Jagad av polisen

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Visst kan man försöka begära rådrum för själva brottet. Man har även rätt att förneka brott. Dock är det inga tvivel om att Länsstyrelsen kräver att körkortet skall omhändertagas på plats oavsett vilket, dvs körkortet omhändertas ALLTID och föraren delges detta på plats.

för vilka brott??? fortkörning??

har haft mitt kk kvar fast jag har 19 st trafikåtalspunkter ....
 

The Doc

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
En röd halvsnabb sak
för vilka brott??? fortkörning??

har haft mitt kk kvar fast jag har 19 st trafikåtalspunkter ....

Ja fortkörning som innebär omhändertagande av körkort. Men dina 19 st trafikbrott lär väl inte ha den digniteten förmodar jag. Reglerna säger att polisman skall omhändertaga körkortet även om den berörda personen förnekar brott. Det är alltså inte polismyndigheten själv som beslutar detta utan detta är ett direkt förmedlingsuppdrag från Länsstyrelsen. Dock har enskild polisman rätt att ge rapporteftergift och detta kan inte Länsstyrelsen påverka.


Men ett råd är att hålla dig lite kall ett tag för åker du på nån till så lär du få ett rekommenderat brev från Länsstyrelsen med budskapet att du ska skicka in ditt körkort. Det är kanske ingen fin present sådär i majmånad precis.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Ja fortkörning som innebär omhändertagande av körkort. Men dina 19 st trafikbrott lär väl inte ha den digniteten förmodar jag. Reglerna säger att polisman skall omhändertaga körkortet även om den berörda personen förnekar brott. Det är alltså inte polismyndigheten själv som beslutar detta utan detta är ett direkt förmedlingsuppdrag från Länsstyrelsen. Dock har enskild polisman rätt att ge rapporteftergift och detta kan inte Länsstyrelsen påverka.


Men ett råd är att hålla dig lite kall ett tag för åker du på nån till så lär du få ett rekommenderat brev från Länsstyrelsen med budskapet att du ska skicka in ditt körkort. Det är kanske ingen fin present sådär i majmånad precis.

jo.. men det förutsätter ju ett erkänande..alt. tagen på bar gärning..
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
För ca 2timmar sedan fick jag mig en pratstund och en bot av farbror blå.
Hade monterat ett K&N filter på sxv:n och öppnat upp luftburken. Så jag var ute på en test runda.
Jag åkte 500 meter från garaget svängde jag ut på E18 och upp på slangen...det jag inte viste då var att en volvo s70 alá civilsnut =( svängde upp bakom mig

Åkte in i centrum, körde om några bilar, körde lite bakhjul och sånt. Efter jag åkt genom centrum puttrar jag in i ett villkvarter och får då syn på en volvo som kommer emot mig i full karriär... fattar direkt vad det handlar...dom börjar tuta och det blinkar rött i grillen.

Tänkte inte så mycket...stängde av motorn och klev av hojen. Det hade inte varit något problem att åka ifrån dom..men jag hade inte en aning om hur länge dom hade varit efter mig...så ja tänkte att dom kanske sett min stoppie 2 korsningar bort och bara ville ta ett snack med mig...

En snut sprang iaf fram till mig och tog ur nycklarna ur tändningslåset..dom har tar jag sa han...! den andra var lite het och gapade åt mig å fråga om jag tycket att jag körde snyggt!? ... svara bara ja eller nej sa han... nja..kläckte jag ur mig lite tyst. Han lugnade ner sig ganska snabbt, och började prata om att det finns annat folk i stan, barn och sånt. Ska man leka så kan man göra det på mer avlägsna vägar, han berättade också hur länge dom hade följt efter mig, att dom sett mig köra på bakhjulet iaf 3ggr, och att dom låg i 90 enligt GPS bakom mig medans avståndet ökade mellan oss...detta på 50 väg. Han tog fram ett block och började skriva... Aj aj aj..tänkte jag.. han pratade om att det var vårdslöshet i trafiken... den andra snuten pratade i telefonen hela tiden... han skulle kolla upp min hoj. Så jag blev lite nervös för det också..reggad på 12kw och max 104km/h .... han passade på att påpeka att min nummer skylt inte satt något bra där inne under skärmen...men att han inte skulle bötfälla mig för den i dag i alla fall.

