också utan problem och man hänger väl med hyfsat upp i 150, men efter det upphör synen att fungera pga vibrationer. Men det är väl ett pris man får betala för att vara en "hårding" höhö..Men som sagt det ska bli jävligt lattjo med
en japsräjser.
Mvh Pepe

SComfort

Medlem
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZZR1400
Ok, då får jag också krypa till korset då...
Måste erkänna att jag fått sug efter den "andra sidan" (hörs som nåt ut Star Wars) Så efter nåt års funderande så har jag beställt en ny Kawasaki 1600 Mean Streak som jag får hämta nästa helg. Eftersom jag nu är lite velig och inte kan bestämma mig så kommer jag att behålla 12:an också så har jag lite tid att känna vad som känns bäst.
Men det ska bli roligt att prova nåt annat ett tag och jag antar att jag har allt att vinna och inget att förlora...

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
EvilPepe skrev:
2172107 Själv ska jag byta åt andra hållet, säljer av hd:en så fort den är besiktad nästa fredag. Och nu siktar jag på en ZXR, men delvis för att jag behöver stålar och samtidigt sugen på "den andra sidan". Men det går väl att bränna gummi med hd:en också utan problem och man hänger väl med hyfsat upp i 150, men efter det upphör synen att fungera pga vibrationer. Men det är väl ett pris man får betala för att vara en "hårding" höhö..Men som sagt det ska bli jävligt lattjo med
en japsräjser.
Mvh Pepe

hahaha har du inga "vibrationsdempere i glasögonen" (skoja bara)
klart som tusan att man är nyfiken på andra sidan. Men det optimala måste ju vara att kunna äga en av varje.
(Jag kör både Scania å Volvo :hihi )

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Jörgen Karlsson skrev:
2170553 Den kör jag ifrån som skit med HD:n å andra sidan! ;-))
/J

E ju försig inte så konstigt, din e ju moddad till tusen. Men så cool.
Men som sagt, håller man sig till standard hojar så e nog Roadwarrior coolast iaf. HD e HD men inte vad HD en gång var.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mares skrev:
2173128 E ju försig inte så konstigt, din e ju moddad till tusen. Men så cool.
Men som sagt, håller man sig till standard hojar så e nog Roadwarrior coolast iaf. HD e HD men inte vad HD en gång var.
Tack!
Ja roadwarriorn är den HD-kopia jag har minst emot kan jag erkänna. Den har tex stötstänger, tvåventilsteknik, båda stakarna på samma vevtapp, helt luftkyld mm. Har kompisar med sådana vilka har högkompkolvar och ändrat sprut och tändning. Men det är ju just vad som finns att göra åt den motor tyvärr, sedan är det stopp om man inte heter Hedlund. Synd att ha så volymiös motor och ändå inte kunna släppa loss all potential som finns.
Det jag inte gillar med den motorn är alla pråliga ofunktionella kåpor, speciellt på drivsidan. En HD-motors yttre är funktion OCH design. HD-motorns yttre avslöjar vad som finns på insidan sas. Som på en sporthojsmotor. Roadwarriorns registersida är däremot snyggare tycker jag, lyftarhusen ser ut som just lyftarhus, osv osv.
Men jag vet, jag diskuterar smak nu.

Mvh
Jörgen

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
Så om man har det minsta mekaranspråk så är det HD som gäller?

Crazy Frog

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX-R 1100 -90
Harry Davidsson

Själv har jag gjort den omvända resan.
Smaken ändras med åren...

Körde HD på den tiden då HD var udda och HD åkare hade jeans och låg längs vägkanten och meckade. En gammal snuthoj från Belgien eller strutshovel som bas.. Men jag körde faktisk EVO sportster 1200.

Sen kom konceptknutten. Han med kostym, slips och kredikort. Köpte HD, fransjacka, snusnäsduk, löshår, kulmage från buttericks. Har aldrig bytt olja ens. Lämnar hojen på 800 milaservice efter 3 år. Inte min stil.

Då sålde jag HDen. Köpte en risig GSX1100. Renoverade och exprimenterade med SAAB 9000 turbo (Garett T3).

När jag blir gammal skall jag åka HD. Men då blir det en sidventilare.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
ZwaniZ skrev:
2173378 Så om man har det minsta mekaranspråk så är det HD som gäller?
Nej, menade inte riktigt så hård tolkning. Jag och många av mina vänner mekar med allt, jag bara menar att om man gillar att skapa så känner man en ofta en befriande medvind och en förståelse i HD-världen som kanske är större än vad man upplevt tidigare med andra märken. Men man måste ju då även se att den skepnad man vill skapa går att gemomföra med en HD-konfigurerad motor.
Bland sporthojar är ju tex Ducati ett exempel på ett märke där det finns många delar och stor utbud av eftermarknadsgrejer vilket många ägare utnyttjar till att göra sina hojar personliga.
Jag tyckte jag förklarade rätt bra med mitt långa inlägg tidigare i tråden.
HD är ett märke som i hög grad, tack vare det enorma utbudet av eftermarknadsdelar, inte ligger till hinders om man vill förändra. Men då måste ju den vision man har innefatta iaf en 45-graders oldschool v-twin annars är det ju helt fel märke. Det var så jag menade!
Mvh
Jörgen

Crazy Frog skrev:
2173402 Själv har jag gjort den omvända resan.
Smaken ändras med åren...

Men jag körde faktisk EVO sportster 1200.

När jag blir gammal skall jag åka HD. Men då blir det en sidventilare.

En gång 4 kamaxlar alltid 4 kamaxlar!! ;-)
Mvh
J

WarriorSwede

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2006
Hoj
Yamaha Warrior XV 1700
Jörgen Karlsson skrev:
2173370 Tack!
Ja roadwarriorn är den HD-kopia jag har minst emot kan jag erkänna.

Nu måste jag hoppa in, vad menar du med HD-kopia? Är alla hojar som har luftkylda v-twins hd kopior? Eller kanske alla custom?

Jag håller inte med om att det är en kopia... Till skillnad från HD har den en gjuten alu ram som inte flexar och håller på, riktig fjädring, riktiga bromsar och så är det riktigt bra drag i den redan från fabrik(om man jämför med det amerikanska märket)...

Missförstå mig inte jag gillar HD även om jag själv inte vill ha en...

Vad gäller att trimma warriorn så finns det ganska gott om godis där med, för ca 30 loppor kommer man upp runt 120 häst / 180 Nm på slangen. då har man fortfarande kvar många sköna tusenlappar om man jämför med en ny omodifierad amerikan...

Patrik racing har vunnit dragracingklassen AMA/Prostar "Hot Rod Cruiser" med sin Warrior 3 år i rad :D så nog finns det potential.

Som en bonus är man ganska unik med warriorn det finns 344 st inreggade i detta avlånga land.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
WarriorSwede skrev:
2238458 Nu måste jag hoppa in, vad menar du med HD-kopia? Är alla hojar som har luftkylda v-twins hd kopior? Eller kanske alla custom?

Jag håller inte med om att det är en kopia... Till skillnad från HD har den en gjuten alu ram som inte flexar och håller på, riktig fjädring, riktiga bromsar och så är det riktigt bra drag i den redan från fabrik(om man jämför med det amerikanska märket)...

Missförstå mig inte jag gillar HD även om jag själv inte vill ha en...

Vad gäller att trimma warriorn så finns det ganska gott om godis där med, för ca 30 loppor kommer man upp runt 120 häst / 180 Nm på slangen. då har man fortfarande kvar många sköna tusenlappar om man jämför med en ny omodifierad amerikan...

Patrik racing har vunnit dragracingklassen AMA/Prostar "Hot Rod Cruiser" med sin Warrior 3 år i rad :D så nog finns det potential.

Som en bonus är man ganska unik med warriorn det finns 344 st inreggade i detta avlånga land.
Ruhe! :)
Japanglidarna med V-twin ansluter ju knappast till något eget arv, det var det jag menade, det dröjde ju dessutom 10 år innan de vågade släppa kuliss-tänket och sluta köra med förskjutna vevtappar, à la Intruder mfl, och fram tills dess missa hela det goa V-twin-ristet. Det var det jag menade.

Det finns fler kamaxlar att välja på till valfri luftkyld HD-motor än samtliga trimdelar till Warriorn allena. Men jag ger mig såtillvida att försprånget minskar för varje såld Warrior, än så länge är dock helt enkelt inte eftermarknaden tillräckligt stor till nippon-V-tvinnarna då de ägarna ofta utmärker sig som mindre benägna att ändra annat än exteriören på sina cyklar.

Bland nya customglidarna gillar jag isf mer BMW som anknyter till sin egen historia när de bygger glidare, det var så jag menade. Även om jag intye vill ha en BMW ;)

120 hk i en 1600-motor i en +300 kg:s cykel är väl inget vidare ;)

/J

WarriorSwede

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2006
Hoj
Yamaha Warrior XV 1700
Jörgen Karlsson skrev:
2239771 Ruhe! :)
Japanglidarna med V-twin ansluter ju knappast till något eget arv, det var det jag menade, det dröjde ju dessutom 10 år innan de vågade släppa kuliss-tänket och sluta köra med förskjutna vevtappar, à la Intruder mfl, och fram tills dess missa hela det goa V-twin-ristet. Det var det jag menade.

Det finns fler kamaxlar att välja på till valfri luftkyld HD-motor än samtliga trimdelar till Warriorn allena. Men jag ger mig såtillvida att försprånget minskar för varje såld Warrior, än så länge är dock helt enkelt inte eftermarknaden tillräckligt stor till nippon-V-tvinnarna då de ägarna ofta utmärker sig som mindre benägna att ändra annat än exteriören på sina cyklar.

Bland nya customglidarna gillar jag isf mer BMW som anknyter till sin egen historia när de bygger glidare, det var så jag menade. Även om jag intye vill ha en BMW ;)

120 hk i en 1600-motor i en +300 kg:s cykel är väl inget vidare ;)

/J

Må så vara att 120 häst inte är så mycket i en 1670-motor men det räcker nog för de flesta speciellt i kombination med vridet. Vad jag medade var att man för en skapligt rimlig slant kan få ganska bra effekt ur motorn. Hur mycket kostar det att få ut 120 häst ur en HD spis? jag gissar på en hel del mer än 30k.

Warriorn väger föresten 270kg orginal, avgasröret som raskt bantas ner till något annat väger nog lätt in på ca 20 kg så de flesta warriors väger nog in runt 250 kg

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
WarriorSwede skrev:
2240048 Må så vara att 120 häst inte är så mycket i en 1670-motor men det räcker nog för de flesta speciellt i kombination med vridet. Vad jag medade var att man för en skapligt rimlig slant kan få ganska bra effekt ur motorn. Hur mycket kostar det att få ut 120 häst ur en HD spis? jag gissar på en hel del mer än 30k.

Warriorn väger föresten 270kg orginal, avgasröret som raskt bantas ner till något annat väger nog lätt in på ca 20 kg så de flesta warriors väger nog in runt 250 kg

vadå.. väger den 270kg torr? :skrämd
nä det måste vara fulltankad osv :confused:

WarriorSwede

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2006
Hoj
Yamaha Warrior XV 1700
DwD skrev:
2240188 vadå.. väger den 270kg torr? :skrämd
nä det måste vara fulltankad osv :confused:

Blev tvungen att kolla upp det, 275 torr, 15 liter soppa & 4.2 l olja så säg ca 270 kg fulltankad efter de vanligaste ingreppen: avgas & luftfilter.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln