Köp av klocka/armbandsur

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hur gick det för den där Patek Philippe som påstods ha hittats eller tappats bort eller vad det var?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag tycker den annonsen, på en fin klocka, är talande för vad som skaver med hela klockgrejen: vem köper en klocka i juli som håller hela livet för att sälja den i december?
Impulskontroll är för fegisar. :fakta

Ärligt talat fattar jag inte heller, men det finns ju folk som köper motorcyklar för uppemot 300 kakor och bara kör 50 mil med dem innan de säljs vidare.

Själv köper jag bara billigare klockor (än så länge) så jag behöver inte sälja någon för att ha utrymme att köpa fler.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Impulskontroll är för fegisar. :fakta

Ärligt talat fattar jag inte heller, men det finns ju folk som köper motorcyklar för uppemot 300 kakor och bara kör 50 mil med dem innan de säljs vidare.

Själv köper jag bara billigare klockor (än så länge) så jag behöver inte sälja någon för att ha utrymme att köpa fler.
Stör mig också med annonser på ganska nya klockor som saknar låda.
Till en Rolex får man alltså en läderklädd trälåda med sammet interiör.
Vem slänger det?

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Yamaha XT600E -03 - Suzuki GSX-R1000 -07
Jag tycker den annonsen, på en fin klocka, är talande för vad som skaver med hela klockgrejen: vem köper en klocka i juli som håller hela livet för att sälja den i december?
Det är nog inte så ovanligt om man är lite klocknörd att man gillar att flippa och byta lite ibland. :) Ungefär som motorcyklar, jag har köpt och sålt 18st senaste 5 åren, inte för att jag är missnöjd utan för att det finns mkt roligt att testa. Samma sak med klockor, fördelen är att det är billigare 😅

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det är nog inte så ovanligt om man är lite klocknörd att man gillar att flippa och byta lite ibland. :) Ungefär som motorcyklar, jag har köpt och sålt 18st senaste 5 åren, inte för att jag är missnöjd utan för att det finns mkt roligt att testa. Samma sak med klockor, fördelen är att det är billigare 😅
Säljaren finns på Klocksnack.se sedan 2014 vilket är bra, han har dessutom sålt några klockor utan att köparna klagat i forumet. Det som är lite underligt är att han försökte kränga klockan redan 18 augusti, dvs redan en månad efter inköp - varför gör man så, tappar 12.000:- på en månad? Men, han kanske är gjord av pengar......
Priset är OK om man går in på Chrono24 och jämför med vad som finns internationellt

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Undrar hur mycket kontanthandel en såndär klock-"boutique" ("Butik" för pretentiösa fjollor, reds anm.) har egentligen? :va

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Stör mig också med annonser på ganska nya klockor som saknar låda.
Till en Rolex får man alltså en läderklädd trälåda med sammet interiör.
Vem slänger det?
Farsgubben är en såndär som vänder lådan uppockner på disken och bara släpar ut klockan, eller vad det nu råkar vara som köps.

Knappelunda Rolex dock, men förväntar mig att det skulle se likadant ut och den lådan inte skulle komma längre än max närmaste askkopp utanför butiken. :lol

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Farsgubben är en såndär som vänder lådan uppockner på disken och bara släpar ut klockan, eller vad det nu råkar vara som köps.

Knappelunda Rolex dock, men förväntar mig att det skulle se likadant ut och den lådan inte skulle komma längre än max närmaste askkopp utanför butiken. :lol
Jag köper det om man köper en klocka som man borde, dvs något man skall använda, men inte om det är en investering och intresse.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag funderar på en sådan här att ha till vardags. Kör med en Luminox annars sedan ett par år och det är helt perfekt, men jag funderar på att låta den vila och bara användas i tjänst, vilket var syftet med den.

Jag har ju andra ur, men det mesta är automater eller billiga saker som visserligen visar tiden bra, men i övrigt är rappel och immar igen.

Har hört gott om denna, men har inte riktigt bestämt mig än...

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Jag funderar på en sådan här att ha till vardags. Kör med en Luminox annars sedan ett par år och det är helt perfekt, men jag funderar på att låta den vila och bara användas i tjänst, vilket var syftet med den.

Jag har ju andra ur, men det mesta är automater eller billiga saker som visserligen visar tiden bra, men i övrigt är rappel och immar igen.

Sitter precis och kollar dykarur till dottern och den verkar vara vettig så den står på listan tillsammans med Citizen Promaster Aqualand just nu men följer tråden.
Kanske lite stor för en tjej dock.

Kör Luminox till vardags jag med.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Köpte en Citizen Eco-Drive i titan för säkert 20 år sedan. Efter 7-8 år ville den inte fungera längre och urmakaren sade att de tyvärr behöver byta batteriet/Kondensatorn/Glömt exakt vad. Kostade dock mer än vad en ny klocka kostar så det blev en annan klocka istället.
Synd, jag trivdes med den.

Nyheter
Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...