Det blev lite snack om hojen... han tyckte det såg ut att gå upp lätt på bakhjulet.. vi stod och snacka ett tag allämänt om den..han tyckte den var snygg osv =) Kände på mig att detta kanske slutar ganska bra ändå.
Då säger ena polisen till den andra -ska vi ge honom en chans till? dom gick undan och pratade med varnann och kom fram till att jag får böter för hastighetsöverträdelsen... 1-10km/h för snabbt vilket blir 2000kr. Då tyckte han att han hade varit snäll och prutat ner mycket.. och det för man väl hålla med om.
Så nu har man brännt sin chans man hade känns det som.... nästa gång jag möter dom på bakhjulet så blir det säkert vårdlöshet i trafiken..känns tråkigt..man har ju en motard för att busa med!
Hur som helst så finns det mänskliga snutar iaf...
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Lista dom där 19 punkterna :p Eller är dom hemliga?

4 st vårdslöshet i trafik

1 st grov .

5 st inte stannat för polismans tecken..

2 st framkallande av fara för annnan..

våldsamt motstånd (2 st tror jag)

1 st våld mot tjänsteman..

1 st smitning från olycksplats

sen nåt mera... på en veckans körning sa de:D :D
 

The Doc

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
En röd halvsnabb sak
4 st vårdslöshet i trafik

1 st grov .

5 st inte stannat för polismans tecken..

2 st framkallande av fara för annnan..

våldsamt motstånd (2 st tror jag)

1 st våld mot tjänsteman..

1 st smitning från olycksplats

sen nåt mera... på en veckans körning sa de:D :D

Talar du hela sanningen nu? Det krävs väldigt mycket för att komma upp i en vårdslöshet i trafik och du har lyckats med fyra stycken och en grov? När blev våld mot tjänsteman ett trafikbrott?

Vad jag kan utröna av det du skriver så låter det väääääldigt konstigt att du inte har fått lämna in din lapp i avvaktan på att man bedömmer om du är lämplig fordonsförare etc.
 

The Doc

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
En röd halvsnabb sak
jo.. men det förutsätter ju ett erkänande..alt. tagen på bar gärning..

Ett erkännande behövs inte som jag tidigare skrivit. Kommer du i 81 km/h på 50-väg så ryker lappen och skickas till Länsstyrelsen oavsett om du nekar eller vad du gör.

Bar gärning behövs inte heller om man ska hårddra det. Ligger du och slangar i villaområdet och en polisman känner igen dig blir du varse om detta när böterna dimper ner i brevlådan en vecka senare.

Inte helt sällan kan tex en tjänstefri polis se en påtänd misssbrukare (känd av polismannen) komma körandes i bil utan körkort. Självklart springer man inte ut och rapporterar honom när man går hand i hand med familjen men däremot ringa honom eller skicka brev nästa gång man jobbar med förklaringen att han är rapporterad funkar.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Talar du hela sanningen nu? Det krävs väldigt mycket för att komma upp i en vårdslöshet i trafik och du har lyckats med fyra stycken och en grov? När blev våld mot tjänsteman ett trafikbrott?

Vad jag kan utröna av det du skriver så låter det väääääldigt konstigt att du inte har fått lämna in din lapp i avvaktan på att man bedömmer om du är lämplig fordonsförare etc.

åka bakhjul = vårdslöst....:tummenupp
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Inte mer vårdslöst än att fibbla med stereon, mobilen och/eller samtidigt ha farthållaren på när man kör bil........ oftast i alla fall:tummenupp
 

The Doc

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
En röd halvsnabb sak
Svar på frågorna står i Norrköpingstidningen se följande länk: http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=4080189

Hade Länsstyrelsen höjt spärrtiden till 3-4 år obligatoriskt när man vägrar stanna för polisen hade det inte varit lika kul att sticka.

Jag vet att det är mångas intresse här att åka FORT på allmänna vägar. Jag tycker det fått för stor ballfaktor att åka galet och samtidigt filma etc etc. Samtidigt ser man hur minneslunden här på SH bara växer och växer och trevliga killar som uppskattas otroligt mycket försvinner för evigt.

Nä chilla ner och var rädda om er därute på vägarna!
 

The Doc

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
En röd halvsnabb sak
Men det innebär alltså att om polisen vid ett senare skede åker förbi dig och frågar om du körde hojen den dagen och tidpunkten så nekar man bara. Säger t ex att du lånade ut den eller att du helt enkelt inte körde den dagen?

Typ...och det är ju därför man vill införa ett ägaransvar.

Dvs du som ägare får ta smällen om din polare (som alla skyller på) idiotkör med din motorcykel. På vissa plan är det så redan idag. Om din polare kör din hoj med körförbud eller felparkerar din bil så är det du som ägare som får pröjsa.

Vill man driva detta kan man göra det långt. Stor del av försäkringsbolagen kräver att man ska vara skriven på samma adress som ägaren för att bruka fordonet. Ljuger då ägaren ihop nåt till polisen om att det var polarn som drog genom fartkontrollen i 247 km/h kan polisen tex. lägga ett litet samtal till försäkringsbolaget och det lär få stora konsekvenser såsom att man blir svartlistad etc.
 
Last edited:

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
För ca 2timmar sedan fick jag mig en pratstund och en bot av farbror blå.
_klipp, klipp av massa ballhetsfaktorer, klipp, klipp_ snutar iaf...


Bla....... _långt inlägg med moralkakor_ .....bla

Bara så att allt är sagt :D :yoparty innan det börjar :pannkyss
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det där stämmer väl inte ? Det finns så vitt jag vet inte skyldighet att ange vem som kört eller lånat mitt fordon ?

Hårddrar man det så är du inte skyldig att göra det vid fortkörningar eftersom fortkörning inte är ett brott. Det är en förseelse och då har man inte någon skyldighet att ange vem som kört ditt fordon.

Är det däremot frågan om brott så är den person som körde att betrakta som brottsling och man är som svens medborgare skyldig att tala om vem som körde ditt fordon det aktuella tillfället.
För att hårddra det. Om din hoj inte är stöldanmäld och medverkar vid ett bankrån så kan du ge dig på att du blir tvungen att välja mellan att tala om vem som körde alternativt bli åtalad för skyddande av brottsling. Såvida du inte plötsligt upptäcker att hojen som du körde senast i söndags inte längre står i ditt garage. Sen att polisen inte väljer att göra det för lägre prioriterade brott som exempelvis om man smiter från en poliskontroll är ju en annan sak.

Har jag aldrig hört talas om. Det är ju därför man slipper böter om man lånar någon annas bil, de behöver ju inte säga att det var du som körde.


Haha, låter som du ofta är laglydig... :)

Fortkörning, dvs förseelse, ja. då har du rätt. Är det frågan om brott, typ vårdslöshet i trafik, så har du skyldighet att ange. Men polisen brukar väl sällan använda det trumfkortet eftersom dom anser att det är för mycket jobb i förhållande till hur allvarligt brottet är.
Men har du rånat en bank på din egen hoj så blir det svårt att komma undan bara genom att säga att du lånat ut hojen och inte vet vem som kört den.

Beror nog på vilka SAABar isåfall... drog, av misstag, ifrån en civilsnut 9-5 på E20 för ett par år sedan med min då original BMW 540i (286Hk/420Nm, M-chassi). Jag saktade in länge bort på vägen och fick bl.a. kommentaren "du gick ut för omkörning och sen bara du försvann!".:yoparty KK utlånat i 5mån... :gnissla

Så jag tror inte polisen har mycket till bilar... med rätt förare så tror jag man drar dem om man vill...

Det beror ju såklart på vad man jämför med. Är det en högprestandabil så hänger dom nog inte riktigt på. Särskilt inte som dom har riktlinjer som säger att dom inte ska riskera omkringvarande trafikanter. Så dom kan nog inte heller utnyttja det dom har under huven fullt ut skulle jag tro.
Men klart är att dom inte kör omkring värstingbilar även om dom relativt ofta är åtminstone chiptrimmade.

jopp.... men de har bra förare me.... men en hoj ska de då inte hänga på me rätt förare..

Nej. Men det tror jag har ganska mycket att göra med att dom inte får riskera omkringvarande trafikanter också. Den riktlinjen använder sig ju inte smitande hojåkare av riktigt.
Om man antar att dom inte kommer i just en Cross Country eller liknande miffobil så tror jag faktiskt att man kan få det ganska svettigt om dom verkligen inte vill släppa iväg en.
För hoj vs bil på en kruvig väg är inte solklart till hojens fördel.
Kollar man på bantider (Jag vet att det inte är banracingbilar som polisen kör) så grejar bilarna avsevärt lägre varvtider på många av banorna.

dom kan inte göra ett skit dagen efter... inte ens efter två timmar, dom kan misstänka men så länge du behåller lugnet o blånekar kan dom kössa sig själva i baken!!!!

kärlek!

Nu gissar du utan att veta.
Jag vet defakto att minst en person på det här forumet åkte fast efter att ha kört ifrån polisen. Dom högg honom när han i lugn och ro stod på en lite mindra avsides väg och tog det lugnt. Han fick välja mellan att skaka galler eller fotboja en månad.
Så dom kan ta dig i efterhand. Man är inte säker för att man lyckas dra snuten. Däremot kan man vara ganska säker på att om dom tar dig i efterhand så kommer man inte lindrigare undan.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top