Joakim Stensmo ska köra GP 250 VM!

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
Det som blandas i är krossad marmor. Det finns endast ett fabrikat som är godkänt att använda till kurbs/linjer, det används även här i Sverige av Anderstorp/Knutstorp/falkenberg och Karlskoga.
låter som samma blanding som stryks på tidningspapper för att få den glansiga ytan så skulle va roligt o testa den slurryn som målarfärg :D borde gå att få tag på hyffsat billigt på några ställen i sverige xD

Grattis Stensmo också ;)
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Kanonrapport !

Anders vilka dimensioner behöver era stakar ha?
Jag specialtilverkar alla möjliga storlekar och dimentioner till både 2 och 4 taktare.
Senast bland annat Highlands nyaste 4-taktsräcer på 450 och 500 cc.
Absolut högsta GP kvalitet !:tummenupp

Vet inte dimensionerna på dom vevarna. Aldrig sett dom delade. Innan har vi bara skickat dom vevarna till en i Tyskland som tidigare var den enda i Europa som fick lov att köpa lösa delar till vevarna från HRC. Nu gjorde en i Belgien bytet av stakarna istället. Men vi har inte betalat dom summorna som VM-teamen får betala. Henrik har som vanligt gjort nån deal. Tror han bytte med 10kg titan eller nått. :) Vi har slutat använda svenska valutan sen ett år tillbaka..

På dom HRC A-kitvevarna vi har till 125cc så använder vi Samarinstakar och är väldigt nöjda. Haft på förslag att testa samma typ av stakar som Husaberg eller om det var Husqvarna har på sin 125cc fabrikscross i VM. Svensktillverkade aluminiumstakar. Bara inte hunnit med att komma så långt dit till att få till det..
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Men vi har inte betalat dom summorna som VM-teamen får betala. Henrik har som vanligt gjort nån deal. Tror han bytte med 10kg titan eller nått. :) Vi har slutat använda svenska valutan sen ett år tillbaka..

Jag tror vi borde anställa Henrik som fredsförhandlare i Israel eller något ditåt....

Säker på att han inte sålde dig i dealen? Jag har hört att de fortfarande har manuell kolbrytning i Belgien....
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Vet inte dimensionerna på dom vevarna. Aldrig sett dom delade. Innan har vi bara skickat dom vevarna till en i Tyskland som tidigare var den enda i Europa som fick lov att köpa lösa delar till vevarna från HRC. Nu gjorde en i Belgien bytet av stakarna istället. Men vi har inte betalat dom summorna som VM-teamen får betala. Henrik har som vanligt gjort nån deal. Tror han bytte med 10kg titan eller nått. :) Vi har slutat använda svenska valutan sen ett år tillbaka..

På dom HRC A-kitvevarna vi har till 125cc så använder vi Samarinstakar och är väldigt nöjda. Haft på förslag att testa samma typ av stakar som Husaberg eller om det var Husqvarna har på sin 125cc fabrikscross i VM. Svensktillverkade aluminiumstakar. Bara inte hunnit med att komma så långt dit till att få till det..

Varför inte bara köpa en Aprilia och få fart på möget direkt?! :)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det finns ju några dyra block som gått åt helvete när man körde 'hemtillverkade' stakar i en vm aprilia. Det är lite andra kolvhastigheter än i crossar..
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Vi kommer sitta på huvudläktaren, förhoppningsvis med en stor svensk flagga, och hejja på er grabbar! Om det inte är så att ni behöver någon som håller ett paraply inför starten eller någon annan viktig uppgift... :rolleyes:

Neutral, jag tror att vi kan lura på Kobbe en kjol om han får hålla paraply. :D
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Det finns ju några dyra block som gått åt helvete när man körde 'hemtillverkade' stakar i en vm aprilia. Det är lite andra kolvhastigheter än i crossar..

Jag vet inte om du tänker på Samarinstakar som hemmagjorda..
Men är det nått som INTE här "hemmagjort" så är det just Samarin ;=) :tummenupp

Vet inte dimensionerna på dom vevarna. Aldrig sett dom delade. Innan har vi bara skickat dom vevarna till en i Tyskland som tidigare var den enda i Europa som fick lov att köpa lösa delar till vevarna från HRC. Nu gjorde en i Belgien bytet av stakarna istället. Men vi har inte betalat dom summorna som VM-teamen får betala. Henrik har som vanligt gjort nån deal. Tror han bytte med 10kg titan eller nått. :) Vi har slutat använda svenska valutan sen ett år tillbaka..

På dom HRC A-kitvevarna vi har till 125cc så använder vi Samarinstakar och är väldigt nöjda. Haft på förslag att testa samma typ av stakar som Husaberg eller om det var Husqvarna har på sin 125cc fabrikscross i VM. Svensktillverkade aluminiumstakar. Bara inte hunnit med att komma så långt dit till att få till det..

OK
Men det är bara att höra av dig om du behöver SAMARIN stakar.
Jag lagerför ganska många olika sorter.
:tummenupp
 
Last edited:

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Lite minnen !

Lägger upp ett litet vykort från 2007 bara för att visa hut kul det kan vara !
Jag fick anmälningsblanketter från Tyskland idag !:tummenupp
 

Bifogat

  • Larsson och Stensmo glada miner efter racing i Frohburg.jpg
    Larsson och Stensmo glada miner efter racing i Frohburg.jpg
    244 KB · Visningar: 219

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jag vet inte om du tänker på Samarinstakar som hemmagjorda..
Men är det nått som INTE här "hemmagjort" så är det just Samarin ;=) :tummenupp

Nä, inte de jag tänkte på, men det finns ju en del riktigt duktiga motorbyggare här hemma, bara det att de just kanske inte håller "gp-nivå".
Lite tråkigt att smälla sönder block för sexsiffriga belopp för att testa något oprövat.
 

_stensmo_

ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
7 Aug 2005
Ort
östersund
Hoj
honda tsr 250, honda crf 250
sådär nu är det muntra miner hos nordgren, andra hojjen är startad och gick som en klocka, nu ska vi till att sätta ihop motorn till första hojjen som är fullspäckad med godsaker som magnesiumförgasare, svindyr-vevaxel, kittänding, magnesiumkåpor, och massa titanskruv, får se om vi törs starta upp den inatt vid 3 tiden.

Anders har lackat en hel drös med kåpor så jag borde kunna vurpa varje körpass och fortfarande ha frächa kåpor hela helgen.

Henrik gör de han gör bäst, pillar och pular och noggrant blir det.

själv skriver jag på sporthoj :p
fullt så illa är det inte, undrar hur många "gp-förare" som sitter och tvättar bromsok
vid 02:00.

men nu så känns det som att bitarna börjar falla på plats.
Nu skulle de kännas fint att veta att man va riktigt skitsnabb, hoppet mellan sm och gp är ju en liten bit.
För att citera Hasse Stölan en gammal vänn som gick bort för en par år sedan,
"D ä ba å ge fullt ös, d ä ingen som komme ihåg en fegis".

men det bör iaf inte sitta i materialet där nere.
får se om vi hinner skicka upp en sneak peak på hojjarna innan vi drar.

over and out
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
sådär nu är det muntra miner hos nordgren, andra hojjen är startad och gick som en klocka, nu ska vi till att sätta ihop motorn till första hojjen som är fullspäckad med godsaker som magnesiumförgasare, svindyr-vevaxel, kittänding, magnesiumkåpor, och massa titanskruv, får se om vi törs starta upp den inatt vid 3 tiden.

Anders har lackat en hel drös med kåpor så jag borde kunna vurpa varje körpass och fortfarande ha frächa kåpor hela helgen.

Henrik gör de han gör bäst, pillar och pular och noggrant blir det.

själv skriver jag på sporthoj :p
fullt så illa är det inte, undrar hur många "gp-förare" som sitter och tvättar bromsok
vid 02:00.

men nu så känns det som att bitarna börjar falla på plats.
Nu skulle de kännas fint att veta att man va riktigt skitsnabb, hoppet mellan sm och gp är ju en liten bit.
För att citera Hasse Stölan en gammal vänn som gick bort för en par år sedan,
"D ä ba å ge fullt ös, d ä ingen som komme ihåg en fegis".

men det bör iaf inte sitta i materialet där nere.
får se om vi hinner skicka upp en sneak peak på hojjarna innan vi drar.

over and out


BILDER FÖR BÖVELN!!!!!!!!!!:7peta:hördu;):tummenupp
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Hur många flak fulredbull och kaklådor kommer ni att ha med er till tyskland då?

