Justera förgasare? Motorn bara tokvarvar

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Om du har clipet längst ner är ju nålen högt upp?

Clipet bör va på näst högst upp,

Ja jag vet, var precis det jag skrev ;) Men i och med att han får olja i såsen nu bör väl nålen flyttas upp ett hack. Blev i alla fall sämre med nålen på originalhacket...

Kanske någon som tycker att jag borde slopa oljan ( och köra pump istället ) och se om det fungerar bättre kanske?

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Ja jag vet, var precis det jag skrev ;) Men i och med att han får olja i såsen nu bör väl nålen flyttas upp ett hack. Blev i alla fall sämre med nålen på originalhacket...

Kanske någon som tycker att jag borde slopa oljan ( och köra pump istället ) och se om det fungerar bättre kanske?

Ditt broblem är inte oljan, ta isär förgasaren och återställ som det var innan du började pilla, kolla så att allt är tätt runt insug och sätt ihop.

Antar att du inte har en burk kopplad till insuget via slang men om kolla så den är tät. Kolla anslutningen till oljan så den är pluggad.

Skulle det inte hjälpa så byt packbox på svänghjulssidan och prova igen.

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Ditt broblem är inte oljan, ta isär förgasaren och återställ som det var innan du började pilla, kolla så att allt är tätt runt insug och sätt ihop.

Antar att du inte har en burk kopplad till insuget via slang men om kolla så den är tät. Kolla anslutningen till oljan så den är pluggad.

Skulle det inte hjälpa så byt packbox på svänghjulssidan och prova igen.

Allt återställt, allt tätt, oljenippeln ordentligt pluggad, ingen startgasreaktion där heller.

De jag menar med oljan är om det skulle vara en anledning till att han går torrt, på nåt konstigt vis, så att en återställning kanske skulle få inställningarna att stämma bättre :va

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Allt återställt, allt tätt, oljenippeln ordentligt pluggad, ingen startgasreaktion där heller.

De jag menar med oljan är om det skulle vara en anledning till att han går torrt, på nåt konstigt vis, så att en återställning kanske skulle få inställningarna att stämma bättre :va

Vad du menar med att gå torrt förstår jag inte, menar du magert?

Oavsett så byt vevaxeltätning och prova igen, oljan är inte något problem om den nu inte gått utan olja. Isåfall ta av expansionen och kolla om kolven är repig, är den riktigt dålig kan du få udda problem.

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
det e skitsamma, clipset ska alltid va näst högst upp om det ska gå som original

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Kan du få tag på sprängskiss o nummer på alla grejorna i förgasaren så att du kan se att allt sitter som det skall o att det är rätt bitar (söka runt på nätet)?
Är det separat tomgångs kanal i fuggen eller går all luft via trotteln, täpp till tomgångsdelen isåfall o se hur den reagerar.
Motorn måste nämligen ha luft (o kanske lite bensin) för att gå, så är trotteln helt i botten så kommer luften in nån annan stans ifrån, tomgångskanal, vev tätning t.ex. annars e där fan hål in mot växellådan efter nåt gammalt ras (mindre troligt).
Motorerna brukar varva upp lite diffust när dom går torrt typ om man stänger kranen o kör slut på soppan inför vintern (låg flottörnivå), men kan du inte få ner varvet med trotteln i botten så får han luft nånannanstansifrån..

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Spraya startgas på insuget så får du veta om den drar tjuvluft. (den ska varva upp om det är läckage) Spraya väen runt cylinderfoten.

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Kan du få tag på sprängskiss o nummer på alla grejorna i förgasaren så att du kan se att allt sitter som det skall o att det är rätt bitar (söka runt på nätet)?
Är det separat tomgångs kanal i fuggen eller går all luft via trotteln, täpp till tomgångsdelen isåfall o se hur den reagerar.
Motorn måste nämligen ha luft (o kanske lite bensin) för att gå, så är trotteln helt i botten så kommer luften in nån annan stans ifrån, tomgångskanal, vev tätning t.ex. annars e där fan hål in mot växellådan efter nåt gammalt ras (mindre troligt).
Motorerna brukar varva upp lite diffust när dom går torrt typ om man stänger kranen o kör slut på soppan inför vintern (låg flottörnivå), men kan du inte få ner varvet med trotteln i botten så får han luft nånannanstansifrån..

Jo de är precis så jag resonerat, att han varvar lite när det blir lite torrt, därför jag är lite orolig för motorns hälsa...

Tomgången justeras på trotteln ( stoppskruv ) så det är ingen separat kanal, så det måste vara tjuvluft vid vevaxeltätningen för det läcker ingen annan stans... Blir till att ringa lelles och kolla om dom kan fippla fram en tätning, för jag har hittills inte hittat någon annan som har.

Har sprängskisser och allt och har kikat på dem och allt verkar stämma...

Spraya startgas på insuget så får du veta om den drar tjuvluft. (den ska varva upp om det är läckage) Spraya väen runt cylinderfoten.

Kört startgas på hela skiten utan resultat ;)

Aja, ska ut och gasa nu och de får gå som de vill... Har en annan motor ligger som borde funka om denna rasar :tungan

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Eller så ligger problemet att lågfarttilförseln är igensatt, kan lätt hända att den geggar igen, om du nu säjer att troteln löper hela vägen men tomgången är hög så får den väldigt lite soppa som blir högtomgång eller lagom soppa o tjuluft, haft liknande fel, som reeds o så vidare, om reeds skulle vara för slappa o vara otäta så skulle den bli väldigt svårtstartad o kommer du ner på för låga varv så skulle den dö tvärt o sen samma problem att starta igen.

Tycker du ska plocka loss förgasaren o rengöra minsta gång i förgasaren, själv tror jag på igensatt lågfarts tillförsel så den får för lite bränsle som gör att tomgången blir väldigt hög.

Sen när du ändå är igång hur ser det ut om du har loss förgasaren o tittar rakt igenom den när troteln ligger i nedersta läget med tomgångsskruven utskruvad helt, har du någon glipa någonstanns ?

Även hur är flödet på soppa kranen o flödet in i förgasaren ?

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Eller så ligger problemet att lågfarttilförseln är igensatt, kan lätt hända att den geggar igen, om du nu säjer att troteln löper hela vägen men tomgången är hög så får den väldigt lite soppa som blir högtomgång eller lagom soppa o tjuluft, haft liknande fel, som reeds o så vidare, om reeds skulle vara för slappa o vara otäta så skulle den bli väldigt svårtstartad o kommer du ner på för låga varv så skulle den dö tvärt o sen samma problem att starta igen.

Tycker du ska plocka loss förgasaren o rengöra minsta gång i förgasaren, själv tror jag på igensatt lågfarts tillförsel så den får för lite bränsle som gör att tomgången blir väldigt hög.

Sen när du ändå är igång hur ser det ut om du har loss förgasaren o tittar rakt igenom den när troteln ligger i nedersta läget med tomgångsskruven utskruvad helt, har du någon glipa någonstanns ?

Även hur är flödet på soppa kranen o flödet in i förgasaren ?

( mycket matigt och bra inlägg :tummenupp )

Har inte tänkt på lågfarttillförseln, de skulle alltså vara den lilla kanalen mellan munstycket och loppet genom förgasaren som ska kollas då? Problemet var ju likadant med två olika munstycken så det borde inte vara munstycket som är skitigt...

Ska kolla hur det ser ut med trotteln i botten, inte tänkt på de, men när han väl släpper och går ner mot tomgång så tvärdör han om jag justerat ut skruven, men lägger sig så fint på tomgång när jag justerat rätt...

Flödet till förgasaren borde vara bra, har soppafilter mellan kran och fugge och det är felfritt, motorn går ju bra när man gäsar på så det kommer ju inte ner för lite i alla fall.

Jag tror dock på att det är packboxen, för det märks att motorn har tappat en del ork när jag segar på sista växeln, jämfört med hur den var när jag körde den första gången. Märks inget när man tokvarvar de fyra första växlarna men känns på de två sista.....

Har i alla fall vart ute och kört nu eftermidda/ kväll :D Gick bra att åka i alla fall, lite jobbigt bara att behöva tvinga ner tomgången med kopplingen hela tiden men de funkar... Kolven får ta hur mycke stryk den vill, ja vill fan åka :yoparty

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Är du 110% säker på att det inte är trollen som hänger sej?
Kan du plocka bort luftburken och kolla så att det verkligen går i botten snabbt och smidigt?

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Bytt packboxen nu. Den som satt sååååg ut att vara sliten, kanske. Dock såg jag inget spår av att det skulle läckt ut olja/ bensin men packboxen kanske tätar bättre inåt och att det blir mer påfrestningar vid lågtryck.... Har bytt insuget också, det var sprickor i det gamla gummit, dock inte rakt igenom, men det var dags att byta. Tätade då om reedplattan/ insuget så nu ska det inte finnas läckrisk där heller...

Ska bara smacka dit svänghjul och lite annat kraffs igen så blir det test. Behöver bara ett verktyg att hålla svänghjulet med. Smart som jag var skruvade jag bort startkransen som inte används, så då fanns det inget kvar att sätta spännbandet i :näsblod Bara tillverka ett... Fick t.o.m. göra en avdragare eftersom det verkligen inte fanns ett enda skit att fästa en konventionell avdragare i...

Aja återkommer med ev. resultat, hoppas det blir imorrn!

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Ok de blev ingen skillnad.....

När jag startade den direkt verkade den gå riktigt bra och varva inte upp av sig själv något, men sedan när den fick lite temp och jag justerat lite blandskruv/ tomgång så kom det tillbaka... Tog en testrunda och på vägen tillbaka tvärdog motorn bara helt plötsligt. Dock startade den igen och visade inga fel igen... Började dessutom komma missljud från motorn, kommer från området kring veven men vet inte exakt. Ramlagerna är inte glappa eller så i alla fall, trodde det kommit skit i veven när jag bytte packboxen men kanske inte...

Kanske är oljepumpen som börjar tröttna på att gå utan olja? Ska i alla fall se om jag kan konvertera tillbaka till pumpolja om pumpen fortfarande lever. Ska se om jag kan byta upp ett snäpp i lågfartmunstycke igen och testa om det gör någon skillnad de. Annars vet jag fan inte vad jag ska göra. Vart mer kan den dra tjuvluft liksom? Jävla pisshoj...

Edit: hur ska "blandskruven" justeras egentligen? Min blandskruv sitter mellan trottel och motor, och enligt någon (vem det nu var) är det då en blandskruv som ger mer bensin ju längre man skruvar ut den, men jag vet inte om det stämmer?

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok de blev ingen skillnad.....

När jag startade den direkt verkade den gå riktigt bra och varva inte upp av sig själv något, men sedan när den fick lite temp och jag justerat lite blandskruv/ tomgång så kom det tillbaka... Tog en testrunda och på vägen tillbaka tvärdog motorn bara helt plötsligt. Dock startade den igen och visade inga fel igen... Började dessutom komma missljud från motorn, kommer från området kring veven men vet inte exakt. Ramlagerna är inte glappa eller så i alla fall, trodde det kommit skit i veven när jag bytte packboxen men kanske inte...

Kanske är oljepumpen som börjar tröttna på att gå utan olja? Ska i alla fall se om jag kan konvertera tillbaka till pumpolja om pumpen fortfarande lever. Ska se om jag kan byta upp ett snäpp i lågfartmunstycke igen och testa om det gör någon skillnad de. Annars vet jag fan inte vad jag ska göra. Vart mer kan den dra tjuvluft liksom? Jävla pisshoj...

Edit: hur ska "blandskruven" justeras egentligen? Min blandskruv sitter mellan trottel och motor, och enligt någon (vem det nu var) är det då en blandskruv som ger mer bensin ju längre man skruvar ut den, men jag vet inte om det stämmer?

På mekanisk trottelförgasare typ mikuni mfl, så rikar du blandningen när du skruvar in luftskruven.

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Ok för det var någon som sa att om skruven sitter på luftfiltersidan om förgasaren så är det en luftskruv, då stryper man luften när man skruvar in skruven. Om skruven sitter på motorsidan, då är det en blandskruv och då stryper man bensintillförsel när man skruvar in den, om de nu kan stämma? Känns som min reagerar tvärt om mot det påståendet....

Har dellorto btw

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok för det var någon som sa att om skruven sitter på luftfiltersidan om förgasaren så är det en luftskruv, då stryper man luften när man skruvar in skruven. Om skruven sitter på motorsidan, då är det en blandskruv och då stryper man bensintillförsel när man skruvar in den, om de nu kan stämma? Känns som min reagerar tvärt om mot det påståendet....

Har dellorto btw

Du upptäcker ju direkt vad som händer när du skruvar på den, så får du se vem som har rätt. Man hör ju direkt på en tvåtaktare om den går fett eller magert på tomgång.

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Hur är det med kompression i den? Hur ser kolv och ringar ut? om det läcker komp förbi kolven under kompressionen (innan gnistan) så läcker det ju även bränsleblandning. Påföljden borde alltså bli att det är mindre bränsle-luftblandning än den ska ha och då kan den kanske ge sådana symptom.
Vid ett sådant scenario så kan det mycket väl tänkas att den går för fullt på höga varv eftersom att det inte hinner läka ut så mycket då. På låga varv däremot så hinner en del av blandningen försvinna.

Råkade ut för detta på en snöskoter jag hade som smälte ena kolven. Den gick inte bra på låga varv men däremot på höga gick den som vanligt. Den gick dock inte på cylindern med dåligt komp på låga varv. Men din kolv kanske inte är så illa däran så de kan ju vara värt att kolla kompressionstrycket samt att kika in genom avgasporten, då det oftast är där dom tar stryk.

Lite spekulationer bara, då du inte tycks hitta nåt annat fel.

//Robert

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Då sätter jag de sista 5 % på att det är tjuvluft. Fram med startgasen och prova.

Jag har ju provat det nu, inte minsta lilla reaktion. Sprutat på allt, cylinderfot, mellan blocken, insug, förgasare. Inget... Nu har jag dessutom krängt på ett helt nytt insug och tätat om...

Funderar på om det kanske kanske kanske kan vara högre packboxen som läcker, men borde den inte dra i sig olja då eller sitter den så pass över oljenivån så det inte märks?

Hur är det med kompression i den? Hur ser kolv och ringar ut? om det läcker komp förbi kolven under kompressionen (innan gnistan) så läcker det ju även bränsleblandning. Påföljden borde alltså bli att det är mindre bränsle-luftblandning än den ska ha och då kan den kanske ge sådana symptom.
Vid ett sådant scenario så kan det mycket väl tänkas att den går för fullt på höga varv eftersom att det inte hinner läka ut så mycket då. På låga varv däremot så hinner en del av blandningen försvinna.

Råkade ut för detta på en snöskoter jag hade som smälte ena kolven. Den gick inte bra på låga varv men däremot på höga gick den som vanligt. Den gick dock inte på cylindern med dåligt komp på låga varv. Men din kolv kanske inte är så illa däran så de kan ju vara värt att kolla kompressionstrycket samt att kika in genom avgasporten, då det oftast är där dom tar stryk.

Lite spekulationer bara, då du inte tycks hitta nåt annat fel.

//Robert

Kolven ser okej ut, kollat in genom avgasporten och kunde inte så några som helst felaktigheter. Ringarna var jättefina, inte sotig eller något. Man har bra motstånd i kicken och får sig en liten fan i foten om man inte trampar ordentligt. Men jag får väl eventuellt göra ett komptest och kolla...

Fick med en extra motor till hojen när jag köpte den så kanske skulle testa slänga på den istället om jag inte kommer på nåt annat...

2.3-16

Ny medlem
Gick med
30 May 2010
Hoj
CBR 900 RR
I all respekt sagt e det lite för mkt rita,gissa spring nu.
Motorer e inget magiskt. Oavsett vad du gjort innan så börja ifrån början. Var analytisk å ifrågasätt allt. Uppenbarligen e där ju något du missar,å då spelar det ingen som helst roll hur mkt du "kollat" tidigare.
Riv maskin ner till att du står med en bar kolv å stake som pekar ut ur maskin. Det e en tvåtaktare för guds skull,hur svårt skall det va...

Lugn å ro. Låt jobbet ta den tid det tar så hittar du det här. Garanterat.
Cylinderfotstätningar som läcker e ju inte ett helt okänt fenomen. Reed ventiler skall inte glappa.Läpparna skall verkligen sluta tätt i avslappnat tillstånd osv osv osv. Lika samma med toppackningar osv. Tvåtaktare har stort behov av att avgassystemet e tätt osv.

En motor e som sagt inget magiskt å det MÅSTE komma till luft samt bränsle för att maskin skall gå. Följdriktigt måste det komma till mer än vad det skall för att du skall få beteendet du beskriver. Mkt enkel mattematik,å därför råder jag dig att sluta gissa. Det är inte mer komplicerat än så.

Om motorn reagerar på blandskruv så e du i rätt härad iaf. Om den inte gör har du inte löst problemet.

Värme kan ställa till det om ngt e sprucket. Var uppmärksam på det.

Att stigande tomgång skulle ha med oljeblandning att skaffa så länge det e inom rimliga gränser kan du glömma att du ens hört.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning