Jaha då gick bakverket i stöpet..

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Jag tycker Cervenkas grubblande runt detta är den intressantaste på länge:

”Men krisen är redan över oss. Åtminstone om man ska tro de som ägnar sina dagar åt att räkna på saken, världens försäkringsbolag. Det är en bransch vars uppgift är att se in i framtiden, bedöma olika risker och försöka svara på en fråga: Vad kommer det att kosta?

Miniräknarna har börjat spotta ur sig rätt oroväckande resultat.

De tilltagande naturkatstroferna kostar försäkringsbolagen så mycket pengar att det inte lönar sig längre.
De tilltagande naturkatstroferna kostar försäkringsbolagen så mycket pengar att det inte lönar sig längre.Foto: Jimmy Wixtröm
USA:s största försäkringsbolag State Farm bestämde sig förra året för att sluta sälja nya hemförsäkringar i landets folkrikaste delstat Kalifornien. Premierna på de försäkringar som redan tecknats har chockhöjts. Även kostnaderna för bilförsäkringar skenar i USA.


Orsaken är att naturkatastrofer, som skogsbränder, stormar och översvämningar, blivit så vanliga och så kostsamma att det inte längre lönar sig.

Amerikanska bolag gick ifjol back 350 miljarder kronor på försäkringar av egendom, enligt Wall Street Journal.

Även liv- och sjukförsäkringar påverkas när klimatet får påverkan på människors hälsa.


I ovädersdrabbade Florida, där försäkringar redan tidigare var dyra, har premierna i vissa områden ökat med 800 procent på några år och får människor att fly delstaten.

En kraftig storm orsakade stora skador i Florida i förra veckan. Bilden är från Panama City Beach i Bay County.
En kraftig storm orsakade stora skador i Florida i förra veckan. Bilden är från Panama City Beach i Bay County.Foto: Bay County Sheriff’s Office
Problemet är förstås inte begränsat till USA.

Klimatförändringarna hotar hela den globala försäkringsindustrin varnade analysföretaget Forrester i en rapport. Det pratas om redan om ”försäkringsöknar” – områden där det inte längre går att teckna skydd, oavsett pris.

Om människors största tillgång kan gå förlorad spelar det inte så stor roll hur många portioner frystorkat som ligger i källaren. Smällen blir förödande.

2022 orsakade naturkatastrofer skador för motsvarande 3 300 miljarder kronor enligt revisionsföretaget EY, men bara 42 procent täcktes av försäkringar.

Europeiska centralbanken ECB varnar i en studie för att bara en fjärdedel av kostnaderna för naturkatastrofer i Europa täcks av försäkringar, i en del länder saknas skydd nästan helt.”


Jag är väl medveten om att somliga direktklassar en som idiot baserat på var texten länkas ifrån eller vem som skriver men perspektivet är intressant.

Det är klart att envisas man med att bo i ett område som brukar drabbas av orkaner varje år så är det ju inte jättekonstigt att det inte går att försäkra kåken. Särskilt inte när dom bygger dom i samma kvalitet som kulisser.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Problemet med det argumentet är att vi VET, att det föds betydligt mycket mer barn per capita i fattiga länder, än i länder där "alla" har råd att äta och bo.
Och anledningen till att det ens KAN ske är att västvärlden skänker en massa bistånd. Ta en titt på hur befolkningen ökat i svältdrabbade områden i Afrika t ex de senaste 50-60 åren. Så det biståndet egentligen gör är att möjliggöra för fler att svälta.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag är inte alls förvånad över konkursen. Vill minnas att jag raljerat en del om Cake i andra trådar under mitt gamla nickname.

Samtidigt som jag aldrig skulle få för mig att köpa ett dylikt missfoster till tvåhjuling, är jag glad över att det finns entreprenörer som vågar ta risker och testa sina idéer på marknaden. Det är så utvecklingen går framåt även om det följaktligen också innebär att en del av dessa kommer att misslyckas. Om det däremot är skattepengar som används i den typen av högriskprojekt blir det problematiskt, men det är en annan diskussion.

Något som alltid förundrat mig är den inställning som ofta dyker upp i diskussioner om klimatfrågan, där somliga ställer en konsumtions- och tillväxtkritisk väg mot alternativet att bli betydligt färre människor på jorden. Det borde vittna om rätt grunda kunskaper i hur samhällsekonomi fungerar och en oförståelse om hur såväl mänskligt liv och hälsa som välstånd äventyras om man drar undan förutsättningarna för ekonomisk utveckling, vilket kanske också förklarar frånvaron av realistiska lösningar från de som argumenterar på det sättet.

Det behövs en balanserad hållning där det skapas förutsättningar till utveckling/innovation, samtidigt som vi inte gör slut på resurser som är ändliga eller med andra ord inte äventyrar det långsiktiga för det kortsiktiga. Förutsättningar för detta är bl.a. tillgång till billig icke-fossil el, satsning på grundforskning, incitament för att begränsa utsläpp liksom förbrukning av ändliga resurser som i längden är ohållbara och en i övrigt fri marknad. Poängen är att det det också behövs en god ekonomisk utveckling. Vill någon kalla detta "hållbar tillväxt" har jag inga problem med det - alltid retar jag någon ;)

Så frågan vi skall ställa oss är inte varför företag som Cake skall startas utan hur det går att skapa förutsättningar för ännu fler och bättre idéer att prövas och kunna lyckas.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Problemet med det argumentet är att vi VET, att det föds betydligt mycket mer barn per capita i fattiga länder, än i länder där "alla" har råd att äta och bo.

Det ligger en viss sanning i detta, men är inte riktigt så enkelt. Hörde om en forskningsstudie helt nyligen som visat att det inte alls är säkert att det föds färre barn när välståndet ökar i tidigare fattiga länder. Det finns andra faktorer, inte minst djupt kulturellt rotade traditioner i synen på familjen osv, som kan ha större påverkan. Så det kan ta lång tid att förändra detta.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Är CAKE's drivlina något att bygga vidare på?
Typ montera i nån gammal ram som motorn har rasat på, det finns väl en uppsjö av HD-ramar som kan passa för hastighetsupplevelsen eller "valfritt märke" 250cc pendlarhoj.

Om nu drivlinan är så innovativ som de försökte övertyga med?!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det ligger en viss sanning i detta, men är inte riktigt så enkelt. Hörde om en forskningsstudie helt nyligen som visat att det inte alls är säkert att det föds färre barn när välståndet ökar i tidigare fattiga länder. Det finns andra faktorer, inte minst djupt kulturellt rotade traditioner i synen på familjen osv, som kan ha större påverkan. Så det kan ta lång tid att förändra detta.

När vi har religioner som motarbetar preventivmedel med någon slags infantil retorik om att hormonstinna tonåringar istället ska tillämpa avhållsamhet så är jag rädd att du kanske har rätt.

Det är inte många dagar sedan jag fick frågan "Whats that?" när jag plockade fram några kondomer.

Katoliker och muslimer är de mest skyldiga här, dom vill väl ha en ständigt ökande tillväxt av nya barn som indoktrineras och en befolkning som på så sätt också hålls fattiga och därmed automatiskt blir begränsade med kunskapsinhämtningen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Såvitt jag vet håller dom fortfarande på. Men hur dom ska lösa elproduktionen motsvarande hela Finlands förbrukning visste dom ju inte, "det måste lösa sig" tror jag VDn sa...

Det löser sig nog, Finland tittar på att bygga kärnkraft vid svenska gränsen...

För själva har vi ju inte tänkt ta ansvar för en stabil elförsörjning.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Och anledningen till att det ens KAN ske är att västvärlden skänker en massa bistånd. Ta en titt på hur befolkningen ökat i svältdrabbade områden i Afrika t ex de senaste 50-60 åren. Så det biståndet egentligen gör är att möjliggöra för fler att svälta.
Förutsatt att det inte föddes mycket människor där innan eventuella bistånd, eller att hela västvärldens barnafödande inte var mycket högre förr, och har gått stadigt utför i takt med ekonomisk och industriell utveckling, så har du självklart helt rätt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det ligger en viss sanning i detta, men är inte riktigt så enkelt. Hörde om en forskningsstudie helt nyligen som visat att det inte alls är säkert att det föds färre barn när välståndet ökar i tidigare fattiga länder. Det finns andra faktorer, inte minst djupt kulturellt rotade traditioner i synen på familjen osv, som kan ha större påverkan. Så det kan ta lång tid att förändra detta.
I teorin, ja, men där kan vi dra in det gamla antikommunism-argumentet, att vi inte har ett enda exemplar av att detta skulle skett i praktiken.
En del av sanningen kan vara att du inte åstadkommer en modern ekonomi om hälften av befolkningen ligger på rygg och klämmer ut bebisar större delen av sitt produktiva liv.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
I teorin, ja, men där kan vi dra in det gamla antikommunism-argumentet, att vi inte har ett enda exemplar av att detta skulle skett i praktiken.
En del av sanningen kan vara att du inte åstadkommer en modern ekonomi om hälften av befolkningen ligger på rygg och klämmer ut bebisar större delen av sitt produktiva liv.
Är inte säker på att jag hänger med på om du argumenterar emot det jag skrev eller håller med. :va

Det studien visade var alltså på länder som tidigare varit fattiga och byggt upp sitt välstånd och ekonomi, men som ändå fortsatt ha ett högt barnafödande pga. andra faktorer som kultur, religion, familjetraditioner, kvinnosyn osv. Att barnafödandet går ner vid ökat välstånd kan således vara ett väst-fenomen, men som inte är representativt generellt.

Så det är problematiskt att förenkla kring alla sådana här fenomen, som ekonomi, demokrati osv. Det är saker som utvecklas över lång tid i ett komplext samspel och där det det inte alls är säkert att samma sak uppstår ens om det hade gått att återskapa precis samma grundförutsättningar (vilket i sig är i princip omöjligt). Det går att påverka förutsättningarna, men bara till viss del och där det först i efterhand går att säga vad som funkade just i det fallet. När man väl lyckas skapa något bra kan det vara läge att se till att det kan bli stabilt över tid. Att försöka köra copy/paste från ett sammanhang till ett annat blir ofta dåligt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Är inte säker på att jag hänger med på om du argumenterar emot det jag skrev eller håller med. :va

Det studien visade var alltså på länder som tidigare varit fattiga och byggt upp sitt välstånd och ekonomi, men som ändå fortsatt ha ett högt barnafödande pga. andra faktorer som kultur, religion, familjetraditioner, kvinnosyn osv. Att barnafödandet går ner vid ökat välstånd kan således vara ett väst-fenomen, men som inte är representativt generellt.

Så det är problematiskt att förenkla kring alla sådana här fenomen, som ekonomi, demokrati osv. Det är saker som utvecklas över lång tid i ett komplext samspel och där det det inte alls är säkert att samma sak uppstår ens om det hade gått att återskapa precis samma grundförutsättningar (vilket i sig är i princip omöjligt). Det går att påverka förutsättningarna, men bara till viss del och där det först i efterhand går att säga vad som funkade just i det fallet. När man väl lyckas skapa något bra kan det vara läge att se till att det kan bli stabilt över tid. Att försöka köra copy/paste från ett sammanhang till ett annat blir ofta dåligt.
Jag håller med om att man inte kan vara för säker, men tillika så hittar jag inte ett bra exempel på motsatsen.

Både Kina och Indien har gått neråt i födda per capita sedan 1950-talet, verkar stämma för resten av Asien också. I Afrika verkar en liknande utveckling skett åtminstone de senaste 20-30 åren.
Mellanöstern är mer hit och dit, men så är också deras utveckling mot ett modernt samhälle. Och över tid så är det bra mycket neråt.

 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag håller med om att man inte kan vara för säker, men tillika så hittar jag inte ett bra exempel på motsatsen.

Både Kina och Indien har gått neråt i födda per capita sedan 1950-talet, verkar stämma för resten av Asien också. I Afrika verkar en liknande utveckling skett åtminstone de senaste 20-30 åren.
Mellanöstern är mer hit och dit, men så är också deras utveckling mot ett modernt samhälle. Och över tid så är det bra mycket neråt.

Menar du med avsaknad av exempel på motsatsen länder där ekonomin förbättrats utan att barnafödandet gått ner?

Minns inte detaljerna, studien togs upp i Kvartals podd Djupet härom veckan där de diskuterade med ett par forskare med kunskap i ämnet. Har för mig att det inte bara handlade om korrelationen utan också resonemang kring orsakssambanden, dvs att det fanns andra faktorer som påverkat att barnafödande minskat i vissa länder så att det inte enbart kunde förklaras av ekonomin i de fallen. En slutsats jag drog var iaf att det kan vara fel att ha förhoppningen att bara för välståndet går upp kommer barnafödandet automatiskt gå ner.

Ett exempel på det kan ju vara att titta på olika befolkningsgrupper i Sverige, där de som kommer från vissa kulturer fortsätter föda väldigt många barn sedan de kommit hit, men ju mer assimilerade de blir i den svenska kulturen, desto färre barn föds. Det kan dock ta flera generationer i en del fall.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag är inte alls förvånad över konkursen. Vill minnas att jag raljerat en del om Cake i andra trådar under mitt gamla nickname.

Samtidigt som jag aldrig skulle få för mig att köpa ett dylikt missfoster till tvåhjuling, är jag glad över att det finns entreprenörer som vågar ta risker och testa sina idéer på marknaden. Det är så utvecklingen går framåt även om det följaktligen också innebär att en del av dessa kommer att misslyckas. Om det däremot är skattepengar som används i den typen av högriskprojekt blir det problematiskt, men det är en annan diskussion.

Något som alltid förundrat mig är den inställning som ofta dyker upp i diskussioner om klimatfrågan, där somliga ställer en konsumtions- och tillväxtkritisk väg mot alternativet att bli betydligt färre människor på jorden. Det borde vittna om rätt grunda kunskaper i hur samhällsekonomi fungerar och en oförståelse om hur såväl mänskligt liv och hälsa som välstånd äventyras om man drar undan förutsättningarna för ekonomisk utveckling, vilket kanske också förklarar frånvaron av realistiska lösningar från de som argumenterar på det sättet.

Det behövs en balanserad hållning där det skapas förutsättningar till utveckling/innovation, samtidigt som vi inte gör slut på resurser som är ändliga eller med andra ord inte äventyrar det långsiktiga för det kortsiktiga. Förutsättningar för detta är bl.a. tillgång till billig icke-fossil el, satsning på grundforskning, incitament för att begränsa utsläpp liksom förbrukning av ändliga resurser som i längden är ohållbara och en i övrigt fri marknad. Poängen är att det det också behövs en god ekonomisk utveckling. Vill någon kalla detta "hållbar tillväxt" har jag inga problem med det - alltid retar jag någon ;)

Så frågan vi skall ställa oss är inte varför företag som Cake skall startas utan hur det går att skapa förutsättningar för ännu fler och bättre idéer att prövas och kunna lyckas.
De flesta ekonomier är en variant av ponzispel, man måste hela tiden dra in mer pengar för att täcka tidigare skulder, nollsummespel finns inte.

Det är också en enorm skillnad på att ha en ekonomi i balans och att fortsätta ha en teknisk eller social utveckling i samhället, man måste inte gå back för att driva utvecklingen framåt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Problemet med det argumentet är att vi VET, att det föds betydligt mycket mer barn per capita i fattiga länder, än i länder där "alla" har råd att äta och bo.

Skit samma, mc-relaterat.
Jag är lite konstig i att jag gillade Cake lite.
Snygga var de ju inte, men iaf lite speciella. (Snyggare än både Yamaha och KTM's familjefejs, men det säger mer om dem....)
Men för mig ersätter de ju snarare en cykel, än en riktig motorcykel.
Och låt dom länderna lösa dom problemen själva.
För det är väl ett utmärkt exempel på Racism att tro att människorna i dom länderna inte kan lklara det !
En reflektion är att jag vid min resa genom Afrika från Sydsfirka till Egypten 1977 i både Tanzania och Sudan läste i tidningsartiklar om hur mycket bättre det skulle vara med en tre till fyra gånger större befolkning.
Och jag har sett en sådan artikel i Sverige också även om det kanske var på 1990-talet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

View attachment 495063
Eeeh... elektrifieringspionjär?
Jag kan också elektrifiera allt möjligt skit, men det är ju bara elektronikskrot om man bygger saker ingen vill ha.
Har de öht någon eget IP som ger företaget något som helst värde, eller är det bara namnet man köper om man köper företaget? För är det bara namnet är det ju knappast värt för någon inom fordonsbranschen att betala för att få en kvarnsten runt halsen.
Och för alla andra så har ju riskkapitalet dragit åt svångremmen, så det går ju inte att leva på andras pengar längre heller.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Och låt dom länderna lösa dom problemen själva.
För det är väl ett utmärkt exempel på Racism att tro att människorna i dom länderna inte kan lklara det !
En reflektion är att jag vid min resa genom Afrika från Sydsfirka till Egypten 1977 i både Tanzania och Sudan läste i tidningsartiklar om hur mycket bättre det skulle vara med en tre till fyra gånger större befolkning.
Och jag har sett en sådan artikel i Sverige också även om det kanske var på 1990-talet.
Problemet är att när de länderna inte längre kan föda sina befolkningar kommer det ske en folkvandring till de rika länderna i Europa, betydligt värre än den som pågår idag. Hur ska vi hantera en flyktingkris med miljarder svältande som knackar på dörren?
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top