Impulskontroll är för fegisar.Jag tycker den annonsen, på en fin klocka, är talande för vad som skaver med hela klockgrejen: vem köper en klocka i juli som håller hela livet för att sälja den i december?
Stör mig också med annonser på ganska nya klockor som saknar låda.Impulskontroll är för fegisar.
Ärligt talat fattar jag inte heller, men det finns ju folk som köper motorcyklar för uppemot 300 kakor och bara kör 50 mil med dem innan de säljs vidare.
Själv köper jag bara billigare klockor (än så länge) så jag behöver inte sälja någon för att ha utrymme att köpa fler.
Det är nog inte så ovanligt om man är lite klocknörd att man gillar att flippa och byta lite ibland. Ungefär som motorcyklar, jag har köpt och sålt 18st senaste 5 åren, inte för att jag är missnöjd utan för att det finns mkt roligt att testa. Samma sak med klockor, fördelen är att det är billigareJag tycker den annonsen, på en fin klocka, är talande för vad som skaver med hela klockgrejen: vem köper en klocka i juli som håller hela livet för att sälja den i december?
Säljaren finns på Klocksnack.se sedan 2014 vilket är bra, han har dessutom sålt några klockor utan att köparna klagat i forumet. Det som är lite underligt är att han försökte kränga klockan redan 18 augusti, dvs redan en månad efter inköp - varför gör man så, tappar 12.000:- på en månad? Men, han kanske är gjord av pengar......Det är nog inte så ovanligt om man är lite klocknörd att man gillar att flippa och byta lite ibland. Ungefär som motorcyklar, jag har köpt och sålt 18st senaste 5 åren, inte för att jag är missnöjd utan för att det finns mkt roligt att testa. Samma sak med klockor, fördelen är att det är billigare
Farsgubben är en såndär som vänder lådan uppockner på disken och bara släpar ut klockan, eller vad det nu råkar vara som köps.Stör mig också med annonser på ganska nya klockor som saknar låda.
Till en Rolex får man alltså en läderklädd trälåda med sammet interiör.
Vem slänger det?
Jag köper det om man köper en klocka som man borde, dvs något man skall använda, men inte om det är en investering och intresse.Farsgubben är en såndär som vänder lådan uppockner på disken och bara släpar ut klockan, eller vad det nu råkar vara som köps.
Knappelunda Rolex dock, men förväntar mig att det skulle se likadant ut och den lådan inte skulle komma längre än max närmaste askkopp utanför butiken.
Sitter precis och kollar dykarur till dottern och den verkar vara vettig så den står på listan tillsammans med Citizen Promaster Aqualand just nu men följer tråden.Jag funderar på en sådan här att ha till vardags. Kör med en Luminox annars sedan ett par år och det är helt perfekt, men jag funderar på att låta den vila och bara användas i tjänst, vilket var syftet med den.
Jag har ju andra ur, men det mesta är automater eller billiga saker som visserligen visar tiden bra, men i övrigt är rappel och immar igen.
Har hört gott om denna, men har inte riktigt bestämt mig än...
Citizen Eco-Drive Promaster Dive EO2020-08E
Dykarur med självlysande visare och indexmarkeringar. Denna dykarklocka har svart urtavla och gummiband, har skruvbar krona och motsols vridbar ring. ✓ Vattentät 20ATM/200m ✓ Eco-Drive* ✓ Datum ✓ Sekundvisare ✓ Skruvbar krona ✓ Orginalask medföljer ECO-DRIVE - ALDRIG MER BATTERIBYTE...uropenn.se
Köpte en Citizen Eco-Drive i titan för säkert 20 år sedan. Efter 7-8 år ville den inte fungera längre och urmakaren sade att de tyvärr behöver byta batteriet/Kondensatorn/Glömt exakt vad. Kostade dock mer än vad en ny klocka kostar så det blev en annan klocka istället.Jag funderar på en sådan här att ha till vardags. Kör med en Luminox annars sedan ett par år och det är helt perfekt, men jag funderar på att låta den vila och bara användas i tjänst, vilket var syftet med den.
Jag har ju andra ur, men det mesta är automater eller billiga saker som visserligen visar tiden bra, men i övrigt är rappel och immar igen.
Har hört gott om denna, men har inte riktigt bestämt mig än...
Citizen Eco-Drive Promaster Dive EO2020-08E
Dykarur med självlysande visare och indexmarkeringar. Denna dykarklocka har svart urtavla och gummiband, har skruvbar krona och motsols vridbar ring. ✓ Vattentät 20ATM/200m ✓ Eco-Drive* ✓ Datum ✓ Sekundvisare ✓ Skruvbar krona ✓ Orginalask medföljer ECO-DRIVE - ALDRIG MER BATTERIBYTE...uropenn.se
Tror inte den ökar i värde. Ytterst få klockor gör det. Även Rolex är på väg ned nu.Tudor Ranger går att hitta lätt begagnad för bra priser - bra investering enligt mig, tror vi kommer att se en uppgång succesivt som gör att du i princip inte tappar några pengar, kanske snarare ökar den i värde.
Exempel:
Tudor Ranger säljes i Stockholms stad | Blocket
26500 kr - Klockor - Bromma - Klockan är inköpt i juli 2024 på Krons. Nypris 36 550 SEK. Ingår orginallänk och orginalnato. Använd vid ett fåtal tillfällen ...www.blocket.se
”Ökar i värde” är ju relativt när vi har inflation… Bättre att sätta in 30 lax på räntekonto eller liknande.Tror inte den ökar i värde. Ytterst få klockor gör det. Även Rolex är på väg ned nu.
Men vi får se.
En Rolex som kostade 20,000kr 1998 verkar idag vara värd ca 50-65,000kr.”Ökar i värde” är ju relativt när vi har inflation… Bättre att sätta in 30 lax på räntekonto eller liknande.
Sitter precis och kollar dykarur till dottern och den verkar vara vettig så den står på listan tillsammans med Citizen Promaster Aqualand just nu men följer tråden.
Kanske lite stor för en tjej dock.
Billigare med motorcyklar menar du då, eller?Det är nog inte så ovanligt om man är lite klocknörd att man gillar att flippa och byta lite ibland. Ungefär som motorcyklar, jag har köpt och sålt 18st senaste 5 åren, inte för att jag är missnöjd utan för att det finns mkt roligt att testa. Samma sak med klockor, fördelen är att det är billigare
Lämnade in ett Tudor dykarur (motsv. modell Pelagos) köpt 1982 för reparation, repigt glas, boett och "bezel" + höll inte tiden. Urmakaren frågade om jag ville byta jämnt med en ny Tudor Black Bay Chrono - visst ville jag det.Tror inte den ökar i värde. Ytterst få klockor gör det. Även Rolex är på väg ned nu.
Men vi får se.
Du har fått 2,5 gånger pengarna på 25 år.En Rolex som kostade 20,000kr 1998 verkar idag vara värd ca 50-65,000kr.
20,000kr i 1998 års penningvärde motsvarar idag 32,600kr.
20,000kr med 2% ränta 1998-2024 hade gett ca 33,500kr men det är tyvärr skattepliktigt med ränta (pga folkpartiet) så netto hade ränteintäkten blivit ca 9400kr.
Hör av dig om du undrar över något mer pöjk!
Jämfört med ditt förslag var det ju fenomenalt, på 26 år. Pöjk!Du har fått 2,5 gånger pengarna på 25 år.
Om detta är en bra investering eller inte har du säkert någon uppfattning om. Själv undrar jag inte.
Jämfört med ditt förslag var det ju fenomenalt, på 26 år. Pöjk!
Jag räknade med 2%, förmodligen är det lite i överkant också. Ska se om jag hittar någon trakten tabell ikväll så att även denna myt kan debunkas!3.6% om året. Ja, det har man nog inte nåt räntekonto gett de senaste 26 åren.
Särskilt inte efter skatt.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |