Köp av defekt hoj

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Jag hade resonerat såhär:
Sätter man powercommander på en hoj utan att mappa om ordentligt så har man ingen koll på vad man sysslar med.
Med andra ord, jag hade inte ens vågat lita på att han vet vad en packning är eller vad den gör.
Åter igen, det luktar moppegrabb som hängt på lite grejer på hojen för att det låter häftigt och han har läst på internet att sånt ska man ha, och sen har hojen börjat gå som en påse nötter och då vill han passa på att sälja den innan den havererar fullständigt.

Jag kan absolut ha fel i ovanstående, men när man köper begagnat så är det väldigt sällan man vill ta risken.

ledkips

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2016
Hoj
2012, Yamaha, YZF R125
Lider med dig, grabben!
Du vill, du vill, du VILL ha denna hojen.

...men ändå är det något som gnager, eller hur?
Om bara någon här inne kunde säga att den är ett bra köp, så vart du home free och kunde köpa med gott samvete, eller hur?

Lyssna på den lilla tråkmånsen inom dig som vill bromsa köpet.
Det ligger hundar begravda i denna ugglemossen!

Utan att ha riktig dunderkoll så vill jag nog påstå att en 2008 125a bör kunna gå att köpa för de angivna 15'-16' - i helt, fungerande och omeckat skick.

Trimcylindern är något som SÄNKER priset på hojen - speciellt när inte originalgrejerna följer med.

Trasig maskin med vattenblandad olja kan bli dyrt, som andra redan påpekat.

"Någon tusing" räcker inte långt när man börjar riva i det - det är väl vad som ryker på en dynokörning för att få ordning på powercommandern - om du ens kommer så långt.

Säljaren försöker vältra över sina problem på nästa ägare, och ta bra betalt för det också.

Om det ens finns något "rätt pris" för en sådan här hoj så är det minst 10,000 ner från angivna 15'-16'

Jag skulle sätta 5,000,- som högstapris för ett så osäkert kort som denna hoj.
För femtusen spänn kan du lägga rejält med tid på hojen och ta reda på vad som verkligen är fel på den. Därefter kan du räkna på om du vill lägga de pengar som behövs för att få ordning på den, eller om du vill rädda dig ur affären genom att säja den i delar.

Det är en ovanlig modell i Sverige, kanske ta det ta ett tag att få den såld i delar - men du bör kunna gå plus minus noll i vart fall, med lite tur.

Hade det varit en vanligare modell kanske man skulle vågat gå upp lite i pris - det mest effektiva är troligen att köpa en begagnad och fungerade motor på en MC-skrot och byta hela maskinen.
Kostar en komplett motor 3,000,- kanske man vågade gå upp i pris på inköpet av hojen - men troligen är det svårt att hitta beg motor i Sverige.
...å annars hade troligen den trevliga säljaren nog redan gjort just det - om det fanns någon maskin att köra.

Inse att en havererad 125;a är köparens marknad. Fråga inte vad du får köpa den för.
Säg istället till vad du tänker betala för den.
Tycker säljaren att det är för dåligt bud så kan han ju repa den själv och se vad han får för den...

Lycka till, "ledkips"

Förstår dig fullt ut men ifall det bara är vattenpumpen eller topp packning som är pajj borde man väl kunna fixa detta och sedan skölja ur några gånger med olja. Ska inte själv skruva på den utan det lämnar jag som sagt över till de som jag känner och kan det. Problemet är att det inte är så stor marknad på just beg 125orna.

ledkips

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2016
Hoj
2012, Yamaha, YZF R125
Jag hade resonerat såhär:
Sätter man powercommander på en hoj utan att mappa om ordentligt så har man ingen koll på vad man sysslar med.
Med andra ord, jag hade inte ens vågat lita på att han vet vad en packning är eller vad den gör.
Åter igen, det luktar moppegrabb som hängt på lite grejer på hojen för att det låter häftigt och han har läst på internet att sånt ska man ha, och sen har hojen börjat gå som en påse nötter och då vill han passa på att sälja den innan den havererar fullständigt.

Jag kan absolut ha fel i ovanstående, men när man köper begagnat så är det väldigt sällan man vill ta risken.

Det var förra ägaren som hade satt på kittet och power commandern som medföljde. Förra ägaren var tydligen någon slarvig grabb som inte visste vad han höll på med.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Förstår dig fullt ut men ifall det bara är vattenpumpen eller topp packning som är pajj borde man väl kunna fixa detta och sedan skölja ur några gånger med olja. Ska inte själv skruva på den utan det lämnar jag som sagt över till de som jag känner och kan det. Problemet är att det inte är så stor marknad på just beg 125orna.
Det är ju just det, OM det bara är det lilla som är skevt på den.
Att du vill ha just en den modellen förstår jag, och du har hittat en hoj som är nära till hands och billigt, so far so good va?
Jag gjorde det misstaget en gång, jag var svinsugen på en tl1000s och högg första bästa för den var nära mig och den var billig.
Ett jävla under att jag sitter här idag ens för helvete vilken häck den hojen var.
Alla varningstecken fanns där vid köp, hojen var lite för billig, original delar saknades, han erbjöd sig att lägga över avbetalningen på mig för att han hade egen firma eller något sånt (nappade ej på det dock, pröjsa allt direkt).
Jag var så jävla nöjd med den i ett par veckor och sen började det trycka på allt mer i röven på mig tills jag till slut satt där med en hoj som var helt sopslut i allt vad fjädring, bromsar o förgasare heter, det var en jävla dödsfälla.
Jag hade vansinnigt kul på den, men jag fick fan inte en krona för den när jag skulle göra mig av med den.

I fallet ovan så är jag som killen som vill sälja hojen till dig.
En stackare som inte fattar bättre och försöker kränga iväg det lilla värde hans hoj har kvar.
Gör inte som jag, köp en ordentlig och välskött hoj direkt istället och njut av att fanskspet startar när du vill istället!

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Handla billigt blir ofta handla dyrt, rasar en 4taktare så har du fort hela köpesumman i havererade detaljer.

Glykol ändrar oljans viskositet och samtidigt så blir blandningen med oljan korrosivt mot t.ex koppar. finns ofta en del kopparbrickor i växellådan.
oljan får också små klumpar på 5-40my som fungerar abrasivt (Nötande) speciellt där du har snäva toleranser.

Säljaren kan säkert intyga att han slutade köra så fort han upptäckte problemet.....men det vet vi ju allihop hur ofta vi kollar oljan enligt instruktionsbokens dagliga schema.

ledkips

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2016
Hoj
2012, Yamaha, YZF R125
Handla billigt blir ofta handla dyrt, rasar en 4taktare så har du fort hela köpesumman i havererade detaljer.

Glykol ändrar oljans viskositet och samtidigt så blir blandningen med oljan korrosivt mot t.ex koppar. finns ofta en del kopparbrickor i växellådan.
oljan får också små klumpar på 5-40my som fungerar abrasivt (Nötande) speciellt där du har snäva toleranser.

Säljaren kan säkert intyga att han slutade köra så fort han upptäckte problemet.....men det vet vi ju allihop hur ofta vi kollar oljan enligt instruktionsbokens dagliga schema.
Om man köper ett 125 kitt till den då, gör den original igen. Måste man bry sig om powercommander och allt då?

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Om man köper ett 125 kitt till den då, gör den original igen. Måste man bry sig om powercommander och allt då?
Ser inte att mitt inlägg alls berörde trimning....Men!
Du har ju fortfarande kvar växellåda och topp med ventiler som gått med vatten i oljan.

ledkips

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2016
Hoj
2012, Yamaha, YZF R125
Ser inte att mitt inlägg alls berörde trimning....Men!
Du har ju fortfarande kvar växellåda och topp med ventiler som gått med vatten i oljan.
Kom på det, ber om ursäkt ;)
Jo fast är det så pass skadat så hela motorn är kass bara för det varit vatten där? Om man gör ett antal oljebyte t.ex.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Jo fast är det så pass skadat så hela motorn är kass bara för det varit vatten där? Om man gör ett antal oljebyte t.ex.
Nej det behöver det ju givetvis inte vara....men är prisskillnaden så pass stor att du tycker det är värt att chansa....Krävs kunskap och rätt mycket undersökning för att ta reda på svaret.
Gör du en bra affär så har du en tusenlapp eller två, gör du en dålig affär så hade du lika gärna kunnat slänga ner köpesumman i toaletten och spola.

ledkips

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2016
Hoj
2012, Yamaha, YZF R125
Nej det behöver det ju givetvis inte vara....men är prisskillnaden så pass stor att du tycker det är värt att chansa....Krävs kunskap och rätt mycket undersökning för att ta reda på svaret.
Gör du en bra affär så har du en tusenlapp eller två, gör du en dålig affär så hade du lika gärna kunnat slänga ner köpesumman i toaletten och spola.
Ska höra med en som syrran känner, bygger hd och diverse hojjar så får se ifall han kan göra det. Annars har jag en som fixade min 2t. Ska höra vad de tycker om köpet och ifall de kan se över allt ifall jag nu köper den. Ska få ner hojen lite extra också.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Det största problemet med motorn är inte de delarna, utan att den antagligen gått med skadad olja. Olja med vatten i får ytterst dåliga tveksamma egenskaper vad gäller smörjning. Det blir mer skärvätska än smörjande.

Cylindern är billig att byta, resten av motorn är dyrt.

Det som cylindern och PCn pekar på är att något moppefucko köpte en hunnratjyfemma och trimmade den på samma sätt som moppen. DVS helt utan koll på hur det skulle göras egentligen. Att det dessutom varit ytterligare en ägare efter den som trimmade gör inte saken bättre.

Att byta till en 125cc och plocka bort PCn gör inte motorn original igen om den gått med den sunkiga oljan.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

Det beror på hur mycket motorn gått med vatten i oljan. Lager och glidytor kan ha tagit skada så du står med lagerras efter några mil.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Varför köpa problem?

Hojen är trimmad om jag fattar rätt? Original finns inte, eller? Varför, också rasat? Hänger dessa händelser ihop? En kille som kommer med trevande svar och förklaringar, en del "Den är bara att"- lösningar. Risken är överhängande att det är klåpmekat, sönderkört skit. Får inte intrycket att du besitter mycket mekkunskaper eller erfarenhet heller. Absolut inget illa ment, menar bara att du inte ska ta dig vatten över huvudet.

Bränn stålarna på nåt som kan ge dig en kul säsong och en positiv start på mc-körandet istället för vad som verkar vara ett sorgebarn. Det är mitt tips och jag har också testat "dumsnålvarianten", dvs gravt underskattat svårighetsgrad, kostnader och tid. Det är lättare att skaffa pengar.

Gör som du vill och lycka på vägen!

Last edited:

ledkips

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2016
Hoj
2012, Yamaha, YZF R125
Det största problemet med motorn är inte de delarna, utan att den antagligen gått med skadad olja. Olja med vatten i får ytterst dåliga tveksamma egenskaper vad gäller smörjning. Det blir mer skärvätska än smörjande.

Cylindern är billig att byta, resten av motorn är dyrt.

Det som cylindern och PCn pekar på är att något moppefucko köpte en hunnratjyfemma och trimmade den på samma sätt som moppen. DVS helt utan koll på hur det skulle göras egentligen. Att det dessutom varit ytterligare en ägare efter den som trimmade gör inte saken bättre.

Att byta till en 125cc och plocka bort PCn gör inte motorn original igen om den gått med den sunkiga oljan.

Vad blir den värsta rep. kostnaden tror du? Vill inte påstå massa men tycker ju inte motorn borde rasa ifall man går igenom den och fixar läckan. Oljan var inte så pass ljus som jag trodde men där var definitivt vatten i.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Vad blir den värsta rep. kostnaden tror du? Vill inte påstå massa men tycker ju inte motorn borde rasa ifall man går igenom den och fixar läckan. Oljan var inte så pass ljus som jag trodde men där var definitivt vatten i.

Det billigaste alternativet är antagligen att köpa en motor på en skrot och byta motor, gör man det själv kostar det några tusen, lämnar man det till verkstad kostar det antagligen många mysiga tusenlappar.

Har oljan skadat motorn så är inte problemet oljan längre, utan att lager och sånt tagit skada, och de blir inte bättre av att man byter oljan mot frisk olja.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Köp den inte!
Troligtvis så har nuvarande ägare kört skiten ur allt annat, (lager, lameller m.m) så en läcka är nog minsta problemet.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Kan du eller en kompis fixa den så pruta och köp, i värsta fall blir det en dyr läxa.
Tyvärr är vi människor oftast korkade och måste lära oss av våra egna misstag så det är bara att köra på:tummenupp

PS. Mitt råd hade egentligen varit "köp inte" men då i princip alla andra redan har skrivit det och du fortfarande är köpkåt så spelar det ju ingen roll vad någon säger:D

ledkips

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2016
Hoj
2012, Yamaha, YZF R125
Köp den inte!
Troligtvis så har nuvarande ägare kört skiten ur allt annat, (lager, lameller m.m) så en läcka är nog minsta problemet.

Enligt honom har han knappt kört något då det var problem när han köpte den själv. Han blev själv lurad rättare sagt. Har en som kan fixa det relativt billigt och nuvarande ägaren sa att han lämnat in den i Lomma och att de gått igenom motorn innan.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Enligt honom har han knappt kört något då det var problem när han köpte den själv. Han blev själv lurad rättare sagt. Har en som kan fixa det relativt billigt och nuvarande ägaren sa att han lämnat in den i Lomma och att de gått igenom motorn innan.

...och det gjorde det hela bättre...hur?

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS