Måste hålla med om att den där Marabou Daim var jävligt god!
Daim Historik:
Daim lanserades i Sverige och Norge 1953 och blev en succé redan från start. Det dröjde ungefär 10 år innan Daim lanserades i Finland och lanseringen i Danmark skedde 1971. Nu njuter konsumenter över hela världen av den lilla knäckbiten med chokladöverdrag. Redan när Daim lanserades blev den en sådan succé att Marabou inte hann tillverka tillräckligt för att möta efterfrågan.Genom att dra nytta av Kraft Foods Internationals väl utbyggda distributionsnät och goda renommé kan Daim utvecklas försäljningsmässigt och bli ett av de stora internationella chokladmärkena.
Viktiga årtal i Daims framgångsrika historia
1953 Daim lanseras i Sverige
1953 Daim lanseras i Norge
1964 Daim lanseras i Finland
1971 Daim dubbel lanseras
1971 Lansering i Danmark
1974 Daim mini lanseras
1978 Lansering i Tyskland
1980 Lansering i Schweiz
1982 Lansering på Irland
1983 Lansering i Österrike
1987 GB Glace lanserar Daimstruten i Sverige og Hennig-Olsen lanserer Dajm is i Norge
1988 Lansering i Frankrike
1989 Lansering i Japan
1990 Stavningen ändras från Dajm till Daim
1992 Daimdragéer (daimkulor) lanseras i Sverige
1993 Lansering i Belgien
1995 Lansering i Portugal
1996 Testlansering i Australien och på bred front i Frankrike
ImageProdukt och Kvalitet
Produkten är en kombination av knäckig mandelkrokant och len Marabou mjölkchoklad. En unik kombination som inte erbjuds av någon annan produkt och som älskas av konsumenterna.
All produktion sker i en särskild fabrik för Daim i Upplands Väsby, strax norr om Stockholm. Fabriken är en av världens modernaste chokladfabriker med en helautomatiserad produktion. Ingen människa tar i produkten från det att råvaror och emballage anländer till dess att konsumenten öppnar förpackningen.
Daim har utvecklats på olika sätt genom åren även om produkten är densamma som vid starten. Förutom den första stycksaken (singel och dubbel) finns idag Daim mini och Daimdragéer. Daim säljs också och används som ingrediens i många produkter där kanske GBs Daimstrut är den mest kända.
Förpackningen
Även förpackning och stavning har ändrats. Förpackningen har fått ett mer tidsenligt utseende och den dominerande färgen är numera rött - allt för att produkten skall vara så lätt som möjligt att känna igen och finna för den som är sugen! Stavningen är idag "Daim" istället för som tidigare "Dajm". Anledningen till detta är att man utomlands måste stava med "i" för att få korrekt uttal. Så 1990 ändrades stavningen i Norden för att vara densamma som i övriga världen.