Joakim Stensmo ska köra GP 250 VM!

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Toppentråd ! :tummenupp
Fattar inte hur ni finansierar det dock, ...ser ju inte så reklamnedklistrat ut på kåpor osv.

Hur tillverkar ni egna O-ringar ?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Toppentråd ! :tummenupp
Fattar inte hur ni finansierar det dock, ...ser ju inte så reklamnedklistrat ut på kåpor osv.

Hur tillverkar ni egna O-ringar ?

Kostar en hel del för att det är VM nu ja. Men många av delarna har Henrik kommit över genom att göra olika dealar under lång tid. Mycket har vi betalt av egna pengar med. Men Henrik har ingen superlön på att jobba sina 4 dagar i veckan på Scania och jag jobbar själv bara 2 dagar i veckan med handikappade. Resen av tiden med racing. Vi kör dock som ett hyffsat stort team i Sverige där vi hyr ut våra tjänster till några utvalda förare som vi vill joba med. Joakim är en av dom. Så en del av pengarna kommer in via hyreskontrakten.

Men vi lever inte på racingen utan vi lever för den.

Sen har Henrik rätt stora krav på vad som får lov att placeras på sina hojar. Ger en sponsor oss bara en viss rabatt så ska den dealen vara väldigt betydelsefull för att få lov att sitta på en kåpa. Andra förare kanske hade klistrat dit en dekal för mindre avtal än vi har. Sen har en del av dom som hjälper oss inga krav på att ha reklam på hojarna. Det gör ingen skillnad för dom att synas på ett SM..

Sen har vi räknat ut att med mindre antal dekaler så fick vi ner luftmotståndet med 5%. Så det är också en anledning till få klistermärken på hojarna. ;)

Om du tyckt det varit lite dekaler i år på hojarna så är en anledning också att vi skaffat en egen dekalskärare men jag har inte riktigt kommit in i att använda den än. Så detta racet har vi fått köpa in den tjänsten. Fick ner priset bra så dekaler + kläder till detta racet kom ner i 15.000:-. Men räknar man alla dom här små utgifterna blir det snabbt en stor summa..

Får väll passa på att tacka alla gamla och nya då som hjälper oss med racingen som kanske läser här i tråden ! :tummenupp

O-ringarna försökte vi först med att slipa ner dom vi hade 0,2mm. Men det var inte så lätt att få bra. Så fick ta andra o-ringar i rätt tjocklek och vulka ihop.
 
Last edited:

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Hej grabbar!

Stort Lycka till! Fantastiskt roligt att det fortfarande kan fa finnas utrymme for ungdom, talang, och brinnande engagemang att delta i VM :tummenupp

Detta ar den basta traden jag nagonsin last pa SH. Jag och sambon haller tummarna for er! Hejja!!!

/Lasse
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Gångbron och kurva 9

Tjena !!
Fick en stund över så jag skickar upp några bilder igen.

Här kollar vi tillbaka från där vi kom full fart neråt och under bron upp mot högsta punkten på banan :=)
:tummenupp
 

Bifogat

  • Gångbron på Sachsen Ring.jpg
    Gångbron på Sachsen Ring.jpg
    238.9 KB · Visningar: 89

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Kurva 9

Här kollar vi upp för backen upp mot ett nytt krön utan sikt..
Kurvan öppnar upp fint så det är bara att stå på och släppa ut när man får syn på stället där man vill landa efter svängen.
Det är skapligt brant uppför.:)
 

Bifogat

  • Kurva 9.jpg
    Kurva 9.jpg
    238.8 KB · Visningar: 70

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Kurva 9 från ovansidan

OK Här har vi kurva 9 och uppfarten !
Sachsen är en väldigt kuperad landsända med väldigt fina vyer över ett böljande
landskap.
Vi hörs igen
Vi håller tummarna nu för er alla Grabbar
Om ni behöver Tysk support i grannskapet på nått vis så hör av er, så ska jag se vad som kan fixas.
MVH
Roffe:tummenupp
 

Bifogat

  • Kurva 9 ovanifrån.jpg
    Kurva 9 ovanifrån.jpg
    234.7 KB · Visningar: 71

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Så fick ta andra o-ringar i rätt tjocklek och vulka ihop.

Som gjort för att gå åt pipan. Kan ni verkligen inte hitta rätt grejer? Det vore ju sjukt trist om (när?) möget rasar efter 10 minuter på första passet.

Här kollar vi tillbaka från där vi kom full fart neråt och under bron upp mot högsta punkten på banan :=)
:tummenupp

Det var under den bron jag satt på min SFX och kollade på MotoGP. Jag såg riktigt många framhjulssläpp in i vänstern, men alla räddades av ännu mer gas.:näsblod
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Som gjort för att gå åt pipan. Kan ni verkligen inte hitta rätt grejer? Det vore ju sjukt trist om (när?) möget rasar efter 10 minuter på första passet.
..

Han som äger cylindrarna kommer vara på banan. Han har fått wildcard i 125GP med sin förare. Så han har med sig dom o-ringarna som han kör med. Men dom är också hemmagorda fast av honnom. Dom vi satte i nu gjorde vi med dom instruktionerna han gav oss. Mest för att kunna provstarta och kolla igenom att allt funkade.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Anders, se nu till att ta riktigt mycket bilder ifrån depån och banan. :tummenupp
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Han som äger cylindrarna kommer vara på banan. Han har fått wildcard i 125GP med sin förare. Så han har med sig dom o-ringarna som han kör med. Men dom är också hemmagorda fast av honnom. Dom vi satte i nu gjorde vi med dom instruktionerna han gav oss. Mest för att kunna provstarta och kolla igenom att allt funkade.


Det låter scary, men jag tror ni har koll ;)
Slipade ni ur tillräckligt för vevstaken när den är riktigt varm? ;)
 

_stensmo_

ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
7 Aug 2005
Ort
östersund
Hoj
honda tsr 250, honda crf 250
hur man ser på gp?

Vi har slipat vevstakar å kolvar vi har tom borrat hål i kolvringarna för att lätta, hört att de varvar bättre då, man kan säga att ja har en äkta "custom" hoj, eftersom allt är modifierat för att vara jävligt ballt. Nordgren och OCC ska tydligen bilda ett nytt team.

skämt å sido, jag har lite vänner här i halmstad samt runt östersundskrokarna som vill kunna se kval och final, jag har sett tråden "hur man ser på motogp" men enligt dem så ska man kolla filmon så man kan se på BBC2, har testat men ja får inte ihop det hela, för att dom vill ju ha betalt för alla möjliga kanaler där.

någon som har några övriga tips?

kommer även lite bilder på diverse kolfiber och observera även all titanskruv.
samt även en bild från förarplats på en 250.

imorgon klockan 7 då kliver jag upp sen klockan 8 då åker vi ner till verkstan och lastar. sedan efter de är precis allt osäkert :tuttar

hoppas på att kunna lägga lite uppdateringar medan vi är där nere
 

Bifogat

  • Bild030.jpg
    Bild030.jpg
    236.5 KB · Visningar: 194
  • Bild029.jpg
    Bild029.jpg
    233.2 KB · Visningar: 187
  • Bild033.jpg
    Bild033.jpg
    237.5 KB · Visningar: 176

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag ska ha nån av mina kit-tröjor på mig på söndag!
 

Bifogat

  • kitshirt.JPG
    kitshirt.JPG
    38.6 KB · Visningar: 142

Pegan

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
Skövde
Hoj
R1-04
skämt å sido, jag har lite vänner här i halmstad samt runt östersundskrokarna som vill kunna se kval och final, jag har sett tråden "hur man ser på motogp" men enligt dem så ska man kolla filmon så man kan se på BBC2, har testat men ja får inte ihop det hela, för att dom vill ju ha betalt för alla möjliga kanaler där.

någon som har några övriga tips?

Hittade det här på viasatondemands hemsida, är dock osäker på hur mycket dom visar, kanske är någon här på forumet som provat tidigare? 49 spänn är ju nästan gratis i vilket fall som helst...

http://viasatondemand.com/Sports/Mo...585/187-1255-German-GP-Qualifications.product

Lycka till i Tyskland!!
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Annars kan man ju regga sig på motogp.com, och pröjsa ca 150:- för en hel racehelg, och då få se alla intervjuer osv.

Stort lycka till Jocke!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Hur många flak fulredbull och kaklådor kommer ni att ha med er till tyskland då?

Stort lycka till Jocke och glöm inte att äta mycket falukorv, det är däri snabbheten ligger. :)

Henrik har hittat att dom börjat sälja hans favoritfulredbull på 1 1/2 liters flaskor nu. En sån och man mekar hela helgen utan sömn. :) Problem bara idag att tröttheten kom ifatt en.. :gnissla

gDSCN0688.jpg


Så lastningen idag tog längre tid än normalt pga sömnbrist i helgen. I vanliga fall tar det en halv dag att lasta. Men nu kollas allt igenom om det är något som vi inte behöver som är till någon av dom andra hojarna i teamet. Dessutom kollas allt igenom och tvättas/putsas av för att vara fint.

Känns lite ovant att packa på en måndag bara.. Tiden fram tills nu har gått snabbt med mycket att kolla igenom. Så har inte riktigt hunnit bli nervös innan. Men lyckades bli lite idag. Kollat på olika forum och sidor om helgens race och nu fattar man att vi också ska vara med och köra där. Hu!

I helgen när Joakim var här så ringde det mellan 1-3 reportrar om dagen till honnom. Själv har det ringt mellan 10-20gg om dagen från olika kompisar och från dom andra i teamet som måste kolla av läget. Ca 10 mail om dagen också om racet. Man skulle nästan haft en sekreterare för att hinna med allt sånt så man kunde bygga hojar/lacka mm mm i lugn å ro. Verkar stort att vara i GP.

Till dom som undrar hur man får ett wildcard i GP så är det bara att skicka in en ansökan som är godkänd från sitt förbund. Kraven på att bli antagen är att man ska ha en internationell merit året innan som är tillräcklig och kört tider då som visar att man har chans att kunna kvala in. Dom racen som Tyskarna kollar mest på när dom bedömmer en är IDM, ONK och EM. Joakim och Robin var och körde på dom 2 sistnämda mästerskapen förra året. Joakim var uppe i ledning på både ett EM och ett ONK. Men slutade typ 4:a i båda. Bara att ha fått en godkänd start som wildcard är en rätt stor merit bara det.

Imorgon lastar vi hojarna. Joakim ska ha med sig 3 hojar till sig själv. Vi får besiktiga in 2st och tar den tredje då som ett rullande reservdelslager. En fjärde hoj ska också med till ett 125GP-team som köpt Robban Gulls Derbi för att ha som andrahoj till den Finske wildcardet. Så ännu en deal Henrik fixar så vi fått in pengar då vi får betalt för servicen att leverera hojar till GP.

Våra teamkläder och dekaler hann bli färdiga idag. Dom fick hoppa över tryck på ryggen för att hinna. Men det blir nog okej ändå. I GP har dom krav på att alla i teamet ska ha teamkläder på sig. Egentligen ska bilarna vara lackade i samma färg som hojarna osv. Finns hur mycket regler och råd som helst här visst. Vi som wildcardsteam får tex inte heller ha en hospetaletyavdelning i depån. Så vi gör en liten mathörna bara bakom några skärmväggar i vårat mektält.

Imorgon kommer det en pall med grejjer till från ena sponsorn. Oljor mm. Efter den kommit så drar Henrik ner till oss.

Ett GP-team har lovat att låna ut mekbänkar också åt oss. Så vi slapp att ta med våra egna och sparade lite plats i bilen till annat. Schysst att även GP-team lånar ut grejjer och hjälper en! :tummenupp
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Vi har satt i denna växellådan efter att ha kollat på olika förares inställningar från Tysklands GP. Den vi valde är den som Dirk Heidolf körde med 2005 när han körde Honda. Jag har förenklat listan genom att bara skriva vilken fart hojen kommer att ha vid 12.500v/minut vid varje växel. Joakim ska lätt kunna varva upp en bra bit över 13.000 och i närheten av 14.000 om allt är bra inställt på hojen. Målet med toppfarten på våran hoj är att inte vara mer än 15km/h efter dom snabba Hondaförarna. Farten mäts i en speedtrapp. Så lite annorlunda mot farten på våran datalogger. Men alla mäts på samma ställe på dom uppgifterna.


1: 132km/h
2: 151km/h
3: 172km/h
4: 192km/h
5: 218km/h
6: 245km/h

Vi har även fått tillgång till specialtillverkade kedjor som sätts ihop helt för hand när dom pressar ihop varje länk. Allt för att få domså lättrullade som möjligt och spara effekt. Vi har bara inte fått prisuppgifterna på dom än. Så får kanske se en förvånad Joakim igen. :)

Vi har även fått fixat så att vi bara kan komma och hämta ut däck från Dunlops däckservice där nere. Så kan välja samma däck som dom andra förarna väljer då. Däck som förmodligen tillverkas just nu för helgens race.
 
Last edited:

Love

#41 SST600 www.ninjaracing.se
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Jäderfors (Sandviken)
Hoj
ZX6R-09 + ZX10-09
Läckert Jocke :tummenupp!!!!
Ska bli riktigt roligt att höra din rapport på Bikeweek, för du hinner väl dit sen?
Massor av lycka till från oss i Ninjaracing!
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top