Köp av klocka/armbandsur

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Jag upplever kvalitéen som mycket hög!! den har fått stå ut med en hel del & stått pall, väldigt förtroendeingivande klocka, stor & snygg utan att vara prålig, kan verkligen varmt rekomendera den, den finns ju i metallfärg också vilket inte är så dumt! (men svart är mest Top Gun...) :yoparty

Bifogat

• nighthawkx014de.jpg
    nighthawkx014de.jpg
    227.2 KB · Visningar: 224

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
MikkE - intresserad
Paser - intresserad
JoHu - intresserad
Bobbo V - intresserad
:tummenupp

Borde man fan få rabatt om åtminstone FEM klockor beställs.
citizen-nighthawk-small.jpg
Jag tar en också.

Vill man verkligen ha en svart?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Har en gammal enkel Omega från 40/50-talet som jag ärvt av min farfar och den fungerar klockrent...

http://www.kaplans.se/kaplans/ Någon som köpt från Kaplans?

Kaplans är välkända. Många låter värdera sina klockor hos dem. Ibland har de klockaktioner. Brukar gå förbi och titta när jag har vägarna förbi vilket är rätt sällan numera när man inte längre bor i Stockholm.

Fick också ärva en gammal Omega. En Constellation från slutet på 50 -talet början på 60 -talet. Lämnade in den på en service och bytte armband. Ser ut som ny och går som en - "klocka". Omega har inte fått samma status som Rolex. I mina ögon väldigt prisvärda. De som är insatta säger att urverken i Omega är bättre än samtida Rolex. Omega ansågs vara det finare märket av de två förr. Lätt att glömma det idag när Rolex varumärke vuxit sig så starkt.

Var rädd om din farfars gamla klocka. Det är sådant som är roligt att kunna föra vidare i släkten.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Fick också ärva en gammal Omega. En Constellation från slutet på 50 -talet början på 60 -talet. Lämnade in den på en service och bytte armband.

Lite nyfiken på vad den servicen kostade.
Var hos urmakaren häromdagen för att få nya packningar på Seamastern. Farbrorn frågar då hur gammal klockan är. 13 år svarar jag, varpå han drabbas av yrselanfall och förklarar att jag omgående måste göra service. Sådan skall nämligen utföras efter 7-10 år, så nu levde minsann min klocka på övertid. Jaha, vad kostar då detta? Ja,jo, klockan måste skickas till fabriken i Schweiz, där de tar isär hela urverket och bla, bla bla. Okej, vad kostar det då? Endast 6 000.
Klockjävlar är inte bara dyra i inköp tydligen. Man skall behöva stå ut med en driftskostnad på en femhundring om året också.:gnissla

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ofta har klockaffärerna tillgång till en lokal urmakare. Även de som är officiella återförsäljare för t ex Rolex och Omega.

Omega klockan lämnade jag in till en vintage affär som håller på med gamla klockor. Denne i sin tur lämnade klockan vidare till en urmakare. Jag tror det kostade ungefär 2000- 3000 kr. Klockan gick som en dröm efteråt.

Var lite försiktig när ni lämnar in era gamla klockor till tillverkaren. Rolex har t ex som policy att byta ut allt som ser slitet ut på en klocka. Det kan innebära att den gamla patina blekta urtavlan byts ut mot en modern variant. Min Rolex lät jag återförsäljaren serva sist jag lämnade in den. Det var ett gemensamt beslut just på grund av policyn.

Jag tyckte 6000 kr lät väldigt dyrt för att serva en Omega Seamaster. Kolla om det verkligen stämmer med några fler återförsäljare. Ska fråga nästa gång jag går in till min lokala klockhandlare vad de tar för en service. Är Bond klockan du har eller någon lite äldre modell?

Lite nyfiken på vad den servicen kostade.
Var hos urmakaren häromdagen för att få nya packningar på Seamastern. Farbrorn frågar då hur gammal klockan är. 13 år svarar jag, varpå han drabbas av yrselanfall och förklarar att jag omgående måste göra service. Sådan skall nämligen utföras efter 7-10 år, så nu levde minsann min klocka på övertid. Jaha, vad kostar då detta? Ja,jo, klockan måste skickas till fabriken i Schweiz, där de tar isär hela urverket och bla, bla bla. Okej, vad kostar det då? Endast 6 000.
Klockjävlar är inte bara dyra i inköp tydligen. Man skall behöva stå ut med en driftskostnad på en femhundring om året också.:gnissla

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Ofta har klockaffärerna tillgång till en lokal urmakare. Även de som är officiella återförsäljare för t ex Rolex och Omega.

Omega klockan lämnade jag in till en vintage affär som håller på med gamla klockor. Denne i sin tur lämnade klockan vidare till en urmakare. Jag tror det kostade ungefär 2000- 3000 kr. Klockan gick som en dröm efteråt.

Var lite försiktig när ni lämnar in era gamla klockor till tillverkaren. Rolex har t ex som policy att byta ut allt som ser slitet ut på en klocka. Det kan innebära att den gamla patina blekta urtavlan byts ut mot en modern variant. Min Rolex lät jag återförsäljaren serva sist jag lämnade in den. Det var ett gemensamt beslut just på grund av policyn.

Jag tyckte 6000 kr lät väldigt dyrt för att serva en Omega Seamaster. Kolla om det verkligen stämmer med några fler återförsäljare. Ska fråga nästa gång jag går in till min lokala klockhandlare vad de tar för en service. Är Bond klockan du har eller någon lite äldre modell?

Jävligt dyrt är det.
Har en Seamaster Professional Chronometer.
OmegaSeamasterPro1000b.JPG

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...