Köp av klocka/armbandsur

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
När man håller på med sportdykning använder man en dykdator, inte en klocka och tabeller.
Tja, kanske de har blivit billigare. Körde själv med klocka fram till 2005 när jag la av - kände aldrig för att snäva till marginalerna så mycket att en dator var nödvändig

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Grymt lik en av Seiko-uren jag överväger men (och det är viktigt för mig!) klockan har inte solar-drift, safirglas och är större - och framför allt - tjockare än Seikos dito.
Petitesser kan tyckas men eftersom jag har 5000:- via en försäkring att spendera så...
Behöver bara bestämma mig om vilken jag ska ha!
:unsure:

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Hoj
Honda VFR1200F
Tja, kanske de har blivit billigare. Körde själv med klocka fram till 2005 när jag la av - kände aldrig för att snäva till marginalerna så mycket att en dator var nödvändig
Man lär sig inte ens använda RDP-tabeller på Open Water-kursen längre. Alla använder dykdator och det går att hitta en för ett par tusenlappar. Och de används inte för att snäva till marginalerna utan för att få längre dyk utan att tumma på säkerheten.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är ju solklart, korta tjock visaren pekar på en sjua, långa visaren står på strax över 15, visaren med gul spets pekar ju solklart på 40, den smala vita visaren pekar ju på ett heltal men strax under 60 så 57? och den pyttelilla visaren säger att klockan är tre mer eller mindre....

Det skulle behövas en digitaldisplay som visar tiden också, som på Casios Gshock med röriga urtavlor

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
klockentusiasten Ola som slog till på en Rolexklocka när kronofogden annonserade ut den på en internetauktion. Myndigheten gick i god för klockans äkthet och värderade den till 150 000, vilket fick Ola att lägga det vinnande budet på 160 000.

Även om Kronofogden meddelade att klockan saknade certifikat så räckte det för Ola att en svensk myndighet stod som säljare.

— Innan jag köpte klockan kollade jag ju noga på Kronofogdens hemsida, för det här är jättemycket pengar. Jag kände mig trygg med att en svensk myndighet inte skulle sälja förfalskningar, berättar Ola för Aftonbladet.

Det var först när Ola skulle lämna in klockan på service hos Rob Engström AB, Rolexhandlare och kunglig hovleverantör, som det uppdagades att han blivit blåst av Kronofogden.

— Den klockan är hopbyggd med oäkta delar. Jag gjorde ett utlåtande till honom för att visa upp för Kronofogden. De värdefulla delarna, som urtavlan och kransen, är inte äkta, säger Daniel Moberg, besiktningsman på Rob Engström AB.

Enligt Moberg måste urtavlan bytas ut för att klockan ska kunna betraktas som äkta, vilket skulle kosta 168 000 kronor.

Men Kronofogden vill inte ta ansvar för att de sålt en falsk klocka och lurat en köpare på 160 000 kronor. Istället menar myndigheten att de ”gjort allt de kan” och att Ola får skylla sig själv

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Någonting med den historien matchar inte.
I första stycket står det att myndigheten går i god för äktheten. I sista stycket står fet att de inte tar ansvar för att uret var en replica.

Oavsett säljare, vem köpet en begagnad rolex utan någon slags certifikat?

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
I första stycket står det att myndigheten går i god för äktheten. I sista stycket står fet att de inte tar ansvar för att uret var en replica.

Håller med. Väldigt knepig historia?
Fast det stog i Aftonbladet?
”Enligt Moberg måste urtavlan bytas ut för att klockan ska kunna betraktas som äkta, vilket skulle kosta 168 000 kronor.”

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Citerar mig själv då jag kommit fram till att Casios modeller är lite för plottriga för min smak - det händer helt enkelt för mkt i urtavlan!
Så nu står valet mellan 2 likartade modeller från Seiko som är lite mer "cleana" i urtavlan.
Decisions, decisions....
View attachment 478090View attachment 478091
Har alltid haft svårt för Seiko's allt för långa "lugs" = de sticker ut för långt. Ser inte harmoniskt ut. Se skillnaden på den svarta och blå. där den blå med sina korta lugs ser klart snyggare ut imho.
Med en klumpig design med ring och omgivande metall gör det svårt att få det snyggt.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj

Jag köper alltid dyrare beggade klockor på butik, där privatsäljaren får klockan checkad av personalen live, innan jag köper av säljaren.
Dvs jag säkerställer både att säljaren är känd av butik och att allt är ok.
Ett cert, kartong, manual mm kan fejkas de med

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Håller med. Väldigt knepig historia?
Fast det stog i Aftonbladet?
”Enligt Moberg måste urtavlan bytas ut för att klockan ska kunna betraktas som äkta, vilket skulle kosta 168 000 kronor.”
Är troligen mycket mer saker som ska bytas iof.
Men som vanligt ska man vara försiktig med vad som KFM och andra myndigheter meddelar som tolkas av en tidning. Flera led = kanske sanningen inte riktigt tydliggörs..

Tråkigt oavsett

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Har alltid haft svårt för Seiko's allt för långa "lugs" = de sticker ut för långt. Ser inte harmoniskt ut. Se skillnaden på den svarta och blå. där den blå med sina korta lugs ser klart snyggare ut imho.
Med en klumpig design med ring och omgivande metall gör det svårt att få det snyggt.
Kom fram till samma slutsats som du, därför beställde jag den blå!
:tummenupp

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Snyggt med korta lugs!
Köpte förövrigt en Omega de Ville i helgen. Läggs i bankfacket

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Snyggt med korta lugs!
Köpte förövrigt en Omega de Ville i helgen. Läggs i bankfacket
Går det att utveckla resonemanget rörande bankfacket? Du investerar i klockor eller fick ett bra pris eller något annat?

Vad kostar förresten bankfack? Trodde inte det fanns kvar som tjänst hos bankerna.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Går det att utveckla resonemanget rörande bankfacket? Du investerar i klockor eller fick ett bra pris eller något annat?

Vad kostar förresten bankfack? Trodde inte det fanns kvar som tjänst hos bankerna.
Köpte klockan för att ge bort till något av barnen då de gör något bra. Tex examen.
Fick bra pris och köper alltid begagnat.
Bankfack kan man få om man är trogen långvarig kund. Dyrt men har lovat att inte säga för mycket (kontakter). Vi har även kassaskåp på jobbet i larmat utrymme.
Har även larm + kameror med direktkoppling till Securitas hemma.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år