Det där stämmer väl inte ? Det finns så vitt jag vet inte skyldighet att ange vem som kört eller lånat mitt fordon ?
Hårddrar man det så är du inte skyldig att göra det vid fortkörningar eftersom fortkörning inte är ett brott. Det är en förseelse och då har man inte någon skyldighet att ange vem som kört ditt fordon.
Är det däremot frågan om brott så är den person som körde att betrakta som brottsling och man är som svens medborgare skyldig att tala om vem som körde ditt fordon det aktuella tillfället.
För att hårddra det. Om din hoj inte är stöldanmäld och medverkar vid ett bankrån så kan du ge dig på att du blir tvungen att välja mellan att tala om vem som körde alternativt bli åtalad för skyddande av brottsling. Såvida du inte plötsligt upptäcker att hojen som du körde senast i söndags inte längre står i ditt garage. Sen att polisen inte väljer att göra det för lägre prioriterade brott som exempelvis om man smiter från en poliskontroll är ju en annan sak.
Har jag aldrig hört talas om. Det är ju därför man slipper böter om man lånar någon annas bil, de behöver ju inte säga att det var du som körde.
Haha, låter som du ofta är laglydig...
Fortkörning, dvs förseelse, ja. då har du rätt. Är det frågan om brott, typ vårdslöshet i trafik, så har du skyldighet att ange. Men polisen brukar väl sällan använda det trumfkortet eftersom dom anser att det är för mycket jobb i förhållande till hur allvarligt brottet är.
Men har du rånat en bank på din egen hoj så blir det svårt att komma undan bara genom att säga att du lånat ut hojen och inte vet vem som kört den.
Beror nog på vilka SAABar isåfall... drog, av misstag, ifrån en civilsnut 9-5 på E20 för ett par år sedan med min då original BMW 540i (286Hk/420Nm, M-chassi). Jag saktade in länge bort på vägen och fick bl.a. kommentaren "du gick ut för omkörning och sen bara du försvann!".
KK utlånat i 5mån...
Så jag tror inte polisen har mycket till bilar... med rätt förare så tror jag man drar dem om man vill...
Det beror ju såklart på vad man jämför med. Är det en högprestandabil så hänger dom nog inte riktigt på. Särskilt inte som dom har riktlinjer som säger att dom inte ska riskera omkringvarande trafikanter. Så dom kan nog inte heller utnyttja det dom har under huven fullt ut skulle jag tro.
Men klart är att dom inte kör omkring värstingbilar även om dom relativt ofta är åtminstone chiptrimmade.
jopp.... men de har bra förare me.... men en hoj ska de då inte hänga på me rätt förare..
Nej. Men det tror jag har ganska mycket att göra med att dom inte får riskera omkringvarande trafikanter också. Den riktlinjen använder sig ju inte smitande hojåkare av riktigt.
Om man antar att dom inte kommer i just en Cross Country eller liknande miffobil så tror jag faktiskt att man kan få det ganska svettigt om dom verkligen inte vill släppa iväg en.
För hoj vs bil på en kruvig väg är inte solklart till hojens fördel.
Kollar man på bantider (Jag vet att det inte är banracingbilar som polisen kör) så grejar bilarna avsevärt lägre varvtider på många av banorna.
dom kan inte göra ett skit dagen efter... inte ens efter två timmar, dom kan misstänka men så länge du behåller lugnet o blånekar kan dom kössa sig själva i baken!!!!
kärlek!
Nu gissar du utan att veta.
Jag vet defakto att minst en person på det här forumet åkte fast efter att ha kört ifrån polisen. Dom högg honom när han i lugn och ro stod på en lite mindra avsides väg och tog det lugnt. Han fick välja mellan att skaka galler eller fotboja en månad.
Så dom kan ta dig i efterhand. Man är inte säker för att man lyckas dra snuten. Däremot kan man vara ganska säker på att om dom tar dig i efterhand så kommer man inte lindrigare undan.