Köp av defekt hoj

ledkips

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2016
Ort
Malmö
Hoj
2012, Yamaha, YZF R125
Hej!

Ska åka och kolla på en YZF R125 idag och ägaren säger att oljan är vit och att topplockspackningen har gått. Kan det vara värre än så? Tänkte ifall vattnet gått längre ner i motorn eller om jag bara kan byta packningen och sen ha en fungerade hoj. Vill inte köpa den och sedan få ett stort pengatickande projekt framför mig. Den ryker inte alls och vattnet försvinner från kylaren.

Den har malossi 180cc kit på och han hade köpt ett 5ah batteri som inte orkar dra igång den när det är "kallt". Han sa däremot att det bara var att köpa ett 6/7 ah batteri så går det. Är detta korrekt? Den startade med startkablar och gick men startmotorn verkade inte orka med det nuvarande batteriet sa han.

Uppskattar er hjälp!
Tack!
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Finns originalcyl kvar? Byt till original med nya packningar så kommer nog hojen att fungera som tänkt.
Oljan är vit? Beror väl på att kylvatten blandas med oljan.
 

ledkips

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2016
Ort
Malmö
Hoj
2012, Yamaha, YZF R125
Finns originalcyl kvar? Byt till original med nya packningar så kommer nog hojen att fungera som tänkt.
Oljan är vit? Beror väl på att kylvatten blandas med oljan.

Originalcylindern fanns inte, yes, vattnet läcker och blandas.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Jag är inte särskilt påläst när det gäller motorer och liknande men det ringer ju en del varningsklockor här..
Första att det är en fyrtaktad 125a med 180 kit (du nämner inget om att den är bänkad/mappad för 180cc?), och det andra är hans svar som bara luktar så mycket moppefucko som det möjligtvis kan.
I värsta fall så får du en fyryaktare som kan rasa när som (kan bli dyrt) och i bästa fall kanske du kommer undan med att mappa om den.
Jag hade inte köpt den, men åas är det mest avancerade jag kan lyckas med typ byte av tändstift... :rofl

Sätter man bigbore på en fyrtaktad 125a så är det med största sannolikhet för att man tyckte det var häftigt att ha det på moppen året innan, det finns ingen vettig människa som trimmar en fyrtaktad 125a, man köper en aprilia eller cagiva istället.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det kass kvalité på cylindern så kan den ha spruckit och det är därför som det är vatten i oljan.
 

ledkips

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2016
Ort
Malmö
Hoj
2012, Yamaha, YZF R125
Jag är inte särskilt påläst när det gäller motorer och liknande men det ringer ju en del varningsklockor här..
Första att det är en fyrtaktad 125a med 180 kit (du nämner inget om att den är bänkad/mappad för 180cc?), och det andra är hans svar som bara luktar så mycket moppefucko som det möjligtvis kan.
I värsta fall så får du en fyryaktare som kan rasa när som (kan bli dyrt) och i bästa fall kanske du kommer undan med att mappa om den.
Jag hade inte köpt den, men åas är det mest avancerade jag kan lyckas med typ byte av tändstift... :rofl

Sätter man bigbore på en fyrtaktad 125a så är det med största sannolikhet för att man tyckte det var häftigt att ha det på moppen året innan, det finns ingen vettig människa som trimmar en fyrtaktad 125a, man köper en aprilia eller cagiva istället.
Är inte heller så insatt, sitter powercommander på som vad jag förstått är en sak som man kan mappa om med när man trimmar. Sitter malossi 180cc så det bör väl inte vara pisse kvalle.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Är inte heller så insatt, sitter powercommander på som vad jag förstått är en sak som man kan mappa om med när man trimmar. Sitter malossi 180cc så det bör väl inte vara pisse kvalle.
Frågan är ju om han faktiskt kört den i bänk och mappat den för 180cc eller om han bara har hängt på en powercommander och tyckt att det ska räcka utan att ställa in det ordentligt.
Är den bänkad/mappad ordentlig så ska han ha papper på det, annars hade jag inte tagit i den hojen med tång ens.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ska man köpa defekt mc så bör kunskaperna om just den modellen vara goda... Annars blir man bara lurad...
 

ledkips

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2016
Ort
Malmö
Hoj
2012, Yamaha, YZF R125
Frågan är ju om han faktiskt kört den i bänk och mappat den för 180cc eller om han bara har hängt på en powercommander och tyckt att det ska räcka utan att ställa in det ordentligt.
Är den bänkad/mappad ordentlig så ska han ha papper på det, annars hade jag inte tagit i den hojen med tång ens.