Stort lycka till Jocke och glöm inte att äta mycket falukorv, det är däri snabbheten ligger. :)
 

knallen

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2004
Ort
Borås
Hoj
Ducati
Jäkligt kul att få insider-info! Vi sitter ett stort gäng svenskar på läktaren i näst sista kurvan. Förväntar mig en burn och "stakethäng" vid vinst...:banana
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
sådär nu är det muntra miner hos nordgren, andra hojjen är startad och gick som en klocka, nu ska vi till att sätta ihop motorn till första hojjen som är fullspäckad med godsaker som magnesiumförgasare, svindyr-vevaxel, kittänding, magnesiumkåpor, och massa titanskruv, får se om vi törs starta upp den inatt vid 3 tiden.

Anders har lackat en hel drös med kåpor så jag borde kunna vurpa varje körpass och fortfarande ha frächa kåpor hela helgen.

Henrik gör de han gör bäst, pillar och pular och noggrant blir det.

själv skriver jag på sporthoj :p
fullt så illa är det inte, undrar hur många "gp-förare" som sitter och tvättar bromsok
vid 02:00.

men nu så känns det som att bitarna börjar falla på plats.
Nu skulle de kännas fint att veta att man va riktigt skitsnabb, hoppet mellan sm och gp är ju en liten bit.
För att citera Hasse Stölan en gammal vänn som gick bort för en par år sedan,
"D ä ba å ge fullt ös, d ä ingen som komme ihåg en fegis".

men det bör iaf inte sitta i materialet där nere.
får se om vi hinner skicka upp en sneak peak på hojjarna innan vi drar.

over and out

Hälsa Henrik att jag står standby för en "hämta-kit-delar-tripp-till-södra-europa" om han bara ringer 12 timmar innan avfärd...

O lycka till nu!!! skoj!!!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Båda hojarna ihopsatta och provstartade!

Här varmkör teamchefen den ena hojen. Klockan är 18:00. Då hade han lovat att vara hemma. Nu är han dock ca 50mil hemmifrån vid denna tiden då fotot togs..
gDSCN0682.jpg


En av anledningarna till förseningarna var att dom nya vevstakarna vi fått var mycket kraftigare gjorda på dom nyare kiten. Förmodligen pga att dom hämtar ut mer effekt och behöver starkare vevstakar numera. Staken tog i mot innuti blocket i framkanten. Så Henrik fick slipa ur för att få det att gå fritt. 4:de gg han satt ihop blocket så gick veven fint

Bild på blocket på förstahojen där vevstaken tog i insidan av motorblocket i framkanten.
gDSCN0677.jpg


Ett annat problem vi fick var att dom nya coola kitcylindrarna behövde tunnare o-ringar till toppen. Dom vi har är 0,7mm och denna krävde 0,5mm. Efter telefonsupport med ägaren så var det bara till att börja tillverka egna. Lagom kul med o-ringar som är i denna formen som den yttre är. Tog lite tid men blev bra.

gDSCN0670.jpg


Själv har jag stått i lackboxen ett par dar. Efter att ha lackat 4 set kåpor så tyckte henrik att en tank, 3 fälgar och 3 framskärmar kunde få lackas om också. Så fick stå en dag till där inne.

Några av kåporna väntar att få lackat silver på sig. Maskeringen är det som tar mest tid. Lackningen går snabbt.
gDSCN0660.jpg


Joakim brukar se så här rädd/förvånad/nyfiken ut när vi berättar gamla skrönor om racingen förr eller vad grejjer till hans hojar kostar.
gDSCN0681.jpg


Hojarna har setts över med massa nya delar. Den värsta motorn fick lågrfriktionslager på nästa alla lagerna. Joakim frågade om vad det minsta lagret kostade som skulle sitta på vattenpumpen kostade. Då såg han ut som på fotot innan..

Här en bild på nya gasrullar tillverkade i magnesium. Bara en av ett par ställen på hojarna som fick specialdelar som var nya.
gDSCN0662.jpg


Nu väntar lite slutinspektion av hojarna och städning av verkstan. Imorn börjar lastningen. Har fått en hel hög med nya delar som tex depåstöd, verktygsskåp mm. Så får se hur allt ska lastas nu. Båten är beställd till tisdag runt 17-tiden.

En racingkock ska tydligen vara inhyrd till oss Svenskar under helgen. Tidigare meriter hade han bl.a från Paris-Dakar rallyt.

En grej som verkade strula till sig också är våra teamkläder och dekaler. Han som skulle fixa det lyckades båda krascha med sin gathoj och att hans fru fick barn nu. Men han har lovat att grejjerna är klara imorn. Hoppas han får ihop allt.
 
Last edited:

Hochland

POWER is Najs!
Gick med
13 Nov 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
Supermono Suzuki Rgv ram Honda Dominator 650 Engine
Båda hojarna ihopsatta och provstartade!

Här varmkör teamchefen den ena hojen. Klockan är 18:00. Då hade han lovat att vara hemma. Nu är dock han ca 50mil hemmifrån vid denna tiden då fotot togs..
gDSCN0682.jpg


En av anledningarna till försening var att dom nya vevstakarna vi fått var mycket kraftigare gjorda på dom nyare kiten. Förmodligen pga att dom hämtar ut mer effekt och behöver starkare vevstakar numera. Staken tog i mot innuti blocket i framkanten. Så Henrik fick slipa ur för att få det att gå fritt. 4:de gg han satt ihop blocket så gick veven fint

Bild på blocket på förstahojen där vevstaken tog i insidan av motorblocket i framkanten.
gDSCN0677.jpg


Ett annat problem vi fick var att dom nya coola kitcylindrarna behövde tunnare o-ringar till toppen. Dom vi har är 0,7mm och denna krävde 0,5mm. Efter telefonsupport med ägaren så var det bara till att börja tillverka egna. Lagom kul med o-ringar som är i denna formen som den yttre är. Tog lite tid men blev bra.

gDSCN0670.jpg


Själv har jag stått i lackboxen ett par dar. Efter att ha lackat 4 set kåpor så tyckte henrik att en tank, 3 fälgar och 3 framskärmar kunde lackas också. Så fick stå en dag till där inne.

Några av kåporna väntar att få lackat silver på sig. Maskeringen är det som tar mest tid. Lackningen går snabbt.
gDSCN0660.jpg


Joakim brukar se så här rädd/förvånad/nyfiken ut när vi berättar gamla skrönor om racingen förr eller vad grejjer till hans hojar kostar.
gDSCN0681.jpg


Hojarna har setts över med massa nya delar. Den värsta motorn fick lågrfriktionslager på nästa alla lagerna. Joakim frågade om vad det minsta lagret kostade som skulle sitta på vattenpumpen kostade. Då såg han ut som på fotot innan..

Här en bild på nya gasrullar tillverkade i magnesium. Bara en av ett par ställen på hojarna som fick specialdelar som var nya.
gDSCN0662.jpg


Nu väntar lite slutinspektion av hojarna och städning av verkstan. Imorn börjar lastningen. Har fått en hel hög med nya delar som tex depåstöd, verktygsskåp mm. Så får se hur allt ska lastas nu. Båten är beställd till tisdag runt 17-tiden.

En racingkock ska tydligen vara inhyrd till oss Svenskar under helgen. Tidigare meriter hade han bl.a från Paris-Dakar rallyt.

En grej som verkade strula till sig också är våra teamkläder och dekaler. Han som skulle fixa det lyckades båda krascha med sin gathoj och att hans fru fick barn nu. Men han har lovat att grejjerna är klara imorn. Hoppas han får ihop allt.




Detta ser ut som en mycket lockande helg synd att man missade denna helgen pågrund av jobb men men.
Men imorn kommer jag.:)
Detta kommer bli en så cool vecka att man knappt kan hålla sig, kan fortfarande inte tänka hur coolt detta kommer bli.
Allting kommer gå skit bra :tummenupp
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top