Köp av defekt hoj

ledkips

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2016
Hoj
2012, Yamaha, YZF R125
Du bestämmer själv hur du vill göra. Det är dina pengar osv. Jag tycker dock det är en för stor risk för så kort brukstid. Du kommer ju byta upp oavsett inom två år. Har du räknat in kostnad för körkort, riskutbildning och utrustning förresten? Bara det kan gå på 15 tusen och mycket mer om man misslyckas mm.

Behöver i princip ett transportmedel med skolan. Har även räknat in på körkortet och utrustning! :)

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FZ1N-07. Sålda: FJR1300AE-14, R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Ah men gött! :tummenupp Kan nästan lova dig att fler ex kommer komma till våren men om du tvunget vill köpa detta exemplaret så kör på i så fall. Lycka till :)

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Låt oss säga att jag köper cyklen för 13k, kanske mindre. Motorn för 6k och lägger över jobbet på en annan som jag får det i princip gratis för. Har jag då gjort en dålig affär? Jag kanske inte har gjort någon bra affär men hojen fungerar till en rimlig peng för mig. Vill höra vad ni resonerar kring det ;)
Om jag hade varit du och kände att jag absolut ville ha den hojen och var villig att chansa så hade jag först försökt få så bra pris som möjligt.

Sen hade jag bytt packning, filter, olja, batteri. Fått PC'n mappad och kollat igenom så att allting annat såg ok ut. Därefter hade jag kört.

Först när/om motorn rasar hade jag bytt den. Men då får man också vara beredd på att vara utan hoj några veckor, kanske under högsäsong. Då blir utbytesmotorn en extra utgift ja, men det kan också bli att motorn som sitter där nu rullar problemfritt i många säsonger efter lite kärlek.

Edit: Det verkar finnas en del färdiga PC mappar för Malossi-kit med öppen dämpare till den hojen, så jag skulle testa en sån först innan jag kostade på dyno-tid. Men för att få så passande mapp som möjligt behöver du veta om det är något mer som är bytt, t ex kammar/ventiler.

Last edited:

ledkips

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2016
Hoj
2012, Yamaha, YZF R125
Om jag hade varit du och kände att jag absolut ville ha den hojen och var villig att chansa så hade jag först försökt få så bra pris som möjligt.

Sen hade jag bytt packning, filter, olja, batteri. Fått PC'n mappad och kollat igenom så att allting annat såg ok ut. Därefter hade jag kört.

Först när/om motorn rasar hade jag bytt den. Men då får man också vara beredd på att vara utan hoj några veckor, kanske under högsäsong. Då blir utbytesmotorn en extra utgift ja, men det kan också bli att motorn som sitter där nu rullar problemfritt i många säsonger efter lite kärlek.

Edit: Det verkar finnas en del färdiga PC mappar för Malossi-kit med öppen dämpare till den hojen, så jag skulle testa en sån först innan jag kostade på dyno-tid. Men för att få så passande mapp som möjligt behöver du veta om det är något mer som är bytt, t ex kammar/ventiler.

Det är lita blandade tankar här. De flesta säger att motorn är skit och då byter jag ut den. Vissa säger att det räcker med att byta packning. Om jag nu köper den, ska jag se över läckan och sen gasa tills det rasar men ändå köpa motorn innan dess? Har fått ett erbjudande av försäljaren på ebay på 6k inkl frakt för en motor med 0km på. Top end renoverad. Får jag hojen billigt så spelar det egentligen ingen roll ifall jag köper ny motor eller inte. Då jag har en till senare, känns ju på folks inlägg i tråden att motorn är slut.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det är lita blandade tankar här. De flesta säger att motorn är skit och då byter jag ut den. Vissa säger att det räcker med att byta packning. Om jag nu köper den, ska jag se över läckan och sen gasa tills det rasar men ändå köpa motorn innan dess? Har fått ett erbjudande av försäljaren på ebay på 6k inkl frakt för en motor med 0km på. Top end renoverad. Får jag hojen billigt så spelar det egentligen ingen roll ifall jag köper ny motor eller inte. Då jag har en till senare, känns ju på folks inlägg i tråden att motorn är slut.

Nej, det känns på inläggen att ingen vet status på motorn men erfarenheten säger stt det är både möjligt och troligt men inte säkert.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Den behöver inte vara slut. Det beror ju som nämnts innan på om den har körts mycket med läckaget. Om ägaren ställde den i samband med upptäckten är det inte säkert att den hunnit tagit någon skada.

Men frågan är väl om nuvarande ägare haft den körbar någon gång eller om läckaget kan ha funnits redan med ägaren innan och bara var kamouflerat vid förra ägarbytet (ny olja och fultätning).

Säg att det skulle kosta 2000 att få ordning på den nu kontra en ny motor för 6000. Då är 4000 summan du betalar vid motorbytet för att känna dig trygg och slippa hjärnspöken med vad som ev kan dyka upp framöver. Upp till dig om det är värt det.

Det är i alla fall inte roligt att åka runt på något man inte litar på, det förtar en del av nöjet.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag är försiktig med mina slantar. Jag hade lagt ett bud på hojen som tillsammans med extramotorn för 6 papp forfarande hade blivit en acceptabel affär, märkbart billigare än att köpa en frisk från blocket (prutad).

Sen hade jag bytt motor direkt. Efter det lagt lite tid på att analysera originalmotorn. Med det sagt, det blir troligtvis ändå klöddigare och dyrare än att köpa nåt fungerade friskt från början. 125 är en ytterst begränad tid av ditt liv och strular det så blir den tiden lätt halverad.

ledkips

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2016
Hoj
2012, Yamaha, YZF R125
Jag är försiktig med mina slantar. Jag hade lagt ett bud på hojen som tillsammans med extramotorn för 6 papp forfarande hade blivit en acceptabel affär, märkbart billigare än att köpa en frisk från blocket (prutad).

Sen hade jag bytt motor direkt. Efter det lagt lite tid på att analysera originalmotorn. Med det sagt, det blir troligtvis ändå klöddigare och dyrare än att köpa nåt fungerade friskt från början. 125 är en ytterst begränad tid av ditt liv och strular det så blir den tiden lätt halverad.
Vad hade du lagt för ett bud? Ska samtidigt påpeka vad jag tänker göra och jämföra med den andra på blocket för 17000.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Vad hade du lagt för ett bud? Ska samtidigt påpeka vad jag tänker göra och jämföra med den andra på blocket för 17000.

Det de flesta av oss skriver är att det är riskabelt att köpa den hojen. Vi skriver inte att den absolut inte funkar. Har du flyt så får du den att funka med enkla medel men att du ska pruta tillräckligt så att du har råd att laga den. Det är en chanstagning helt enkelt.

Accepterar inte säljaren ditt bud så kan han ju sälja den till någon annan eller fixa själv om han tycker att det är värt det.

När man köper ett begagnat fordon så räknar man med att man eventuellt köper sig problem och har det alltid i åtanke. Men i det här fallet så VET du att du köper dig problem. Och då måste priset vara tillräckligt lockande..

Jag skulle säga som vissa andra, 5-10'000kr Max. Utöver alla delar du behöver så är det ju ett visst antal timmar som ska läggas på det. I ditt fall så ska du dessutom leja vidare det till någon annan.

Lycka till och återkom om hur du gör:tummenupp

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10

Jag kanske är helt fel på det men en sån tycker jag du skall ha klar med den nya motorn för under 15.

Det är ett par dagar in i Januari, utbudet är noll just nu. Ge det ett par månader så exploderar markaden. Jag fattar att pengarna brinner i fickan men gör en bra affär eller vänta är mitt tips. Men det är klart, erfarenhet är svårt att värdera och man lär sig av sina egna misstag, inte andras.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Förresten, innan du bestämmer dig helt, glöm inte bort att ringa och prova att pruta på de andra hojarna som är på annons!
Jag vet att Yamahan är jäkligt snygg men det finns ju äldre cbr och nsr som är billigare i värsta fall, om du inte får den yamahan för rätt pris tex.

ledkips

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2016
Hoj
2012, Yamaha, YZF R125
Jag kanske är helt fel på det men en sån tycker jag du skall ha klar med den nya motorn för under 15.

Det är ett par dagar in i Januari, utbudet är noll just nu. Ge det ett par månader så exploderar markaden. Jag fattar att pengarna brinner i fickan men gör en bra affär eller vänta är mitt tips. Men det är klart, erfarenhet är svårt att värdera och man lär sig av sina egna misstag, inte andras.
Så runt en 10000kr? Går ju alltid och prova. De som säljer motorn skrev också "+ We will add as a free extra a workshop tested fuel injection set + throttle body so you don't pick up any old faults from the old engine."

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Så runt en 10000kr? Går ju alltid och prova. De som säljer motorn skrev också "+ We will add as a free extra a workshop tested fuel injection set + throttle body so you don't pick up any old faults from the old engine."

Visst, men sist jag räknade blev 10+6 mer än 15. Du lurar dig själv med om du inte räknar med en tusing för småkrafs.

ledkips

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2016
Hoj
2012, Yamaha, YZF R125
Visst, men sist jag räknade blev 10+6 mer än 15. Du lurar dig själv med om du inte räknar med en tusing för småkrafs.

Det förstår jag ju också, vet däremot inte ifall han vill gå så lågt, men då får han väl fixa det själv.

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Hoj
Obefintlig
Antagande att hojen är i fint skick i övrigt så hade jag resonerat som följande.

Malossi är det absolut inget fel på, bra grejer. Som tidigare nämnt så sjunker priset (generellt sett) om inte orginaldelar sitter på eller följer med. MEN, det är en värdeökning för mig, eftersom det är något som jag, i det här fallet, eftertraktar.

Att gå igenom motorn är 50/50, det kommer se bra eller dåligt ut. Jag känner mig självsäker nog för att sätta igång själv, men har hjälpande händer att luta mig tillbaka på ifall jag stöter på stora problem.

Du säger att du sett många bågar av samma modell med samma cylinderkit, då finns troligtvis färdiga mappar att utgå ifrån, som kommer förkorta tiden på bänk avsevärt.

Enligt mig så är det en minusaffär om du behöver betala dina kontakter för mekandet och köper hojen för mer än 5.000:-. Om mekandet är "gratis", självständigt eller ej, så skulle jag kunna ge 12.000:- för hojen.

Du har tittat på den och vet det du kommer kunna veta innan ett köp. Säljaren har sagt (om jag inte missuppfattade det) att han har tittat in sig på en ny hoj som han är sugen på. Kom fram till ett pris du är villig att ge, ta ut de pengarna och möt upp säljaren och förklara att han där och då kommer bli kvitt sitt problem och kan fundera starkare på den nya. Snabbt och enkelt uppskattas allt som oftast.

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Som jag förstår det så har den nuvarande ägaren inte haft den så länge. Han har lagt ner 5k på den och det känns som om han bara vill få sålt den nu för att han "inte orkar pilla med den".
Om den hade olja i vattnet när han köpte den men ändå lade ner 5000kr på att fixa fel.....vilka fel hade högre prioritet än att fixa läckage i motorn?....alla klockor ringer på den här hojen! och på säljaren.

Nej, det känns på inläggen att ingen vet status på motorn men erfarenheten säger stt det är både möjligt och troligt men inte säkert.
Precis! Samtliga skriver att det kan vara stora fel.

6k inkl frakt för en motor med 0km på. Top end renoverad.
Känns lite som att jag skulle kunna syna en totalrenovering för 6000 med klöver två, jag skulle mer se det som en vanlig fungerande motor från en hoj.....men här kan jag ha helt fel då det inte är mitt område var prylar till småhojar kostar.

amaktor

svettig
Gick med
15 May 2006
Hoj
Nej, tyvärr
Mina begränsade och oreflekterade erfarenheter i livet säger följande:
Det kommer bättre, och fler, alternativ! Och ett bra råd ovanför är att prova att pruta på de bättre hojarna som finns ute.
En ytterligare tanke är att det är osäkert att göra sig beroende av att en polare ska hjälpa en gratis.
Hen kanske blir sjuk, byter jobb, får översvämning i källaren, ny partner, ett dödsbo att ta hand om etc..
Det är trökigt att hamna i en sits där man redan frågat för många gånger om det inte finns tid nästa helg då osv.
All respekt för era relationer till era mekpolare, bara en tanke.
Intressant tråd i övrigt, visst känner man igen sig :)
Tänk på att de som avråder, gör det i försök att säkra dig åktid!

ledkips

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2016
Hoj
2012, Yamaha, YZF R125
Mina begränsade och oreflekterade erfarenheter i livet säger följande:
Det kommer bättre, och fler, alternativ! Och ett bra råd ovanför är att prova att pruta på de bättre hojarna som finns ute.
En ytterligare tanke är att det är osäkert att göra sig beroende av att en polare ska hjälpa en gratis.
Hen kanske blir sjuk, byter jobb, får översvämning i källaren, ny partner, ett dödsbo att ta hand om etc..
Det är trökigt att hamna i en sits där man redan frågat för många gånger om det inte finns tid nästa helg då osv.
All respekt för era relationer till era mekpolare, bara en tanke.
Intressant tråd i övrigt, visst känner man igen sig :)
Tänk på att de som avråder, gör det i försök att säkra dig åktid!
Har valt att inte köpa den! Min kära far ville inte köra upp till den andra yamahan så får vänta på att någon ny kommer in!

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!