Så om han inte har papper på det bör jag inte köpa den? Kan komma undan billigt och byta till original cylinder kanske?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så om han inte har papper på det bör jag inte köpa den? Kan komma undan billigt och byta till original cylinder kanske?

Att köpa en hoj med tveksam motor kan vara antingen att komma billigt undan, eller så får man skaffa en ny motor. Har motorn körts med vatten i oljan är antagligen några lager lite ledsna i ögat.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Så om han inte har papper på det bör jag inte köpa den? Kan komma undan billigt och byta till original cylinder kanske?
Ställ dig frågan varför du köper en defekt hoj istället för en fungerande.

Är det ett "snikköp", dvs att du får en nyare hoj än du skulle ha råd med om du köpte samma hoj i fungerande skick. I så fall, har du råd att laga den om det skulle vara mer att fixa än tänkt?

Har du fastnat för hojen för att den ser bra ut? Inte ovanligt hos köpare. Men det är ju bara att fixa till en original hoj i efterhand också om man vill. Och då kan man välja stuket själv.

Att köpa en defekt hoj är väl i de flesta fall något en person med viss mek-kunnande gör i de fall de vet tillräckligt om vad som är fel och ser sig kunna laga det och kanske tjäna en slant på vägen. Kan man inte så mycket om mekande är det kanske inte bästa vägen att gå.

Om det bara är att byta toppackningen kan man ju tycka att säljaren borde göra det själv och sen sälja den som en OK hoj om det var allt. Priset för det om man gör det själv bör ju understiga prisavdraget i defekt skick.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Som Nollvision säger, om det nu är så lätt att fixa till hojen, varför gör inte säljaren det själv?
Antagligen för att han inte har en aning om vad som behöver fixas, vilket iaf får mig att tro att han inte har någon vidare koll.
 

ledkips

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2016
Ort
Malmö
Hoj
2012, Yamaha, YZF R125
Ställ dig frågan varför du köper en defekt hoj istället för en fungerande.

Är det ett "snikköp", dvs att du får en nyare hoj än du skulle ha råd med om du köpte samma hoj i fungerande skick. I så fall, har du råd att laga den om det skulle vara mer att fixa än tänkt?

Har du fastnat för hojen för att den ser bra ut? Inte ovanligt hos köpare. Men det är ju bara att fixa till en original hoj i efterhand också om man vill. Och då kan man välja stuket själv.

Att köpa en defekt hoj är väl i de flesta fall något en person med viss mek-kunnande gör i de fall de vet tillräckligt om vad som är fel och ser sig kunna laga det och kanske tjäna en slant på vägen. Kan man inte så mycket om mekande är det kanske inte bästa vägen att gå.

Om det bara är att byta toppackningen kan man ju tycka att säljaren borde göra det själv och sen sälja den som en OK hoj om det var allt. Priset för det om man gör det själv bör ju understiga prisavdraget i defekt skick.
kollade på den precis, schysst kille. Han verka vara lite osäker och var rätt ärlig. 08:a, kan få den för 15-16. Den startar och går fint när han sprang igång den, förutom att powercommandern inte var rätt inställd. Men tycker ni inte det är rimligt pris om jag sedan lägger någon tusing på motorn. vi båda räknade in dolda fel som man kan hitta medans man byter packning.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Nej för fan! Han är säkert jätteärlig, och kanske bara inte har lust och ork till att meka själv. Men det låter som att det är lite väl mycket som är gjort pga okunnighet på den hojen för att du ska kunna vara någorlunda trygg med att den är i bra skick generellt. En felinställd power commander tex, varför det? Antingen ställer man in den eller så ställer man inte in den. Ställer man in den är den rätt inställd och ställer man inte in den har man ingen koll på vad man gör.
Hur vet han att det bara är toppackningen som gått? Har han haft isär hojen och kollat? Hur kan han annars vara så säker på vad som är fel. Kan ju som sagt vara en sprucken cylinder tex. Du vet ju heller inte hur cylinderloppet ser ut. Och om han håller på och startar upp hojen för att visa för köpare att den går igång så gör han bara mer skada när kylaren som du säger töms på vatten, som med andra ord istället ligger i motorblocket och gottar till sig bland lager och andra känsliga ytor.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
kollade på den precis, schysst kille. Han verka vara lite osäker och var rätt ärlig. 08:a, kan få den för 15-16. Den startar och går fint när han sprang igång den, förutom att powercommandern inte var rätt inställd. Men tycker ni inte det är rimligt pris om jag sedan lägger någon tusing på motorn. vi båda räknade in dolda fel som man kan hitta medans man byter packning.
Jag kan inte så mycket om den modellen och vad delarna kostar så svårt att säga om priset är rätt. Dessutom verkar det inte finnas så många ute till salu just nu att jämföra med.

Finns en i Malmö på blocket (Bara, är det orten utanför Malmö?) för 21' så där har du nuvarande marginalen.

Säg att det bara är packningen. En sats kostar väl en knapp femhundring om original funkar och så olja/filter för några hundralappar. Och så nytt batteri. Gör du jobbet själv så kostar det inget men behöver du nyttja verkstad så kan det dra iväg några tusenlappar och i värsta fall mer om något oväntat fel dyker upp.

Behövs bänkkörning kan det dra iväg till ett par tusen (om 1K/timme). Har du tur kan det finnas färdiga mappar som passar den setup som hojen har och duger tillräckligt bra, men inget att chansa på, bör kollas innan.

Så i bästa fall 1000-1500 men bättre att räkna på 2000-3000 även om du gör det själv. (tänk på att allt inte är original) Behövs bänkkörningen och lite verkstadshjälp är du troligen över 5000 och då är marginalen borta.

Så priset är väl inte helt off sett mot den andra hojen förutsett att inte för mycket annat dyker upp. Och är inte pengarna hela världen och du är beredd att chansa lite så kan du ju också se mekandet som utbildning. :)

MEN, skulle det visa sig efter ett tag att motorn är kass i lager mm pga att den gått med vatten i motorn så kommer det troligen inte vara skäl nog att häva köpet eller kräva säljaren på någon kompensation. Han har påvisat felet och att han tror att det räcker med packningsbyte är ingen garanti. Bra att ha i bakhuvudet även om det är ett "värsta-scenario".
 

ledkips

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2016
Ort
Malmö
Hoj
2012, Yamaha, YZF R125
Som Nollvision säger, om det nu är så lätt att fixa till hojen, varför gör inte säljaren det själv?
Antagligen för att han inte har en aning om vad som behöver fixas, vilket iaf får mig att tro att han inte har någon vidare koll.

Han vet bara att vattnet läcker men han har fixat så pass mycket så han vill bara bli av med den. Han hade hittat en fräsch hoj som han ville ha. Han köpte den själv med fel på och fixade det mesta.
 

ledkips

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2016
Ort
Malmö
Hoj
2012, Yamaha, YZF R125
Jag kan inte så mycket om den modellen och vad delarna kostar så svårt att säga om priset är rätt. Dessutom verkar det inte finnas så många ute till salu just nu att jämföra med.

Finns en i Malmö på blocket (Bara, är det orten utanför Malmö?) för 21' så där har du nuvarande marginalen.

Säg att det bara är packningen. En sats kostar väl en knapp femhundring om original funkar och så olja/filter för några hundralappar. Och så nytt batteri. Gör du jobbet själv så kostar det inget men behöver du nyttja verkstad så kan det dra iväg några tusenlappar och i värsta fall mer om något oväntat fel dyker upp.

Behövs bänkkörning kan det dra iväg till ett par tusen (om 1K/timme). Har du tur kan det finnas färdiga mappar som passar den setup som hojen har och duger tillräckligt bra, men inget att chansa på, bör kollas innan.

Så i bästa fall 1000-1500 men bättre att räkna på 2000-3000 även om du gör det själv. (tänk på att allt inte är original) Behövs bänkkörningen och lite verkstadshjälp är du troligen över 5000 och då är marginalen borta.

Så priset är väl inte helt off sett mot den andra hojen förutsett att inte för mycket annat dyker upp. Och är inte pengarna hela världen och du är beredd att chansa lite så kan du ju också se mekandet som utbildning. :)

MEN, skulle det visa sig efter ett tag att motorn är kass i lager mm pga att den gått med vatten i motorn så kommer det troligen inte vara skäl nog att häva köpet eller kräva säljaren på någon kompensation. Han har påvisat felet och att han tror att det räcker med packningsbyte är ingen garanti. Bra att ha i bakhuvudet även om det är ett "värsta-scenario".

Jag har några som är kunniga inom det, är själv itne så hemma när det gäller 4takt. Är beredd på att lägga några tusenlappar då jag får den så pass billigt. Kommer ha cirka 25000 efter att jag sålt 2 av mina fordon. :) Har sett rätt många med just malossi kittet så färdiga mappar bör finnas.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
kollade på den precis, schysst kille. Han verka vara lite osäker och var rätt ärlig. 08:a, kan få den för 15-16.

Vad kostar en som inte har "trimmad" motor, som inte har vatten i oljan och som startar när man trycker på knappen? Är det värt risken?
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Lider med dig, grabben!
Du vill, du vill, du VILL ha denna hojen.

...men ändå är det något som gnager, eller hur?
Om bara någon här inne kunde säga att den är ett bra köp, så vart du home free och kunde köpa med gott samvete, eller hur?

Lyssna på den lilla tråkmånsen inom dig som vill bromsa köpet.
Det ligger hundar begravda i denna ugglemossen!

Utan att ha riktig dunderkoll så vill jag nog påstå att en 2008 125a bör kunna gå att köpa för de angivna 15'-16' - i helt, fungerande och omeckat skick.

Trimcylindern är något som SÄNKER priset på hojen - speciellt när inte originalgrejerna följer med.

Trasig maskin med vattenblandad olja kan bli dyrt, som andra redan påpekat.

"Någon tusing" räcker inte långt när man börjar riva i det - det är väl vad som ryker på en dynokörning för att få ordning på powercommandern - om du ens kommer så långt.

Säljaren försöker vältra över sina problem på nästa ägare, och ta bra betalt för det också.

Om det ens finns något "rätt pris" för en sådan här hoj så är det minst 10,000 ner från angivna 15'-16'

Jag skulle sätta 5,000,- som högstapris för ett så osäkert kort som denna hoj.
För femtusen spänn kan du lägga rejält med tid på hojen och ta reda på vad som verkligen är fel på den. Därefter kan du räkna på om du vill lägga de pengar som behövs för att få ordning på den, eller om du vill rädda dig ur affären genom att säja den i delar.

Det är en ovanlig modell i Sverige, kanske ta det ta ett tag att få den såld i delar - men du bör kunna gå plus minus noll i vart fall, med lite tur.

Hade det varit en vanligare modell kanske man skulle vågat gå upp lite i pris - det mest effektiva är troligen att köpa en begagnad och fungerade motor på en MC-skrot och byta hela maskinen.
Kostar en komplett motor 3,000,- kanske man vågade gå upp i pris på inköpet av hojen - men troligen är det svårt att hitta beg motor i Sverige.
...å annars hade troligen den trevliga säljaren nog redan gjort just det - om det fanns någon maskin att köra.

Inse att en havererad 125;a är köparens marknad. Fråga inte vad du får köpa den för.
Säg istället till vad du tänker betala för den.
Tycker säljaren att det är för dåligt bud så kan han ju repa den själv och se vad han får för den...


Lycka till, "ledkips"
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
en fråga då bara varför fixar han inte allt? mitt tips leta upp något som funkar istället du verkar vara lite för osäker på att skruva för att chansa
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top