Köp av defekt hoj

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Enkelt: Köp inte en trasig hoj.

Den är kass och du kommer både att ångra dig och bli sittande med en hög skrot som du sedan försöker lura på någon annan... Och du förlorar minst lika mycket på affären som du hade kunnat köpa en fungerande hoj för.

125-perioden är för kort för att blajja med skräp.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Ju mer du berättar desto mer säker blir jag, köp inte den här hojen.
Ha lite is i magen och vänta, det är ett par månader kvar innan säsongen börjar, det kommer dyka upp fler schyssta hojar.
Vill det tvunget ha något att skruva i så köp en aprilia rs, då får du iaf en sporthoj som går (för o bara 125a) bra och det är dessutom löjligt billigt att laga i jämförelse om något går sönder.

(fan, imponerande mängd svar i tråden och ingen har nämnt hur fruktansvärt hemskt och olagligt det är ar köra trimmad 125a)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Enkelt: Köp inte en trasig hoj.

125-perioden är för kort för att blajja med skräp.

Varför sa ingen det för +3 decennier sen. Vänta nu, det var det visst nån som gjorde. Lyssnade jag? Nähänä. Brorsan köpte 2 år senare en riktig och fungerande rd125lc. Körde till Norge, pendlade mellan hem, musikinternat och tjej 10 och 20-tals mil bort. Kort sagt erövrade världen istället för att bråka med hopplöst gammalt skit, som jag gjorde. Allt till ett försumbart högre inköpspris. Dagens sedelärande anekdot...

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Har aldrig påstått att det blev bättre, men posten handlade om att nuvarande ägare kan ha kört sönder annat i motorn.

Ännu värre....nu har två ägare haft en trasig hoj, dvs felet har verkat under en ansenlig tid.

Har det påverkat ventiler, styrningar, lager eller växellåda....då är den där hojen i Malmö för 21 tusen väldigt billig.

Och köper du en hoj i det skicket så säger reklamationsnämnden "Lev och lär" när du försöker få hjälp att få tillbaka dina slantar från killen som vägrar.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Varför sa ingen det för +3 decennier sen. Vänta nu, det var det visst nån som gjorde. Lyssnade jag? Nähänä. Brorsan köpte 2 år senare en riktig och fungerande rd125lc. Körde till Norge, pendlade mellan hem, musikinternat och tjej 10 och 20-tals mil bort. Kort sagt erövrade världen istället för att bråka med hopplöst gammalt skit, som jag gjorde. Allt till ett försumbart högre inköpspris. Dagens sedelärande anekdot...

Ja precis. Men av någon anledning vill de flesta ÄNDÅ göra samma dumma och dyra misstag själv, för det KAN väl inte vara så att de gamla stötarna är värda att lyssna på ibland?

Bodensaren

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2013
Hoj
kanske
Min åsikt är att den som säljer cykeln har ingen koll på nånting, med andra ord kan man dra slutsatsen att den cykeln har en väldigt tveksam historik, för dom pengarna är den iskall, speciellt om du inte själva kan riva ned en motor, en fyrtaktare är inte bara mer komplicerad än en tvåtaktare, den består av betydligt mer delar, börja riva i en motor även om den är fräsch så kommer du alltid att hitta delar som behöver bytas, däremot en motor som gått med en invärtes läcka, det vill säga kylarvatten in i oljan, då skulle jag backa direkt, det var någon som tidigare i tråden föreslog ca 5000:- för den, bjud det om säljaren backar så tycker jag att du också ska backa, det luktar bekymmer långväga, alla mina cyklar har jag köpt utifrån vad säljaren ger för intryck.

ledkips

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2016
Hoj
2012, Yamaha, YZF R125
Min åsikt är att den som säljer cykeln har ingen koll på nånting, med andra ord kan man dra slutsatsen att den cykeln har en väldigt tveksam historik, för dom pengarna är den iskall, speciellt om du inte själva kan riva ned en motor, en fyrtaktare är inte bara mer komplicerad än en tvåtaktare, den består av betydligt mer delar, börja riva i en motor även om den är fräsch så kommer du alltid att hitta delar som behöver bytas, däremot en motor som gått med en invärtes läcka, det vill säga kylarvatten in i oljan, då skulle jag backa direkt, det var någon som tidigare i tråden föreslog ca 5000:- för den, bjud det om säljaren backar så tycker jag att du också ska backa, det luktar bekymmer långväga, alla mina cyklar har jag köpt utifrån vad säljaren ger för intryck.

Han vill absolut inte gå ner så lågt. Tror jag itne iallafall. Han tror felet är simpelt men vet inte vad jag ska förklara för han.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Han vill absolut inte gå ner så lågt. Tror jag itne iallafall. Han tror felet är simpelt men vet inte vad jag ska förklara för han.

Vadå tror, det säger ju ingenting iom att han omöjligt kan veta hur stort eller litet problemet är.
Om det nu skulle kosta 10000 kr att få motorn i schysst skick, hur mycket skulle du vara beredd att betala för hojen?

ledkips

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2016
Hoj
2012, Yamaha, YZF R125
http://www.blocket.se/skaraborg/Yamaha_YZF_R125_62975680.htm?ca=12&w=3&last=1

2010 småskavanker, 5100 mil 17 200:-

http://www.blocket.se/malmo/Yzf_r125_64373208.htm?ca=12&w=3

2008 fullt fungerande, 1000 mil kan fås för 21 000:-

Men det blir intressant att läsa hur det går med hojen som du inte bör köpa men ändå köper! :)

2008an är den jag kollat på, vet inte varför han skriver det priset där och att den fungerar däremot. 2010 är för långt bort tyvärr. Vet att man ska åka långt för rätta hojen men tror inte farsan är så sugen på att åka cirkus 4 timmar. Har inte sagt jag ska köpa den aktuella hojen däremot ;).

ledkips

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2016
Hoj
2012, Yamaha, YZF R125
Vadå tror, det säger ju ingenting iom att han omöjligt kan veta hur stort eller litet problemet är.
Om det nu skulle kosta 10000 kr att få motorn i schysst skick, hur mycket skulle du vara beredd att betala för hojen?

Skrev tror då han tackade nej till ett bud på 13 000. Då hade jag varit beredd att lägga ca 10000 på hojen också. Vill inte lägga mer än 20 000 på den totalt. :)

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
2008an är den jag kollat på, vet inte varför han skriver det priset där och att den fungerar däremot. 2010 är för långt bort tyvärr. Vet att man ska åka långt för rätta hojen men tror inte farsan är så sugen på att åka cirkus 4 timmar. Har inte sagt jag ska köpa den aktuella hojen däremot ;).

Då förstår jag inte vad du har fått verkar ärlig ifrån? :va

Jag är också farsa och jag kör hellre 4 timmar än lägger ner det mångdubbla på att leta delar och försöka få ihop det som högst troligt är en skithoj...:D

ledkips

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2016
Hoj
2012, Yamaha, YZF R125
Då förstår jag inte vad du har fått verkar ärlig ifrån? :va

Jag är också farsa och jag kör hellre 4 timmar än lägger ner det mångdubbla på att leta delar och försöka få ihop det som högst troligt är en skithoj...:D

Förstår det, däremot vet man ju inte om den är så mycket bättre?

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Räkna med att motorn är skrot och att du får köpa en begagnad motor att slänga i. Då slipper du obehagliga överraskningar.
För det är helt omöjligt att säga hur mkt det kommer att kosta.

Har toppen slagit sig?
Varför har han inte mappat den?
Har den gått snålt?
Skick på växellåda och cylinder?

Med all fakta som du har lagt fram tycker jag att 6-8000:- är ett rimligt pris för cykeln.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!