Kö-körning, hur gör man?

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Håller med andra här i tråden om att MC SKA åka förbi bilar.

Sedan anser jag att det vid trafikljus längst fram borde finnas en, på vägen, uppmarkerad ruta (i stadsmiljö) dit bara mc och eu-mopeder kan åka fram, förbi bilar i väntan på grönt ljus - allt för bättre säkerthet och framkomlighet........ :tummenupp

Det finns redan - den vita stopplinjen är till för att sätta foten på så att du står framför bilarna. För att hitta stopplinjen följer du bara den streckade linjen mellan körfälten. Enkelt!
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
2. Kör mellan bilarna men sakta (helst omkörning i samma fil på vänstersidan), poliser kommer 9 gånger av 10 låta dig puttra vidare om de anser att du inte utgör någon fara.

Säg att man passerar en polis när man åker till jobbet och en när man åker hem. Då borde man bli stoppad en gång i veckan, så länge inte poliserna inte anser att man utgör en fara. Låter sjukt jobbigt ;)
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Det finns redan - den vita stopplinjen är till för att sätta foten på så att du står framför bilarna. För att hitta stopplinjen följer du bara den streckade linjen mellan körfälten. Enkelt!

Stoppsträck = inget ryms framför bilen.

Ruta = Utrymme utformat för mc, där bil ej får stå.

:pannkyss
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Lagen är ganska tydlig i det avseendet.
Kan du köra om på vänster sida så får du alltid göra det.

Halloj experter, vad säger lagen?

Gäller det bara MC eller bilar också. D.v.s är det lagligt att trycka sig förbi med MC, eller får en bil också trycka sig förbi en MC som står och väntar på grönt. :confused:

T.ex när ma kommer ifatt en massa tröga kromslädar eller offroader med en duktigt snabb bil.

Jag hittar inte paragrafen just nu
 
Last edited:

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Varför har ingen sagt det SJÄLVKLARA!?

Åk ut i god tid så du slipper stressa? Hellre 20 min tidigare hemifrån än att behöva stressa och inte komma fram alls!

Sakta men säkert ringer i huvudet på mig när jag ser den här tråden... :p
Knasbollar :)

haha stämmer. Jag åker bil till arbetet oftast, men de minuter jag missade idag som det tog att lägga på MC-utrustningen måste jag ta igen genom att tok-köra i köer. :D
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Man väljer (om det är möjligt) andra tider. En kollega som ska genom Tingstadstunneln i Göteborg 2 gånger varje dag jobbar 0600 till 1500.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
I Sthlm passerar man på den sida som är lämplig. Längst ut till höger eller vänster brukar vara ett bra alternativ.
 

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Stoppsträck = inget ryms framför bilen.

Ruta = Utrymme utformat för mc, där bil ej får stå.

:pannkyss

Varför skulle du vilja stå framför 2 ton suv med en kanske halvblind och sur idiot vid ratten? Enda säkra stället vid rödljus är mellan bilarna längst fram. Ingen bil kan hoppa åt sidan från stillastående. I den positionen så spelar det heller ingen roll hur "startsnabb" du är eftersom du har fritt spår och bilarna blir efter till nästa korsning ändå.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
är det bara jag som upplever att 9 av 10 bilister underlättar för oss med mc vid köbildning, dvs. flyttar sig om möjligt så att man kan slinka förbi ??

iof 1 på 100 som ställer sig så att man inte kommer förbi alls :(

Även min erfarenhet.:tummenupp
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
Kön blir ju längre om man står med mc och tar upp en plats.

Sedan gäller att man är först iväg efter ett stopp och sedan åker i mellan vid nästa kö, annars är man ju ivägen.
 

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Kör om i samma fil nära till vänster om bilarna. Det finns många fler centimeter än vad man kan tro där såvida du inte kör Goldwing eller flakmoppe...
Man får ju som många skrivit vara beredd på vinglande bilar och folk som tycker att Mc förare ska dö DIREKCT!1 men de är i min uppfattning skapligt ovanliga.
Har man sedan en något högre hastighet än övriga trafiken så brukar det flyta på bättre även om det kan låta konstigt.
 

mamo

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2009
Ort
Götlaborg
Hoj
Aprilia Tuono V4R APRC
Min uppfattning är att, som andra tidigare nämnt, man har rättighet att passera fordon i samma fil. T.ex. så får man ju passera en vänstersvängande bil (på t.ex. vanlig väg med mittlinje) på höger sida = samma fil. Dessutom ska man väl, i en flerfilig korsning, placera sig till höger i höger körfält (som har pil BÅDE framåt OCH åt höger) med sin MC om man ska höger så att bilar kan passera i samma fil vänster om en? På samma sätt som man passerar cyklar och mopeder som står till höger i korsningar. Vet inte varför men det gäller väl inte om man ska vänster och vänster körfält har pil framåt OCH vänster? Jag minns inte varför, men då ska man som vanligt stå mitt i körfältet.

Personligen så följer jag några enklare regler om jag bestämmer mig för att passera bilar i en flerfilig rödljuskorsning. Då kör jag ÄNDA fram mellan bilarna om det precis slagit om till rött eller det verkar vara ett bra tag kvar till grönt. Och endast om kön står stilla. Jag brukar inte tränga mig in längre fram utan åker hela vägen fram och drar iväg direkt på grönt före bilen snett bakom mig. Brukar stanna troget på min plats om det är nära till grönt eller om kön rullar för att slippa klämma in mig och för att det är mindre risker + problem. Dessutom mer artigt. Enligt mig så kortar man ju köerna på detta sätt eftersom jag inte tränger in mig. Givetvis måste man kolla spärrlinjerna och av naturliga skäl – bilar har en tendens att stå något till höger framme vid rödljus – så jag hamnar i 99,9% av fallen längst fram i höger körfält, till vänster strax framför första bilen. Tror också att föraren i bilen bakom mig till höger har lättare att se mig än bilen till vänster.

På köbildning på flerfilig motorväg (jag bor i storstad) så händer det att jag kör mellan bilarna när de håller låg hastighet men oftast endast när kön står stilla. Brukar ta rygg på andra MC om de passerar mig bakifrån när jag står still. Bilisterna verkar se oss bättre om man är fler. Sen händer det, när tålamodet är riktigt lågt att jag kör på vägrenen men det är definitivt kört om farbror blå ser det.

/ Mamo
 
Last edited:

galten1234

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple 2015
Jag tycker det är konstigt att vissa bilister blir arga när man försöker köra förbi dem vid kö. Att motorcyklar kör förbi köer hjälper ju både motorcyklisterna och bilisterna, eller hur?
Tänk om alla motorcyklar skulle ställa sig i kön och köa likt bilarna... Köerna skulle bli markant längre.
 

Jontax

Ska det vara så?
Gick med
25 Jul 2004
Ort
Haninge
Hoj
Thundercat -98 & RSV Mille -00
För att komma med en positiv nyhet i denna tråd, igår körde jag hem som vanligt på Sturegatan och kom ikapp en polisbil i köerna. Eftersom det stod stilla så tog jag modet till mig och kröp om på högersidan (vänstersidan var det heldraget och ingen plats). Hade dom velat ta mig så hade dom kunnat göra det eftersom jag var tvungen att stanna 2 bilar fram så det verkade vara ok för dom. (Självklart finns det undantag)

Så länge man tar det lugnt och visar hänsyn så brukar det mesta gå vägen.

OT: Varje dag... Scooterfuckon.... :mad::död:huvet:va
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top